Slobodan Antonić
PREDSEDNIČKI
IZBORI 2004:
JEDNA
(EKS)CENTRIČNA ANALIZA
Ova
analiza tiče se glavnih aktera proteklih izbora: birača
i petorice političara. Po svojim ocenama i zaključcima,
ona možda odudara od većine analiza koje se ovih dana mogu
kod nas čuti ili pročitati. U tom smislu ona je u izvesnom
smislu "ekscentrična". Ali, kako istovremeno pledira
i za poziciju političkog centra, upravo nakon njegovog izbornog
i postizbornog sužavanja (neki bi rekli - sloma!), ona kao da se
zalaže za propalu, odn. politički izgubljenu stvar ("eks-centar").
Ipak, kako je postojanje centrističke opcije važno za političku
stabilnost ove zemlje, glavni zaključak ovog razmatranja ostaje
zahtev za postepenom regeneracijom političkog centra.
Birači
Ako pogledamo kretanje izlaznosti na dosadašnjim predsedničkim
izborima u Srbiji (vidi grafikon), uočićemo da je sve
manje ljudi bilo zainteresovano da na njima glasa. Tako je, recimo,
na novembarskim izborima za predsednika 2003. godine glasalo tačno
upola manje ljudi nego na prvim predsedničkim izborima, u decembru
1990. godine.
Ipak, na poslednjim skupštinskim izborima, decembra 2003. godine,
glasalo je 1,3 miliona birača više nego na neuspelim predsedničkim
izborima, mesec dana ranije. Objašnjenje se sastojalo u upotpunjenoj
izbornoj ponudi. Na novembarskim predsedničkim izborima 2003.
godine, velike političke stranke (DSS i G17) nisu bile istakle
svoje kandidate Kada je izborna ponuda mršava, birači su u
većoj meri neodlučni za koga će da glasaju. Time
opada i njihova motivacija da na izbore uopšte izađu. I obrnuto, bolja izborna ponuda, kao što
je to bilo na poslednjim skupštinskim izborima, znači veću
motivaciju da se izađe i glasa za svog kandidata. Time skače
i izlaznost.
U junskim pak izborima, ne samo da je broj predsedničkih kandidata
porastao sa 6, koliko ih je bilo u novembru 2003, na 15. Sada je
i svaka od strateških političkih opcija imala svog trkača.
Građanska levica je imala Borisa Tadića, centar je imao
Dragana Maršićanina, a desnica je imala Tomislava Nikolića.
Sve to, kao i rezultati istraživanja većine agencija, stvorilo
je u javnosti uverenje da će 13. juna na birališta izaći 3,9 miliona glasača, ili svih 60% upisanih.
Međutim, izlaznost je bila znatno slabija od očekivane.
Iznela je 3,1 milion glasalih, ili 48% upisanih. Čim su počele
da stižu vesti o slabijoj izlaznosti, odmah je bilo jasno da je
neko od tri glavna kandidata podbacio. Još ranije je utvrđeno
da i Nikolić i Tadić imaju poprilično stabilno i
ideološki homogeno biračko telo. I za jednog i drugog se znalo
da teško mogu uzeti manje od 800. hiljada glasova. Jedino Maršićanin
niti je imao homogene pristalice, niti je mogao da računa na
neki sigurni korpus glasova.
I kada su počeli da pristižu prvi okvirni rezultati, postalo
je jasno odakle su mogli da dođu novi izborni apstinenti i
ko su bili glavni gubitnici izbora. Apstineti su dolazili poglavito
od glasača DSS i vladajuće koalicije, a glavni gubitnici
su bili DSS i Dragan Maršićanin.
Dragan Maršićanin
Iz ugla unutrašnje političke logike, Maršićanin je izgledao
kao dobro rešenje. On je bio drugi čovek najjače stranke
vladajuće koalicije. Bio je iskusan političar, koji je
prošao sve nivoe vlasti - od predsednika gradske opštine do predsednika
Narodne skupštine. Bio je čovek čistih ruku, i čistih
računa, bez finansijskih afera - što je u našoj političkoj
klasi ne baš česta pojava. Bio je i dovoljno poznat da mu nije
bila potrebna duža kampanja pridobijanja pažnje 1,4 miliona birača
- koliko je na prethodnim izborima glasalo za stranke koalicije.
Takođe, tokom političke karijere, Maršićanin je ispoljavao
dovoljno realizma i kooperativnosti u odnosu na postojeću hijerarhiju
moći. Stoga se pretpostavljalo da predsednički uspeh ne
bi napumpao njegov ego do mere u kojoj bi to moglo ugroziti pozicije
nekih drugih političara. Konačno, Maršićanin je bio
dobar polemičar u TV nastupima, i sasvim valjan govornik na
političkim zborovima, a tokom kampanje je u govorništvu i kauzistici
bivao sve bolji.
Posmatrano spolja, međutim, Maršićanin je imao manu.
Samo jednu, ali odlučujuću. Nije imao harizmu. Njegova
ličnost, njegova pojava, njegove reči nisu bili u stanju
da pronađu put do srca ljudi. "Ili jesi, ili nisi",
glasi jedna aktuelna reklamna poruka. "Političar ili ima
harizmu, ili je nema", glasi jedno drugo i staro sociološko
pravilo. Harizma je zbilja nešto nedovoljno jasno, nešto teško objašnjivo,
nešto što ima korene više u emocionalnosti nego u racionalnosti.
Otuda se - kao što dobro znaju marketinške agencije - harizma ne
može niti stvoriti, niti odglumiti. Milošević je posedovao
harizmu, Vuk je imao harizmu, Koštunica takođe. Ali, ne i Maršićanin.
Za njega se misli da je "nekako hladan", što zapravo znači
da kod ljudi ne proizvodi dovoljno emocija, da birače ne dotiče
i ostavlja ravnodušnim.
Koštunica je mislio da će deo
sopstvene harizme moći da prenese i na Maršićanina. Ali,
harizma se teško delegira, i Maršićanin je od Koštunice zapravo
dobio samo neželjene hendikepe. Dobio je podršku jedne vlade, u
zemlji u kojoj narod tako teško živi da ne može da voli ni jednu
vladu. Dobio je podršku vlade koju je javnost od početka doživljavala
kao akcident, prelazno i privremeno rešenje koje neće dugo
potrajati. Dobio je podršku vlade koja nije stigla ni da kao autoritet
zavlada, ni da se kao tim uigra, ni da se kao egzekutor oproba.
Nije dobio harizmu koja ide uz one poštene i setne oči, ali
je dobio sav mogući tovar predrasuda o nesposobnosti, lenjosti,
neobaveštenosti, "legijalizmu", nacionalizmu, antireformatorstvu…
Otuda, i ljudi koji su za Maršićanina
na kraju glasali to nisu uradili iz srca, iz radosne nade ili iz
ličnog prkosa, iz osećanja besa ili iz osećanja očaja.
Za Maršićanina se glasalo nekako usiljeno, kao ispunjenje jedne
teške obaveze, kao izvršenje nedovoljno razumljivog naloga. Ili
se glasalo iz političke računice, dakle sa nelagodnim osećajem da se postupa račundžijski, neiskreno.
Tako je Maršićanin dobio milion glasova manje nego stranke koje su ga podržavale.
Dobio je 700 hiljada glasova manje nego Vojislav Koštunica u sličnom
okršaju, septembra 2002. Dobio je dvostruko manje glasova od neposrednog
suparnika Tadića i 150.000 glasova manje od debitanta Karića.
Radost neprijatelja vlade i Vojislava
Koštunice - kojih je neprirodno pun "civilni sektor" i
"sektor nezavisnih medija" - bila je neopisiva. Oni su
se više obradovali Maršićaninovom porazu, nego Tadićevom
uspehu. U toj radosti nije im zasmetalo ni to što je trenutno političko
potapanje van sumnje čestitog Koštunice bilo samo nusposledica
iskakanja na površinu jednog pravog "tranzicijskog čudovišta"
- narodnog oligarha i bankara, Bogoljuba Karića.
Bogoljub
Karić
Karić je iskočio tako što
je preuzeo upravo birače vladajuće koalicije. U tom smislu
može se reći da je on politički izronio nogama se oduprevši
o Koštunicu, kog je saterao ispod vode i ostavio bez daha.
Naravno da je Karić uzeo nešto
glasova i drugima. Ne Tadiću, jer Tadićevih 850 hiljada
glasova otprilike su onoliko koliko je i Mićunović uzeo
u novembru. Ali, Tomislav Nikolić sada je dobio 200 hiljada
manje nego što je svojevremeno uzeo u trci protiv Mićunovića.
Tih 200 hiljada glasova pripadaju tipičnim protestnim glasačima,
nezadovoljnim celom srpskom političkom elitom. Ovim socijalnim
i političkim očajnicima Nikolić se u novembru činio
kao pravi bič otuđene političke klase. Sada se, međutim,
pojavio neko ko nije sastavni deo političkog establišmenta.
Pojavio se istinski izvanac koji narodskim rečima (i "narodskim"
naglaskom) kritikuje i ismeva celokupnu upravljačku kastu.
Tako je Karić uzeo bar 100 hiljada glasova od radikala.
Ali, glavni deo Karićevih pristalica
ipak je došao sa druge strane - iz korpusa vladinih glasova. To
su, najpre, bili glasači jednog Kariću dosta sličnog
populističkog tribuna - Velje Ilića. Ilić je rečima
podržavao Maršićanina, a zapravo je mimikom i gestikulacijom
podupirao Karića. Tako je Bogoljub pobedio u Čačku.
I Vukove ruralne pristalice pre su se odlučivale za punokrvnog političkog
narodnjaka, gazdu i domaćina, kakav je Bogoljub, nego za suvonjavog
varošliju i zapetljanca kakav je Maršićanin. Konačno, za Karića su optirali i mnogi DSS glasači koji nisu mogli
da se nateraju da glasaju za neharizmatičnog Maršićanina.
Njih je Kariću privukla specifična harizma ovog biznismena,
sastavljena iz ideologije lične preduzimljivosti i elementarnog
patriotizma. Karić je zapravo pogodio priču koju treba
da ima svaka građanska centristička stranka, kakav hoće
da je i DSS. To je priča o malom čoveku, teškom početku,
napornom radu, porodičnoj slozi, to je priča o brizi za
bližnjega, o ljubavi za otadžbinu, o ponosu na tradiciju…
I tako je Karić uzeo par stotina
hiljada glasova vladi i Koštunici. Time je po svemu sudeći
oborio vladu - što mu verovatno i nije bio cilj, ali je postigao
i ono što je zapravo želeo. Od "Miloševićevog bogataša"
i "tranzicijskog tajkuna" postao je "značajan
politički faktor". Stao je pod politički kišobran,
i to pod takav kišobran na kom piše: "600 hiljada glasova".
U ovoj zemlji vlada se tradicionalno ne usuđuje da pošalje
finansijsku inspekciju čak ni u najmanji i najozloglašeniji
NGO - zna da će to biti protumačeno kao "autoritarizam"
i "politički pritisak na civilno društvo". Ali, ako
vlada zazire da se zakači i sa najmanjom grupicom ovdašnjih
mondijalističkih skorojevića i prevaranata, sve se bojeći
njihovih političkih vezica, šta li će tek biti sa čovekom
iza kog stoji 600 hiljada ljudi? Da li iko može da zamisli ijednu
srpsku vladu koja će se usuditi da takvu "političku
gromadu" uznemiri sitnicama tipa poreske ili finansijske inspekcije?
I evo kako se, gotovo preko noći
i pred našim očima, jedan ekonomski kapitalista preobratio
u političkog kapitalistu. Pošto je proteklih godina usisao
naš novac, sada je red došao i na naše glasove. Naravno da iz toga
ništa dobro neće moći da proistekne. Stapanje ekonomske
i političke elite teško može da podnese i mnogo razvijenija
demokratija od srpske. A u tranzicionom društvu, poput našeg, takav
spoj lako može biti poguban i po demokratiju, i po ekonomiju. Ali,
ono što je najgore, to izrastanje još jednog političkog čudovišta
u Srbiji bilo je propraćeno upravo sramotnim ćutanjem
- ili čak i ulagivačkim pljeskanjem! - naše političke,
medijske i, uopšte, društvene elite.
Jedni su ćutali, jer su se bojali
Karićeve moćne televizije i ništa manje moćnih revolveraških
novina. "Nećemo ga dirati, pa nas ovi njegovi neće
provlačiti kroz blato", mudro su zaključivali. Ovi
drugi, pak, ovi koji su pljeskali, ovi koji su hvalili njegovu "autentičnost",
ovi koji su se oduševljavali njegovim "narodskim humorom",
koji su pevali marketinške ode drmusanju "katanca", ti
silni "analitičari" i "istraživači"
koji su po BK nadugačko objašnjavali "fenomen Karić",
nekako su, nabrajajući sve faktore Karićevog političkog
uspeha, zaboravljali - tipično frojdovski - da pomenu samo
jednu jedinu sitnicu - Karićev novac.
Narodskih bukadžija i nadarenih demagoga
puna je ova zemlja. Ali, Karić nije politički uspeo zato
što je od njih bio talentovaniji ili taličniji. On je uspeo
zato što je imao najviše novca. Srbija je tako siromašna i bedna
zemlja da ovde za par stotina evra mesečne apanaže možete kupiti
gotovo svakog pripadnika društvene elite. Možete kupiti novinara,
jednako kao i akademika, možete kupiti analitičara, jednako
kao i sveštenika. Što je najlepše, ne morate čak odmah ni da
platite. Dovoljno je da zamahnete novčanicama i da one zašušketaju
i zamirišu, i sama nada učiniće sve te prestoničke
zvezde iznenadno snishodljivim poštovaocima vašeg lika i dela. A
kada im još tome dodate i izglede na redovno TV pojavljivanje -
niko uslužniji i lojalniji od ovdašnjih snobova.
Boris Tadić i Toma Nikolić
Ali, ostavimo trenutno po strani Karića,
i zapitajmo se na šta će, 27. juna, izaći drugi krug predsednilčkih izbora?
Od kako su objavljeni rezultati prvog
kruga, brojni navijači Borisa Tadića - a oni daju ton
prestoničkoj javnosti - stvorili su atmosferu da je pitanje
konačnog pobednika praktično već rešeno. I doista,
Nikolić beži za samo stotinak hiljada glasova, što je znatno
manje od očekivanog. Ova razlika tadićevcima se čini
kao lako nadoknadiva. Po jednoj opšteprihvaćenoj shemi, DSS
i DS su deo istog "demokratskog" korpusa, pa njihovi birači
lako prelaze od jednih ka drugima. Štaviše, sam Boris Tadić,
u prvoj izjavi nakon objavljivanja rezultata, svrstao je i Bogoljuba
Karića u zajednički, "demokratski blok". Tako
je ishod drugog kruga naizgled rešen.
Ipak, stvari nisu baš tako jednostavne.
Najpre, prosta računica pokazuje da i radikali mogu da dosegnu
broj glasova potrebnih za pobedu u drugom krugu. Zbog sužavanja
mogućnosti izbora, drugi krug obično prati smanjenje izlaznosti.
Mnogi birači koji su u prvom krugu glasali, u drugom propuštaju
da izađu na birališta. Sada nema njihovog kandidata, a oni
neće, ili ne mogu, da se opredele između dva preostala.
Od tri dosadašnja dvokružna glasanja za predsednika Srbije, u dva
glasanja (1997. i 2002) u drugom krugu zabeležen je pad izlaznosti
od čitavih 600.000 glasova. Jedino je u slučaju izbora
Milana Milutinovića u drugom krugu zvanično postignuta
gotovo ista izlaznost kao i u prvom. Ali svi znamo da je to bio
rezultat dopisivanja glasova Miloševićevom kandidatu - po CESID-u
nekih 300 hiljada, a po Šešelju i svih 700 hiljada glasova.
Stoga je lako moguće da 27. juna
na birališta izađe između 2,6 i 2,8 miliona birača
- 200 do 400 hiljada manje nego 13. juna. Za pobedu bi onda bilo
dovoljno 1,4 miliona glasova - cifra koja za radikale ne izgleda
kao previše nedostižna. Dovoljno bi, za početak, bilo da Nikolić
povrati svojih 200 hiljada glasova iz novembra 2003. To neće
biti osobito teško, jer u njih spada bar 100 hiljada Dačićevih
SPS glasača kojima je prirodno bliži Toma od Borisa. A onda
Nikolić još samo treba da nađe među milion decembarskih
glasača za DSS, SPO i NS nekih 250 hiljada njih kojima je "socijalno-patriotska"
priča prihvatljivija od "atlantsko-integrativističke".
I, evo nama Nikolića za predsednika.
Reč je, naime, o tome da se posle
5. oktobra u srpskom biračkom telu stvorila još jedna duboka
linija rascepa. Pored ranije "Miloševićeve raspukline",
koja koja deli stranke "staroga režima" (SPS i SRS) od
stranaka "demokratskog bloka" (DS, DSS i ostali), pojavila
se i tzv. Đinđićeva linija podele. Ona razdvaja DS
i njegove manje pratioce (GSS, SDU, DHSS itd) od DSS-a i srodnih
stranaka (poput NDS-a). Ta nova linija nije ništa manje duboka od
one stare, jer su suokobi, optuživanja i uzajamne uvrede između
DS i DSS u međuvremenu bili tako žestoki, da se dosta birača
DSS-a naviklo da prema "starorežimcima" i "žutima"
pravi jednaku distancu. Uz to, delu najdešnjih DSS birača,
uz sve ostale ograde, ipak je ostala bliža nacionalna opcija Tome
Nikolića nego atlantistička opcija Borisa Tadića.
"Boris je možda u redu", reći će vam oni, "ali
u drugom ešalonu iza njega maršuju Korać i Svilanović,
a odmah u trećem nastupaju Sonja Biserko, Nataša Kandić
i Biljana Kovačević-Vučo". Otuda ne postoji
nikakvo prirodno, automatsko i apriorono optiranje 13-junskih Maršićaninovih
birača - a tih preostalih 400 hiljada zbilja su ono najtvrđe
DSS jezgro - pre za Borisa Tadića, nego za Tomu Nikolića.
Ni Karićevi glasači ne mogu
se tek tako uračunati u Tadićevu sigurnu interesnu sferu.
Najpre, već je rečeno da su oni regrutovani među
"mekim" pristalicama SRS, DSS, NS i SPO. Neki od njih
će moći da od Karića produže do Tadića. Ali,
većina tranzicionih gubitnika koji su bili privučeni Karićevim
narodnjaštvom, neće baš tako lako moći da se prebaci na
Tadićevu priču namenjenu razmaženoj srednjoj klasi, tehnokratama,
velegradskim fenserima, i uopšte, tranzicionim dobitnicima. Čak
i ako Karić svoje birače pozove da se pridruže Tadiću,
to ne mora da ima nekakav naročiti učinak. Karićevi
birači su isuviše sveži da bi stigli da razviju nekakvu minimalnu
identifikaciju i disciplinu. Stoga će će oni, opet, na
kraju postupiti po svom osećaju i raspoloženju.
Sigurnu pobedu Tadiću mogao bi da donese samo direktan dogovor,
između dva kruga predsedničkih izbora, sa Koštunicom.
Maksimalna varijanta tog dogovora bio bi ulazak DS-a u vladu. Ali
to, kako sada stvari stoje, nije previše verovatno, s obzirom na
nabrekle ambicije Demokratske stranke i njenih satelita. Njima se,
verovatno, kao mnogo povoljnija opcija čini mogućnost
da ostanu demokratska alternativa jednoj slaboj i nepopularnoj vladi,
sve dotle dok se ona sasvim ne slupa. A onda će na izborima
moći uzeti znatno više od 37 mesta, koliko sada imaju u skupštini.
Tako će vladu sastavljati oni, a ne neko drugi. Stoga je mnogo realnija minimalna varijanta dogovora Koštunica-Tadić.
To je sporazum o oročenoj kohabitaciji. U zamenu za
jasnu i nedvosmislenu podršku Tadiću pred drugi krug, Tadić
bi se obavezao da on i njegova stranka neće rušiti vladu do
donošenja novog ustava - dakle do kraja godine.
Tako bi verovatno postupili racionalni akteri. Ali, mnogi misle
da naši glavni politički delatnici to baš preterano i nisu.
DS je odveć zanet svojom novom snagom i siguran u Tadićevu
pobedu - kako god Koštunica da postupi - da bi ozbiljno poradio
na sporazumu. Od Koštunice se i dalje traži podrška samo zato da
bi on rekao "ne", kako bi onda pred Zapadom mogao biti
proglašen glavnim krivcem, u slučaju eventualne Nikolićeve
pobede. Ili zato da bi ga se ponizilo kada kaže "da",
jer je i taj veliki Koštunica morao na kraju saviti kičmu i javno priznati gospodstvo konfederaciji moćnih
interesnih grupa ("socijalnih gangova") koja hoće
da bude jedina vlada ove zemlje.
Ali, ako DS od Koštunice neće da ozbiljno traži podršku za Borisa Tadića,
treba li Koštunica sam tu podršku da da?
Vojislav
Koštunica
Kao što se danas svi dive uspehu Bogoljuba Karića, tako isto svi galame i da
Koštunica treba da podrži Tadića. Kaže se da nikakav dogovor
tu ne treba, Koštunica ima Tadića da podrži bezuslovno, jer
je to danas ultimativni dokaz ko je stvarni demokrata, a ko ne. Tim potezom
Koštunica će ne samo do daljeg spasiti svoju vladu, već
i izbeći sigurnu političku i društvenu marginalizaciju,
kroz kakvu je svojevremeno morao proći i nekada moćni
Vuk Drašković.
E pa nije baš sasvim tako. Ima bar
dva ozbiljna razloga koja možda govore protiv bezuslovne podrške
Koštunice Tadiću.
Prvi razlog je da to nije dobro za Srbiju. Bezuslovna podrška Tadiću značila bi carte
blanche ekipi oko njega da do kraja polarizuje Srbiju. Oni su
nam ionako probili uši galamom o "dve Srbije", onoj petooktobarskoj
i onoj "iz devedesetih", onoj demokratskoj i onoj nedemokratskoj,
reformatorskoj i antiferormatorskoj, evropskoj i antievropskoj…
A licencu za reformatorstvo i evropejstvo ispada da imaju jedino
oni i da niko drugi do njih nije predodređen za visoku kastu
upravljača - od sada pa sve dok Srbija ne uđe u eshatološko
carstvo šengenske vize i ravnih krastavaca. Šireći svoju manihejsku ideologiju, ta ekipa, što namerno, što nehotice,
samo pojačava i obnavlja podele koje i inače već
postoje u ovom društvu, čineći sve kako bi ih stopili
u jednu duboku brazgotinu. Brazgotinu koja Srbiju podeliti
na "snage bezsulovnog dobra" i snage "bezuslovnog
zla".
Ali, ne zaboravimo, ako se ovo društvo
zbilja na kraju racepi, onda će to biti na dva gotovo jednaka
dela. Jer, neće Tadić pobediti sa 80%:20%, nego će pobediti sa 55%:45%. To znači da ni jedan
od tih delova neće moći brzo i do kraja da integriše onaj
drugi, to znači da je Srbija osuđena na dugotrajnu i funkcionalno
blokirajuću podelu. A da bismo znali kako izgleda tako podeljeno
društvo, dovoljno je da odemo do Makedonije ili Crne Gore - do dva idealna mesta "suživota i etničke tolerancije"
po ovdašnjoj misionarskoj inteligenciji, koja su zapravo mesta najdublje
društvene netrpeljivosti, neprijatejstva i nekomunikacije.
Ne, Srbija se ne sme još jednom do
kraja posvađati, ne sme se još jednom do kraja podeliti. Srbija
to ne sme sebi da dozvoli, pa makar to možda bilo i po cenu pobede
zbilja problematičnog Tomislava Nikolića. U Srbiji mora
da opstane i postoji treći put, ta treća politika koja
će zaustavljati, uravnotežavati i umeravati političke
krajnosti. Ona je počela nekako da dobija svoje jasnije obrise
sa Koštuničinom vladom. Ali ona nije stigla da se izgradi i
učvrsti, i sa Maršićaninovim porazom nastala je opšta
evakuacija iz tog dela političkog prostora. Najpre su i svoju
drugu nogu, koju su tu još za svaki slučaj držali, izvukli
G17 i SPO, a onda je i Velja Ilić prešao u "demokratski
blok". Preostao je još samo Koštunica, ali je i on trenutno
pod snažnim pritiscima strane i domaće javnosti da se pridruži
ostalima. Bezuslovna podrška Tadiću, međutim, biće
zapravo Koštuničino napuštanje tog važnog političkog zemljišta.
A to nikako ne može biti dobro niti za DSS, niti za ovdašnju političku
stabinost.
Drugi razlog protiv bezuslovne Koštuničine
podrške Tadiću jeste pitanje koliko ona može biti efikasna
upravo sa stanovišta postizanja željenog cilja. Kao što smo lepo
videli na proteklom glasanju, srpski birači ionako ne slušaju
svoje stranačke vođe kada im nalažu nešto što birači
ne osećaju kao razumljivo i prihvatljivo. Da je suprotno, Maršićanin
bi danas bio prvoplasirani na listi predsedničkih kandidata,
a ne bi u leđa gledao čak i debitantu Kariću. Koštuničin
poziv svakako da će imati određen težinu. Ali, ne bude
li taj poziv bio praćen objavljivanjem jednog jasnog političkog
dogovora, teško da će ga uvereni deesesovci poslušati. Oni
će postupiti po svojoj pameti i svom osećanju, i možda
radije ostati kod kuće, nego da glasaju za praktični krah
svoje političke opcije. Uz to, ne treba smetnuti s uma da nije
malo Srba koji ne vole preterano obračune po principu "svi
na jednog". Broj ovdašnjih "kontraša" nikako nije
za potcenjivanje, pa Koštuničin nedovoljno potkrepljeni poziv,
u najnepovoljnijoj varijanti, možda može da samom cilju donese više
štete nego koristi.
Ne, i po drugi put ne, Koštunica ne
treba nikome da daje bezuslovnu podršku. Neka na kraju i ostane
sam, neka ga svi napuste, neka podnese ostavku. Ali tu političku opciju umerenog građanskog centra neko u Srbiji mora
početi ozbiljno da zastupa. Ako to ne bude Koštunica,
biće neko drugi.
A bez te opcije, Srbija rizikuje da
upadne u najstrašniji splet sukoba i obračuna naša dva glavna
politička ekstremizma. Uzajamno se hraneći i jačajući
upravo kroz obračune, ova dva ekstremizma prete da u jednom
trenutku možda mogu da unište i sve što je umereno, dobro i zdravo
u Srbiji. Prvi će to raditi u ime »Velike Srbije«. Drugi će
to raditi u ime »Moderne Srbije«. Ali, kada i jedni i drugi završe
sa svojim poslom, možda od Srbije neće ostati ništa drugo do
- »velika« i »moderna« rupčaga.
(Integralna verzija analize proteklih
predsednickih izbora cija je kraca verzija objavljena u poslednjem
broju nedeljnika Evropa)
|
|