Darko Velimirović
MATRIX MEĐ’ SRBLJEM
„I odsad i unapred ždrebci i konji carstva mi da se ne daju crkvama, ni
crkvenim selima na hranu“
Dušanov zakonik paragraf 38. „O ishrani konja“
1.Silovanje uspeha
Predsednički izbori u Srbiji ovaj put osudjeni
su, topuzom zakona i manipulacije izbornim cenzusom skupštinske
većine, te izmenom zakona
za izbor predsednika republike na formalni uspeh. Drugo je pitanje
koliko će ti izbori biti zaista uspešni i po koga. U slučaju
da je cilj da Srbija po svaku cenu dobije predsednika, onda će
ga predstojećim izborom svakako dobiti - dakle cilj je ostvaren, operacija
uspela, a za pacijenta ko još brine!
Dok budućem izabranom predsedniku i onima
koji su toliko insistirali na njegovom izboru bude svanjavalo,
Srbiji će se smrkavati, ne toliko zbog narodne poslovice
koliko zbog činjenice da ima takvog i na takav način
„montiranog“ predsednika.
Na pitanje: koliko će predsednički
izbori doprineti daljnjem razvitku demokratskog procesa, stabilizaciji
političkih prilika u zemlji i sl, moraće da odgovore
oni kojima je predsednik bio preko potreban, gotovo koliko i imaginarni
i ničim izazvani novi Ustav koji su u predizbornoj kampanji
obećavali, za tri meseca od dolaska na vlast, a ni jedno
jedino slovce tog pomenutog (za sad fantomskog) ustava, koji treba
da nam stigne kad i „montirani“ predsednik, nisu obelodanili,
niti je njegov predlog viđen na javnoj raspravi.
[1]
Sa tog stanovišta, dakle pitanja pukog državnog
preživljavanja i osnovne demokratizacije društva, sva je prilika
da predstojeći predsednički izbori predstavljaju pravi
debakl. Niti će ova zemlja posle izbora biti za korak bliže
razvijenim demokratijama, niti će se političke strasti
u glasačkom telu splasnuti, niti ćemo kao rezultat ovih
izbora imati stabilizaciju političkih prilika u zemlji, naprotiv!
Gotovo da ne postoji ni jedan argument na strani
onih koji tvrde da će nam biti bolje sa predsednikom nego
li bez njega. Po Srbiju je bolje da nema predsednika, nego li
da ima bilo kakvog ili onakvog kakav nam predstojećim izborima
verovatno sleduje.
Tolike pare ćemo potrošiti da bi se jednom
čoveku, pa još i gospodinu Nikoliću lično napravilo
radno mesto? Koliko li se škola moglo okrečiti za te pare?
Građani Srbije su u više navrata u poslednjih
par godina iskazali svoju želju na predsedničkim izborima
da nemaju neposredno izabranog predsednika. Koliko je para samo
potrošeno u ko zna koliko izbornih krugova u poslednje dve godine
da bi se to dokazalo. Sada ga hteli-ne-hteli zahvaljujući
izmenama zakona o izboru moraju imati.
[2]
Na žalost, od strane trenutno vladajuće
elite poenta nije izvučena. Koliko li bi se novca uštedelo
da se u Srbiji predsednik bira u parlamentu, kako je to bivša
DOS-ova vlast svojevremeno predlagala. Da je usvojen takav model
sa lakoćom bi nova vlast izabrala svog predsednika - doduše,
i sad bira svog i to o našem trošku, ali o tome ćemo kasnije.
Dakle narod nije hteo da neposredno izabere predsednika Srbije u poslednje tri godine,
a hoće ga nova vlast. Zato je novi predsednik koga navodno
glasači biraju isključivo „predsednik nove vlasti“,
jer za njegov izbor nije neophodno da glasa većina. Dovoljna
je manjina.
Jednom rečju predsednički izbori na
ovakav način i u ovakvo vreme i sa ovakvim kandidatima, za
Srbiju mogu biti samo jedan korak u nazad od mnoštva koraka u
pogrešnom smeru koji su pred nama, uključujući i one
koje smo kao društvo još ranije klasifikovali kao neuspehe. Ponavljanje
grešaka, a naročito „naših“, kod nas se smatra vrlinom jer
zaključke iz premisa kao što su raniji neuspeli izbori, retko
kao društvo donosimo, a još ređe izvlačimo ispravne.
Istraživači javnog mnjenja kažu da gospodin
Nikolić i njegova politička opcija procentualno imaju
najmanje pristalica među visokobrazovanim glasačima.
[3]
E da smo krečili škole na vreme...
2.Radost drugog kruga
Ni na jednim predsedničkim izborima koji
su raspisani, nije bilo dva pobednika. Stoga začuđujuće
deluje, pomalo infantilno, slavodobitni ton među akterima
ovih izbora koji bi svoju agoniju pred radikalskim kandidatom
mogli produžiti i u drugom krugu. Ova „radost drugog kruga“ ravna
je radosti supružnika koji je srećan što ga žena koju voli
neće ostaviti odmah, nego pola sata kasnije ili radosti igrača
Reala koji je ove godine ispao iz Lige šampiona u fudbalu, dakle
da kukaš od „sreće“.
Kakav li je to uspeh kandidata koga npr. podržava
vladajuća većina, kao što je Maršićanin, ako od
gospodina Tome Nikolića izgubi u drugom krugu, a ne u prvom?
Izbori se kao i Liga šampiona u fudbalu igraju na trofej, „moralne
pobede“ u osvajanju vlasti nema. Ili si predsednik ili to nisi,
tu bajati sofizam sa polupunom i polupraznom čašom ne pali!
Ovde svi osim Nikolića pričaju o drugom
krugu, niko sem Nikolića pobedu i ne pominje.
Za Srbiju nije bitno hoće li biti drugog
kruga, mozda to nesto lično znaci potencijalnim „drugokrugaškim“
kandidatima gospodinu Tadiću i gospodinu Maršićaninu,
Srbiji svakako ne.
3.Džebana
Ono što je korist za gospodina Tomislava – šteta
je za Srbiju. Gospodin Tomislav i Srbija često se razilaze
u interesima. Kad god su Srpski radikali formalno bili u vlasti
neko je pretio bombardovanjem ili srpskih položaja u RS ili NATO intervencionm
u Srbiji. Kakva li će nas „džebana“ snaći kad npr. gospodin
Toma Nikolić uđe u kabinet, a gospodin Haradinaj &
Co. ocene da je gora dovoljno
ozelenela da se u nju može smestiti minobacač koji gleda
na neku od preostalih srpskih svetinja.
Može gospodin Nikolić da uči engleski i manire, gleda
balet i čita lepu književnost, može postati i veći pacifista
i multikulturalista nego što se sad predstavlja. Može da dubi na
glavi ali zapad će u slučaju destabilizacije regiona upreti
prvo (na žalost i jedino) prstom na gospodina Nikolića, u slučaju
da bude izabran.
Nikolićeva stanka i on sam imaju
toliko negativan rejting što u našem neposrednom okruženju, što
u Briselu i Vašingtonu, pa sve da počne da vodi politiku Nataše
Kandić u naredne četiri godine mandata, Nikolić neće
uspeti da svoj negativni imidž popravi.
Moramo dobro da se zamislimo koliko će
nam trebati da se ograđujemo od politike Slobodana Miloševića
i predstave o „Balkanskim kasapima“, a tek koliko od eventualnog
izbora Nikolića.
U opis radnog mesta predsednika Srbije spada i reprezentovanje i
čuvanje ugleda zemlje spolja: koliko će Nikolić svoju
dužnost uspeti da obavi, a da to ne čini u Kini ili onoj Koreji
na koju je i Bog zaboravio, ali nije Džordž Buš. Može li Nikolić
sedeti u delegaciji koja će predvoditi pregovore o budućem
statusu Kosova koji svakako sleduju. Kakva će naša pozicija
u tim pregovorima biti u slučaju da izaberemo Nikolića.
U domaćoj javnosti postoji jedna
„šarena laža“ koja se što svesno a što iz neznanja širi. Ona govori
o tome kako se pojedine partije, samim tim i političke opcije,
preko noći mogu rehabilitovati, reformisati i izvući iz
istorijskog naftalina.
Zamislimo hipotetički da se od strane svetske
zajednice u Avganistanu rehabilituje partija čiji je predsednik
Bin-laden, u sred Bagdada BAS partija Sadama Huseina itd. To u
ovoj podeli karata u svetu svakako nije moguće. Isto tako
nemoguće u ovoj prilici deluje rehabilitacija SPS-a i SRS-a
na čijem su čelu nalaze haški optuženici. Takođe
nespretno deluje i poređenje partija koje su bile potpora
Miloševićevom režimu sa HDZ-om u Hrvatskoj. Tuđman nije
bio bombardovan od strane NATO-a, Tuđman kao šef HDZ-a nije
bio „američi neprijatelj No.1“. Tuđman nema ni jednu
polugu da utiče na politiku HDZ-a. Sanader se ogradio javno
od Tuđmanove politike, poslao osam generala za nedelju dana
u Hag - sa SPS-om i SRS-om stvari stoje dijametralno suprotno.
Zato je HDZ ponovo prihvaćen na zapadu a SPS i SRS imaju
male šanse da to u skorije vreme budu. Uzgred za razliku od SPS-a
koji veruje da može biti rehabilitovan SRS u tom pravcu nema iluzija.
4.DSS strategija
Ovo je ujedno glavni adut DSS stratega
koji su ocenili da je Srbiji potreban predsednik, baš ovakav i na
ovakav način.
Kandiovanjem gospodina Maršićanina za predsednika, koji
ni u najoptimističkijim vizijama istraživača javnog
mnjenja nema ozbiljnije šanse da porazi gospodina Nikolića,
vladina većina na čelu sa DSS predala je gospodinu Nikoliću
predsedničku fotelju u ruke.
Groteskno deluje Koštunicino objašnjenje
„da neće da napušta započeti posao“ u premijerskoj fotelji.
Treba li podsetiti da to ne bi bilo prvo napuštanje položaja od
strane gospodina Koštunice nezavršenog posla.
Položaj predsednika SRJ gospodin Koštunica
je takođe napustio, a nije obavio posao koji je u govoru
prilikom polaganja zakletve sebi zadao tom prilikom. Uzgred teško
je primetiti u kom je to poslu gospodin Koštunica trenutno i koje
je to probleme njegova vlada uzela ozbiljno da rešava ili je rešila.
Za sad, sem što je u budžetu „zaboravila“ da odvoji sredstva za
univerzitet, pa se posle naknadno vadila i obećala pare,
pomaka nema.
Dakle, vlada premijera Koštunice je trenutno
prezauzeta rešavanjem problema koje je sama napravila ili pravljenjem
novih problema sebi samoj.
Potcenjuje li gospodin Koštunica svog
predsedničkog kandidata kad ga kao ministra za privatizaciju
gura u kampanju ili je ova zemlja privatizovana pa je ministar
završenog posla krenuo u juriš na predsedničku fotelju, ili
pak ministar za privatizaciju nije imao nikakvog posla u njegovoj
vladi pa je odlučio da uhlebljenje potraži u kabinetu preko
puta Narodne skupštine.
Biće da je gospodin Koštunica sa
svojim timom procenio da je u njegovom interesu Nikolićeva
pobeda pa je zbog toga odlučio da igra na kartu „prezauzetosti“
(što je mora se priznati maštovitije nego li „neobaveštenosti“,
ali je svejedno trapavo do zla boga).
Teza da je Nikolić Koštuničin
omiljeni kandidat iz opozicije kao što je to Šešelj svojevremeno
bio Miloševiću, ma koliko paradoksalno delovala na prvi pogled,
nije bez osnova. Setimo li se hipoteze iznesene na početku
ovog teksta koja govori o minobacaču u šumi, stvari će postati jasnije.
Dovođenjem Nikolića na predsedničku
funkciju od strane vlade Srbije i njene skupštinske većine,
koja je promenom zakona to omogućila, vladi gospodina Koštunice,
prema verovatnoj proceni tih stratega, sleduje povlašćenije
mesto u odnosu na njen sadašnji kredibilitet u međunarodnoj
zajednici.
Gotovo da ne postoji stvar koja više uzrujava
administraciju u Briselu i Vašingtonu, a da je vezana za ove prostore,
od pobede predsedničkog kandidata čiji je stranački
čelnik haški tamničar.
Zapad će ovu pobedu gospodina Nikolića
protumačiti kao „pobedu ekstremista“, „ponovno buđenje
Miloševićevog nacionalizma“ itd, što je takođe signal
da treba snažnije podržati, pa i ekonomski, one snage odavde koje
se bar deklarativno zalažu za zapadne vrednosti a imaju neki uticaj.
Ovo gospodinu Koštunici i njegovoj vladi
otvara, ulaskom SPS-a u strukture vlasti pritvorena vrata na zapadu.
U slučaju da se vladina većina nametne kao vatrogasac
nadolazećeg nacionalnog radikalizma u Srbiji i kao jedina
ozbiljna alternativa ekstemizmu koji je proizveo ratne zločine
onda će ona sebi obezbediti opstanak na vlasti na duže staze.
Ne treba podsećati na ogromnu rupu
(eh da je jedna) u republičkom budžetu koja je potencijalna
kapisla za smenu ove garniture sa vlasti od strane gladnih, a
može biti popunjena jedino mnogo ozbiljnijim donacijama nego što
ih Srbija ima trenutno. Gde se dede sad ona socijalna demagogija
o povećanju zaposlenosti koju su tako voleli Koštunicini
puleni da prosipaju u predizbornoj kampanji i kolika je svota
novca u budžetu odvojena za nova radna mesta... No, o ovoj temi
posle sto dana...
Dakle, prema ovoj pretpostavci politički
stratezi oko Koštunice rade prema već u ovoj vlasti definitivno
usvojenom načelu:“ Kad već nisi u stanju da rešiš postojeće
probleme - proizvedi problem da bi ga posle rešavao i eventualno
iz njegovog rešavanja profitirao“.
Ovo načelo je već oprobano više
puta: Već pominjani univerzitet, zakon o podršci porodicama
haških pritvorenika, koji je prvo izglasan da bi potom gospodin
Dinkić najavio njegovo menjanje uredbom (što je pravni nonsens
van svake kategorije, jer zakon se ne menja podzakonskim aktom),
zatim je taj zakon ukinut. Najava ministra pravde da treba ukinuti
Specijalni sud i da će on biti ukinut, zatim je problem rešen
tako što je ministar rekao da to neće biti urađeno.
Saopštenjem gospodina ministra policije da će istraga o ubistvu
premijera biti ponovljena, zatim je ministar problem rešio tako
što je rekao da o tome nema ni govora.
Gledano načelno, nisu autori kultnog filma Matrix baš toliko originalni
i maštoviti u pravljenju slike „paralelnog sveta“ u kom se „melju“
ljudske lobanje i od njih proizvodi struja za potrebe mašina koje
imaju razvojni (investicioni) plan. U paralelnu stvarnost kroz
svoje probleme koji postaju i naši uvode nas Koštuničini
ministri. Fantomski Veljini prvoaprilski novosadski kapitalni
investitori, sa kojima se ovdašnji mediji zabavljaju, korak su
u napred u odnosu na već pominjano filmsko ostvarenje. A
tek ustavi i predsednici, rekonstrukcije, dekonstrukcije i konstrukcije
vlade, da te bog sačuva.
I dok se javnost zabavljala problemima
koje su otvarali a zatim zatvarali sami ministri, suštinski problemi
ovdašnji, koji „sede na grbači“ svakog građanina ovdašnjeg
ostali su nerešeni. Suštinskih problema koji tište građane ova
trenutna vladajuća većina se jedino sećala u kampanji
u kojoj je htela po svaku cenu da dođe na vlast.
Ko sad pominje privatizaciju Zastave iz
Kragujevca, ministar za privatizaciju i predsednički kandidat
okoliša ko kiša oko već pomenutog grada.
5.Greška u strategiji
Ono gde su se preigrali Koštunicini statezi leži
tamo negde u grmlju, baš kao i zec iz poznate narodne pitalice.
Dolaskom gospodina Nikolića na funkciju predsednika Srbije
ova zemlja više neće biti ista.
Jedino što je opasnije od onih koji proizvode
probleme da bi ih rešili, jer nisu u stanju da reše osnovne, su
oni koji rešavaju suštinske probleme pogrešnim sredstvima.
U pomenute spada gospodin Nikolić sa svojom političkom
opcijom.
Oni koji bi cenu hleba oborili na tri
dinara, uleteli sa vojskom i policijom na Kosovo, „opametili“
Crnogorce koji su zalutali u dukljanske šizme, poklonili Bajrakli
džamiji računare iako tamo ni „tapeta“ čitavih nema
(nagradno pitanje: koliko je islamskoj verskoj zajednici računar
potrebniji od groblja koje po Nikolićevim rečima stiže
do juna), teško se mogu pohvaliti bilo kojim rešenjem za probleme
u kojima se Srbija nalazi jer se problemi ne rešavaju nacionalnom
i socijalnom demagogijom a još manje sa dva pentijuma i obećanim
grobljem.
Dolaskom gospodina Nikolića na čelo
države ovaj skupštinski sastav gubi svaki legitimitet. Milošević
je pao tako što je izgubio predsedničke izbore, a kamo li
vlada gospodina Koštunice koja će ih sa velikim procentom
izvesnosti izgubiti jer njen zvanični favorit verovatno neće
proći.
Cela stvar postaje još izvesnija najavom
G17 Plus koji samo traži povod da istupi iz vlade jer je preuzimanjem
ekonomskih poluga vlasti preuzela na sebe i odgovornost za nerešene
probleme, a vidi ga u pobedi gospodina Nikolića.
Dakle iako je ova vlada sebi verovatno
pripremala teren obezbedivši infuziju u obliku međunarodne
podrške za dugoročniji opstanak, on će uprkos svemu
biti teško ostvarljiv u slučaju da G17 plus ne bude zamenjena
radikalima i njihovom podrškom ili podrškom DS-a, kako bi se cela
stvar nekako i na jedvite jade amortizovala.
Neizlaskom iz vlade G17 bi se posle Nikolićeve
pobede i Labusove odsečne izjave u tom smeru politički
totalno iskompromitovala čime bi izgubila značajan broj
glasača od onih koji su im preostali posle podizanja poreskih
stopa.
6.Večita rezerva
Boris Tadić takođe je uzeo učešće
na ovim izborima. Gospodin Tadić je verovatno u trci samo
kako bi konsolidovao Demokratsku stranku posle njenog „pranja“
i napuštanja politike pokojnog Zorana Đinđića,
njemu je gospodin Tomislav Nikolić najmanji problem.
Tadić je, poput gospodina Jezdimira Vasiljevića
i gospodina Marjana Rističevića, koji su najavili da
će najverovatnije učestvovati na predstojoćim izborima,
„politički lider u nastanku“.
Tadić je svestan, poput Vasiljevića
i Rističevića da neće pobediti Nikolića, ali
je svestan da će pobediti gospodina Čedomira Jovanovića,
bar u još jednoj bitci, tako što će pokušati i Čedi
da iznudi glas za sopstvenu kandidaturu.
Čeda, hteo ne hteo, moraće da ga podrži,
čak iako se Tadić pravio da mu Čedin glas ništa
ne predstavlja, on mu je neophodniji nego li Maršićaninu
Koštuničin.
I Tadić i Čeda znaju kome od njih dvojice
pripada budućnost DS-a.
Zato se Tadićeva kandidatura može čitati
samo kao nastavak unutarstranačke rovovske borbe ove partije čiji je ishod na duže staze
čak bitniji za Srbiju nego li to što će se gospodin
Nikolić useliti u predsednički kabinet, a neko od tzv.
kandidata fiktivnog Demokratskog bloka izgubiti od gospodina Nikolića
u prvom ili drugom krugu.
7.Rezime
Moglo bi se postaviti pitanje uzroka trenutne
situacije. Ti uzroci biće nam mnogo jasniji kad budemo uvideli
koji je izlaz iz nje.
Oni koji su bili protiv zakona o lustraciji i
koji su smatrali da je bitnije srušiti montiranim aferama Živkovićevu i Đinđićevu vladu,
nego li od Srbije putem korenitih reformi stvoriti zemlju vrednu
življenja, oni koji su za rehabilitaciju, verovatno sad znaju
šta im valja činiti. Lično spadam u ove prve, dakle
nemam pojma, a i da imam ne bi im rekao.