Boris Stojkovski
Nova i stara stranačka lica uoči
izbora 13. juna
Nakon
izbora na kojima su njihove politike doživele poraz, Socijalistička
partija Srbije, a par godina potom i Demokratska stranka, odlučile
su da se, kako se to žargonski kaže ''pročiste'', i da pod
novim rukovodstvima započnu novi politički put, formalno
ne odbacujući staro, već zvanično odbacujući
ono negativno iz svog nasleđa. Pitanje koje nužno iz toga proizilazi
je koliko im to može pomoći ili odmoći i da li su u toj
nameri uopšte i uspeli. Priliku iz prikrajka čeka Srpska radikalna
stranka i Tomislav Nikolić. Čini se na prvi pogled da
najmanje šanse da nešto više uradi ima sadašnja Vlada na čelu
sa DSS. Međutim, i oni imaju karte na koje igraju i koje im
mogu doneti sigurne poene.
Naravno,
opcija ima dosta, a prva prilika da se one odmere jesu i predstojeći
junski predsednički izbori.
Srbija
je u zadnje 3 i po godine imala dva puta vantredne parlamentarne
izbore koje je usled opšteg pritiska javnosti raspisala u tim trenucuma
aktuelna vlast. Oba puta politika te vlade je doživela krah na tim
izborima. Datumi 24. septembar i 28. decembar 2000. će naročito
ostati u sećanju građana Srbije, jer su, sa 5. oktobrom
između njih, označili kraj vladavini Slobodana Miloševića.
Decembarski izbori lane, su, sa druge strane, označili kraj
vladi nečega što se zvalo Demokratska opozicija Srbije, popularni DOS.
Posle
gotovo petnaest godina na vlasti, SPS je otišao u opoziciju i formalno,
početkom 2001. godine kada je formirana Vlada na čijem
je čelu bio dr. Zoran Đinđić, koji je u međuvremenu
poginuo.
Socijalisti
su ubrzo posle pada sa vlasti počeli da se sukobljavaju i da
pokušavaju da se reformišu. Prvi i osnovni korak ka tom cilju
bio je definitivan raskid sa jednom grupom oligarha, prevelikog
političkog uticaja, naročito omraženoj u narodu. Radilo
se dakako o Jugoslovenskoj levici - JUL-u.
Kadrovi Miloševićeve stranke počeli su da se osipaju.
Netragom nestaje Gorica Gajević, Dragan Tomić, predsednik
Skupštine i njegov imenjak i prezimenjak, direktor vranjskog Simpa.
I tokom devedesetih Slobodan Milošević je gubio saradnike,
ali ovaj period po padu sa vlasti uistinu je najizrazitiji po osipanju.
U težnji za reformom SPS-a isticali su se i bivši članovi,
poput akademika Mihajla Markovića, a od dotadašnjih funkcionera
Branislav Ivković, Dmitar Šegrt, Dobrivoje Budimirović-Bidža
i drugi. Sve do hapšenja Slobodana Miloševića 31. marta 2001.
i njegove potonje ekstradicije u Hag, postojala su strujanja u SPS-u.
Podele kulminiraju kada Ivković drži svoj kongres, a tvrda
struja svoj. Na kraju sud presuđuje da Ivković nije
SPS i on osniva Socijalističku narodnu stranku. Ovaj projekat
je propao već više puta, a SNS je poražena i na izborima prošlog
decembra.
To,
naravno nije kraj podela u nekad najmoćnijoj stranci. Struja
Ivice Dačića, Zorana Anđelkovića i Žarka Obradovića
bira Dačića za predsednika Glavnog odbora, u odsustvu
Miloševića rukovodioca stranke. U SPS nema mesta za Bjelicu,
Kršljanina, Šuvakovića i druge koji se smatraju kadrovima
JUL-a i članove
Udruženja Sloboda, koje brani Miloševića od optužbi
u Hagu. Zanimnjivo je da su se sve struje zaklonile iza lika i dela
S. Miloševića, da su stalno isticale navodne pozitivne rezultate
te vladavine, osobito odbranu od NATO i prkos Novom svetskom poretku,
ali i priznavale greške. Gotovo svi pretendenti na vođstvo
reformisanog SPS-a su stalno isticali, a i danas to čine, da
su i ranije ukazivali na pogubne poteze vlade, ali ih niko nije
slušao.
Iako
je na svim kongresima stajala slika Slobodana Miloševića, udaljavanje
od njega je bilo sve veće. Stranka Baneta Ivkovića ga
i ne pominje više. Ivica Dačić i saradnici su se često
i direktno sukobili sa predsednikom stranke. Kandidovanje Velimira
Živojinovića u vreme kada Milošević daje podršku Šešelju,
povratak Vulina i Vučelića i najposle podrška sadašnjoj
Vladi dokaz su želje da se SPS ogradi od decenijske politike i oreola
koji nosi. Ponekad, propagande radi, pomene se ponešto iz ranijeg
perioda, najčešće u vezi sa nacionalnom politikom, i to
je opet uglavnom odbrana od neprijatelja, borba za srpski narod
ili antihaške izjave. Naravno, izgleda da zaboravljaju sopstvenu
ulogu, Ivica Dačić kao portparol, Milorad Vučelić
kao direktor jedne partijske televizije. Pojedinci, poput Rake Radovića
ili Lilića imaju svoje minorne stranke i nemaju upliva u politički
život Srbije.
Druga
bivša vlast Demokratska stranka, kao nukleus DOS-a posle
izlaska DSS avgusta 2001. godine poražena je na izborima 2003. Dok
socijalisti poraz duguju ratovima, izolaciji, siromaštvu i autoritarnom,
despotskom odnosu prema medijima, Univerzitetu i opoziciji, DS je
vlast izgubio zbog prokockanih obećanja, unutrašnjih sukoba
i afera, kao i odnosa prema Zapadu. Reč afera postala je za
vlasti DOS-a floskula. Imena poput Čede, Bebe, Janjuševića,
Kolesara, Soluna i Bodruma izazivaju i danas gađenje, najblaže
rečeno, u svim krugovima društva. Otvorena krađa u Skupštini
Srbije, čudna privatizacija i loše reforme postaju predizborni
marketing opoziciji, a i sam DOS se raspada. Razlog zbog kojeg su
od strane građana okrenuta leđa i ovoj vlasti jeste i
neuravnotežena nacionalna politika i proboj u medije raznih predstavnika
nevladinog sektora koji, često, neprimerenim izjavama
dodaju so na nezaceljene rane iz proteklih ratnih sukoba. Na izborima
decembra 2003. rečeno je ne i pojedinim minornim strankama,
odnosno nije dopušteno ponavljanje, bar ne u punoj meri, sindroma
JUL.
Nakon
svega toga, Demokratska stranka je, daleko tiše i lakše od SPS prevazišla,
bar naoko, loš rezultat. Organi stranke su poverenje ukazali novom
rukovodstvu na čelu sa Borisom Tadićem, bivišim ministrom
za telekomunikacije u vladi SRJ i ministru odbrane Srbije i Crne
Gore. Smatrajući ga jedinim dostojnim epigonom nastradalog
Đinđića, a i inače popularnim
u narodu, delegati DS su početkom februara ove godine upravo
njemu poverili da stranku povede dalje. Pojedini članovi, neomiljeni
u javnosti, jednostavno nisu ušli u Glavni odbor, a nije zabeležen
oštriji sukob među pobeđenim i poraženim. Pojedini iz
bivšeg rukovodstva DS, poput Jovanovića i Živkovića osnivaju
svoje nevladine organizacije i sada se bave praćenjem suđenja
za ubistvo Zorana Đinđića.
Posle
ovog uvodnog diskursa pređimo na glavno pitanje: Da li
su u svojim namerama da se reformišu ove partije i uspele?
Socijalisti
imaju lošu reputaciju i preteško nasleđe i malo je verovatno
da sebi privuku ranije protivnike. Sa druge strane, pitanje je koliko
konzervativnih glasača-bastiona Srbije od pre 5. oktobra mogu
zadržati podrškom DSS, SPO, o osobito G17+. Pretpostavka
je-manje nego što očekuju i što je možda i njihova realna snaga.
Pravi bastion izrazito konzervativne Srbije jesu radikali. Odricanje
od Miloševića i podrška sadašnjoj vlasti će, najpre, birača
SPS odvući Tomislavu Nikoliću.
Kada
smo već kod njega i stranke koju trenutno vodi napomenimo da
se Srpska radikalna stranka mahom drži proverenih sintagmi, koja
koketira sa demagogijom (dostojanstvena saradnja sa svima, granice
Srbije, nema otpuštanja, kulminacija: "hleb
tri dinara" i sl. ), koje su joj i donele uspeh na izborima,
a u pojedinim trenucima odstupajući od svoje retorike pokazuje
da je i ona, navodno, reformisana i proevropska stranka, iako je
pre nešto više od godinu dana održala miting podrške Sadamu Huseinu.
Formalno moguće da ima promena, ali suštinski ne. Tomislav
Nikolić, Aleksandar Vučić, Gordana Pop-Lazić
i drugi funkcioneri SRS obećavaju da nema izručenja Hagu,
da se porodica Milošević vraća u Srbiju u slučaju
njegove pobede i javno ističe da je režim pre 5. oktobra 2000.
bolji u odnosu na DOS i DSS koje izjednačuje, napadajući
Koštunicu da je slab i kukavica. Zbog toga, priliv eks-socijalista
Nikoliću je realan, pitanje je samo broja. Nesumnjivo je da
su izbori pokazali da postoji i solidno jako jezgro socijalista
koje teži reformi i koje podržava Dačića, ali će
predsednički izbori biti bolji pokazatelj, jer na listi neće
biti ime Slobodana Miloševića, zvaničnog nosioca liste
2003.
Pod
Borisom Tadićem DS ima priliku da okupi antiradikalski potencijal.
Prvi i osnovni razlog jeste realno slabiji kandidat vlasti i loša
reputacija koju je odmah na početku stekla Vlada. Zakon o pomoći
haškim optuženicima i podrška SPS vladi, u građanstvu izazivaju
podozrenje. Jedina karta na koju može Vlada da igra jeste popularnost
Vojislava Koštunice. Što se on bude više eksponirao i otvoreno tražio
podršku Maršićaninu, šanse za pobedu su realnije.
Tadić,
pak, podršku može da skupi ličnom dobrom reputacijom (lep,
kulturan, obrazovan, nekompromitovan - najčešće
karakteristike Tadića u istraživanjima javnog mnjenja), kao
i plašenjem naroda restauracijom Miloševićevog režima. Odlasci
u SAD imaju naravno, predizborni marketinški zadatak, kao preventiva
navodnoj izolaciji koja preti. On, međutim, nema u rukama dobre
rezultate prethodne vlasti, jer je zbog njih njegova lista i izgubila
ranije pozicije. Ono što međutim ima, jeste biračko telo
G17 plus. Radi se o biračkom telu iste provenijencije - proevropsko,
okrenuto ekonomskim reformama, bliže levom centru, anacionalno ili
bar slabije nacionalno orijentisano. Ukoliko ih pridobije, Tadiću
je drugi krug zagarantovan. Ni jednog trenutka ne treba potceniti
i zanemariti gotovo 400.000 glasova koje je dobila u decembru koalicija
Zajedno za toleranciju. Glasovi pristalica autonomije Vojvodine
i nacionalnih manjina idu u ogromnom procentu Tadiću, imao
on potpunu i zvaničnu podršku tih partija ili ne.
Ovde
dolazimo i do pitanja drugog kruga. Na koga tu Tadić može da
računa, ako u njega uđe? Na 100% G17 plus birača,
sigurno. Na glasove nekih autsajdera (Batić i Karić),
najverovatnije. Problem je kako pridobiti glasače DSS i SPO-NS.
Zbog nekih izjava Vuka Draškovića, osobito one o genocidu nad
Albancima 19998. i 1999., kao i sve manje nacionalističkih
istupa, deo njegovih birača, mahom ljudi koji se izjašnjavaju
kao srpski nacionalisti i baštinici ideja pokreta Dragoljuba Mihailovića
iz vremena Drugog svetskog rata, lako može da ode radikalima, koji
takođe imaju dodirne tačke sa četničkim idejama
od svoga osnivanja. Već smo istakli mogućnost da dobar
deo birača SPS pređe Nikoliću i u prvom krugu, a
sigurno svi u drugom. Dačić ne bi smeo javno da podrži
Maršićanina, jer bi to značilo političko samoubistvo
SPS. Najverovatnije je da se socijalisti neće zvanično
mešati u drugi krug i da će pozvati svoje birače da rade
kako misle da treba. Uslovno rečeno glasovi desnih autsajdera,
poput Pelevića ili kandidata stranke D. Markovića Palme,
kao i Ivkovićevi glasovi, idu radikalima. SRS bi mogla računati
i na druge nacionalno i nacionalistički orijentisane građane
koji nisu radikali (u Vojvodini pristalice SNP Svetozar Miletić,
pristalice Radovana Karadžića, Obraz, itd.). Dok Tadić
svoju kampanju gradi na plašenju građana radikalima, Nikolić
bi svoju mogao da gradi na plašenju građana gubljenjem nacionalnog
dostojanstva, daljim ekonomskim propadanjem ako se DOS restaurira,
nezaposlenošću i daljim otpuštanjem radnika, Hagom, plaćanjem
odštete Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini, gubitkom Kosova i Metohije,
odvajanjem Vojvodine i Raške-Sandžaka. U slučaju da Dragan
Maršićanin ne uđe u drugi krug, deo glasača DSS,
većinski čak, koji slično misli, bi lako mogao da
glasa protiv Tadića, za Nikolića, a drugi deo,
ne samo DSS-ovaca, obrnuto. Izgleda da će se sukobiti dva straha
od restauracija dva režima, i da će veći strah pobediti.
Do
sada napisanim nikako ne želim da impliciram da je Dragan Maršićanin
autsajder, ali da je manje uticajan i markantan u odnosu na Tadića,
svakako. Pored autoriteta Vojislava Koštunice i harizme Vuka Draškovića,
Maršićanin može da pojača nacionalni aspekt kampanje,
čime bi, dakako, odvukao od sebe glasače G17, ali privukao
desno orijentisane građane koji nisu apodiktično za radikale.
Pitanje koje se postavlja jeste i stav monarhistički opredeljenih
građana. Koalicija SPO i Nova Srbija Velje Ilića jeste isticala
opredeljenost za restauraciju monarhije kao jedno od najvažnijih
programskih načela. Sada je pitanje kome će otići
ti glasovi i da li će nekome i otići.
Možda
tu leži i najveći problem za kandidata vladajuće koalicije:
balansirati oko centra, povremeno skretati udesno, a dovoljno isticati
i poboljšanje standarda građana i ekonomske reforme. Ukoliko
u ovome uspe, može u drugi krug. Tada nastupa francuski scenario.
Dva desna kandidata, formalno umereni i ekstremni, i na talasu antiradikalizma
Tadić poziva da se glasa za manje zlo, Maršićanin dobija.
Apstinencija
se, pak, pojavljuje kao takođe zanimljivo pitanje. Veće
šanse ima disciplinovanije biračko telo, a to su, po pravilu,
birači Srpske radikalne stranke. Sada kad ne postoji pritisak
za uspeh izbora sigurno će deo birača apstinirati. Opšta
rezigniranost u biračkom telu, tj. među građanima
Srbije i razočarenje u politiku mogu da podare bolji rezultat
disciplinovanijim biračima. Jedan priličan deo mladih
ljudi pogotovo se oseća nezainteresovanim za glasanje i učešće
u politici uopšte.
Dijaspora,
sledeća važna tema. Prva prilika da glasa i puno problema,
oko biračkih mesta i spiskova. Iako nisam pravnik, jasno se
naziru rupe u ovom zakonu koje otežavaju demokratsko sprovođenje
izbora i njihovu slobodnu kontrolu. Zbog svog porekla, nužnosti
očuvanja identiteta, dijaspora je više nacionalno orijentisana,
bliža desnici, pa bi tako mogla i da glasa, ako se gorenavedene
poteškoće pređu.
Sve
ove opcije čine trku za Andrićev venac zanimljivijom nego
što izgleda na prvi pogled. Pored navedenih aspekata postoji i onaj
spoljnopolitički, ali on zaslužuje opširniji diskurs, pa o
njemu sada i neće biti reči, ali na Balkanu, kroz gotovo
celu njegovu prošlost, ima izuzetan značaj, nekada i presudan.
Konačan sud o svim pitanjima treba da daju birači 13.
juna tekuće godine.
Autor
je student četvrte godine na Odseku za istoriju Filozofskog
fakulteta u Novom Sadu.
|
|