Darko Velimirović
TRI PETPARAČKE PRIČE O SRBIJI
„Sadašnji događaji se razlikuju
od istorijskih po tome što ne znamo njihove posledice.“
[1]
F.A. Hayek
Ex-poze
Ko li je prevario premijera Vojislava Koštunicu i podmetnuo mu svečani
govor umesto ekspozea, koji je kao mandatar trebalo da pročita
pred poslanicima, kad je zahvaljujući podignutim rukama,
između ostalih Vučelića i Dačića, zauzimao
Živkovićevo radno mesto.
Govor koji je Koštunica pročitao, kao da je pisan povodom proslave u
Orašcu ili za prijem martovske klase regruta u Vojsku SCG, a ne
kao izlaganje koje bi trebalo da ukaže na probleme pred kojima
se nalazimo i ponudi adekvatna i realna rešenja za iste.
Kao što je već to puno puta sa Koštunicom to bio slučaj „opšta mesta“
i bespotrebni „istoricizam“ ubili su svaku mogućnost osvrta
na realitet. Greše oni koji su ekspoze mandatara ocenili kao „spisak
lepih želja Srbiji“. To je po svemu sudeći, uzme li se u
obzir šta je tamo rečeno, „spisak budućih propuštenih
prilika za rešavanje nagomilanih problema“.
Bude li Koštuničin kabinet delao prema ekspozeu koji nam je izložio Premijer
lično, velike su šanse da se sledeća vlast aklamacijom
bira na livadi pored potoka, i ako to ne bude u Marićevića
jaruzi pored Orašca, to će biti samo iz razloga što je i
tamo Velimir Ilić ostvario neku od svojih „kapitalnih investicija“.
No, šalu na stranu, šta je Koštunica zaista ponudio Srbiji:
Najpozitivnija tačka u Koštuničinom ekspozeu je to što je svoj govor
pred poslanicima započeo Kosovom, tačnije problemom
čije rešenje najmanje zavisi od vlade kakva će biti
njegova, već od dobre volje međunarodne zajednice. Dakle,
pitanjem na kom će njegova vlada verovatno polomiti zube.
[2]
Naravno, preskoči li se „istoricistički uvod“ i skraćena „slovenska
antiteza“ o tome „jal’ je snijeg, jal’ su labudovi“, tj. jesu
li u pravu oni koji tvrde... ili oni koji tvrde suprotno, zaključivši
da se radi o simboličkom čadoru Age Hasanage, toj večitoj
paradigmi „trećeg puta“ i ostalih retoričkih poštapalica
za nedostatak političkih ideja, odnosno rekavši: “U
pravu su i oni koji podsećaju na naše demografske i materijalne
gubitke, na izgubljeno vreme, na istorijske zablude i promašaje,
ali u pravu su i oni koji tvrde da se uprkos svemu Srbija ipak
kretala napred”
[3]
.
Maliciozni, poput autora ovog teksta, mogli bi primetiti da kad bi se ova
rečenica, kao pravni aksiom, primenila u „procesu šestorici“,
ona bi mogla da amnestira tadašnjeg sudiju, današnjeg ministra
pravde Zorana Stojkovića.
Dakle, u pravu su oni koji kažu da je tadašnji poslednji
komunistički inkvizitor u istočnoj Evropi sudio ljudima
zbog verbalnog delikta i da je njegova lična teza, koja je
prestavljala krunu Procesa, da je „mišljenje kao psihički
proces, doduše slobodno“, ali da „reči, izraz tog mišljenja,
mogu biti kažnjive“,
[4]
totalno civilizacijski neodrživa, na stranu
što je nedužne koštala robije.
No, prema Koštuničinom gorepomenutom načelu u pravu je i Stojković
koji je sudio šestorici, jer je on svojim delanjem i postupcima
činio da se Srbija kreće napred. Ko je još u pravu a
ko nije? Primeni li se ovakav Koštuničin stav kao modus za
rešavanje problema doći ćemo do spoznaje o mnogim krivcima.
A i o onim koji su to manje nego što bi se očekivalo.
Onaj ko postavi uvaženog gospodina Stojkovića za ministra pravde teško
se može ljutiti zbog komentara javnosti, on ih zasluženo mora
trpeti...
Čime je Stojković zavredeo Koštuničino poverenje?
Opet bi maliciozni rekli da to jedino može biti Stojkovićevo „iskustvo“.
Ko će da sudi navodnim krivcima za predhodne tri godine sem
čovek „od esnafa“. Ko će da se revanšira Đinđiću,
Čedi, Bebi, Vesiću... Ko će nam pričati o
tome kako je hapšenje Miloševića i njegovo isporučivanje
Tribunalu bilo „duboko nelegalan čin“. Pa, valjda Stojković?
U ekspozeu sadašnjeg mandatara i sadašnjeg premijera našao se i deo koji se
odnosi na ekonomiju, ali nije mu zameriti. Treba zameriti onima
koji su mu dopustili da priča o ekonomiji. No, „demokratska“
pristojnost nalaže da se o programu vlade, pa i ekonomskom, ne
raspravlja i ne džangriza pre isteka sto dana. Zato je neophodno
videti šta će se uraditi u tom periodu, jer o ekonomiji i
privredi se ne priča, tu se radi.
Koliko svirala
ima rupa?
Avio kompanija American Airlines uštedela je sada već daleke 1987. godine
blizu 40 000 dolara vadeći po jednu maslinku iz svake salate
koja se služila u prvoj klasi na letovima ove kompanije. Skupštinska
većina satkana od “legalista”, “ekonomskih patriota”,”spisateljsko-kapitalnih
investitora” i “naslednika poslovnog prostora CK KPJ” 2004. uštedela
je vreme građanima Srbije koji su mogli uvideti, veoma brzo
posle decembarskih izbora, pravu političku prirodu trenutne
vladajuće većine.
Poduhvat vladajuće većine mnogo je veća ušteda za građane
Srbije nego li lihvarski poduhvat jedne svetske avio kompanije,
koji je ušao u poslovne anale savremenog sveta. Smenjivanjem guvernera
NBS koje je bilo sve samo ne legalan i zakonit čin, ovaj
miks makijavelističkih „vladaoca“ skupštinske većine
dokazao je koliko mu je stalo do poštovanja prava i zakona u ovoj
zemlji, a koliko do same vlasti.
Nije trebalo puno vremena da se sazna da car Trojan ima kozije uši, kao što
nije trebalo puno vremena da se sazna da vladina većina nema
nameru da poštuje zakone ove zemlje, pa ni zakon o NBS.
Takođe nije trebalo puno vremena da se sazna da je umesto Tribunala u
Hagu trenutna deveta rupa na svirali pojedinima, sam važeći
Ustav republike Srbije.
Menjajući zakon o izboru predsednika republike vladina većina direktno
je ugrozila prava građana Srbije da ne izaberu svog predsednika,
na šta uprkos svemu imaju demokratsko pravo. Kao što je pravo
građana da izaberu tako je pravo građana da na izbore
ne izađu, a da to pak predstavlja njihovu volju koja mora
da se poštuje. Zato cenzus u demokratijama i postoji.
Svojim nedovoljnim odzivom na niz predhodnih predsedničkih izbora glasači
Srbije su jasno izneli svoj stav da ni jedan građanin koji
se kandidovao na predsedničkim izborima ne zaslužuje njihovo
većinsko poverenje.
Promenom zakona o izboru predsednika Srbije direktno je ugroženo osnovno demokratsko
pravo građana da odlučuju, da biraju i da budu birani.
Igrarija sa cenzusom dovela je do toga da se institucija predsednika
Srbije devalvira i oktroiše.
Ko ima pravo da umanjuje legitimitet predsednika Srbije time što će smanjiti
broj neophodnih glasova za njegov izbor? Kako li će se osećati
eventualni budući predsednik, hoće li mu savest biti
mirna kada bude znao da iza njegovog izbora ne mora stajati većina
glasača u Srbiji? Da je stranac u rođenoj kući.
Da njegove odluke nemaju onaj legitimitet koji bi trebalo da imaju,
da on nije došao na to mesto zahvaljujući glasovima koje
je osvojio već isključivo po topuzu nametnutog i oktroisanog
zakona.
Gde je u toj celoj stvari granica između tiranije manjine koja bi birala
predsednika i volje većine koja je iskazana u više navrata,
i to u slučaju samozvanih favorita, a glasi „ni jedan od
ponuđenih kandidata nije zavredeo da bude izabran“? Jel to
predsednik republike koji se bira većinom glasova ili azijatski
despot?
U slučaju da je despot, imamo li mi prava da se nazivamo republikom,
bolje da vladajuća većina proglasi azijatsku despotiju,
da znamo na čemu smo. Nema veze što bi se ta azijatska despotija
kosila sa važećim Ustavom, jer on je prema njihovim odlukama,
koje su tokom februara meseca donosili u Skupštini Srbije, samo
mrtvo slovo na papiru.
Gde li se dedoše sve one priče o „legalizmu“ i poštovanju zakona kojima
su natrljavani toliko puta nosevi Đinđićevoj i
Živkovićevoj vladi ili ona čuvena teza zvana „nema revanšizma“
u slučaju smene guvernera NBS, kome je Srbija na prvom mestu
a kome Vlast, po devizi „što pre to bolje“.
Da paradoks bude veći celu stvar su zamesili i za nju glasali oni koji
sebe nazivaju „Demokratskim blokom“ potpomognuti SRS-om, dakle,
kako sada stvari stoje, glavni interesenti za mesto budućeg
despotijalnog predsednika Srbije, koji po svemu sudeći pripremaju
teren za nove srtukturalne izmene države koju će skrajati
po njihovoj meri, dakle po meri Makijavelijevog „Vladaoca“ i njegovog
novog odela.
Ume li iko da objasni zašto je važno po svaku cenu dobiti predsednika republike
i gde je prag u toj ceni gde se ne sme dalje ići zbog njene
visine?
Zna li iko sem onih koji su glasali za tako nešto poput izmena ovog zakona,
opravdanje teze da je za građane Srbije najvažnije da imaju
predsednika, pa čak iako to nije većinska volja građana!?
Kad se uzme u obzir koliko glasača treba
da glasa za izbor predsednika a sa kojom ustavnom mukom se on
može opozvati jasno je da je Srbija izglasavanjem izmena zakona
o predsedniku dobila sve samo ne mogućnost da bira predsednika
kakvog je dosad birala.
Zna li iko šta će biti kad iz sopstvenih šićardžijskih pobuda dame
i gospoda iz vladajuće skupštinske većine otmu od građana
još koju maslinku iz već previše kisele demokratske salate
ove države?
Uštedeće Srbiji vreme da uvidi da je prevarena. Uzgred i avio kompanije
na svetskom tržištu beleže permanentan pad vrednosti akcija.
Primarni
algoritam za „logiku ludaka“
Svako je na svoj način dočekao treći dan, trećeg meseca,
dve hiljade i četvrte. Vojislav Mihajlović iz SPO-a
je dočekao da tog dana, svega na par sati vodi sednicu i
bude v.d. predsednika republike, jer kao podpredsednik Skupštine
Srbije na to ima pravo. Uzrok je svakako Dragan Maršićanin
koji je dočekao da postane ministar i da glavom bez obzira
pobegne sa mesta predsednika Skupštine.
Vojislav Mihajlović nije bio toliko snalažljiv kao Maršićanin ili
Ramuš Hajradinaj koji je dočekao da par dana ranije izjavi
da će Kosovo najkasnije 2005. biti nezavisno, a da niko iz
Srbije na to ozbiljnije ne reaguje, čak ni mandatar?
Novi ministar policije mislio je da će se tog trećeg dana, trećeg
meseca dve hiljade i četvrte bar još koji dan ćutati
o trafici „Smederevke“ i da za lične „grehe iz mladosti“
neće ispaštati u „starosti“.
SPS je dobio indulgenciju za grešnu prošlost „mladalačkih
greha po Jočiću“, a izgubio uz to i svaki način
da se opravda pred Miloševićem, što je za njih svakako dobitak.
Takođe je i Milošević profitirao jer se oslobodio „hodočasnika“
koji po odluke partije dolaze u ćeliju, lažući ga da
je „voljen“, to ume da bude veoma zamorno. Sudija Mej je je prekrižio
još jedan od preostalih ličnih „kaznenih“ dana u slučaju
Milošević,...
Dakle tog trećeg dana, trećeg meseca, dve hiljade i četvrte,
skoro svako je dobio ono što je tražio, sem građana Srbije
koji su dobili vladu Vojislava Koštunice a tražili, po rezultatima
izbora, vladu Tomislava Nikolića, koji je pak dobio šansu
da predvodi jedinu ozbiljnu opoziciju Koštuničinoj vladi.
Tadić je dočekao da u Parlamentu Srbije izigrava sa
svojim pristašama Stranku srpskog jedinstva u prošlom sazivu,
„konstruktivno kritikujući“ zatečeno stanje (!?) izigravajući
ikebanu.
Radovan Karadžić i Ratko Mladić dočekali su još jedno jutro
na slobodi, koja pak oivičuje radijus kretanja, čiji
potencijal bi najbolje umeo da objasni Sadam Husein dok je bio
u bekstvu.
Svi oni nisu sa nestrpljenjem čekali taj treći dan, trećeg
meseca, dve hiljade i četvrte, malo su nas lagali, čekalo
se nešto drugo.
Čekao se trideset i prvi.
Tog dana znaćemo gde smo stigli, u stvari svi to znamo ali niko ne sme
da nam kaže... Ovde je običaj da se „glasnici“ ubijaju iz
snajpera.
Mongomeri se preselio u Cavtat, pa će nam „čestitku kongresa SAD“
obrazložiti ovaj novi što tek uči srpski, a mi njegovo ime...
Montgomeri je bar svaki put umeo da nas uteši...
Za to vreme čekanja nas su kao
društvo vežbali, kao i mnogo puta do tada, da i dalje ne razdvajamo
bitno od nebitnog i da ne uočavamo razlike između ključnog
i sporednog. Vežbali smo „logiku ludaka“.
Bolje da smo vežbali obijanje „Smederevke“, da nas „starost ne upita gde utraćismo
mladost“. Ko što reče Teodor Bezbožnik, marginalizovani i
neopravdano retko citirani grčki filozof sokratovske kirenske
škole, koji je još odavno zaključio kako stoje stvari rekavši
da je bolje ostati „večno mlad“ prema Jočićevom
simboličkom kodu:“Mudar čovek neće dati život za
svoju zemlju, krašće i činiće preljubništvo ako
to budu dozvoljavale okolnosti“.
[5]