Slobodan Antonić
KOHABITACIJA
U utorak, 5. oktobra, Boris Tadić se obratio naciji sa stavom
drugačijim od onog koji je imao Vojislav Koštunica. U sredu,
analitičari su bili zaokupljeni mnogobrojnim molbama novinara
da prokomentarišu «kraj kohabitacije». Oni su, međutim, bili
jednoglasni u tvrdnji da kohabitacija nije završena, a Boris Tadić
je u Briselu, istog dana, dao izjavu u kojoj je naglasio da, što
se njega tiče, kohabitacija i dalje postoji. Ipak, sutradan
gotovo sve novine i oba politička nedeljnika koja izlaze četvrtkom
javila su isto – da je kohabitacija razvrgnuta. U petak su i sami
akteri – Tadić i Koštunica – krenuli sa pojačanom retorikom
neslaganja i konfrontiranja. Vikend je doneo izvesno smirivanje,
ali je pojačana napetost ostala u vazduhu.
Zašto su stvaraoci naše javnosti kod prvog javnog
neslaganja Koštunice i Tadića ocenili da je kohabitacija između
njih dvojice okončana? Jedan deo odgovora svakako da se krije
u nerazumevanju pririode kohabitacije. Ona je izjednačena sa
koalicijom, a dosadašnja harmoničnost odnosa Tadića i
Koštunice ojačala je to mešanje. Kod koalicije, javno neslaganje
ključnih delatnika oko nekog važnog pitanja odista može voditi
njenom raskidanju. Kod kohabitacije, međutim, to nikako nije
slučaj. Koalicija podrazumeva zajedničko delovanje. Otuda
i puka nesaglasnost može to delovanje ozbiljno da ugrozi. Kohabitacija,
međutim, podrazumeva samo mirno sapostojanje, tj. uzajamno
nenapadanje. Otuda nesaglasnost ne mora da je dovede u pitanje.
Kohabitacija je u opasnosti jedino ako iza nesaglasnosti dolazi
delo u vidu napada na drugu stranu. A za to je ipak potrebno mnogo
više od puke nesaglasnosti.
Da li je u slučaju Tadić-Koštunica u pitanju
samo nesaglasnost ili najava rata? U odgovoru na ovo pitanje pomoći
će nam nastavak odgovora na pitanje zašto su naši stvaraoci
javnosti požurili da objave razvrgnuće njihove kohabitacije.
Jednostavno, za deo ovdašnjih struktura moći, ova kohabitacija
je i neprirodna, i opasna.
Ona je za njih opasna prvenstveno iz finansijskih
razloga. Isuviše naših moćnika uživa različite dobiti
iz neprestanog proizvođenja ideoloških podela u srpskom društvu.
Podela na «reformiste» i «antireformiste», na «evropejce» i «antievropljane»
za njih je od životne važnosti. Jer, da nema tih podela, koliko
dugo bi još opstojali njihovi centri «za prodaju moderne magle»
i «za evropsko vunovlačaranje»? Koliko dugo bi još strani fonderi
negovali njihove listove i projekte sa zadatkom «suočavanja
sa srpskom krivicom u mezozoiku i kenozoiku» i za «identifikaciju
otpora evroatlantskim integracijama kod dorćolskih pauka i
novobeogradskih buba-rusa»? Koliko dugo bi još svi ti naši mnogobrojni
staljini i staljinčići defilovali po najgledanijim televizijama
sa žalopojkama o «izdaji 5. oktobra» i obećanjima da će,
samo li im se ukaže još jedna prilika (tzv. 6. oktobar), ovoga puta
umeti da se obračunaju sa «antireformskim i antievropskim snagama
i pojedincima»? Koliko dugo bi još svi ti naši promoteri i eksperti
za «ekonomsku liberalizaciju» i «brzu integraciju» vukli svoje konsalting-tantijeme
iz saučestvovanja u razbojništvu nad narodnim dobrima i državnom
imovinom?
Sve je to doveo u pitanje Tadić, kada je pokazao
da ozbiljno shvata predizborna obećanja o političkoj stabilnosti
i spremnosti za stratešku saradnju sa političkim suparnicima.
Sasvim neobično za naše političare, ali on je održao reč.
Niti je rušio Koštunicu, niti je likovao nad njegovim nevoljama,
niti mu je držao lekcije iz reformatorstva, niti je podsticao «reformatorsku
javnost» u tim lekcijama. To je najozbiljnije uznemirilo celu našu
kastu «modernizatora» i «reformatora». Postali su nervozni, a najnestrpljiviji
od njih već su se počeli oglašavati iz svojih magarećih
klupa (u koje ih je poslala javnost za kaznu zbog njihovih «nestašluka»).
I čim je Tadić rekao nešto drugo od Koštunice, moćni
mehanizam se pokrenuo i Tadić i Koštunica su gurnuti jedan
prema drugome da se potuku.
Do tuče ipak nije došlo. Kao umirujući
činilac najpre je delovao njihov karakter. Ni Koštunica ni
Tadić nisu po prirodi ratoborni, niti svađalice, i zato
nisu rado prihvatili kavgu u stvari u kojoj se nije videla jasna
dobit. Drugi umirujući činilac bila je aktuelna podela
plena, nakon lokalnih izbora. To je zaokupilo gotovo svu pažnju
njihovih stranačkih struktura. Rat DS i DSS pokvario bi mnoge
lokalne planove o zajedničkim opštinskim upravama, a to niko
u strankama nije želeo. Zatim, obe stranke su umorne od stalnih
izbornih kampanja, koje praktično ne prestaju od novembra 2003.
Nikome se nije dopadala ideja o još jednoj kampanji ove jeseni.
I najposle, izgleda da ni stranim pokroviteljima nije bilo u interesu
zaoštravanje odnosa u tzv. demokratskom bloku. U strahu od radikala,
oni nisu posebno podsticali novi politički rat u Srbiji, pa
on nije ni izbio.
I tako, kohabitacija je izgleda očuvana. To
ipak nije loše za Srbiju, iz nekoliko razloga. Najpre, u Srbiji
je očuvan pluralizam moći. I kod Tita, i kod Miloševića,
i kod poznog Đinđića, postojao je jedan centar vlasti
oko kojeg se sve vrtelo. A politički monizam sa demokratijom
teško da se može složiti. Istina, dvojstvo političke moći
u Srbiji zabeleženo je i 2001-2002. godine. Ali, to nije bila nikakva
kohabitacija već bespoštedni rat dvojice glavnih aktera, Đinđića
i Koštunice. Kroz kohabitaciju Tadića i Koštunice, međutim,
ovdašnja politička elita moći će da nauči da
u demokratiji ne mora postojati samo jedan politički centar.
I da rat do konačnog uništenja suparnika nije istoznačnica
za politički pluralizam.
Drugo, Srbiji predstoji sklapanje temeljnog društvenog
ugovora, tj. donošenje novog ustava. U njegovom stvaranju trebalo
bi da učestvuju sve političke snage, kako bi ustav bio
čvrst i dugotrajan. Kako bi se, onda, takav ustav, kao istorijski
društveni konsensus, mogao doneti sa radikalima koje «demokratska
javnost» neprestano odbija od sebe, i sa DS i DSS koje bi upravo
ušli u još jedan rat do istrebljenja?
Treće, Tadić je počeo važan posao
reformisanja DS. Ta se stranka, dok je bila na vlasti (2001-2004),
u nekoliko mahova poprilično ogrešila o demokratiju. Zato je
za Srbiju važno da se DS oslobodi i poslednjih natruha socijalnog
inženjeringa i instrumentalizacije demokratije. A to je moguće
samo daljim potiskivanjem uticaja «reformatorskih» talibana, «modernizacijskih»
neurastenika i «evrointegracijskih» secikesa. Boris Tadić je
uspeo da upristoji lik ove stranke u javnosti, i da je pomeri ka
umerenom delu političkog spektra. Rat sa DSS, međutim,
vratio bi u igru radikalne elemente u samoj DS, i nju celu ponovo
odbacio na pozicije nedaleko od političkih ekstremista poput
Čanka, Batića ili Koraća.
Naravno, činjenica da danas nije došlo do napuštanja
kohabitacije ne znači da do toga neće doći, možda
već koliko sutra. Srbija je suočena sa mnoštvom krupnih
izazova, od kojih svaki ponaosob može voditi ka krizi vlasti i ka
raspadu sadašnje političke ravnoteže. Ipak, nije nevažno hoće
li kohabitacija da potraje dovoljno dugo da se makar neko od gorućih
pitanja stigne rešiti. Raspad kohabitacije pre nego što se sačini
novi ustav, i pre nego što se crnogorska strana odluči hoće
li poštovati obavezu održavanja saveznih izbora, mogao bi Srbiju
gurnuti u još veće nevolje od onih u kojima je sada. Sa neintegrisanim
radikalima i zaraćenim «demokratskim» strankama, Srbija bi
postala mesto takve opšte nestabilnosti da bi je nadaleko izbegavao
sav pristojan svet. I, istovremeno, mesto na kome bi svoju šansu
tražili samo špekulanti i prestupnici svih vrsta. To Srbiju svakako
ne bi učinilo baš najprijatnijim mestom za život. Jesu li to
imali na umu oni koji su radosno zapljeskali već na prvo neslaganje
predsednika i premijera?
Objavljeno i u nedeljniku EVROPA od 13. oktobra 2004.
|