hronika
vesti (arhiva)
Odrzana
tribina:
Urednistvo
casopisa
NOVA
SRPSKA
POLITICKA
MISAO
poziva
Vas
na
tribinu
povodom
izlaska
sveske
Polni
stereotipi
Ucesnici:
Maja
Kandido-Jaksic,
Marina
Blagojevic,
Jelisaveta
Blagojevic,
Tanja
Ignjatovic,
Isidora
Jaric,
Nenad
Dakovic,
Djordje
Vukadinovic
Voditelj:
Ivan
Milenkovic
Tribina
ce
biti
odrzana
u
sredu
18.
decembra
2002.
s
pocetkom
u
19
casova
u
Domu
omladine
Beograda,
sala
na
I
spratu
VOJISLAV
KOŠTUNICA
U
AUTORSKOM
TEKSTU
U
"VECERNJIM
NOVOSTIMA"
IZBORI
PRETVORENI
U
FARSU
Ako
gradani
imaju
pravo,
ali
ne
i
obavezu
da
na
izbore
izadu,
onda
se
nikakvim
zakonom
ne
može
nametati
obavezni
prag
izlaznosti
Sada
je
valjda
i
najnevernijim
Tomama
jasno
da
su
predsednicki
izbori
u
Srbiji
raspisani
prvo
u
nevreme
i
preko
reda,
potom
žurno
i
bez
ikakvog
ozbiljnog
razmišljanja.
I
u
jednom
i
u
drugom
slucaju,
raspisani
su
da
ne
bi
uspeli,
da
bi
sam
izborni
proces,
kao
jedan
od
osnovnih
instituta
demokratije,
bio
ne
samo
obesmišljen,
nego
i
u
farsu
pretvoren.
Mnoštvo
je
dokaza
za
ovu
tvrdnju.
Prvo,
u
Zakonu
o
izboru
predsednika
Republike
zadržan
je
koliko
nelogican,
toliko
i
suštinski
protivrecan
diskriminatorni
cenzus
u
prvom
krugu
(ako
gradani
imaju
pravo,
ali
ne
i
obavezu
da
na
izbore
izadu,
onda
se
nikakvim
zakonom
ne
može
nametati
obavezni
prag
izlaznosti).
Ta
vrsta
cenzusa,
inace,
postoji
samo
u
nekim
bivšim
clanicama
Varšavskog
ugovora
i
nekim,
isto
tako
bivšim,
sovjetskim
republikama.
Prelazno
rešenje,
koje
možemo
naci
u
nekim
tranzicijskim
zemljama,
podrazumeva
ili
nediskriminatorni
cenzus,
što
znaci
da
se
drugi
krug
izbora
održava
normalno,
bez
obzira
na
to
da
li
se
u
prvom
krugu
na
biralištima
pojavilo
50
posto
biraca.
U
vecini
starih
demokratija
sa
predsednickim
ili
polupredsednickim
sistemom
nema,
medutim,
ni
pomena
o
cenzusu.
U
svakom
slucaju,
cenzus
ne
može
postojati
u
zemlji
sa
neažurnim
i
aljkavim
birackim
spiskovima.
A
ovi
naši
su
posebna
prica.
Ne
samo
da
su,
onako
naduvani,
preuzeti
iz
arsenala
prethodnog
režima,
nego
su
i
bitno
obogaceni
raznoraznim
nazovireformskim
novotarijama,
pa
u
njima,
tako,
nailazimo
na
birace
bez
imena
ili
prezimena,
rodene
pre
dva-tri
veka,
one
ciji
je
maticni
broj
samo
niz
nula,
ili
ima
više
ili
manje
od
propisanog
broja
cifara.
Koješta
se
tu
još
može
naci,
cak
835.000
puta.
Zakon
je
sasvim
nedvosmislen:
"Biracki
spisak
sadrži
redni
broj,
licno
ime,
licni
broj,
pol,
godinu
rodenja
(ulica
i
broj
kuce,
selo,
zaselak,
naselje),
prostor
za
svojerucni
potpis
biraca
i
prostor
za
primedbu."
Prema
tome,
jasno
je
da
greška
u
ma
kom
od
tih
podataka
onemogucuje
da
se
lice
nade
na
birackom
spisku.
I
to
nije
nikakva
diskriminacija
biraca.
To
je
samo
potreba
da
se
utvrdi
koliko
tacno
biraca
ima
u
zemlji
Srbiji,
preciznije,
sa
državljanstvom
Srbije.
Diskriminacije
Diskriminacija,
drasticna,
nedopustiva
sa
stanovišta
ljudskih
i
gradanskih
prava,
postoji
upravo
kada
je
rec
o
našim
državljanima
koji
su
privremeno
nastanjeni
u
inostranstvu.
Nisu
otišli
iz
obesti:
morali
su
da
odu,
jer
ovde
nisu
mogli
da
obezbede
egzistenciju.
Nebrojeno
puta
su
pokazali
da
su
zainteresovani
da
se
ovdašnje
prilike
srede
i
da
se
vrate
u
zemlju.
Najmanje
što
kao
deklarisani
demokrati
možemo
da
ucinimo
jeste
da
im
omogucimo
da
glasaju
u
diplomatsko-konzularnim
predstavništvima
po
svetu
(imamo
89
takvih
predstavništava
u
62
zemlje)
ili,
najjednostavnije,
poštom.
I
tu
su,
kaže
RIK,
problem
biracki
spiskovi.
Toliki,
da
cak
ni
zaposleni
u
tim
istim
predstavništvima
ne
mogu
da
glasaju.
Diskriminacija
postoji
i
kada
je
rec
o
bolesnima,
bili
to
pacijenti
u
bolnicama,
bili
vezani
za
kucu,
trajno
ili
privremeno.
Diskriminisani
su
i
oni
koji
su
na
izdržavanju
neke
kazne,
svejedno
što
formalno
nisu
lišeni
gradanskih
prava.
Diskriminisani
su
i
naši
sudržavljani
koji
žive
u
domovima
za
penzionere.
Vladavina
vlade
A
izbori
su
postojali,
i
biracki
spiskovi,
i
pre
nego
što
su
se
pojavili
kompjuteri
i
razni
softverski
alati.
Uzgred,
da
nije
ociglednih
viškova
u
spiskovima,
ubeden
sam
da
najveci
deo
naših
gradana
ne
bi
ni
znao
za
taj
cudni
jezicki
spoj
potpuno
novog
i
sasvim
starog:
softverski
alati.
Dakle,
izbori
su
postojali
i
glasalo
se
i
u
vreme
kada
ni
pisacih
mašina
nije
bilo,
bar
ne
u
masovnim
kolicinama.
A
bilo
je,
u
neku
ruku,
i
teže
saciniti
biracki
spisak
kada
se
biracko
pravo,
kao
u
Srbiji
u
19.
veku,
vezivalo
za
poresku
osnovicu.
Jedino
je
izvesno
da
su
spiskovi
tada
bili
ažurniji
no
danas.
Šalu
na
stranu,
nismo
jedina
zemlja
koja
je
imala
problema
sa
birackim
spiskovima.
Imala
ih
je,
recimo,
i
Italija,
pre
svega,
zbog
mnogobrojnih
sunarodnika
u
rasejanju,
ali
je
našla
relativno
jednostavan
nacin
da
ih
reši.
Ako
cemo
u
Evropu,
a
svima
su
nam
puna
usta
Evrope,
hajde
da
preuzmemo
necija
iskustva.
Tu
se
samo
postavlja
problem,
izgleda
nemali:
kako
ce
onaj
ko
raspiše
izbore
moci
unapred
da
kontroliše
njihov
rezultat.
Odgovor
je
jasan:
teško,
gotovo
nemoguce,
svi
ostali
izborni
marifetluci
su
još
providniji
od
manipulisanja
spiskovima.
Ovaj
je,
dok
se
ne
otkrije,
najpouzdaniji,
a
ima
i
dodatni
kvalitet:
pocinjemo
jedni
druge
da
sumnjicimo
da
smo
krajnje
sebicni
i
zatvoreni,
da
nas
uopšte
ne
interesuje
u
kakvom
cemo
društvu
sami
živeti
i
šta
cemo
ostaviti
narednim
pokolenjima.
Uostalom,
ako
su
gradani
do
te
mere
nezainteresovani,
to
zapravo
znaci
da
im
je
dobro,
pa
cemu
onda
uopšte
izbori,
reci
ce
neko.
Bolje
da
mi
guramo
bez
izbora,
samo
da
u
reformama
ne
pokleknemo,
makar
se
te
reforme
na
privid
svodile.
I
šta
ce
nam
uopšte
institucije,
jedna
je
dovoljna,
i
nikako
ne
treba
da
postoji
nešto
što
bi
joj
predstavljalo
protivtežu.
Najbolje
je
da
vlada
vlada
neograniceno,
u
svakom
pogledu.
To
je
neka
nova,
ogranicena
tranzicijska
demokratija,
ili
bar
pokušaj
da
se
do
nje
dode.
E
pa,
jedno
je
sigurno:
bez
razvijenih,
na
Ustavu
i
zakonu
utemeljenih
institucija,
nema
ni
demokratije
ni
nepovratnih
reformi.
To
nikome
u
svetu
nije
pošlo
za
rukom.
Dokazacemo
prevaru
Ovih
dana
se
u
politickoj
caršiji
cesto
cuju
zluradi
komentari.
Zašto
se
kandidovao
ako
je
sve
to
tako?
Što
se
pre
nije
bunio?
Posle
boja
svi
generali...
Zaista,
zašto
sam
se
kandidovao?
Da
bih
okoncao
zapoceti
posao
i
da
bih
pokazao
da
izbori
jesu
jedini
nacin
da
se
nešto
bitno,
nadam
se
nabolje,
promeni.
I
protiv
Miloševica
sam
se
kandidovao
pod
nedemokratskim
izbornim
uslovima.
I
tada
je
prvo
bilo
jedno
brojanje
po
kome
jesam
dobio
više
glasova,
ali,
eto,
za
neki
procenat
nisam
prešao
polovinu.
Pa
je
bilo
poziva,
upornih,
da
se
ide
u
drugi
krug.
Pozivi
nisu
stizali
samo
od
coveka
kome
sam
bio
protivkandidat,
nego
i
od
onih
ciji
sam
i
sam
bio
kandidat.
Nisam
pristao,
jer
sam
znao
da
smo
dobro
izracunali.
I
onda
su,
kao
i
sada,
spaljivani
glasacki
listici.
I
onda
je,
kao
i
sada,
otkrivena
prevara.
Preostaje
nam,
dakle,
da
ovu
sadašnju,
makar
i
ovako
ociglednu
prevaru,
pravno
dokazujemo.
Na
svih
11.000
strana
dokaznog
materijala
za
izbore
održane
8.
decembra.
Onih
120
metara,
ili
1.200
registratorskih
fascikli
sa
izbora
održanih
29.
septembra
i
13.
oktobra,
necemo
moci
da
koristimo
kao
dokazni
materijal.
To
je
uništeno,
razume
se,
nezakonito.
Tu
nam
ostaje
samo
zdravorazumska
sumnja.
NEBOJŠA
BAKAREC,
CLAN
PREDSEDNIŠTVA
DSS:
ZLOGLASNA
REPUBLICKA
IZBORNA
KOMISIJA
To
je
skupina
koja
je
oduzimala
mandate,
kršila
Ustav
i
zakone;
Doci
vreme
za
novu
Skupštinu
Srbije
u
kojoj
ce
DSS
imati
vecinu
i
koja
ce
izabrati
normalnu
izbornu
komisiju
Demokratska
stranka
Srbije
podnece
žalbu
Vrhovnom
sudu
Srbije
na
odluku
Republicke
izborne
komisije
da
odbije
prigovor
stranke
na
konacne
rezultate
predsednickih
izbora,
održanih
8.
decembra,
rekao
je
agenciji
Beta
ovlašceni
predstavnik
DSS
Nebojša
Bakarec.
–
Žalba
se
vec
uveliko
radi
–
rekao
je
Bakarec
agenciji
Beta,
dodajuci
da
je
rok
za
podnošenje
žalbe
do
subote,
14.
decembra
u
19
sati.
On
je
rekao
da
je
odluka
RIK
ocekivana,
jer
je
ta
komisija
pod
kontrolom
premijera
Srbije
Zorana
Đindica.
–
Od
ovakvog
zloglasnog
RIK
ništa
drugo
nismo
ni
ocekivali.
Ovaj
RIK
je
gori
od
svih
komisija
Slobodana
Miloševica.
To
je
skupina
koja
je
oduzimala
mandate,
kršila
Ustav
i
zakone
–
rekao
je
Bakarec
i
dodao
da
ce
doci
vreme
za
novu
Skupštinu
Srbije
u
kojoj
ce
DSS
imati
vecinu
i
koja
ce
izabrati
normalnu
izbornu
komisiju.
DSS
ZAHTEVA
OD
REPUBLICKE
IZBORNE
KOMISIJE:
PROGLASITI
POBEDU
VOJISLAVA
KOŠTUNICE
Protiv
sekretara
RIK
Ljiljane
Benac-Šantic
uskoro
ce
biti
podneta
i
nova
krivicna
prijava
zbog
sumnje
da
je
falsifikovala
službene
isprave
Predstavnici
Demokratske
stranke
Srbije
zatražili
su
od
Republicke
izborne
komisije
da
proglasi
pobedu
Vojislava
Koštunice
na
nedavnim
predsednickim
izborima,
na
osnovu
cinjenice
da
u
Srbiji
ima
5.690.207
biraca,
odnosno
oko
835.000
manje
nego
što
je
navedeno
u
birackim
spiskovima.
Funkcioneri
DSS
Nebojša
Bakarec
i
Branislav
Ristivojevic
rekli
su
da
u
birackim
spiskovima
ima
835.553
nepostojeca
biraca,
te
da
je
tako
prava
izlaznost
na
izborima
8.
decembra
bila
51,78
odsto.
Predstavnik
DSS
u
RIK
Branislav
Ristivojevic
rekao
je
da
je
stranka
podnela
krivicnu
prijavu
protiv
sekretara
RIK
Ljiljane
Benac-Šantic
zbog
sumnje
da
je
zloupotrebila
službeni
položaj.
On
je
najavio
da
ce
protiv
sekretara
RIK
uskoro
biti
podneta
i
nova
krivicna
prijava
zbog
sumnje
da
je
falsifikovala
službene
isprave.
Današnja
krivicna
prijava
podneta
je
jer
Ljiljana
Benac-Šantic
nije
sprovela
odluku
RIK
po
kojoj
je
do
22.
novembra
u
medijima
trebalo
da
se
emituje
kajron
koji
poziva
birace
da
izvrše
uvid
u
biracke
spiskove.
Ristivojevic
je
kazao
da
ce
krivicna
prijava
zbog
falsifikovanja
službene
isprave
biti
podneta
jer
je
sekretar
RIK,
bez
odluke
Komisije,
tražila
od
Arhiva
Srbije
da
se
spali
izborni
materijal
sa
prethodnih
neuspelih
predsednickih
izbora.
On
je
naveo
da
je
Ljiljana
Benac-Šantic
tri
puta
tražila
da
se
uništi
taj
materijal,
iako
Zakon
o
izboru
narodnih
poslanika
nalaže
da
se
on
cuva
cetiri
godine.
Prema
njegovim
recima,
RIK
je
o
tom
postupku
obaveštena
tek
kada
je
izborni
materijal
uništen.
Clan
Predsedništva
DSS
Nebojša
Bakarec
izrazio
je
sumnju
da
ce
RIK
usvojiti
prigovor
stranke,
iako
raspolaže
dokazima
cvrstim
kao
stena.
On
je
upozorio
da
Republicku
izbornu
komisiju
kontroliše
Zoran
Đindic.
Bakarec
je
rekao
da
ce
se
DSS,
u
slucaju
da
RIK
odbije
prigovor,
žaliti
Vrhovnom
sudu
Srbije,
podnoseci
mu
iste
dokaze.
Funkcioner
DSS
je
demantovao
da
je
iznosio
disk
RIK
sa
birackim
spiskom
iz
Skupštine
Srbije,
navodeci
da
je
taj
disk
sve
vreme
bio
u
sefu
RIK,
a
da
je
pretragu
vršio
iz
baze
podataka.
Bakarec
je
još
dodao
da
je
oba
kompakt-diska,
na
kojima
je
DSS
narezala
sve
nepravilnosti
na
birackom
spisku
i
podatke
o
nepostojecim
biracima,
predao
Ljiljani
Benac-Šantic.
On
nije
želeo
da
precizno
odgovori
šta
ce
DSS
uciniti
ako
i
Vrhovni
sud
Srbije
odbije
njihovu
žalbu,
ali
je
kazao
da
nece
odustati
od
svoje
borbe,
dodavši
da
ce
DSS
priznati
svaku
odluku
suda.
Bakarec
je,
kao
licno
mišljenje,
izneo
ideju
da
DSS
treba
da
organizuje
i
proteste
gradana.
NEBOJŠA
BAKAREC:
NA
PREDSEDNICKE
IZBORE
IZAŠLO
51,8
ODSTO
GRAĐANA
Na
osnovu
sedam
pretraga,
koje
je
uradila
DSS,
ustanovljeno
je
da
su
u
biracki
spisak
upisana
835.553
nepostojeca
biraca
Clan
Predsedništva
DSS
Nebojša
Bakarec
izjavio
je
da
je
na
predsednicke
izbore
u
Srbiji
8.
decembra
izašlo
51,8
odsto
ili
2.947.748
biraca,
što
pokazuju
rezultati
pretrage
birackog
spiska
koji
je
uradila
Demokratska
stranka
Srbije.
Bakarec
je
rekao
da
je
na
osnovu
sedam
pretraga,
koje
je
uradila
DSS,
ustanovljeno
je
da
su
u
biracki
spisak
upisana
835.553
nepostojeca
biraca.
Svojim
potpisom
to
je
potvrdilo
petoro
ovlašcenih
lica
DSS,
dva
clana
Republicke
izborne
komisije,
te
dva
strucna
lica
Republickog
zavoda
za
statistiku
i
strucno
lice
RIK.
U
biracki
spisak
upisana
je
414.531
osoba
neispravnog
jedinstvenog
maticnog
broja
gradana,
kojima
je
upisano
više
ili
manje
cifara
od
propisanih
trinaest,
61.154
lica
kojima
se
ne
podudaraju
godine
rodenja
sa
godinom
rodenja
u
JMBG
i
zbog
greške
u
datumu
238
lica.
Bakarec
je
ukazao
da
je
po
osnovu
greške
u
polu
upisano
37.067
lica,
a
ponavljanjem
istih
u
JMBG
73.188
osoba,
dok
je
sa
istim
imenom,
prezimenom,
imenom
roditelja
i
datumom
rodenja
iz
JMBG
upisano
12.084
lica.
Pretragom
je
takode
utvrdeno
da
je
u
biracki
spisak
upisano
237.291
lice
kojima
nedostaju
podaci
u
imenu,
prezimenu,
polu
i
mestu
prebivališta,
rekao
je
Bakarec.
SRPSKA
PRAVOSLAVNA
CRKVA
SAOPŠTILA:
PATRIJARŠIJA
DOBIJALA
POZIVE
ZA
GLASANJE
I
ZA
PREMINULE
OSOBE
"Pošto
se
u
javnosti
govori
o
tome
problemu,
smatramo
za
potrebno
da
iznesemo
i
ovaj
slucaj",
stoji
u
saopštenju
SPC
Srpska
pravoslavna
crkva
saopštila
je
da
su
tokom
proteklih
izbora
na
adresu
Srpske
patrijaršije
dolazili
pozivi
za
glasanje
za
više
osoba
koje
su
ili
preminule
ili
koje
vec
dugi
niz
godina
žive
i
rade
u
inostranstvu.
Pozivi
za
glasanje
stigli
su
za
preminulog
episkopa
budimskog
Danila,
za
episkopa
americko-kanadskog
Longina,
igumana
manastira
Hilandar
arhimandrita
Mojsija,
za
profesora
Mirka
Tomasovica
koji
živi
u
Atini.
Pozivi
su
stigli
i
za
episkopa
australijsko-novozelandskog
Nikanora
iz
Hrvatske,
koji
zivi
u
Australiji,
bivšeg
episkopa
zahumsko-herecegovackog
Atanasija
i
bivšeg
domara
Patrijaršije
Dragoslava
Batinica.
"Pošto
se
u
javnosti
govori
o
tome
problemu,
smatramo
za
potrebno
da
iznesemo
i
ovaj
slucaj",
stoji
u
saopštenju
SPC.
DIREKTOR
ARHIVA
SRBIJE
POTVRDIO:
NEZAKONITO
UNIŠTEN
IZBORNI
MATERIJAL
Rukovodilac
spoljne
službe
Arhiva
Nataša
Kovacevic
bila
je
svesna
da
zahtev
predstavnika
RIK
nije
u
skladu
sa
zakonom,
koji
predvida
cuvanje
ove
vrste
materijala
cetiri
godine
Direktor
Arhiva
Srbije
Jovan
Pejin
potvrdio
je
da
su
1.200
dužnih
metara
glasackih
listica
od
neuspelih
izbora
za
predsednika
Srbije,
održanih
29.
septembra
i
13.
oktobra,
nezakonito
uništeni,
mimo
njegovog
znanja.
U
Pejinovom
pismu,
koje
je
podeljeno
novinarima
na
konferenciji
DSS,
stoji
da
je
Zahtev
Republicke
izborne
komisije
za
izlucivanje
“bezvrednog
registraturskog
materijala”
stigao
18.
novembra,
te
da
je
bio
naslovljen
na
spoljnu
službu
Arhiva
Srbije,
koja
nadzire
cuvanje
tog
materijala.
U
pismu
se
dalje
istice
da
je
rukovodilac
spoljne
službe
Arhiva
Nataša
Kovacevic
bila
svesna
da
zahtev
predstavnika
RIK
nije
u
skladu
sa
zakonom,
koji
predvida
cuvanje
ove
vrste
materijala
cetiri
godine.
Nataša
Kovacevcih
je
Republickoj
izbornoj
komisiji,
rešenjem
od
20.
novembra,
odobrila
da
izluci
“bezvredan
registraturski
materijal”
–
glasacke
listice,
a
rešenje
je
potpisala
nacelnik
Odeljenja
za
opšte
poslove
Arhiva
Srbije
Dobrinka
Gavric,
navodi
se
u
pismu
direktora
Pejina.
Clan
Predsedništva
DSS
Nebojša
Bakarec
rekao
je
da
RIK
nije
donela
odluku
o
spaljivanju
izbornog
materijala,
vec
su
to
uradili,
kako
je
rekao,
neodgovorni
pojedinci,
pre
svih
sekretar
RIK
Ljiljana
Benac-Šantic.
DRAGAN
MARŠICANIN:
VANREDNI
PARLAMENTARNI
IZBORI
JEDINI
IZLAZ
DSS
je
mesecima
upozoravala
na
ono
što
danas
govore
analiticari
koji
smatraju
da
je
neuspeh
ponovljenih
predsednickih
izbora
produbio
krizu
u
Srbiji
Kako
prenosi
Tanjug,
potpredsednik
Demokratske
stranke
Srbije
Dragan
Maršicanin
nagovestio
je
u
intervjuu
cetinjskom
radiju
"Svetigora"
mogucnost
da
DSS
zatraži
pomoc
od
pojedinih
politickih
partija
u
Skupštini
Srbije
da
se
vladi
premijera
Zorana
Đindica
izglasa
nepoverenje,
ne
bi
li
se
tako
izazvali
vanredni
parlamentarni
izbori
u
Srbiji.
–
Trenutno
su
na
dnevnom
redu
budžet
i
završni
racuni,
što
ce
biti
jedan
veliki
test
za
kabinet
Zorana
Đindica,
jer
ce
se
pokazati
koliko
poslanika
u
republickom
parlamentu
podržava
njegov
kabinet.
Posle
toga
su
sve
druge
opcije,
pa
i
postavljanje
pitanja
poverenja
vladi,
otvorene
–
rekao
je
potpredsednik
Demokratske
stranke
Srbije.
On
je
podržao
ocene
politickih
analiticara
da
je
neuspehom
ponovljenih
predsednickih
izbora
u
Srbiji
produbljena
kriza
u
republici,
podsetivši
da
je
DSS
na
to
upozoravala
mesecima.
–
Mi
smo
stalno
isticali
znacaj
predsednickih
izbora,
stavljajuci
na
teret
predsedniku
vlade,
kao
najodgovornijem,
cinjenicu
da
je
ucinio
sve
da
izbori
ne
uspeju
–
kazao
je
Maršicanin.
Đindic
je
odgovoran
za
produbljivanje
politicke
i
insticuionalne
krize
u
Srbiji,
koja
vec
postoji,
ali
možda
ce
to
rezultirati
da
se
do
izlaska
iz
krize
brže
dode,
ocenio
je
potpredsednik
DSS.
Maršicanin
je
naglasio
da
DSS
nije
prihvatila
da
Demokratska
stranka
i
vlada
Srbije
podrže
njihovog
predsednickog
kanidata
Vojislava
Koštunicu
jer
se
ne
može
saradivati
sa
nekim
ko
zastupa
sasvim
suprotan
politicki
program.
–
Premijer
Srbije
je
sasvim
javno
opstruirao
predsednicke
izbore
i
na
njemu
je
sva
odgovornost
za
posledice
neizbora
predsednika
Srbije
–
ocenio
je
Maršicanin,
naglasivši
da
su
jedini
nacin
da
se
izabere
predsednik
neposredni
izbori,
ali
pod
uslovom
da
je
zakonodavstvo
uskladeno
s
medunarodnim
standardima.
Sa
druge
strane,
vec
postoji
nagoveštaj
da
se
novi
predsednicki
izbori
nece
raspisati
u
zakonom
predvidenom
roku,
što
ponovo
navodi
na
to
da
se
moraju
održati
prevremeni
parlamentarni
izbori,
ukoliko
želimo
da
Srbiju
izvedemo
iz
krize
–
zakljucio
je
Dragan
Maršicanin.
PISMO
PRAVNOG
TIMA
DEMOKRATSKE
STRANKE
SRBIJE
CESIDU
PREKRŠILI
STE
ZAKON
Svrha
je
izborne
tišine
da
se
biracima
prepusti
da
sami,
neometani
propagandnim
porukama
i
procenama
rezultata
izbora,
donesu
odluku
o
tome
da
li
ce
glasati
i
za
koga
ce
glasati
Ocigledno
je
da
CESID
i
Pravni
tim
Demokratske
stranke
Srbije
na
razlicite
nacine
tumace
zakon
i
svrhu
izborne
tišine.
Sa
žaljenjem
moramo
da
konstatujemo
da
je
vaše
tumacenje
do
te
mere
slobodno,
da
iskrivljuje
i
suštinu
pojma
izborne
tišine.
Izborna
tišina
se
odnosi
kako
na
neposredne
ucesnike
u
izborima
i
medije,
tako
i
na
sve
one
koji
se
politickim
procesima
i
izborima
bave
analiticki.
Ni
ovi
poslednji
ne
mogu,
dakle,
svojim
analizama
i
prognozama
uticati
na
ishod
izbora.
Zakon
o
izboru
narodnih
poslanika,
koji
se
primenjuje
i
na
izbor
predsednika
Republike,
jasno
zabranjuje
objavljivanje
procena
o
rezultatima
izbora.
Javnim
iznošenjem
procena
Centra
za
slobodne
izbore
i
demokratiju
na
sam
dan
izbora,
pre
zatvaranja
birackih
mesta,
kako
na
izbore
u
Srbiji
nece
izaci
dovoljan
broj
biraca,
direktno
ste
prekršili
zakon.
Jer
kad
jedan
zakon,
kao
što
je
Zakon
o
izboru
predsednika
Republike,
rezultate
izbora
cini
zavisnim
od
broja
biraca
koji
izlaze
na
izbore,
objavljivanje
procena
o
tome
da
nece
izaci
dovoljan
broj
biraca
nije
ništa
drugo
do
objavljivanje
procena
o
rezultatima
izbora.
I
oko
toga,
nadamo
se,
ne
bi
trebalo
da
bude
nikakavog
spora.
Svrha
je
izborne
tišine
da
se
biracima
prepusti
da
sami,
neometani
propagandnim
porukama
i
procenama
rezultata
izbora,
donesu
odluku
o
tome
da
li
ce
glasati
i
za
koga
ce
glasati.
Objavljivanjem
procene
da
izbori
nece
uspeti
pre
nego
što
je
glasanje
okoncano,
Centar
za
slobodne
izbore
i
demokratiju
uticao
je
na
volju
biraca
i
podsticao
apstinenciju.
I
to,
nažalost,
otvoreno
i
direktno
kršeci
zakon.
KONFERENCIJA
ZA
ŠTAMPU
PREDSEDNICKOG
KANDIDATA
DSS
VOJISLAVA
KOŠTUNICE
ĐINĐIC
JE
UCINIO
SVE
DA
IZBORI
PROPADNU
Ne
priznajemo
rezultate,
žalicemo
se;
Boricemo
se,
necemo
odustajati,
nemam
pravo
da
se
odricem
ovolike
podrške;
Ja
nisam
prek
i
plah
covek,
ali
uporan
jesam
Dacu
vam
jednu
širu
ocenu
izbora
onako
kako
ih
vidim,
a
imao
sam
prilike
da
na
mnogim
izboriman
dosad
ucestvujema
a,
s
druge
strane,
bavim
se
politickim
strankama
i
teorijski.
Stekao
sam
te
dve
vrste
saznanja,
tako
da
cu
pokušati
da
objasnim
fenomen
ovih
izbora,
koji
su
po
mnogo
cemu
-
ne
na
našu
diku,
nego
na
našu
sramotu
-
izuzetak
od
necega
što
su
uobicajeni
demokratski
standardi
i
ja
cu
na
to
ukazati.
Odmah
cu
dati
jednu
ocenu,
odnosno
nešto
što
je
stav
DSS-a
i
moju
licnu,
ako
hocete
još
više
moju
licnu,
nego
stav
DSS-a,
da
rezultate
ovih
izbora
necemo
priznati.
To
je
ono
osnovno
od
cega
cu
poceti
i
to
moramo
reci
biracima
u
Srbiji
u
ovom
trenutku.
Necemo
ih
priznati
iz
nekoliko
sasvim
ociglednih
razloga,
a
na
te
razloge
smo
ukazivali
i
u
vreme
prošlog
izbornog
ciklusa
i
neposredno
posle
njega,
i
kada
je
ovaj
izborni
ciklus
zapoceo.
Izbori
su
raspisai
na
taj
nacin
da
u
sebi
sadrže
dve
zamke,
ili
stupice,
koje
na
jedan
ili
drugi
nacin
apsolutno
i
po
svaku
cenu
treba
da
ucine
da
izbori
ne
uspeju.
Premda
vlasti
koje
organizuju
izbore
uvek
nastoje,
i
ja
zaista
ne
znam
za
takav
izuzetak,
i
zato
kažem
da
je
ovo
mimo
necega
što
su
demokratski
i
civilizovani
standardi,
da
vlasti
koje
raspisuju
izbore
raspisuju
ih
pod
pretpostavkom
da
oni
uspeju.
Te
dve
stvari,
više
nego
ocigledne,
više
nego
providne,
su
s
jedne
strane
cenzus
od
pedeset
posto
plus
jedan,
nešto
mimo
uobicajenih
standarda
u
svetu,
to
necete
sresti
ni
u
jednoj
demokratskoj
zemlji
u
svetu,
u
zemljama
koje
imaju
razvijene
predsednicke
sisteme,
u
Francuskoj,
SAD,
Latinskoj
Americi,
u
zemljama
koje
imaju
predsednicke
sisteme,
a
necete
ga
sresti
ni
u
postkomunistickim
državama.
Ukoliko
neke
cak
imaju
nešto
poput
cenzusa
u
prvom
izbornom
krugu,
onda
on
nije
diskriminatoran
i
ne
utice
na
ulazak
u
drugi
krug
izbora.
Dakle,
prva
zamka,
prva
prepreka,
namerno,
tendenciozno
ugradena
u
ove
izbore,
a
na
to
sam
ukazivao
od
samog
pocetka,
da
izbori
ne
bi
uspeli
jeste
cenzus.
Postoje
primeri
na
koje
sam
ukazivao
nebrojeno
puta.
Americki
predsednicki
izbori
se
krecu
na
ivici
necega
što
je
ovaj
naš
cenzus
od
pedeset
procenata
plus
jedan,
dakle,
na
americkim
izborima
izlazi
otprilike
pedeset
procenata,
što
znaci
da
bi
mnogi
americki
predsednicki
izbori
ne
bi
uspeli
sa
stanovišta
"demokratske
tekovine"
sadržane
u
zakonu
o
izboru
predsednika
Republike
koji
na
sebi
ima
dva
postpisa
–
jedan
je
potpis
Slobodana
Miloševica
a
drugi
Zorana
Đindica.
Oni
su
suštinski
autori
ovih
zakona.
Mereno
tim
merilom
Miloševic-Đindicevog
zakona
o
izboru
predsednika
Republike
mnogi
americki
predsednici
ne
bi
bili
izabrani.
Sad
dolazim,
nažalost,
do
one
druge
zamke
i
prepreke,
koja
treba
da
ucini
ono
što
Vlada
Srbije
i
njen
premijer
po
svaku
cenu
hoce,
a
to
je
da
izbori
ne
uspeju..
Ta
druga
zamka
je
biracki
spisak.
Prosto
zato
što
Vlada
u
svoj
svojoj
"demokraticnosti"
i
njen
premijer
nisu
imali
dovoljno
poverenja
da
ce
ona
prva
stvar
da
proradi,
morali
su
da
pronadu
još
jednu
zamku
da
izbori,
ako
zbog
cenzusa
ipak
uspeju,
onda
iz
ovog
drugog
razloga
apsolutno
ne
uspeju.
Dakle,
na
to
se
išlo
da,
ako
prvi
cilj
ne
postigne
efekat,
da
ga
drugi
postigne.
Mi
na
primeru
ovih
izbora
možemo
vrlo
lako
da
pokažemo
da
je
mogao
da
bude
i
cenzus,
onakav.kakav
su
hteli
Slobodan
Miloševic
i
Zoran
Đindic,
a
da
ovi
izbori
uspeju
pod
pretpostavkom
da
su
biracki
spiskovi
bili
ažurni,
da
na
njima
nije
bilo
mrtvih,
i
dupliranih
i
onih
sa
pogrešnim
maticnim
brojem.
I
to
je
prosto
cinjenica
na
koju
želim
da
ukažem.
Dakle,
te
zamke
su
povezane
i
za
njih
direktnu
odgovornost
snosi
Vlada
Srbije
i
njen
predsednik.
Pošto
nisu
bili
sigurnio
da
im
je
za
neuspeh
izbora
dovoljan
cenzus,
ne
samo
da
nisu
ispravili
biracke
spiskove,
ukazujejm
i
na
taj
kuriozitet,
koji
je
obilato
koristio
Miloševicev
režim,
nego
su
te
biracke
spiskove
upotpunili
i
obogatili
novim
netacnostima.
U
tom
pogledu
je
Vlada
Srbije
zaista
bila
kreativna.
Na
ovom
birackom
spisku,
verovali
ili
ne,
bilo
je
biraca
koje
je
Miloševic
sahranio,
a
Zoran
Đindic
vaskrsao.
Dakle,
ima
onih
koji
su
bili
pokojni,
pa
su
onda
oživeli,
ima
onih
koji
su
deset-dvadeset
godina
mrtvi,
a
stalno
se
pojavljuju
na
birackom
spisku.
Ima
dvostruko
upisanih,
ima
maloletnih,
ima
nekoliko
hiljada
sa
pogrešnim
-
iz
ko
zna
kojih
razloga
-
maticnim
brojevima.
I
sad,
naravno,
tu
ce
se
pojaviti
neki
mudrac
medu
ovim
ekspertima,
pogotovu
iz
CeSIDA-a,
i
reci
ce
vam
to
nije
važno.
Ako
je
netacan
maticni
broj,
to
ne
znaci
da
covek
ne
postoji.
Možda
postoji,
ali
sa
stanovišta
validnosti
za
biracki
spisak
-
on
ne
postoji.
Postoji
fizicki,
ali
ako
nije
tacan
maticni
broj,
onda
ne
postoji.
U
mnogim
drugim
slucajevima,
kad
je
rec
o
ispravama,
vi
ne
možete
neki
svoj
cilj
postici
i
nešto
dokazati
ako
vam
isprava
nije
ispravna.
Ne
može
biti
biracki
spisak
na
kome
se
nalazi
450.000
ljudi
sa
pogrešnim
maticnim
brojem,
od
kojih
je
zavidan
broj
onih
kojima
su
pogrešne
prvih
sedam
cifara,
dakle
to
su
dan,
mesec
i
godina
rodenja,
pa
se
pojavljuju
ljudi
koji
su
rodeni
pre
deset
vekova,
na
birackpom
spisku
iza
kojeg
stoji
vlada
Srbije
i
njeno
odgovarajuce
ministarstvo.
Sve
su
to
kategorije
kojima
nema
mesta
cak
ni
u
relativno
urednim
birackim
spiskovima.
Pokazalo
se,
nažalost,
da
su
bili
u
pravu
i
da
im
odredba
o
cenzusu
ne
bi
bila
dovoljna
za
željeni
neuspeh
izbora.
Ponovicu
još
jedanput:
da
su
biracki
spiskovi
bili
makar
delimicno
pristojni,
onda
ni
cenzus
ne
bi
pretstavljao
problem,
ali,
naravno,
u
Vladi
Srbije
i
organizatori
ovih
izbora
su
to
znali
i
išlo
se
na
to
da
ova
dva
sredstva,
koja
idu
za
tim
da
izbori
ne
uspeju,
na
neki
nacin
deluju
saglasno
želji
organizatora.
Pomenucu
slucaj
i
naših
državljana
u
inostranstvu.
Mesecima
unazad
trajeu
zahtevi
da
ti
ljudi
dobiju
pravo
glasa
i
ono
im
je
još
jedanput
uskraceno,
ono
im
je
oduzeto,
oduzeto
samovlaanom
voljom
Vlade
Srbije.
Oduzeto
im
je
jednostavno
što
Vlada
Srbije
i
njen
predsednik
nisu
hteli
da
ti
ljudi
iskoriste
svoje
pravo
glasa.
Nisu
hteli
iz
licnih
razloga,
mada
su
ti
razlozi
mnogo
manje
važni
i,
po
državu
i
društvo,
svakako
manje
opasni
od
kljucnih,
idejnih
i
politickih
razloga.
Vlada
Srbije
i
njen
predsednik
ne
žele
izgradnju
pravnih
institucija,
oni
ne
žele
stabilizaciju
prilika
i
konacno
uspostavljanje
pravne
države.
Žele
da
nastave
svoje
privatizacione
i
ostale
precice,
ne
odgovara
im
red
vec
haos.
I
taman
kad
nam
se
ucinilo
da
je
stvar
završena
s
ove
dve
zamke,
dakle
cenzus
i
biracki
spisak,
pojavljuje
se
i
nešto
trece.
Dakle,
nisu
do
kraja
bili
sigurni
u
sve
ovo,
nego
su
posegli
za
još
jednim
sredstvom.
To
sredstvo
je
politicko
i
svodi
se
na
razne
vrste
kampanja
koje
su
u
javnosti
vodene
da
izbori
ne
uspeju.
I
to
je
nešto
što
posebno
privlaci
pažnju.
Jer
je
potpuno
neverovatno
i
opet
mimo
sveta,
demokratskog
civilizovanog
sveta,
da
jedna
vlada
koja
raspisuje
izbore
istovremeno
agituje
protiv
tih
izbora.Ja,
zaista,
nijedan
takav
primer
ne
znam.
A
evo
još
jedne
stvari
cime
se
Vlada
Zorana
Đindica
upisuje
u
Ginisovu
knjigu
rekorda,
ili
u
knjigu
srama
kada
je
rec
o
pokušaju
da
se
naprave
solidne,
ozbiljne
demokratske
institucije,
a
one
pocivaju
na
izborima.
Dakle,
Vlada
vodi
kampanju
protiv
izbora.
Vodi
je
izjavama
pojedinih
ministara,
otvoreno,
i
samog
predsednika
Vlade,
koji
iz
dana
u
dan
tvrdi
da
izbori
nisu
važni.
Uspeli,
neuspeli
-
sasvim
je
svejedno.
Uostalom,
nekoliko
dana
uoci
izbora
postavlja
se
pitanje
da
li
oni
treba
da
se
odvijaju
na
taj
nacin,
ili
na
neki
drugi
nacin,
dakle,
ne
da
narod
neposredno
bira
predsednika,
vec
da
ga
bira
parlament.
Ono
što
je
takode
vrlo
interesantno,
uoci
samih
izbora,
mislim
da
je
zanimljiva
ta
podudarnost,
ili
ta
srodnost
koja
se
ispoljava
izmedu
Zorana
Đindica
i
onog
najuticajnijeg,
najizglednijeg
nedemokratskog
kandidata,
mada
je
to
umerena
rec
za
njega
–
Vojislava
Šešelja.
Zašto?
Zato
što
i
Đindic
i
Šešelj
uoci
izbora
agituju,
zapravo,
da
su
izbori
nešto
nevažno.
Na
onaj
isti
nacin
na
koji
to
govori
Đindic,
ili
skoro
slican
njemu,
Vojislav
Šešelj
ce
reci
-
ako
ovi
izbori
ne
uspeju
bice
drugi
za
dva
meseca.
Pa
covek
koji
je
inace
poznat
po
svojoj
demagogiji,
pogotovu
kada
je
rec
o
novcu
i
pricama
o
tome
da
on
brine
o
sirotinji
i
svemu
ostalom,
odjednom
sada
ide
u
drugu
krajnost,
kao
da
je
sasvim
svejedno
da
li
se
novac
preterano
na
izborima
troši
jer,
veli,
izbori
postoje
u
demokratskim
državama,
karakteristicni
su
za
demokratsku
državu
i,
ako
vec
postoje,
onda
je
prirodno
da
se
za
njih
placa
–
dva
puta,
pet
puta
deset
puta,
sto
puta.
I
jedan
i
drugi,
Đindic
i
Šešelj,
imaju
podudarne
stavove
kada
je
rec
o
obesmišljavanju
izbora
–
a
to
je
institucija
na
kojoj
pociva
demokratski
poredak.
E,
sad
dolazimo
u
ovoj
prici
do
eksperata,
analiticara.
Oni
se
ponašaju
pre
izbora
i
tokom
izbornog
dana
kao
da
se
izbori
dešavaju
negde
drugde,
kao
da
se
ne
bira
izmedu
demokratskog
kandidata
i
onoga
koji
to
nije.
U
svemu
tome,
moram
reci
da
ucestvuje,
preko
izjava
više
svojih
saradnika
i
eksperata,
nevladina
organizacija
CESID.
Ona
se
svojim
postupcima
do
sada
uveliko
kvalifikuje
za
jednu
drugu
kategoriju
-
od
nevladine
organizacije
se
pretvara
u
nešto
što
je
vladina
organizacija.
Navešcu
samo
nekoliko
primera
kako
"eksperti"
deluju,
da
prosto
ne
bi
shvatili
da
se
ovde
radi
o
necemu
što
su
ocene
bez
pokrica,
bez
dokaza.
Evo
samo
nekoliko
primera:
jedan
od
eksperata
CESID
–ovih
danas
tvrdi
da
452000
biraca
koji
imaju
netacne
podatke
ne
znaci
da
oni
ne
postoje.
Rekao
sam
vec
-
neki
od
njih
postoje,
a
neki
ne
postoje,
ali
ne
može
neko
ko
ima
netacne
podatke,
jednostavno
ko
je
roden
pre
deset
vekova,
i
roden,
recimo.
56-tog.dana
u
mesecu,
a
mesec
nema
56
dana
koliko
ja
znam,
ko
je
roden
68.
meseca
u
godini,
biti
na
birackom
spisku.
Nešto
to
nije
u
redu.
Drugo,
na
ove
muke
da
se
utvrdi
na
valjan
nacin
kako
stoje
stvari
sa
konacnim
birackim
spiskom
pojavljuje
se
opet
jedan
"ekspert"
koji
tvrdi
da
je
to
nemoguce,.da
prakticno
nema
na
kugli
zemaljskoj
kompjutera
koji
bi
to
mogao
da
obradi,
pošto
se
radi
o
šest
i
po
miliona
biraca,
i
da
svako
kome
pada
na
pamet
tako
nešto
jednsoatvno
prica
u
prazno,
jer
je
to
nemoguce.
Od
eksperata
cemo
vrlo
cesto
cuti
frazu:
može
u
RIK-u
to
da
se
uradi,
samo
treba
mnogo
vremena.
U
Crnoj
Gori
postoji
potpuno
ažuran
biracki
spisak
Tamo
je
pre
nekoliko
godina
skinuto
30.000
biraca
sa
birackog
spiska
zbog
ovih
podataka
koji
nisu
bili
identicni.
Pa
se
posle
naknadno
utvrduje
ko
je
živ,
ko
mrtav,
ko
je
tu
–
ko
nije,
ali
ne
može
neko
ko
ima
netacan
licni
maticni
broj
biti
na
birackom
spisku.
"Eksperti"
su
se
odlikovali
time
što
su
i
na
prethodnim
izborima
hvalili
sam
postupak.
Rekli
su
da
nije
bilo
nikakvih
nepravilnosti,
da
su
ovo
izbori
koji
su
zaista
jedinstveni
u
svetu,
ako
ne
i
uzorni
za
ceo
svet.
Svako
ko
nešto
zna
o
izborima
reci
ce
sledecu
stvar:
izbori
ne
pocinju
i
ne
završpavaju
se
u
izbornom
danu.
Ono
što
se
dešave
pre
izbora
i
posle
izbora
utice
na
ishod
istih.
Zaista,
na
ovim
izborima,
i
tu
su
naši
eksperti
u
pravu,
nije
bilo
tuca
i
nije
niko
nokoga
ubio.
Ali
ako
je
to
neko
merilo
po
kome
se
ocenjuje
da
li
su
neki
izbori
protekli
u
redu,
onda
je
to
daleko
od
uobicajenih
merila.
Eksperti
su
se
bavili
i
prošli
put
i
sada
prognoziranjem
na
sam
izborni
dan
da
nece
izaci
dovoljno
biraca.
Izjavama
poput
te
se,
jednostavno,
u
necemu
što
je
izborna
tišina
utice
na
ishod
izbora.
Doduše,
te
njihove
prognoze
su
kadkad
po
tonu
kojim
su
izrecene
i
po
retorici
poprimale
karakter
vradžbina.
I
najzad,
jedna
poslednja
zanimljiva
primedba
koja
se
mogla
cuti
od
"eksperata",
jednog
analiticara,
je
bila
da
zapravo
odgovornost
leži
na
kandidatima,
jer
oni
nisu
dovoljno
animirali
birace.
A
nisu
dovoljno
animirali
birace
zato
što
nisu
ucinili
dovoljno
da
biraci
uoce
razlike
koje
postoje
u
programima
kandidata.
Dakle,
konkretno
u
ovom
slucaju,
po
mišljenu
"eksperata",
da
uoce
razliku
koja
postoji
izmedu
mog
programa
i
programa
Vojislava
Šešelja.
Zaista
zanimljiva
opaska,
doduše
meni
razumljiva,
pošto
se
radi
o
jednom
coveku
iz
oblasti
nauke,
doduše
ne
analiticaru,
koji
sa
Šešeljem
ima
cak
neceg
zajednickog.
I
jedan
i
drugi
su
nekad
bili
u
jednoj
partiji
koja
se
zvala
SKJ.
Ja
u
toj
partiji
nisam
bio
nikad.
Oni
su
otud
i
došli
na
ideju
da
razlike
izmedu
mene
i
Šešelja
nisu
dovoljno
jasne,
nego
ih
treba
produbiti
time
što
cemo
se
rastrcati
po
Srbiji,
kako
veli
ovaj
strucnjak,
i
ukazati
u
cemu
su
razlike
izmedu
nas.
Medutim,
te
razlike
su
jasne
celom
svetu,
osim
ovom
našem
"strucnjaku".
E
sad,
postavicete
verovatno
pitanje
šta
i
kako
dalje.
Onako
kako
jedino
moramo.
Nastavicemo
s
onim
ljudima
koji
su
u
RIK-u
po
24
sata
da
procešljamo,
makar
i
ovako
pešacki,
biracke
spiskove,
uložicemo
sve
vrste
žalbi
koje
možemo
da
uložimo.
Obraticemo
se
jedinoj
nadležnoj
sudskoj
instituciji,
podnosicemo
krivicne
prijave
protiv
odgovornih
lica,
koja
su
se
debelo
ogrešila
o
zakonitost.
Kao
što
znate,
išlo
se
cak
dotle
i
da
se
uništava
biracki
materijal
iz
prošlog
izbornog
ciklusa..
Neko
ce
reci
to
je
cisto
sitnicarenje.
Nije
sitnicarenje,
jer
te
odredbe
u
zakonu
jasno
postoje
da
bi
bile
poštovane,
a
ne
suprotno.
I,
s
druge
strane,
zato
što
postoji
veza
iznmedu
tog
birackog
materijala
i
ovoga
sada.
Nije
slucajno
taj
biracki
materijal
spaljen.
Mi
smo
se
išcudavali
2000.
godine
kad
su
se
neki
glasacki
listici
nalazili
po
kontejnerima
,
ako
se
ne
varam
u
Cacku
i
drugde,
na
nekim
cudnim
mestima
u
Saveznoj
skupštini.
Sada
se
to
ponavlja,
moram
reci
pod
Zoranom
Đindicem
mnogo
sistematicnije
nego
pod
Miloševicem.
On
je
stigao
da
spali
od
prvog
do
poslednjeg
glasackog
listica
iz
prvog
i
drugog
kruga
izbora.
Obraticemo
se,
dakle,
da
ne
bude
nikakve
sumnje,
i
nadležnim
medunarodnim
organizacijama.
Sve
je
to
vec
videnop
u
2000.
godini,
ali
je
ocito
da
moramo
ponovo
da
prelazimo
taj
put.
Nadam
se
da
ce
ovaj
puta
ici
lakše,
jer
sve
je
još
providnije
i
bezocnije.
Uostalom,
kad
je
rec
o
tome
da
cemo
stvar
isterati
na
cistinu,
i
u
zemljama
u
kojima
se
nije
radilo
o
izbornoj
manipulaciji,
nego
o
nekoj
manjkavosti
u
izbornim
pravilima,
postupku,
dešavalo
se
da
se
brojanje
vrši
po
nekoliko
puta
i
potraje
dosta
dugo.
Ja
mislim
na
SAD
i
na
americke
predsednicke
izbore
2000.
godine,
gde
je
trebalo
zaista
više
nedelja
da
se
ustanovi
da
je
na
tim
izborima
pobedio
sadašnji
predsednik
Džordž
Buš.
Na
kraju,
se
sve
to
izbroji,
izbrojace
se
sigurno
i
kod
nas,
a
što
se
tice
obracanja
medunarodnim
organitzacijama
kao
što
je
OEBS,
koji
je
dužan
da
prati
regularnost
postupaka
u
zemljama
clanicama,
to
obracanje
moram
reci
da
nije
samo
naše
pravo,
vec
i
naša
dužnost.
Ne
pamtim
da
su
i
za
jedne
izbore
razne
medunarodne
organizacije
i
pojedinacne
zemlje,
koje
su
rade
da
nam
pomognu
i
kojima
je
stalo
da
u
Srbiji
konacano
stanje
bude
stabilizovano,
ispoljile
tiliko
interesovanje
kao
za
ove
izbore.
Zato
osecam
i
moralnu
obavezu
da
zatražimo
njihov
sud.
Da
rezimiramo
u
nekoliko
recenica:
boricemo
se
,
necemo
odustati,
nemam
stvarno
prava
da
se
odricem
ni
ovolike
biracke
podrške,
ni
zbog
obecanja
koje
sam
dao
gradanima
još
u
septembru
2000.
godine.
Siguran
sam
da
cemo
u
tome
biti
krajnje
istrajni
i
odlucni,
kako
moji
stranacki
prijatelji
i
ja,
tako
i
svi
prvaci
drugih
stranaka
koji
su
mi
pružili
podršku,
istaknuti
pojedinci,
sindikalna
i
druga
udruženja
koja
su
mi
dala
podršku
i
pozvala
na
izbore.
Nisam
ni
prek
ni
plah
covek,
ali
uporan
jesam.
Na
novinarsko
pitanje
kakve
ce
biti
posledice
propalih
izbora
i
ko
je
za
to
kriv,
Koštunica
je
rekao:
Vi
ste
upotrebili
jaci
izraz
od
onoga
kome
sam
ja
sklon.
Ja
upotrebljavam
izraz
neuspeli
izbori,
ili
pokušaj
da
se
izbori
ucine
neuspelim
,
a
ne
propali.
Nema
nijednog
zakona
u
kojem
se
govori
o
izborima
koji
su
uspeli,
odnosno
neuspeli.
Koliko
god
treba
da
se
broji
brojace
se,
utvrdivace
se,
pokazace
se,
za
razliku
od
jednog
od
ovih
nebrojenih
ekspertskih
dika,
da
nije
problem
ustanoviti
koliko
je
biracko
telo
i
šta
iz
njega
treba
eliminisati
kad
je
rec
o
dupliranju,
kad
je
rec
o
pogrešnim
maticnim
brojevima,
o
maticnim
brojevima
koji
imaju
manje
ili
više
od
13
cifara
itd.
To
cemo
prosto
isterati.
Na
pitanje
kako
ce
se,
posle
svega,
ponašati
poslanici
DSS
u
parlamentu,
Koštunica
je
rekao
da
ukoliko
se
sve
ove
akcije
usmerene
na
neuspeh
i
obesmišljavanje
izbora
nastave,
onda,
u
jednom
trenutku
necemo
imati
nikakvih
obzira
prema
Vladi
Srbije.
Rekao
sam:
ako
ne
mogu
u
Srbiji
da
uspeju
predsednicki
izbori,
onda
ce
umesto
njih
doci
drugi
–
parlamentarni
izbori.
Ova
stvar
jednostavno
nece
odložiti
parlamentarne
izbore,
nego
ce
put
ka
njima
ubrzati.
Koštunica
je
istakao
da
predsednik
Skupštine
ne
može
bez
nekog
vremenskog
ogranicenja
zamenjivati
predsednika
republike.
Može,
po
ustavu,
samo
ukoliko
je
predsednik
sprecen
u
vršenju
dužnosti.
Ali,
ako
isteklne
mandat
Milanu
Milutinovicu,
onda
ne
može
predsednica
skupštine
njega
zamenjivati,
jer
on
nije
sprecen
u
vršenju
dužnosti,
nego
jednostavno
nije
na
tom
mestu.
Ne
možete
zamenjivati
nekoga
ko
više
ne
postoji.
To
nece
proci.
To
je
rukavica
bacena
u
lice
medunarodnoj
zajednici,
svima
koji
su
se
zalagali
za
uspeh
izbora
i
za
stabilnost
u
zemlji.
Na
pitanje
zašto
je
pod
tako
nepovoljnim
uslovima
po
treci
put
ucestvovao
na
izborima,
Koštunica
je
rekao
da
je
jednostavno
hteo
da
istera
do
kraja
kako
stvari
stoje.
I
da
pokažem
šta
je
biracki
spisak.
I,
naravno,
ucestvovao
sam
zbog
toga
što
imam
obaveze
prema
dva
miliona
biraca
i
što
sam
ocekivao
da
ce
ljudi
izaci
na
ove
izbore.
Moram
reci
da
nisam
mogao
da
ocekujem
da
ce
se
ova
kampanja
koja
je
vodena
protiv
izbora
od
strane
Vlade
Srbije
i
jednog
broja
eksperata
nastaviti,
još
ojacati,
kao
što
je
bio
slucaj.Stvoren
je
jedan
zanimljiv
front,
kad
je
rec
o
obesmišljavanju
izbora:
vi
u
jemu
vidite
Zorana
Đindica,
Vojislava
Šešelja
i
jedan
broj
eksperata.
Na
razne
nacine
njima
ta
prica
odgovara.
Šešelju
odgovara
jer
ucestvuje
stalno
na
izborima
i
time
ima
jedan
publicitet,
i
ništa
više
od
toga,
naravno,
ne
može
da
postigne.
Zoranu
Đindicu
odgovara
da
izbori
ne
uspeju.
Eksperti
imaju
nekek
svoje
razloge
da
podrže
jednu,
zapravo,
antidemokratsku
politiku
Vlade
Srbije.
Koštunica
je
rekao
da
se
na
naše
mesto
u
Evropi
vec
odražava
sve
što
se
dešavalo
oko
izbora.i
poruka
je
da
se
to
mesto
povrati
i
slika
o
nama
popravi.
Medutim,
nekome
u
Srbiji
prosto
ne
odgovara
stabilnost,
Prema
tome,
pitanje
odgovornosti
za
takvo
ponašanje
moracer
se
postaviti.
DANAS:
(10.12.02.)
Vlada
Srbije
nakon
predsednickih
izbora
dobila
je
prostor
za
dalji
rad.
Neuspehom
izbora
ona
je
ostvarila
naum
i
sada
ima
na
raspolaganju
sest
meseci
za
nesmetano
delovanje
-
ocenio
je
juce
na
pres
klubu
Medija
centra
Vladimir
Cvetkovic
sa
Instituta
za
filozofiju
i
drustvenu
teoriju.
On
je
dodao
i
da
je
ubedjen
da
ce
predsednik
Vlade
Zoran
Djindjic
sigurno
obezbediti
vecinu
u
parlamentu.
Ucesnici
pres
kluba
istovremeno
su
se
slozili
da
je
Kostunica
mnogo
rizikovao
i
da
je
potvrdio
da
je
jedini
legitimni
kandidat
za
predsednika.
Cvetkovic
je
izrazio
i
sumnju
da
bi
zalbe
koje
je
najavila
DSS
mogle
da
urode
plodom.
"Sumnjam
da
bi
Vrhovni
sud
Srbije
mogao
da
ponisti
izbore.
Sumnjam
da
bi
to
mogao
da
uradi
OEBS
ili
medjunarodna
zajednica,
pre
svega
jer
je
procedura
odrzavanja
izbora
ispostovana.
Sve
je
uradjeno
po
vazecem
zakonu,
a
za
propuste
u
birackom
spisku
odgovornost
snose
lokalne
vlasti.
Istovremeno
medjunarodna
zajednica
sa
Vladom
veoma
dobro
saradjuje",
rekao
je
Cvetkovic,
konstatujuci
da
je
karakteristika
DSS
neuskladjenost
taktickih
poteza
i
strategijskih
zamisli,
dok
glavni
takmac
-
DS
povlaci
poteze
pragmaticno
i
celishodno.
Ucesnici
sumnjaju
da
bi
DSS
mogla
da
upotrebi
vaninstitucionalne
metode
borbe.
"Nije
realno
ocekivati
proteste
bar
do
proleca
sledece
godine",
naglasio
je
Slobodan
Cvejic
sa
beogradskog
Filozofskog
fakulteta.
Naglasavajuci
da
ce
kljuc
resavanja
sukoba
biti
u
parlamentu,
Cvetkovic
je
istakao
da
nas
ocekuje
velika
borba
za
donosenje
novog
ustava
Srbije.
"Zanimljiva
ce
biti
kupovina
glasova
prilikom
koje
bi
moglo
da
dodje
i
do
politickog
dogovora
sa
otvorenim
protivnicima,
cak
i
Radikalnom
strankom
koja
je
vec
pravila
veliki
broj
lupinjga",
smatra
Cvetkovic.
-
Oko
Ustava
Srbije
moze
da
bude
daleko
vise
borbe
nego
oko
Ustavne
povelje,
kako
zbog
komplikovanog
postupka
promene,
tako
i
zbog
potpuno
drugacijih
koncepcija
dve
strane
u
sporu
-
rekao
je
Miodrag
Radojevic
iz
Centra
za
demokratsku
kulturu.
On
je
ocenio
i
da
su
pobednici
na
proteklim
izborima
svi
kandidati
i
njihovi
oponenti,
dok
su
jedini
gubitnici
gradjani
Srbije.
DANAS:
(12.12.02)
Kako
su
trosene
donacije
Prema
spisku
donacija
koje
je
novinarima
juce
dostavilo
Ministarstvo
za
veze
sa
inostranstvom,
u
ovoj
i
u
prethodne
dve
godine
najveca
novcana
pomoc
bila
je
namenjena
za
socijalni
sektor
i
za
energetiku.
Od
ukupno
151,88
miliona
dolara,
u
2000.
godini
52,24
miliona
isla
su
za
socijalu,
a
44,82
za
energetiku.
Isti
odnos
se
zadrzava
i
u
2001.
godini.
Od
ukupno
527,88
miliona
dolara
147,53
miliona
otislo
je
za
socijalu,
141,42
za
energetiku,
zatim
68,55
miliona
za
poljoprivredu,
40,16
miliona
za
razvoj
gradjanskog
drustva,
34,06
za
zdravstvo,
28,38
miliona
za
privatni
sektor,
26,38
miliona
za
lokalnu
samoupravu...
Od
ukupno
764,23
miliona
dolara
u
ovoj
godini,
najvise
je
otislo
za
energetiku
-
180,12
miliona
dolara,
potom
za
lokalnu
samoupravu
-
86,64
miliona,
pa
za
privatni
sektor
62,37
miliona,
zatim
za
transport
62,14
miliona,
pa
tek
onda
za
socijalu
43,42
miliona,
a
slede
zdravstvo
37,91
milion,
poljoprivreda
20,01
milion,
zatim
16,96
-
za
razvoj
gradjanskog
drustva...
SAJT
DSS-a:
(15.12.02.)
DR
SRBOBRAN
BRANKOVIC
O
VLADI
SRBIJE
ŽELJA
DA
SE
VLADA
BEZ
KONTROLE
Postoje
procene
da
bi
se
auto-mafija
i
narko-mafija
mogle
relativno
lako
i
brzo
suzbiti,
a
to
se
ipak
ne
cini
U
intervjuu
na
sajtu
“Nove
srpske
politicke
misli”
dr
Srbobran
Brankovic
ocenio
je
da
kod
Vlade
Srbije
postoji
odsustvo
bilo
kakve
volje
da
se
postigne
kompromis
sa
Demokratskom
strankom
Srbije.
–
Iza
toga
stoji
miloševicevska
želja
da
se
vlada
bez
kontrole.
Drugi
problem
je
što
nije
otvorena
nikakva
ekonomska
perspektiva,
nema
stranih
ulaganja.
Sprovoditi
oštre
reformske
mere
bez
pokretanja
ekonomskog
razvoja
vodi
ka
debelim
socijalnim
problemima,
koje
vec
imamo.
Treca
loša
stvar
je
odsustvo
politicke
volje
da
se
postigne
socijalni
kompromis.
Veliki
problem
je
i
što
je
borba
protiv
kriminala,
ako
uopšte
postoji,
krajnje
mlaka
i
utisak
je
da
se
neke
kriminalne
grupe
namerno
tolerišu.
Upitan
na
koje
grupe
misli,
Brankovic
je
odgovorio
da
postoje
procene
da
bi
se
auto-mafija
i
narko-mafija
mogle
relativno
lako
i
brzo
suzbiti,
a
to
se
ipak
ne
cini.
–
Logicno
je
pitanje
zašto
–
zakljucio
je
Srbobran
Brankovic
hronika
vesti (arhiva)