Slobodan Antonić
VARVARI PRED VRATIMA
Glasovi za SRS i njene predsedničke kandidate
1990-2003.
izbori |
vreme |
glasovi |
predsednički |
decembar
1990. |
96.277 |
skupštinski |
decembar
1992. |
1.066.755 |
skupštinski |
decembar
1993. |
595.467 |
skupštinski |
novembar
1996. |
779.259 |
skupštinski |
septembar
1997. |
1.162.216 |
predsednički |
oktobar
1997. |
1.733.859 |
skupštinski |
septembar
2000. |
472.820 |
skupštinski |
decembar
2000. |
322.333 |
predsednički |
septembar
2002. |
845.308 |
predsednički |
decembar
2002. |
1.063.296 |
predsednički |
novembar
2003. |
1.166.896 |
skupštinski |
decembar
2003. |
1.056.256 |
Tri radikalska talasa
Ako pogledamo kretanje
broja glasova za SRS, videćemo da se podrška radikalima menjala
u gotovo pravilnim vremenskim talasima. Prvi talas, nakon uspešnog
Šešeljevog debija na predsedničkim izborima 1990, i njegove
pobede na dopunskim izborima u Rakovici 1991, doživeo je vrhunac
na skupštinskim izborima 1992. godine. Tada je Šešelj iskoristio
neskrivenu blagonaklonost Miloševićevih medija i osvojio
prvih regularnih milion glasova za svoje radikale. Usledio je
sukob sa Miloševićem, na SRS je pušten strašni propagandni
stroj, i radikali su, na izborima 1993, pali na 600.000 glasova.
Nakon toga, SRS se
postepeno oporavlja. Posle dobrog rezultata (800.000), na saveznim
izborima 1996. godine, drugi radikalski talas vrhuni u pobedi
Šešelja nad Zoranom Lilićem, u drugom krugu predsedničkih
izbora (oktobra 1997. godine). Šešelj je tada osvojio čitavih
milion i sedamsto hiljada glasova, što je najbolji radikalski
rezultat do sada. Ali, učešće u drugoj Marjanovićevoj
vladi (1998-2000), Šešelj je platio odlivom dve trećine glasača.
Na saveznim izborima, septembra 2000, SRS osvaja manje od pola
miliona glasova, a njen predsednički kandidat, Tomislav Nikolić
čak ispod 300.000. Ipak, to još uvek nije dno radikalskog
pada. Ono će biti dotaknuto u decembru 2000, na izborima
za skupštinu Srbije. Kao deo stigmatizovanog "starog režima",
SRS tada dobija bednih 300.000 glasova.
Opet sledi postepeni
oporavak. Na predsedničkim izborima 2002. Šešelj uspešno
preuzima glasače SPS-a, ali 2003. odlazi u Hag. Stranka,
međutim, i bez njega nastavlja da raste i Nikolić, novembra
2003, pobeđuje favorizovanog Mićunovića. Istraživaču
sada ostaje samo da se zapita da li je to kraj trećeg radikalskog
talasa, ili će on uslediti tek nakon Nikolićeve pobede
na predsedničkim izborima 2004?
"Varvarski" glasači
Da bismo odgovorili
na ovo pitanje pogledajmo, najpre, lik radikalskog glasača.
U našoj javnosti on se često, pojednostavljeno, pa i sasvim
pogrešno, predstavlja gotovo kao varvarin. Za njega se veli da
je neobrazovan, siromašan, ruralan, frustriran, besan i nasilan.
Ovo uverenje, međutim, više je zasnovano na intuiciji nego
na istraživačkim rezultatima. Radikalski birači su,
i inače, često bivali neuhvatljivi za uobičajene
istraživačke instrumente, a dva dubinska istraživanja, u
kojima je učestvovao pisac ovih redova, dala su nešto drugojačiju
sliku od uvrežene. Po istraživanju Lazića i saradnika (1997)
i Sajčeve i saradnika (1998), radikalski birač se razlikovao
od režimskih i opozicionih glasača upravo po svojoj izuzetnoj
prosečnosti. Dok su se režimski i opozicioni glasači
po mnogim svojstvima (starost,
obrazovanje, profesija, mesto stanovanja) nesumnjivo razlikovali,
dotle su se, po svim ovim karakteristikama, radikalski birači
najčešće kretali oko republičkog proseka. Radikali
su dolazili srazmerno iz svih društvenih slojeva, iz svih starosnih
grupa, sa svih nivoa obrazovanja… Bili su po svemu prava "opšta
stranka" (catch-all party).
Nakon poslednjih izbora,
jedan vispreni pretres glasanja za radikale, na osnovu rezultata
po opštinama, sačinio je Branko Milanović ("Ko
je glasao za radikale", Prizma, januar 2004, str. 10-18). Njegova
analiza je pokazala da se radikalski glasači nisu mnogo promenili
u odnosu na devedesete. Radikali su dobijali srazmerno jednako
glasova u velikim, kao i u malim sredinama, u onim urbanim, kao
i u onim seoskim. Istina, nerazvijenije opštine (koje su, istovremeno,
imale i prosečno niže obrazovanje), donosile su više glasova
radikalima od onih razvijenijih. Ali, u najrazvijenjem području
- Vojvodini, radikali su osvajali gotovo četvrtinu glasova
više nego u ostaloj Srbiji.
Tamo je Milanović čak utvrdio pravilnost po kojoj što
je više obrazovanih muškaraca tim više glasova dobijaju radikali.
Ako ponovo pogledamo
priloženu tabelu radikalskih glasova, videćemo da njihov
porast zbilja nije u direktnoj srazmeri sa ekonomijom. Nasuprot
uobičajenog očekivanja, vreme ekonomskih teškoća
ne poklapa se sa vrhovima radikalskih talasa, već obratno,
sa njihovim padovima. Radikali su najmanje glasova dobijali onda
kada su ekonomski parametri dodirivali dno (1993. i 1999-2000),
dok su uspehe beleželi baš u trenucima privrednog oporavka (1997.
i 2002-3). Očigledno, ne postoji automatska veza osiromašenja
i radikalizma, već se uspon radikala mora vezivati za nešto
drugo.
To drugo se može nazvati
sindromom "realističkog glasanja protiv establišmenta".
Za radikalski uspon potrebna su dva preduslova. Prvi je nezadovoljstvo
vlašću. Vlast se doživljava kao bahata i nesposobna, i ona
se želi kazniti. Ali, taj je uslov u Srbiji gotovo neprestano
ispunjen. Zato je tu i drugi uslov, a on je da se kazna ne kosi
sa egzistencijalnim interesom nacije. Ako se radikali čine
kao kaznena politička opcija koja ne dovodi u pitanje nacionalnu
egzistenciju, onda radikali skaču. Tako je bilo 1992, 1997.
i 2003. godine. Ako se, pak, glasanje za radikale doživljavalo
kao riskantno glasanje, izbor koji naciju gura u potonuće,
onda radikali padaju. Tako je bilo 1993. i 2000. godine.
Očigledno da
će percepcija birača o stvarnim političkim posledicama
njihovog glasanja odlučiti i sudbinu radikala na predsedničkim
izborima 2004. Ako birači budu uverenja da je glasanje za
radikale najbolji način kažnavanja domaćeg (ali i stranog)
političkog establišmenta, Nikolić ima šansu da dostigne
Šešeljevih 1,7 miliona glasova iz 1997. godine. Ako, pak, birači
dođu do uverenja da bi takva vrsta kazne mogla biti preopasna
za nacionalnu budućnost, radikali će ostati na svojih
milion glasova. U drugom krugu predsedničkih izbora to znači
da će radikali ostati ispod granice od 1,4 miliona, baš kolika
je i za Šešelja bila neprebačena granica protiv Milutinovića.
Ova biračka percepcija
stvarnosti, međutim, ne stvara se stranačkim predizbornim
marketingom (mada je politička propaganda može donekle pojačati
ili oslabiti). Taj okvir političkog razumevanja stvarnosti,
kontekst iz koga se tumače društvene posledice mogućih
događaja, glavni je proizvod na kome radi upravo - društvena
elita. A radikali su baš sa društvenom elitom Srbije uvek imali
problem.
Radikalski problem
Šešelj je svoju stranku
izgradio na tipično ne-intelektualističkoj, pa i anti-intelektualističkoj
osnovi. U intervjuu za NIN,
od 20. maja 1994. godine, on je sa prezirom odbacio upotrebljivost
intelektualaca za politiku. "Oni samo hoće da daju političke
savete posle podne, kada i inače nemaju šta da rade, a neće
da se angažuju na dosadnim stranačkim aktivnostima koji čine
devedest posto partijskog rada", opisao ih je. Stoga je Šešelj
svoju stranku izgradio koristeći prvenstveno manje obrazovane,
ali bespogovorno lojalne funkcionere. Jedna analiza, koju je 1997.
godine uradio kanadski sociolog Lenard Koen, pokazala je da je
fakultetski obazovanih funkcionera među Šešeljevim radikalima
bilo svega 15%, što je bilo dvostruko manje nego među socijalistima
(31%) i gotovo tri puta manje nego među strankama tzv. demokratske
opozicije (43%).
Verujući u svoj
retorički talenat koji mu je zbilja otvarao put do srca običnog
čoveka, Šešelj se sve rđavije odnosio prema ljudima
koje sociolozi zovu medijska i akademska elita. Prvima se zamerio
Zakonom o informisanju (1998) i pretnjama hapšenjem novinarima
(2000), a drugima Zakonom o univerzitetu (1998) i njegovim nasilnim
sprovođenjem na pojedinim fakultetima. Novinari i profesori
svakako da ne predstavljaju vlast u Srbiji. Oni čine i zanemarljivi
deo biračkog tela. Ali, novinari i profesori ozbiljno utiču
na javnost čak i onda kada su mediji pod najčvršćom
kontrolom političke ili ekonomske elite. Oni stvaraju tzv.
kapilarnu javnost, koja se katkad krije u podtekstu ili predtekstu
(gde se definiše relevantnost problema, legitimnost pitanja, vrednost
prihvatljivih rešenja…). Oni čine kapilarnu javnost čije
su poruke katkad paralelne sa porukama oficijelne javnosti. Ta
javnost je sve samo ne nemoćna i zanemarljiva i, što je najvažnije,
upravo ona definiše kontekst društvene percepcije stvarnosti.
I baš ta javnost je
ahilova peta radikala. Svako od nas ume da nabroji na desetine
novinara ili profesora čiji su stavovi bliski DS ili DSS,
GSS ili G17. Ali, možete li da nabrojite, makar na prste jedne
ruke, pro-radikalske novinare, ili pro-radikalske profesore? Možete
li da se setite kada ste poslednji put pročitali članak
koji je sa razumevanjem objašnjavao radikalske ineterese, ili
radikalski svetonazor? Da li, uostalom, znate ijednoga "visokog
intelektualca" koji ima uticaj u zemunskom Magistratu, koga
Nikolić ili Vučić ozbiljno slušaju?
I upravo u tome leži
glavna slabost radikala. Oni nemaju elitu. Tačnije, oni imaju
samo političku elitu. A da bi se došlo na vlast, politička
elita nije dovoljna. Radikali misle da samo treba da urade više
istog pa da dostignu granicu glasova potrebnih za vlast. Ali,
zabluda je dogmatskog marksizma da kvantitet automatski prelazi
u kvalitet. Da bi radikali došli do vlasti oni moraju početi
da rade i nešto drugo od onoga što je radio Šešelj. Njima više
nisu potrebni novi glasovi, njima je potrebna društvena elita,
njeno prihvatanje i podrška. Kada to dobiju, dobiće i nove
glasove, kada to dobiju i svet ih više neće gledati ispod
oka.
Nije osobito verovatno
da će, u naredna dva meseca, radikali popraviti svoj ugled
u našoj eliti. Oni će u kampanji
biti odveć zauzeti obilaskom varošica i sela po Srbiji, da
bi stigli ozbiljno da porade na tome. Zato se
i može sumnjati u njihov krajnji uspeh, bar što se ovih izbora
tiče. Njihovi suparnici uporno će
govoriti o pogubnim posledicama Nikolićeve pobede, a neće
se naći ni jedan pripadnik medijske ili akademske elite ko
će se javno upitati da li je to baš tako. Na kraju će
se birači ipak uplašiti, i Nikolić neće
uspeti da pređe granicu od 1,4 miliona.
Ali, time problem
koji Srbija ima sa radikalima neće
biti rešen. Ako hoćemo da imamo stabilno demokratsko društvo, onda moćna
stranka kao što je SRS ne može zadugo ostati antisistemska stranka,
niti njena elita može zadugo ostati društveno neintegrisana.
Jer, ili će sistem da proguta i svari SRS, ili će SRS
da proguta i svari sistem. Trećega nema.
Dakle, SRS će uskoro ili morati
da u punom smislu postane demokratska stranka, a njena elita da
se vrednosno i funkcionalno integriše, ili će nastaviti da
samim svojim postojanjem destabilizuje sistem sve dok na kraju
ne bude, kao strano telo, odbačena i uništena.
Taj
prvi korak ka normalizaciji i integraciji radikala u sistem načinio
je Koštunica. On im je ponudio ustavno partnerstvo, mogućnost
da zajedno sa ostalim političkim
snagama definišu demokratski sisstem, zakunu mu se na lojalnost,
i počnu da ga opslužuju. Ali, poneti očekivanjem pobede
na predsedničkim izborima, radikali
ovu mogućnost kao da ne shvataju ozbiljno. Oni su, upravo
ovih dana podigli ulog. Traže
pomeranje predsedničkih izbora, traže pad vlade, traže opšte
izbore. I zbilja, oni su samo na
korak od vlasti. I već osećaju njen miris, miris koji
ih draži, budi njihovu prirodu
i ruši sa mukom uspostavljene kočnice. Čini
se, još samo trenutak, i zaboraviće se, još samo trenutak,
i jurnuće na sve ili ništa. I
dobiće ništa.
(Tekst je objavljen
u nedeljniku NIN od 22.04.04.)