hronika
vesti (arhiva)
Severni
recepti
za
prevazilazenja
sukoba
Da
li
je
Republika
Srpska
tvorevina
zasnovana
na
genocidu
Danas,
22.
dec.
2001.
Kako
je
Skandinavija
od
izrazito
nestabilnog
podrucja
postala
jedan
od
najprosperitetnijih
delova
sveta
Severni
recepti
za
prevazilazenja
sukoba
Skandinavija
je
vec
vise
decenija
evropska
specificnost.
U
ocima
komunista,
bio
je
to
sinonim
za
"srecni
kapitalizam".
Kapitalisticki
liberali,
poput
Miltona
Fridmana,
jedva
da
bi
i
priznavali
razliku
izmedju
drzavnog
sovjetskog
modela
i
"drzave
blagostanja".
Kada
se
kaze
"drzava
blagostanja",
onda
se
u
prvom
redu
misli
na
skandinavske
zemlje.
Ako
se
jos
kaze
i
"svedski
socijalizam",
onda
se
vec
stvara
slika
regiona
koji
je
imao
neki
svoj,
izuzetan
model
razvitka
koji
ga
je
odvojio
od
ostalih
evropskih
krajeva
posto
u
njemu
vladaju
harmonija
i
blagostanje,
te
da
su
sloga,
tolerancija
i
materijalna
sigurnost
trajne
osobine
Skandinavije.
Ali,
nisu.
Skandinavske
zemlje
su
u
ranijim
vremenima
u
konfliktnosti
cak
i
nadmasivale
svoje
evropske
savremenike,
ali
su
kooperaciju
i
stabilnost
ucvrstile
mnogo
pre
nego
sto
je
to
poslo
za
rukom
Evropskoj
uniji.
Skandinavija
je
zbog
toga
poucan
primer
za
sve
regione
koje
zele
da
prevazidju
tesko
nasledje
konflikata
i
medjusobnih
ratova,
te
da
se
posvete
progresu.
Kada
ovo
kazemo,
mislimo,
naravno
na
podrucje
bivse
Jugoslavije,
ali
i
na
ceo
Balkan.
Dovoljno
je
reci
da
je
pocetak
proslog
veka
Skandinavija
pocela
sa
dve
nezavisne
drzave
-
Svedskom
i
Danskom,
a
da
ga
je
okoncala
sa
jos
tri
dodatne
drzave:
Norveskom,
Finskom
i
Islandom.
Svih
pet
drzava
ima
poptuno
razlicit
status
u
medjunarodnim
organizacijama.
Tri
od
njih
su
clanovi
NATO,
a
dve
-
Finska
i
Svedska,
van
su
njega.
One
su,
umesto
da
budu
clanovi
vojnog
saveza,
sledile
danski
put
i
postale
clanice
Evropske
unije.
U
okviru
Evropske
unije,
Finska
je
odlucila
da
vec
od
ove
godine
prihvati
evro,
dok
su
Svedska
i
Danska
izabrale
da
zadrze
svoje
nacionalne
valute.
IDEJA
JEDNAKOSTI
"Moglo
bi
se
pomisliti
da
je
stvaranje
tih
drzava
obelezeno
dezintegracijom,
antagonizmom
i
nepoverenjem
izmedju
etnickih
grupa.
Ali,
to
nije
bilo
skandinavsko
iskustvo.
Mora
se,
medjutim,
reci
da
je
18.
vek
bio
obelezen
mnogim
ratovima
izmedju
Danske
i
Svedske,
sa
mnogo
brutalnosti
i
okrutnosti.
Kljucni
period,
koji
je
ovo
omogucio,
jesu
procesi
koji
su
se
desavali
u
19.
veku.
Oni
su
omogucili
da
1905.
dodje
do
mirnog
razdvajanja
Svedske
i
Norveske
kao
i
niza
kasnijih
mirnih
i
specificnih
resenja
za
status
etnickih
grupa",
kaze
generalni
sekretar
nordijske
asocijacije
Svedske
Anders
Lungren.
U
tom
veku
poceli
su
snazni
procesi
solidarnosti
i
egalitarizacije
nordijskih
drustava
koji
su
se
kondenzovali
u
ogromnom
impuslu
za
obrazovanje.
To
su,
sustinski,
i
koreni
na
kojima
je
"drzava
blagostanja"
izrasla
bas
u
Skandinaviji.
"Na
pocetku
proslog
veka
sve
su
to,
u
poredjenju
sa
ostatkom
Evrope,
bile
siromasne
zemlje",
kaze
za
Danas
predsednik
Nordijskog
saveta
Soren
Kristiansen.
"Jedini
resurs
bili
su
ljudi.
Njihovo
znanje
bilo
je
osnova
uspeha.
Mi
imamo
jako
dobar
obrazovni
sistem
jos
od
sredine
18.
veka.
U
centralnoj
Evropi
postoje
velike
razlike
izmedju
gornjih
i
donjih
slojeva.
U
skandinavskim
zemljama
to
nije
tako.
Egalitaristicka
ideja
bila
je
veoma
vazna.
Kada
poredite
nas
industrijski
razvoj
s
Velikom
Britanijom,
videcete
koliko
je
u
Britaniji
ogromna
razlika
izmedju
uprave
i
radnika,
poslovodstva
i
radnika,
visih
i
nizih
klasa,
mada
niko
ne
spori
da
je
Velika
Britanija
demokratska
zapadna
zemlje.
Mi
smo,
medjutim,
obrazovanje
ucinili
dostupnim
svima,
jer
smo
jedino
mogli
da
se
oslonimo
da
obrazovanog
i
radnog
coveka,
a
ne
na
kolonijalna
bogatstva.
Siromasne
zemlje
koje
ne
ucine
obrazovanje
dostupnim
svima,
postaju
siromasnije,
a
pored
toga
zatvaraju
i
jedini
resurs
koji
ih
moze
uciniti
bogatijim.
Logika
je
jednostavna.
Bogatstvo
vam
niko
nece
doneti
sa
strane,
dakle,
morate
ga
stvoriti
sami.
Sami
ga
mozete
stvoriti
samo
ukoliko
je
znanje
besplatno
i
dostupno
svima
jer
se
samo
na
taj
nacin
mogu
pod
jednakim
uslovima
probiti
najkvalitetniji",
kaze
Kristiansen.
Neke
pretpostavke,
medjutim,
zavise
i
od
samog
podneblja."Tesko
je
drugacije
ziveti
u
zemlji
sa
tako
surovom
klimom.
Morate
biti
solidarni
da
biste
preziveli.
Tu
je
gotovo
nemoguce
imati
hijerarhiju
jer
svako
licno
mora
da
pomogne
susedima.
To
je
razvilo
smisao
drustvene
odgovornosti.
Osim
toga,
surova
klima
i
nedostatak
resursa
gone
vas
na
predani
rad.
Drugacije
necete
preziveti",
dodaje
Kristijansen.
Nas
sagovornik
kaze
da
ovakve
ideje
dolaze
iz
socijademokratskih
stranaka.
One
su
bile
veoma
jake
i
danas
su
u
Skandinaviji
i
Finskoj.
Jos
od
sredine
19.
veka
koriscen
je
sistem
poreza
kako
bi
se
ujednacili
prihodi.
U
centralnoj
Evropi,
radnici
tokom
rada
odvajaju
da
bi
bili
sigurni
u
penziji.
U
Skandinaviji
porezi
obezbedjuju
penzije.
Gradjani
koristite
beneficije
bez
obzira
da
li
su
doprinosili
tokom
svog
radnog
veka.
Osim
toga,
veliki
je
broj
javnih
institucija
koje
se
finasiraju
iz
poreza:
skole,
univerziteti,
deciji
vrtici...
"Bizmark
je
hteo
da
uvede
nas
poreski
sistem
u
Nemackoj,
ali
je
bio
odbijen.
Umesto
njega,
razvijen
je
sistem
koji
ima
u
osnovi
hijerarhiju.
Ali
i
tu
je
u
pitanju
odnos
katolickog
juga
i
protestantskog
severa",
navodi
Kristiansen
kulturne
pretpostavke
skandinavskog
uspeha.
ALANDSKI
MODEL
Ovaj
proces
ne
bi
bio
mogucan
bez
snazne
zelje
za
mirom,
postovanja
principa
demokratije
i
vladavine
prava,
tvrdi
Lungren.
U
nordijskim
belinama
stvoren
je
smisao
za
citav
niz
potpuno
nesvakidasnjih
resenja
autonomija
i
rezultata
u
sabiranju
ko
sta
dobija
ili
gubi
da
bi
se
sprecio
apsolutni
dobitnik
ili
gubitnik
i
tako
kompromis
ucinio
mogucnim.
Takav
je
slucaj
sa
Alandskim
ostrvima
koja
su
figurirala
kao
mogucni
recept
za
Kosovo,
Skandinavci
vole
da
ga
navedu
kao
pravi
primer
postovanje
zakona,
pa
cak
i
ako
oni
nikome
od
zainteresovanih
ne
idu
sasvim
u
prilog.
"Kada
je
rec
o
Alandima,
resenje
su
nasla
tri
gubitnika,
kaze
Elizabet
Naukler,
lider
Alandske
autonomije.
Svedska
je
izgubila
teritoriju,
Finska
nije
dobila
vlast,
a
Alandska
ostrva
nisu
ujedinjena",
kaze
nam
ona.
Ali,
Svedska
je
dobila
demilitarizaciju,
Alandi
autonomiju
i
Finska
suverenost,
dodaje
ona.
Problem
je
nastao
kada
su
se
1921.
Finska
i
Svedska
pojavile
s
potpuno
oprecnim
projektima
za
ova
ostrva
s
vecinskim
svedskim
stanovnistvom.
Svedska
je
podrzala
secesiju,
a
Finska
je
nastojala
da
zadrzi
suverenitet.
Obe
su
se
saglasile
da
ce
prihvatiti
odluku
Drustva
naroda
i
tako
je
prihvaceno
pomenuto
netipicno
resenje.
Sukobe
s
pocetka
proslog
veka
ovaj
region
je
prevazisao
vracajuci
se
u
proslost,
mozda
dublju
nego
sto
bi
se
nekome
ucinilo
da
je
prihvatljivo
u
analognim
slucajevima.
Desifrujuci
tu
pojavu,
finski
ministar
za
nordijsku
kooperaciju
Jan
Erik
Enestam
kaze:
"Imali
smo,
srecom,
veliku
javnu
podrsku
za
nardijsku
integraciju.
Pocetkom
19.
veka
rast
nacionalizma
doveo
je
do
jednog
pokreta
koji
je
sve
vise
uzimao
maha
-
do
skandinavizma.
On
je
produbio
kontakte
u
akademskim
krugovima,
na
ekonomskom
planu,
medju
politickim
partijama
i
kod
sindikata.
To
je
bila
siroka
reakcija
protiv
politickih
podela.
Onda
smo
se
setili:
Boze,
pa
svi
smo
mi
bili
Vikinzi
u
9.
veku!"
Ali,
ovo
vracanje
u
proslost
nije
moglo
da
skandinavske
zemlje
sjedini
dovoljno
da
bi
se
nasle
u
federalnoj
drzavi,
niti
da
jedna
drugu
obavezno
potpomazu
u
individualnim
sporovima.
Danska
tako
nije
dobila
svedsku
podrsku
za
njen
spor
sa
Nemackom
zbog
Sleske,
iako
je
vecina
"skandinavista"
upravo
to
zelela.
"Postalo
je
jasno
da
je
nordijska
saradnja
mogucna
na
uvazavanju
racionalnog
i
emocionalnog
stava.
Racionalni
stav
je
da
regionalna
saradnja
i
mir
vode
u
visestruku
dobrobit,
u
rastuci
uticaj
u
svetu
kojim
dominiraju
velike
ekonomije.
Drugo
stanoviste
jeste
prihvatanje
nase
kulturne
i
jezicke
bliskosti.
Ako
hocemo
da
metaforicki
da
kazemo
-
nasa
kooperacija
je
postala
mogucna
i
blagorodna
zahvaljujuci
kombinaciji
srca
i
mozga",
zakljucuje
Anders
Lungren,
ali
su
"filozofski
temelji,
bez
kojih
bi
sve
ovo
bilo
nemogucno,
postavljeni
pre
150
godina".
Mada
ce
mnogi
zbog
uloge
drzave,
sporazumevanja
i
solidarnih
principa
pretpostaviti
da
su
u
ovoj
integraciji
najvazniije
institucije,
Lungren
naglasava
da
taj
koncept
ne
bi
bio
mogucan,
da
nije
postao
"narodni
koncept".
"Egalitarne
i
demokratske
vrednosti,
uz
siroko
obrazovanje,
omogucili
su
nas
prosperitet.
Mi
verujemo
da
su
to
vrednosti
koje
mogu
slicne
rezultate
da
daju
u
drustvima
koja
su
slicna
nasim,
pa
i
onima
koji
imaju
tesko
breme
konflikata,
kao
sto
je
vasa
zemlja",
kaze
Lungren.
Dragan
Bisenic
MOST
RADIJA
SLOBODNA
EVROPA
Da
li
je
Republika
Srpska
tvorevina
zasnovana
na
genocidu
Gradjanski
rat
ili
genocid
Omer
Karabeg:
Nasi
sagovornici
su
u
Sarajevu
Stjepan
Kljujic,
predsednik
Republikanske
stranke
Bosne
i
Hercegovine,
koji
je
bio
clan
ratnog
Predsednistva
Bosne
i
Hercegovine,
a
u
Banjaluci
Igor
Radojicic,
generalni
sekretar
Demokratske
socijalisticke
partije
Republike
Srpske.
Gospodine
Kljujicu,
da
li
mislite
da
ce
optuznica
protiv
Slobodana
Milosevica
za
genocid,
ukoliko
se
dokaze
pred
sudom
u
Hagu,
dati
za
pravo
onima
koji
tvrde
da
je
Republika
Srpska
tvorevina
zasnovana
na
genocidu?
Stjepan
Kljujic:
Republika
Srpska
je
ustrojena
Dejtonskim
sporazumom
i
ona
formalno
ne
bi
bila
ugrozena
ako
se
dokaze
da
je
Milosevic
izvrsio
genocid.
Ne
vjerujem
da
bi
se
medjunarodna
zajednica,
ovako
heterogena
kakva
jeste,
mogla
vratiti
Dejtonskom
sporazumu
i
izvrsiti
njegovu
reviziju.
Prema
tome,
i
ako
se
dokaze
da
je
Milosevic
izvrsio
genocid,
tesko
je
povjerovati
da
bi
takva
presuda
Haskog
tribunala
mogla
osporiti
Republiku
Srpsku
kao
entitet.
Igor
Radojicic:
Objavljivanje
optuznice
za
genocid
protiv
gospodina
Milosevica
izazvalo
je
u
Republici
Srpskoj
prilicne
polemike,
pa
i
uznemirenost
jer
su
pojedini
politicari
postavili
pitanje
da
li
bi
eventualnom
presudom
da
je
Milosevic
izvrsio
genocid
bio
ugrozen
ustavni
polozaj
Republike
Srpske.
Mislim,
medjutim,
da
ne
postoji
osnova
za
takve
strahove.
Haski
tribunal
sudi
fizickim
licima,
on,
znaci,
ne
sudi
ni
drzavama,
ni
kolektivitetima.
U
ovom
slucaju
optuzen
je
gospodin
Milosevic
kao
pojedinac,
pa
eventualna
presuda
za
genocid,
sa
pravne
tacke
gledista,
ne
bi
imala
nikakve
konsekvence
na
Bosnu
i
Hercegovinu
kao
drzavu,
niti
na
entitete
od
kojih
se
ona
sastoji.
Ukoliko
bi
neko
i
pokusao
da
na
osnovu
takve
jedne
presude
ospori
Republiku
Srpsku,
mislim
da
bi
to
bio
uzaludan
posao
jer
je
ustavni
okvir
danasnje
Bosne
i
Hercegovine
postavljen
Dejtonskim
sporazumom,
ciji
su
garant
glavne
svjetske
sile,
a
one
nemaju
nikakvog
interesa
da
mijenjaju
sadasnje
ustrojstvo
Bosne
i
Hercegovine.
Omer
Karabeg:
Slobodan
Milosevic
je
nakon
citanja
optuznice
za
genocid
u
Bosni
i
Hercegovini
izjavio
da
ona
predstavlja
pokusaj
da
se
falsifikuje
istorija.
Kako
vi,
gospodine
Radojicicu,
gledate
na
tu
optuznicu?
Igor
Radojicic:
Kad
je
rijec
o
odgovornosti
za
rat
u
Bosni
i
Hercegovini,
mislim
da
se
ne
moze
izbjeci
odgovornost
ondasnjeg
vrha
Bosne
i
Hercegovine,
znaci
svih
onih
ljudi
koji
su
bili
u
vrhu
drzave
i
u
vrhu
glavnih
politickih
stranaka.
Karakter
rata,
o
kome
je
govorio
gospodin
Kljujic,
je
nesto
sto
ce
medju
nama,
u
Bosni
i
Hercegovini,
jos
dugo
vremena
biti
sporno.
Za
razliku
od
onih
koji
smatraju
da
je
rijec
o
agresiji,
mi
u
Republici
Srpskoj
uglavnom
govorimo
o
tome
da
se
Bosni
i
Hercegovini
desio
gradjanski
rat
ili,
mozda,
medjuetnicki
rat.
Omer
Karabeg:
Niste
mi
odgovorili
na
pitanje
kako
gledate
na
tvrdnju
Karle
del
Ponte
da
je
u
Bosni
i
Hercegovini
izvrsen
genocid.
Igor
Radojicic:
U
Bosni
i
Hercegovini
su
se
desavali
ratni
zlocini.
Postavlja
se
pitanje
da
li
je
sve
te
zlocine
mogucno
podvesti
pod
naziv
genocid.
Ja
ne
bih
bio
spreman
davati
tako
teske
ocjene.
Omer
Karabeg:
Gospodine
Kljujicu,
da
li
vi
smatrate
da
je
u
Bosni
i
Hercegovini
izvrsen
genocid
u
proteklom
ratu?
Stjepan
Kljujic:
Naravno
da
je
izvrsen
genocid
ako
su
citava
sela
i
gradovi
bili
unisteni
i
ako
se
organizirano
islo
protiv
jedne
etnicke
skupine.
Na
ovom
prostoru
pocinjeni
su
najveci
zlocini
nakon
Drugog
svjetskog
rata.
Mozda
ni
u
samom
Drugom
svjetskom
ratu
na
ovim
prostorima
nije
bilo
takvih
zlocina.
Ne
mogu
se
sloziti
sa
gospodinom
Radojicicem
kada
kaze
da
je
rat
u
Bosni
i
Hercegovini
bio
gradjanski.
Uostalom,
postoje
dokumenti
Vijeca
sigurnosti
Ujedinjenih
naroda
u
kojima
se
govori
o
agresiji.
Moram
reci
da
je
Milosevic
pocinio
ogromno
zlo
i
to
nece
biti
tesko
dokazati,
jer
postoji
mnogo
svjedoka.
Sve
je
bilo
sracunato.
Uostalom,
i
sam
sam
svjedok
nekih
dogadjaja.
Bio
sam
na
razgovorima
s
Milosevicem
kada
je
on
meni
nudio
podjelu
Bosne
i
Hercegovine.
Moram
vam
reci
da
je
on
fantasticno
poznavao
stvari,
poznavao
je
opcine
i
prostore
koje
je
dijelio.
Naravno
da
sam
mu
ja
rekao
da
za
partnera
mora
pronaci
nekog
drugog.
Dakle,
zlo
koje
nas
je
zadesilo,
bez
obzira
kako
ga
nazivali,
bilo
je
planirano
i
to
je
grijeh
Slobodana
Milosevica.
Igor
Radojicic:
Medjunarodni
sud
u
Hagu
podigao
je
optuznicu
protiv
Slobodana
Milosevica
za
dogadjanja
u
Bosni
tek
sada,
2001.
godine,
a
rat
u
Bosni
i
Hercegovini
zavrsen
je
prije
sest
godina.
U
prvim
poratnim
godinama
pozicija
gospodina
Milosevica
u
medjunarodnoj
zajednici
bila
je
sasvim
drugacija.
Da
nije
doslo
do
neuspjeha
pregovora
u
Rambujeu
i
da
nije
bilo
dogadjaja
na
Kosovu,
vrlo
je
moguce
da
ne
bi
bilo
nikakvih
optuznica
protiv
Milosevica.
S
druge
strane,
predsjednik
Tudjman,
da
je
pozivio,
vjerovatno
bi
slicnu
sudbinu
dozivio
kao
Milosevic.
Uostalom,
sada
duvaju
drugaciji
vjetrovi
oko
gospodina
Izetbegovica.
On
je
godinama
bio
neka
vrsta
favorita
medjunarodne
zajednice
na
ovim
prostorima,
a
sada
se,
ne
samo
u
Republici
Srpskoj,
vec
i
u
mnogobrojnim
medjunarodnim
analizama,
pominje
pitanje
njegove
odgovornosti,
kao
i
odgovornosti
Predsjednistva
Bosne
i
Hercegovine
za
dogadjanja
i
zlocine
u
proteklom
ratu.
Ovdje
se
nije
desio
zlocin
samo
pripadnika
jedne
etnicke
skupine
nad
pripadnicima
druge
etnicke
grupe.
Nisu
ovde
ljudi
stradali
samo
zato
sto
su
pripadali
ovoj
ili
onoj
etnickoj
grupi.
To
je
bio
tezak,
prljav
rat
u
kome
se
desavalo
mnogo
toga
sto
je
tesko
i
objasniti,
a
kamo
li
procesuirati.
Zato
i
kazem
-
tesko
je
prihvatiti
formulaciju
da
se
ovdje
desio
genocid.
Omer
Karabeg:
Gospodine
Radojicicu,
da
li
je
u
Republici
Srpskoj
izvrseno
etnicko
ciscenje?
Oni
koji
to
tvrde
kazu
da
je
prema
sadasnjem
sastavu
stanovnista
Republika
Srpska
gotovo
etnicki
cista,
dok
popis
iz
1991.
godine
daje
potpuno
drugaciju
sliku
sastava
stanovnistva
na
podrucju
koje
se
danas
zove
Republika
Srpska.
Igor
Radojicic:
Ne
bih
ogranicio
pricu
samo
na
Republiku
Srpsku.
Ako
uporedite
etnicku
strukturu
Bosne
i
Hercegovine
iz
1991.
godine
sa
ovom
sadasnjom,
vidjecete
da
je
ona
takozvana
"leopardova
koza"
promijenila
svoj
izgled.
Recimo,
broj
stanovnika
srpske
nacionalnosti
u
Sarajevu
smanjio
se
na
10
odsto
od
predratne
populacije,
sto
je
jedan
od
elemenata
optuznice
protiv
gospodina
Izetbegovica
koja
je
pripremljena
u
Republici
Srpskoj.
Vjerovatno
su
slicne
brojke
i
u
Republici
Srpskoj,
kada
je
u
pitanju
stanovnistvo
nesrpske
nacionalnosti.
Znaci,
u
Bosni
i
Hercegovini
je
etnicka
mapa
tokom
rata
potpuno
izmijenjena.
Doslo
je
do
velikih
etnickih
pomjeranja,
negdje
prisilom,
negdje
zbog
toga
sto
su
ljudi
iz
straha
napustali
svoje
domove,
jer
se
nisu
osjecali
bezbjednim.
Etnicka
mapa
Bosne
i
Hercegovine
globalno
je
promijenjena
i
to
ne
treba
svoditi
samo
na
jedan
entitet.
Stjepan
Kljujic:
Ne
mogu
se
sloziti
sa
gospodinom
Radojicicem.
Prije
svega
mislim
da
se
niko
nije
selio
dobrom
voljom.
Znate,
moramo
krenuti
od
toga
ko
je
poceo.
Da
nije
bilo
fasizma,
da
nije
bilo
plana
etnickog
ciscenja,
da
nije
bilo
Slobodana
Milosevica
koji
ga
je
spovodio,
ne
bi
doslo
do
promjene
etnicke
slike
Bosne
i
Hercegovine.
Nije
tacno
da
su
ljudi
iz
Banjaluke
i
iz
Sarajeva
izasli
pod
istim
uvjetima.
Bosnjaci
i
Hrvati
su
ubijani,
pljackani
i
protjerivani
iz
Republike
Srpske.
Vi,
gospodine
Radojcicu,
a
ja
duboko
vjerujem
da
ste
vi
i
vasa
stranka
zaista
demokratski
nastrojeni,
morate
shvatiti
kako
je
sve
pocelo
i
ko
je
bio
zrtva.
Sve
sto
se
kasnije
desavalo
bilo
je
posljedica
agresije.
Dobro
vam
je
poznato
na
ciju
se
je
stranu
stavila
Jugoslavenska
narodna
armija
koja
je
u
to
vrijeme
bila
cetvrta
konvencionalna
vojna
sila
u
Evropi.
JNA
je
to
otvoreno
radila,
sjetite
se
samo
generala
Uzelca,
pa
generala
Jankovica,
da
ne
govorimo
o
Kukanjcu.
Pa
zar
sudbina
Srebrenice,
da
uzmemo
samo
taj
zlocin,
nije
za
Haski
tribunal
dovoljan
dokaz
da
je
u
Bosni
i
Hercegovini
izvrsen
genocid.
Ali
to
nije
bitno.
Bitno
je
da
u
Republici
Srpskoj
jos
uvijek
nemamo
kriticnu
masu
ljudi
koji
ce
Srebrenicu
shvatiti
i
kao
vlastitu
tragediju.
I
budite
uvjereni,
sve
dok
srpski
narod
ne
bude
osudio
protagoniste
tog
zlocina,
nece
biti
sretan
ni
on,
ni
drugi
narodi
pored
njega.
Omer
Karabeg:
Gospodine
Radojicicu,
ima
li
spremnosti
u
Republici
Srpskoj
da
se
prihvati
istina
o
Srebrenici?
Igor
Radojicic:
Utvrdjivanje
istine
je
od
sustinske
vaznosti
kako
se
ne
bi
dogodilo
da
kolektiviteti
budu
optuzeni
za
zlocine
pojedinaca
u
proteklom
ratu.
Zbog
toga
ja
uporno
insistiram
na
posmatranju
cjeline
dogadjaja
u
Bosni
i
Hercegovini,
iako
je
sada,
nakon
optuznice
protiv
Milosevica,
paznja
opet
usmjerena
prema
Republici
Srpskoj.
Nijedan
zlocin,
ko
god
da
ga
je
pocinio
u
bilo
kojem
dijelu
Bosne
i
Hercegovine,
ne
smije
ostati
neimenovan,
jer
se
onda
ostavlja
prostor
za
shvatanje
da
je
nekome
dozvoljeno
da
nekaznjeno
pocini
zlocin,
a
drugom
nije.
Sto
se
tice
vaseg
pitanja,
gospodine
Karabeg,
mogu
vam
reci
da
javno
mnjenje
Republike
Srpske
postepeno
pocinje
da
shvata
objektivne
cinjenice
iz
proslog
rata,
to
jest
da
je
bilo
zlocina
i
da
su
se
desavale
grozne
stvari
koje
su
pocinili
i
pripadnici
srpskog
naroda.
To
je
posljedica
ne
samo
rada
Haskog
tribunala,
nego
objavljivanja
brojnih
dokumenata.
Ali
ono
na
cemu
se
uporno
insistira,
to
je
da
se
utvrdi
odgovornost
i
svih
ostalih
koji
su
pocinili
zlocine
u
drugim
dijelovima
Bosne
i
Hercegovine.
Zbog
toga
se
ovdje
s
velikom
paznjom
ocekuje
kako
ce
Haski
tribunal
reagovati
na
veoma
teske
optuzbe,
potkrepljene
dokazima,
koje
se
odnose
na
odgovornost
bivseg
Predsjednistva
Bosne
i
Hercegovine
i
prije
svega
gospodina
Izetbegovica.
Ukoliko
Haski
tribunal
pokaze
volju
da
otvori
istragu
o
odgovornosti
Izetbegovica
i
clanova
Predsjednistva
Bosne
i
Hercegovine,
kao
i
o
odgovornosti
vojnog
vrha
Armije
Bosne
i
Hercegovine
i
Hrvatskog
vijeca
obrane,
onda
ce
se
ovdasnje
javno
mnjenje
malo
drugacije
modelovati,
jer
je
ljudima
tesko
da
osude
pripadnike
sopstvene
etnicke
grupe,
ukoliko
je
Haski
tribunal
slijep
za
zlocine
koji
su
cinjeni
nad
Srbima.
Omer
Karabeg:
Gospodine
Kljujicu,
smatrate
li
vi
tu
optuznicu
protiv
Alije
Izetbegovica
validnom?
Stjepan
Kljujic:
Morate
me
razumjeti,
ja
ne
zelim
da
govorim
o
Izetbegovicu.
Mi
nismo
ni
u
kakvim
odnosima.
Ali
ja
gospodinu
Radojicicu
zelim
da
skrenem
paznju
na
nesto
drugo.
Godine
1994.
ubijena
su
dva
fratra
u
Fojnici,
sto
je
izazvalo
veliko
uznemirenje
medju
tamosnjim
Hrvatima.
Ja
sam
otisao
tamo,
i
na
kraju
su
ljudi,
koji
su
ubili
fratre,
rijec
je
o
Bosnjacima,
bili
osudjeni.
Kako
su
oni
osudjeni,
da
li
je
kazna
bila
adekvatna,
da
li
su
je
korektno
izdrzavali,
to
je
drugo
pitanje.
S
druge
strane,
problem
sarajevskih
Kazana,
koji
su
sinonim
za
stradanje
sarajevskih
Srba,
bio
je
tokom
rata
stalno
prisutan.
I
bez
obzira
na
sve,
domaca
vlast
je
sudila
vinovnicima
tog
zlocina.
I
moram
reci
da
su
bile
ogromne
zrtve
u
obracunu
sa
Cacinom
skupinom,
i
da
su
u
tom
sukobu
nastradali
uglavnom
Muslimani,
Bosnjaci.
Dakle,
vlast
u
Sarajevu
organizovala
je
dva
sudska
procesa
u
kojima
je
sudila
Bosnjacima,
cime
se
ne
moze
pohvaliti
ni
Herceg
Bosna,
ni
Republika
Srpska.
U
ratu
u
Bosni
i
Hercegovini
bilo
je
nekoliko
presudnih
momenata,
a
Srebrenica
je
jedan
od
tih.
Srebrenica
je
postala
simbol
zrtvovanja
ljudi.
I
to
se
mora
osuditi,
ne
pomazu
tu
izgovori
da
je
bilo
zlocina
i
na
drugom
mjestu.
Ja
tesko
mogu
da
razgovaram
sa
nekim
ko
ne
moze
da
shvati
sta
je
znacilo
rusenje
Ferhadije,
sta
se
desilo
sa
Vukovarom,
ili
sta
se
desilo
sa
Dubrovnikom.
Eventualna
haska
presuda
za
genocid
nece
nista
rijesiti,
dok
se
ljudi
koji
zive
na
prostoru
bivse
Jugoslavije
ne
suoce
sa
istinom,
dok
stanovnik
Banjaluke,
uzimam
taj
primjer,
a
to
vazi
i
za
druge
gradove,
jednog
dana
ne
kaze
"Mene
je
stid
sto
sam
gledao
kako
ruse
Ferhadiju,
a
nisam
pokusao
da
to
zaustavim".
hronika
vesti (arhiva)