I
pre početka kampanje za lokalne izbore moglo se pretpostaviti
da će oni biti po mnogo čemu neobični, prvenstveno
s obzirom na glavnu novinu o neposrednom izboru i većim
ovlašćenjima gradonačelnika i predsednika opština.
Pojedini analitičari (vidi: Dj. V. Re-feudalizacija
Srbije, www.nspm.org.yu) odmah
su ukazivali na rdjavu praksu mehaničkog prepisivanja zakonskih
rešenja iz zakonodavstva drugih zemalja, pa makar one bile i
članice Evropske Unije. Upozoravalo se na loše posledice
kraljevskih ovlašćenja datih budućim gradonačelnicima,
govorilo o podsticanju korupcije i
mogućoj blokadi funkcionisanja lokalne samouprave
koja bi mogla nastati ukoliko gradonačelnik i vladajuća
većina u gradskim skupštinama budu iz različitih stranaka,
i posebno skretala pažnja na ružan i mučan utisak (o ceni
da i ne govorimo) koji će ostati nakon nekih dvestotinak
mini-predsedničkih kampanja u jednoj ovako ojadjenoj i
osiromašenoj zemlji kakva je današnja Srbija. (Interesantno
je da ni predstavnici vlasti nisu osporavali ove prigovore,
čak su na mahove i sami pokazivali sklonost da izmene najspornije
elemente u Zakonu o lokalnoj samoupravi, ali su po običaju
u tome bili neodlučni i spori, uvek previše zaokupljeni
drugim stvarima, a onda se već približio trenutak raspisivanja
izbora i bilo je kasno za bilo kakvu intervenciju.)
S obzirom da se ovde gotovo sva rdjava predvidjanja
stopostotno ostvaruju, ne treba da čudi što je upravo protekla
kampanja ne samo potvrdila, nego čak i višestruko nadmašila
najcrnje prognoze dežurnih skeptika i analitičara. Trka
za izbor oko stopedeset gradonačelnika i predsednika opština
u Srbiji, kao i šezdeset neposredno biranih poslanika vojvodjanskog
parlamenta, transparentno je pokazala sav jad i bedu našeg javnog
života i katastrofalno nizak kadrovski potencijal srpske političke
elite. Moglo bi se reći da takva galerija likova kakva
nas je poslednjih mesec-dva dana zapljusnula sa bilborda i TV
ekrana i takva silesija krupnih reči i besmislenih obećanja
nisu u Srbiji vidjeni još od vremena Miloševićeve «antibirokratske
revolucije» krajem osamdesetih godina. Ako ništa drugo, direktan
izbor gradonačelnika omogućio nam je neposredan susret
sa pravim licem srpske politike i nakon tog suočenja sa
srpskom političkom prvaštinom čovek naprosto mora
biti još zabrinutiji za budućnost i opstanak ove zemlje
i nacije.
Na ovim izborima je pred zabezeknutim ostacima
srpske kritičke javnosti bestidno promarširao srednji ešalon
ovdašnje političke elite i svih onih koji se tako osećaju.
Na svetlo dana samouvereno su pokuljali obično retko vidljivi
stubovi partijskog i državnog aparata, lokalni funkcioneri,
činovnici, finansijeri i izvršioci srpskih političkih
radova, svi raspoloženi, siroko nasmejani i duboko uvereni da
je upravo njima dopalo u zadatak da svoju regiju, selo i grad
izvedu na put prosperiteta i civilizacijskog napretka. (S tom
razlikom što su jedni obećavali da će tim putem odlučno
da nastave, drugi bili rešeni da nas na njega vrate, a treći
da njime konačno krenu.) A budući da su u pitanju
ipak lokalni izbori, bezbrojni kandidati su se naglašeno trudili
da sa nivoa apstraktnih obećanja o boljem životu koji nas
čeka odmah iza «pravilno» popunjenih glasačkih listića
predju što više na plan konkretnih predloga i ponuda, što je
čitavu stvar činilo još komičnijom. Tolika količina
mostova, metroa, puteva i pruga, zabavnih parkova i radnih mesta
po glavi kandidata nije do sada viđena na ovim prostorima,
a po svoj prilici bi predstavljala kuriozitet i u svetskim razmerama.
Nasuprot njima, stajalo je apatično biračko
telo, izmoreno nemaštinom, prečestim «sudbinskim» izborima, izneverenim
obećanjima, pa i samim životom u tranzicijskoj Srbiji.
Bez iznenadjenja
Uzroci opšte apatije su naravno različiti. Generalno, postoji
jako nezadovoljstvo poraznom socio-ekonomskom situacijom, a opšte
razočaranje stranačkom nemoći i širokom korupcijom
samo je još pojačalo negativan utisak. Značajan deo
birača DS-a (i G17) je razočaran neuspešnim reformama
i stalnim odlaganjem obećanog boljeg života i evropskog standarda.
Deo radikalskih simpatizera se umorio od “pobeda” SRS-a koje nikada
da se konkretizuju preuzimanjem odgovornosti, a oni koji su do
sada davali podršku DSS-u digli su ruke od neodlučnog i neefikasnog
Koštunice. Tako je i «reformsko» i «nacionalno» orijentisano biračko
telo došlo do tačke da se ničemu dobrom ne nada od politike
i političara. Pokazalo se, takođe, da, nasuprot rasprostranjenom
mitu o njihovoj vojničkoj organizaciji, radikalski glasači
nisu ni izbliza toliko disciplinovani kao mađarski sa severa
Vojvodine, gde je izlaznost bila znatno veća.
Ovakva situacija pogodovala je strankama
sa boljom partijskom strukturom, disciplinom i čvršćim
partijskim jezgrom, a to su, kako se pokazalo, još uvek SRS
i DS. Sa postignutim rezultatima ove dve do sada na republičkom
nivou opozicione partije, postaju definitivno noseće partije
u političkom životu Srbije za
naredni period. Sa druge strane, vladajuća koalicija
koja "misli globalno, a gubi lokalno" pred neumitnošću
održavanja prevremenih parlamentarnih izbora ima samo jednu
dilemu: kada će novi republički izbori biti održani,
tj. može li vlada "na štakama" na duži period da vrši
vlast, iako nema podršku građana? Đinđić
je u ovakvoj situaciji vladao par godina, dok Koštunica to sebi
sigurno neće dopustiti. Osim toga, u Srbiji postoje mnoge
stvari (isporučivanje generala, socijalni protesti, volja
Zapada) koje lako mogu inicirati rušenje vlade i nezavisno od
Koštuničine odluke, ili loših rezultata na lokalnim i predsedničkim
izborima.
Beograd (ni)je Srbija
Oči svih medija
su, kao što je i očekivano, bile usmerene na Beograd, gde
su rezultati u velikoj meri takođe potvrdili prognoze.
Mada je razlika između prvoplasiranog N. Bogdanovića
(oko 33%) i drugoplasiranog A. Vučića (29%), i u broju
glasova i procentualno manja nego ikada na nivou Beograda između
prozapadnog i radikalskog kandidata, vrlo je verovatno da će
se u drugom krugu ponoviti scenario sa predsedničkih izbora,
te da će sve ostali kandidati podržati Bogdanovića
i omogućiti mu pobedu. Vučićeva ''urbana'' predizborna
strategija je samo delimično uspela da u značajnijem
broju pridobije nove glasače u centralnim delovima grada.
Učinjen je značajan napor da se Vučić predstavi
kao "fensi" političar, ali je to premalo imalo
veze sa radikalskim tradicionalnim imidžom i stoga nije delovao
previše uverljivo. Radikalima je potrebna modernizacija "stajlinga",
ali to nikako nije dovoljno u situaciji opšteg propadanja i
beznađa. Nasuprot tome, Bogdanović je iskoristio dominaciju
u centru grada, kao i činjenicu da nastupa sa resursima
aktuelne gradske vlasti, pa je uspeo da se predstavi kao "uspešan
gradski menadžer", što je bilo dovoljno da ostvari blagu
prednost u prvom krugu, i uz podršku drugih partija i kandidata
nešto mirnije čeka drugi krug. Još jednom se pokazalo da
rani start kampanje, velika prisutnost u medijima i formiranje
različitih "mreža" podrške i uticaja, mogu presuditi
u korist jednog više nego prosečnog kandidata, koji je
uz to godinama bio na čelu jedne dosta loše gradske vlasti.
Trećeplasirani
Zoran Drakulić sa svojih 15,1% glasova daleko zaostaje
za kandidatima DS i SRS. Iako njegov rezultat predstavlja izvesnu
stabilizaciju glasača DSS nakon junske katastrofe na predsedničkim
izborima (doduše, vredi podsetiti da je
Maršićanin u Beogradu osvojio pola procenta i čak
36000 glasova više od Drakulića, što samo pokazuje koliko
su uspeh i neuspeh u politici relativni pojmovi), DSS nema mnogo
razloga za slavlje. Kao stranka sa najvećim koalicionim
kapacitetom, DSS će sa ovakvim rezultatima u Beogradu,
pa i u većini drugih gradova i opština Srbije, biti stranka
kojoj će svi nuditi mesta u lokalnoj vlasti, ali je jasno
da će DSS u budućnosti od dominantnog sve više postajati
onaj slabiji partner u budućim koalicijama. Mesto centralnog,
stabilišućeg faktora političke scene, koji prevazilazi
i miri nacionalni i demokratski korpus birača na putu je
da bude trajno izgubljeno, a to bi po budućnost ove stranke
mogao da bude neuporedivo veći gubitak od osvajanja ili
gubljenja nekoliko procenata glasova ili mesta u gradskim upravama.
Upravo na DSS-u leži veliki deo odgovornost za apatičnost
i slabu izlaznost na ovim izborima – dobar deo glasača
koji su se opredelili da ovaj put apstiniraju pre samo dve godine
je u DSS-u video stranku
koja bi mogla da ima onu stabilizujuću i nacionalno integrišuću
funkciju tako preko potrebnu današnjoj Srbiji.
Umesto toga, DSS
sada ulazi u fazu koncepcijske i kadrovske pometnje, pri čemu
se kao spasonosna obnova
nudi jedna pomalo mutna tehnomenadžerska retorika (koja, uzgred
rečeno, mnogo prirodnije ide uz G-17 ili DS) i jedan, doduše,
simpatičan i dobrohotan biznismen, bez političkog
iskustva i jasne koncepcije. A kao ilustracija ovog poslednjeg,
može da posluži i to što je Drakulić svo vreme kampanje
Bogdanovićevu gradsku vladu žestoko napadao i optuživao
da je birokratska i korumpirana, da bi odmah po objavljivanju
izbornih rezultata požurio da se u ime DSS-a ponudi kao partner
DS-u u toj istoj vladi. (Nije sporno da u ovom trenutku politička
matematika i partijska logika idu u tom pravcu, ali je Drakulićeva,
u međuvremenu dakako malo relatizovana ponuda predstavljala
tipičan primer brzopletog i naivnog spuštanja sopstvene
političke cene.)
Jedina, a i to samo
relativna iznenađenja na izborima za gradonačelnika
prestonice predstavljaju blagi povratak Nebojše Čovića
(oko 6%) i upadljiv neuspeh PSS i Jasmine Mitrović Marić
(5.6%), kojoj su predizborne "prognoze" davale čak
2-3 puta bolji rezultat od postignutog. (Zavarani Bogoljubovim
junskim rezultatom, kod Jasmine su omanuli svi, ali su najvelikodušnije
bile agencije Faktor Plus i Ipress, koje su je procenile na
16 odsto, dok su Karićevom PSS-u davale čak 20 procenata).
Uz sve kontroverze koje prate njegovu političku biografiju,
Čović je ipak ostao upamćen kao sposoban tehnokrata
iz, kako Miloševićevog, tako i dosovskog režima, a i javnost
veruje da je «ipak uradio nešto tamo na jugu». A što se tiče
"fenomena Karić", očigledno je da iste fore
i iste pare uložene u furioznu medijsku kampanju iz juna meseca
ne mogu dva puta uzastopce da privuku očekivani broj glasača,
kao i da njegovi kandidati na lokalnim izborima nisu ni izdaleka
bili toliko privlačni građanima kojima su bliske priče
o nacionalnoj ekonomiji. Ovo je donekle ohrabrujući primer
da se čak ni u današnjoj Srbiji politika ipak ne svodi
samo na pare, marketing i medijsku halabuku. No, uprkos očiglednom
padu, PSS se kako-tako politički pozicionirao, u kratkom
roku organizovao partijsku infrastrukturu i u oštroj konkurenciji
dobio nešto odborničkih mesta po Srbiji, uz put nadmašivši
mnoge veterane srpske političke scene. U ovom trenutku,
Bogoljub je u politici otprilike tamo gde je u biznisu bio krajem
osamdesetih, i ukoliko svoje političke ambicije u zadnji
čas ne trampi za neku vrstu političke amnestije, trebaće
mu dosta vremena, umešnosti i sreće (ako već ne i
jedan osrednji gradjanski rat) da bi se ta dva kapitala bar
približno izjednačila. A do tada, njegova politička
i poslovna sudbina zavisiće od isprepletanih odnosa i interesa
u trouglu Koštunica-Tadić-Nikolić.
Radikalska Vojvodina
Rezultati izbora
u Novom Sadu iznenađenje su samo za neupućene: ubedljiva
prednost radikalke Maje Gojković (43%) nad Borom Novakovićem
(33%) i daleko zaostajanje ostalih kandidata samo potvrđuje
da je SRS najjača stranka u severnoj pokrajini Srbije i
da je «Srpska Atina» radikalski grad. Prednost Gojkovićke
je tolika da, ako nastavi sa uspešnom kampanjom, čak ni
udruživanje svih drugih političkih opcija u podršci Novakoviću
neće uspeti da dostigne njenu prednost. Tajna Majinog uspeha
je i ključ za eventualnu buduću transformaciju radikala:
mlada, obrazovana, iz stare i uspešne građanske porodice,
odmerena i optimistična, Maja je zaista sve ono što bi
Vučić želeo da bude, i u odnosu na nju njen demokratski
rival Bora Novaković, sa svojim imidžom zadriglog provincijskog
ćate, zapravo, daleko više podseća na tipičnu
karikaturu radikalskog funkcionera. Razbijajući stereotip
o primitivizmu i anticivilizacijskim snagama koje SRS predstavlja,
Gojkovićka je uspela da ubedi i deo neradikalskih glasača
da joj daju poverenje, i rezultat nije izostao.
Na nivou Novog Sada
pobeda radikala je nešto tešnja jer su, zbog tankog kadrovskog
potencijala, oni na lokalu uvek lošije prolazili, ali je i dalje
ubedljiva, baš kao i na strateški važnim izborima za pokrajinsku
skupštinu. Razlozi za ovakav uspeh, pored toga što su radikali
tradicionalno jaki na prostoru Vojvodine, leže pre svega u antagonizmu
većine srpskih glasača prema autonomaškim i separatističkim
opcijama, kao i skorašnjem strahu od preteće internacionalizacije
međuetničkih odnosa. Takođe, prisutno je i nepoverenju
u druge «nacionalne» stranke, u koje se sumnja da će zarad
ličnih ili stranačkih interesa pristati na pogubne
kompromise sa snagama koje rade na rastakanju državnog suvereniteta
Srbije na prostoru Vojvodine. Srpsko biračko telo je glasajući
masovno za Radikale iskazalo jasno odbacivanje autonomaške orijentacije
koja je bila podržavana i od Beograda u protekle četiri
godine, ali je u medjuvremenu, zahvaljujući medijskom i
finansijskom dopingu, kao i činjenici da je raspolagala
praktično neograničenom vlašću na teritoriji
Vojvodine, i ova «autonomaška» opcija znatno ojačala i
stekla svoje strasne zastupnike. Dok je još pre četiri
godine autonomaštvo sa separatističkim tonovima («made
in Vojvodina») bilo samo stvar političke ekstravagancije
i egzibicionizma a la Čanak, te reakcija na pogubnu Miloševićevu
politiku, danas su ove tendencije znatno dublje socijalno i
politički ukorenjene, i permanentno snažene oficijelnom
politikom pokrajinske vlasti i retorikom tipa «di su naši novci»
i «Novi Sad radi - Beograd se gradi».
Crnogorizacija Srbije?
Iako ovo raspoloženje još uvek nije postalo većinsko,
nipošto ne treba potcenjivati efekte ovakve demagogije na osiromašeno
i politički dezorijentisano biračko telo Vojvodine.
Pogotovo s obzirom na nejasnu poziciju vojvodjanskog DS-a, koji
je, bilo zbog «viših» partijskih interesa u Beogradu (opstanak
DOS-a), bilo zbog ličnih uverenja njegovih funkcionera
i njihovih poslova na lokalu, u proteklom periodu često
bio samo puki privezak i produžena ruka Čankovog autonomaštva.
Ključ će i ovoga puta, čini se, biti u rukama
DS-a, odnosno njihove odluke da zajedno sa Čankom, Kasom
i ostacima G17Plus (pa, ako treba, i DSS-om, koji je ionako
više puta do sada demonstrirao svoju suicidnu sklonost), pokušaju
da prave «demokratsku branu pretećoj radikalizaciji Vojvodine».
Podrazumeva se da upravo pokušaji stvaranja takve problematične
ideološke brane (koji bi bili neka vrsta reciklaže pobedničke
platforme iz Tadićeve predsedničke kampanje) predstavljaju
dolivanje ulja na vojvodjansku političku vatru, odnosno,
da bi samo pojačali političke i medjunacionalne tenzije
koje, opet nasuprot rasprostranjene predstave o flegmatičnim
Lalama, uveliko besne po Vojvodini. Činjenica je da u ovom
trenutku jedino na pomenutoj platformi, eventualno, može biti
sprečena pobeda Radikala u Vojvodini, ali je, takođe,
činjenica da bi takva antiradikalska mobilizacija zasigurno
bila plaćena temeljnom političkom destabilizacijom
Vojvodine i Srbije. Pod pretpostavkom da takav već viđeni
manevar (po principu, «svi na radikale») i ovaj put uspe, Vojvodini
neposredno preti «crnogorizacija», to jest, šizofreni rascep
i potpuni kolaps celokupnog političkog, javnog i društvenog
života, a već u sledećem koraku taj rov bi se proširio
na celu Srbiju. «Dvopartizam» koji pojedini političari
i analitičari predviđaju i malte ne prizivaju kao
logičan ishod tekućeg ukrupnjavanja političke
scene, u srpskim i vojvođanskim uslovima sigurno neće
biti simptom «amerikanizacije», već pre dalje «balkanizacije»,
odnosno libanizacije ili sudanizacije srpske politike, sa sve
pripadajućim «političkim» alatkama i potonjim mirovnim
misijama.
Do sada je bilo
nekoliko prilika da se radikalizam u Srbiji suzbije, eliminiše
ili pacifikuje – i sve su propuštene, pored ostalog i zahvaljujući
problematičnom delovanju raznih samoizvikanih «demokratskih
snaga» nakon 5. oktobra. Zato bi, samo na prvi pogled paradoksalno,
upravo jedna kontrolisana i ograničena radikalska pobeda
i njihovo delimično preuzimanje vlasti i odgovornosti na
nekom lokalnom nivou možda mogli predstavljati veći doprinos
željenoj de-radikalizaciji srpske i vojvodjanske političke
scene od svih antiradikalskih i kvazi-demokratskih frontova
i koalicija.
(Tekst je,
u nesto izmenjenoj verziji, objavljen i u nedeljniku EVROPA
od 23. septembra 2004.)