Intervju Đorđa Vukadinovića za
jubilarni broj pirotskog lista Sloboda
Koštuničin pristup kosovskim izborima je
bolji od Tadićevog
Kako komentarišete rezultate lokalnih
izbora i njihov uticaj na političku stabilnost ili nestabilnost
zemlje?
Rezultati
lokalnih izbora su i po broju glasova i po teritorijalnom rasporedu
veoma šareni i mogu da se tumače na različite načine.
Sa jedne strane, svi značajniji akteri govore kako su zadovoljni
rezultatima jer su osvojili vlast u većem broju gradova i opština,
ali, sa druge strane, nema pravog pobednika jer niko nije ostvario
dominantnu poziciju na lokalu. Izborna "leopardova koža"
najbolje govori koliko su bile preuranjene prognoze nakon predsedničkih
izbora da Srbija ulazi u fazu političkog bipolarizma. Umesto
toga, došlo je do prave poplave lokalnih i regionalnih partija i
pokreta, što će sve dovesti do različitih, pa i iznenađujućih
koalicionih kombinacija.
Osnovna poruka ovih lokalnih izbora
je da kod birača preovladava apatija i razočarenje u «velike»
priče, stranke i lidere. Takodje, u najvećoj meri se glasalo
za ličnosti, bez obzira kojoj partiji pripadaju. Tako se može
objasniti i uspeh Kostića, Rake, Bidže, kandidata SPS-a, grupa
građana ili malih partija. Ovakva personalizacija politike
pored pozitivnog definisanja lične odgovornosti ima i negativne
posledice jer se uz značajne formalne ingerencije koje izabranim
gradonačelnicima i predsednicima opština daje zakon dodaje
i neformalna moć i autoritet. To znači da će u zemlji
u kojoj nisu izgrađene institucije pravne države oni imati
veliku, pa i presudnu moć na lokalu, uz veliku verovatnoću
da se pretvore u lokalne spahije i gospodare. To može da vodi opasnoj
pojavi refeudalizacije Srbije, kao što se nešto slično već
dogodilo u Rusiji. Od sada će centralna vlast morati mnogo
ozbiljnije da računa sa ovim "oblasnim gospodarima".
Kako ocenjujete rezultat DSS-a i
kakve se postizborne koalicije mogu očekivati na lokalnom nivou?
Iako je DSS prošla relativno loše na
lokalnim izborima (mada ne toliko loše koliko su se plašili), ona
je zbog svoje «centrističke» pozicije i dalje ključna
politička snaga u Srbiji. Barem do sledećih parlamentarnih
izbora. To znači da u uslovima nametnute političke polarizacije
na "demokrate" i "patriote" DSS zadržava ključnu
ulogu, jer njen izbor presudno utiče na to ko će vladati
Srbijom. Doduše, činjenica je da se Koštunica i DSS polako
navikavaju na ulogu jezička na vagi, a do pre godinu-dve dana
radilo se o ubedljivo najjačoj stranci i najpopularnijem lideru.
DSS ima najveći koalicioni kapacitet, ali da bi ga kapitalizovao
mora voditi balansiranu politiku, koja uključuje opreznu saradnju
i sa DS i sa Radikalima. Ako bi se potpuno okrenuo DS-u, Koštunica
bi se u perspektivi sveo na puki privezak "demokratskog bloka»,
i postao drugorazredna politička snaga. S druge strane, radi
stabilizacije političke scene bilo bi značajno da se radikali
postepeno uvuku u institucije vlasti, pa makar i samo ponegde, na
lokalu, jer će se tako postepeno pacifikovati i slabiti njihov
prevratnički i «revolucionarni» potencijal. Osim toga, Srbija
je politički veoma razudjena i sasvim je različita priča
u Beogradu, na jugu, ili u Vojvodini. U Beogradu, recimo, nema razloga
da DSS ne uđe u koaliciju sa DS-om, ali u Vojvodini, u kojoj
je DS u koaliciji sa strankom Jožefa Kase i Čankovim autonomašima
koji ne kriju separatističke težnje, takva koalicija bi bila
pogubna kako po DSS, tako i po širi nacionalni interes.
Da li DS zaista stabilizuje svoje
redove i obnavlja rejting kod građana?
Demokratska stranka je zaista promenom
lidera i imidža uspela da je veći deo javnosti prepozna kao
"nešto novo". Izborni rezultati pokazuju da je ova svojevrsna
"plastična operacija" uspela, pa su tim putem izgleda
krenuli i Radikali. Ali, naravno, ne mogu se sve zasluge za oporavak
DS pripisati samo marketinškim agencijama. DS u znatnoj meri može
da zahvali konfuznoj, neodlučnoj i nesložnoj vladajućoj
koaliciji, kojoj je Tadić uspeo da se nametne kao neosporni
kandidat "demokratskog bloka". Zatim, tri-četiri
godine besomučne reformske propagande, a onda i tragična
smrt premijera Đinđića, dali su jak ideološki naboj
DS-u i mobilisali njegovo nekad pasivno biračko telo. DS danas
poseduje tvrdo biračko jezgro u vidu mlađe i urbanije
populacije koja se "primila" na priču o reformama
i Evropi, koju Tadić poput Đinđića manje-više
uspešno monopoliše i uspešno eksploatiše. Tadić je uspeo da
u potpunosti preuzme "Đinđićevo nasleđe",
a da pri tom veoma mudro izbegne teme koje su samog Đinđića
učinili jednim od nejnepopularnijih političara u srpskoj
istoriji. Tako je Tadić postao neka vrsta "umivenog"
i mnogima prihvatljivijeg Đinđića, jer su njegovoj
retorici vešto kombinovani patriotski i reformski motivi. Tako je
Tadićev DS u velikoj meri progutao birače i G17 i SPO,
a ozbiljno načeo i DSS, i na kraju ali ne i poslednje, treba
se setiti da je Tadić imao najveću i najskuplju kampanju,
uz veliku podršku elektronskih medija, NVO sektora i Zapada.
Hoće li radikali u skorije vreme
dobiti koalicione partnere u republičkoj Skupštini?
Radikali su u poslednje vreme mnogo
učinili na planu modernizacije nastupa i pozitivne promene
imidža i očigledno se trude da sruše glavne predrasude koje
vladaju o njima. Ipak, što zbog inercije, a što zbog njihovog «minulog
rada», ideja o ulasku u koaliciju sa radikalima na centralnom nivou
još uvek je jeretička za većinu političkih aktera
u Srbiji. U tom smislu, izgleda nemoguće da će DS i G17
praviti bilo kakve dogovore sa Radikalima. Ali, sa druge strane,
mnogi lokalni odbori DSS-a (naročito u Vojvodini), pa i pojedinci
iz vrha ove stranke, sve su skloniji savezu sa SRS.
Kako ocenjujete odnos Vlade i Skupštine,
kao i kohabitaciju Koštunice i Tadića?
Odnos Vlade i Skupštine je radikalno
drugačiji od onog koji smo imali u Miloševićevo ili Đinđićevo
vreme. U Srbiji se prebrzo zaboravlja da je u vreme vladavine DOS-a
iz Skupštine izbacivana najveća partija (DSS), a prema radikalima
i SPS se odnosilo kao da su gubavi. Kao nigde u svetu, ovde je Vlada
pravila svoju skupštinsku većinu umesto da bude obrnuto.
Odnos Tadića, kao protokolarnog
predsednika koji ne želi biti samo to, i premijera Koštunice koji
ne želi ili ne ume da iskoristi sve poluge vlasti i moći koje
mu stoje na raspolaganju, za sada je snošljiv, a tokom leta je bio
i gotovo idiličan. Tadić i njegov štab su ispravno procenili
da je suviše rano da krenu na rušenje Koštuničine Vlade, te
da to u ovom trenutku ne bi ni Zapad podržao. Takodje, želeli su
da Koštunici prepuste "vruće krompire" poput Haga
ili Kosova i Metohije, i da vladu ruše onda kada njen rejting bude
još niži. Najnovije zaoštravanje, međutim, neće dovesti
do novih izbora i bez obzira na oštre medjusobne primedbe, neće
predstavljati kraj «suživota» predsednika i premijera. Uostalom,
čak i da želi, Tadić ne može direktno srušiti Vladu jer
je on ni ne podržava. Po opstanak Vlade mnogo su opasniji konfuzni
unutrašnji odnosi unutar nje.
Srbija i Hag. Hoće li po Vašem mišljenju doći do izručenja
Karadžića i Mladića? Koje bi bile posledice eventualnog
neizručenja, a koje izručenja?
Srbija nema definisan odnos prema
Hagu. Miloševićev režim je odbijao svaku saradnju i nije pokušavao
da vodi aktivnu politiku po ovom pitanju. Posle toga je Đinđićeva
vlada otišla u drugu krajnost jer nije znala da odbije ni jedan
zahtev Karle del Ponte, a naročito one koji su ugrožavali naše
nacionalne interese. I opet ni ta vlada nije imala nikakvu strategiju,
niti je vodila aktivnu politiku u tom pravcu. Sada u Vladi imamo
jednu šaroliku koaliciju u kojoj DSS pokušava da zauzme uravnotežen
odnos prema Hagu, ma šta to značilo, naspram SPO-a i G17 koji
nastavljaju dosovsku politiku – "isporuči sve što traže"
jer je to, navodno, uslov našeg ulaska u «evroatlanske integracije»
u daljoj budućnosti. Do sada smo imali situaciju u kojoj se
premijer Koštunica kako-tako opire pritiscima za isporučenje
generala koji koordinisano dolaze sa Zapada, unutar same vlade,
od strane DS-a, kao i uticajnih nevladinih organizacija. Koliko
će i dokle će u tome uspevati, videćemo, ali je njegova
očigledna strategija da se ide na više ili manje dobrovoljne
predaje, a ne na hapšenja, što bi – mislim, hapšenje – u slučaju
generala po više nego problematičnoj kosovskoj optužnici zaista
predstavljalo vrhunac nacionalnog mazohizma i poniženja.
Što se Mladića i Karadžića
tiče, to što se ta dva čoveka toliko godina kao hajduci
kriju u planinama od svih zapadnih i lokalnih obaveštajnih službi
govori da oni imaju podršku ljudi sa terena na kojima se kriju.
Ali nema nikakvog dokaza da se oni kriju u Srbiji. Druga bitna stvar
je da se u zapadnim zahtevima razlikuju slučajevi Mladića
i Karadžića. Oni su shvatili da bi se nekako, preko "komandne
odgovornosti", Mladića još i moglo osuditi za ponašanje
trupa na terenu (naročito Srebrenicu), dok za Karadžića
nije takav slučaj.
Posledice neizručenja haških optuženika
biće svakako teške po nas, ali isto tako i posledice izručenja.
Ako ih ne izručimo u očima Amerike i EU bićemo i
dalje "loši momci", dobijaćemo packe i vršiće
na nas različite pritiske. Ali ne verujem u nove sankcije,
kojima nas više plaše ovdašnji političari koji zagovaraju bespogovorno
isporučivanje. Neko bi cinično mogao primetiti da je sada
kasno da se opiremo haškim zahtevima jer smo ionako već isporučili
one najvažnije, što je već dovoljno za istorijsku osudu Srbije
i srpskog naroda, a verovatno i za ratnu odštetu koju će tražiti
BiH i Hrvatska. Sada se tek vidi koliko je bila pogrešna i skupa
svojevremena lakomislena odluka o izručenju Miloševića,
jer je sada teško nekome na Zapadu objasniti toliki otpor prema
isporučivanju generala, kada smo već, takoreći pevajući,
izručili predsednika i glavnokomandujućeg.
Kako komentarišete Tadićev poziv
Srbima sa Kosmeta da izađu na oktobarske izbore?
Vrlo je čudan i iznenađujući
Tadićev poziv Srbima da izađu na kosovske izbore. Pre
svega, u Skupšini Srbije jednoglasno je usvojen Plan Vlade za Kosovo
i on bi trebao da obavezuje sve političke subjekte u Srbiji,
a pozivom da se izađe na izbore pod trenutnim uslovima podriva
se naša pregovaračka pozicija, koja je i ovako loša. Pitanje
je zašto je gospodin Tadić, koji inače jako vodi računa
o svom imidžu i rejtingu, sebi dozvolio politički nedosledan
i po sebe štetan istup? Neki politički cinici bi rekli, zato
što je to Čeda Jovanović tražio u svom "pismu Predsedniku".
Drugi, malo ozbiljniji, reći će da je to zahtev Zapada
kome gospodin Tadić niti želi niti može da kaže "ne".
Bilo kako bilo, ako je prošli put neko i mogao da se nečemu
nada posle izlaska Srba na izbore, sada više nema opravdanja za
takve iluzije. To bi bilo kao kada bi jevrejska zajednica iz Amerike
pred Drugi svetski rat pozivala nemačke Jevreje da priznaju
Hitlerovu vlast posle "kristalne noći" i da legitimišu
njegovu vlast tako što će izlaziti na izbore.
Da li je Koštunica politički
realniji kada sugeriše Srbima da ne izađu na izbore?
Kako je pokazalo vreme Srbi nisu trebali
izaći ni na prošle izbore, barem dok međunarodna zajednica
ne uradi ono najnužnije za obezbeđivanje osnovnih uslova za
život. Srpski jedini, kakav-takav adut bio je bojkot ove farse od
«demokratskih izbora», protesti, pritisci i sl. A mi smo to ovih
godina propustili. Sada je u velikoj meri kasno da se nešto značajnije
učini. Ali, ipak, nikako ne treba izlaskom na izbore legitimisati
vlast Hašima Tačija u Prištini. U tom pogledu, Koštuničin
izbor takodje neće mnogo pomoći kosovskim Srbima, ali
im Tadićev šteti, odnosno, najviše im šteti još jednom demonstrirana
srpska nesposobnost da se dogovore i zajednički nastupe čak
i u pitanjima od sudbinskog nacionalnog interesa, kao što je Kosovo.
Kako će se po vašem mišljenju
rešiti konačni status Kosova i Metohije?
Pitanje "konačnog statusa
Kosova i Metohije" trenutno najvećim delom nije u našim
rukama. Konačno rešenje, odnosno put ka njemu, biće najverovatnije
definisani tokom 2005. i jedini je problem Zapada kako da Kosovo
proglase za nezavisno, a da Srbi to prihvate i pri tom ne traže
kompenzaciju u vidu priključenja Republike Srpske. Konačni
status u velikoj meri zavisi od rezultata predsedničkih izbora
u SAD. Ako pobedi demokratski kandidat Keri onda mi tu očigledno
nemamo šta da tražimo jer se Holbruk vraća na scenu uz podršku
albanskog lobija. Dovoljno je reći da je gost na Kerijevoj
konvenciji Demokratske partije bio i Hašim Tači. Koliko vidimo,
opet je Kosmet moneta za potkusurivanje između Zapada i islamskog
sveta. Iracionalno je da u takvoj situaciji veći deo srpske
liberalne političke i intelektualne elite "navija"
za Kerija. Sa druge strane, ako na izborima pobedi sadašnji predsednik
Buš, mi zadržavamo minimalne šanse da Kosmet, barem formalno, ostane
u nekoj vezi sa Srbijom, što ipak predstavlja neki zalog za budućnost.
|
|