Home

Info

Pretplata

Kontakt

Prošli brojevi

Posebna izdanja

Debata

Hronika

NOVA SRPSKA POLITIČKA MISAO

 

Hronika oktobar-septembar

hronika vesti (arhiva)

Džozef Stiglic -Politika  15 Oktobar 2001

 

Takozvana «šok terapija» koja se zasnivala pre svega na brzoj privatizaciji, obaranju inflacije i realnom kursu nacionalne valute donela je više nevolja nego dobrobiti zemljama na početku tranzicije, zato što ekonomske reforme uglavnom nisu bile propraćene odgovarajućim društvenim i institucionalnim promenama.Nije još bila uspostavljena vladavina prava , nisu bile ustanovljene neophodne demokratske institucije i zakonski okviri za te reforme, a nedostajali su i socijalni programi.Prvo, insistiranje na brzoj i nagloj privatizaciji vodi u propast. Pogledajte primer Mađarske, Poljske i Slovenije: išle su  najsporije, a odmakle najdalje. Preporučujem, dakle, i vašoj zemlji da izbegne zamke prebrze i haotične privatizacije, jer ma koliko ona bila važan uslov budućeg privrednog rasta, može biti uspešna samo uz postijanje dobrih zakona, i uz kvalitetno,transparentno upravljanje.

 

Danilo Šuković -Politika 15 Oktobar 2001

 

Socijalna slika ukazuje na drastično izražene razlike  u materijalnom položaju stanovništva: u siromašne se ubraja od 60 do 70 odsto stanovništva, zadovoljavajuće živi sloj od najviše 25 odsto stanovništva dok estremno bogatih, za naše uslove, ima oko pet odsto stanovništva. To praktično znači da , na primer, deset odsto sa vrha lestvice bogatih slojeva troši gotovo jednu trećinu nacionalnog dohotka dok deset odsto sa dna lestvice , gde su siromašni , troši samo 2,4 odsto nacionalnog dohotka.Nisam siguran da je poreski sistem dobro odmeren  i prilagođen  socijalnom stanju većine stanovništva. U oporezivanju prihoda više se uzima od onih sa manjim platama nego od imućnih sa većim zaradama. Opet više plaćaju siromašni nego bogati.Činjenica je takođe da je kurs dinara stabilan, a da kupovna moć opada . Za uspeh reformi moraju da se analiziraju pokazatelji  o tome da li je došlo do rasta realne kupovne moći. Ako nije, onda treba preispitati  ekonomsku politiku koja se vodi.

 

Stojan Cerović- VREME 27 Septembar 2001

 

Posle godinu dana opšta slika je mirna i pretežno dosadna kao što je i obećano.Ako je neko sad naknadno zažalio što je glasao za dosadu, neka krivi sebe, ali rekao bih da nema mnogo smisla da sad razbijamao monotoniju proizvodeći veštačke bure. Da se Srbijja godinu dana kreće u dobrom pravcu , to nije sporno, a što se brzine tiče postoji dilema koju ne umem da razrešim. Ali po svemu što znam cela ta ekipa u Vladi, dobar deo onih iz federalnog vrha i mreža nezavisnih eksperata iz onih timova sastavljenih još pre Promene rade neobično vredno i ispravno.

 

Slobodan Milosavljević- Glas Javnosti 7 Oktobar 2001

 

Kupovna moć je dva do tri odsto realno veća nego u septembru prošle godine, ali taj procenat prosečan građanin teško da može da oseti.

 

Bogdan Tirnanić- BLIC  5 Oktobar 2001

Ja nisam ništa očekivao od Demokratske Opozicije Srbije, tako da ne mogu ni da ocenjujem. Jedino sam  očekivao  peti oktobar i to se dogodilo. Nevolja sa DOS i njegovim liderima je što oni misle da je njihova istorijska uloga počela zapravo tamo gde je završena. A to je bio peti oktobar.

           

Dragoljub Ljubičić-BLIC 5 Oktobar 2001

 

Treba se podsetiti da je Milošević mnogo ranije mogao da bude smenjen da su opozicioni lideri bili jedinstveni. Sadašnje lidere DOS  ne vidim kao  budućnost ove zemlje. Oni su prelazna vlast koja je dobila  nezahvalan i prljav zadatak- da očisti zemlju od onih koji su njom ranije vladali i o nju se ogrešili. Mislim sa bi narod DOS lako oprostio i male plate i restrikcije, kada bi bio uveren da je pravda zadovoljena. Imam utisak da vlast definitivno kvari.

 

Mladen Lazić- Danas 7 avgust 2001

                       

Ako Vlada nastavi da priča da će na jesen biti nemira ljudi se mogu u njih upustiti.

 

Miladinović Darinka – GLAS JAVNOSTI  7  Avgust 2001

 

Postali smo svi   ko  ožalošćena porodica. Ranije  si čekao  u redu, al si mogao da kupiš hranu. Sada više ne stojimo u redovima, kao ima svega , al nemaš čime da kupiš. Ovakvoj promeni se baš i nisam nadala.

 

Danijel Cvetićanin- 7 Avgust 2001

 

Ekonomski razlozi najčešće  nisu razlog tih nemira. Sem toga ni jedna organizacija se ne bi usudila da ustane protiv Vlade koja je Jugoslaviju uvela u vlast.

 

Božidar Đelić-Glas Javnosti  25 Septembar 2001

 

Vizija o ulasku u EU za dset godina, jeste dobar strateški cilj, ali mi je « malo suv».Moramo raditi više i proizvoditi više, a svetu ponuditi prepoznatljive robne» marke». Nikako rezon- sve je loše zato što sve  još nije dobro- jer tako se ne pali mašta i entuzijazam ljudi.

 

Čedomir Jovanović- Glas Javnosti  18 Septembar 2001

 

Danas su problemi građana Srbije karakteristični za svako normalno društvo . Ima otvorenih egzistencijalnih pitanja, ali više niko ne strahuje da će mu porodica nestati u nekom novom ratu. Moramo ubrzati reforme i to je naš cilj, a nikako ne može biti karakteristika kojom se omalovažava sve ono što su DOS ili Vlada dosad učinili, jer posmatrano kroz vlade i države koje su prolazili i još prolaze tranziciju, mi smo mnogo efikasniji, sa mnogo manje grešaka. Mi ne bežimo od izbora, ali nešto im mora prethoditi, dakle nefunkcionisanje izvršne vlasti i parlamenta. U ovom trenutku, mi po oba pitanja imamo dobre rezultate i stoga, po nama nema razloga za vanredno glasanje.

 

Zoran Živković- Politika 14 Septembar 2001

Nisu u pravu oni koji kažu da se sada živi gore nego pre godinu dana , iako je neosporno da su mnoge cene povećane. Ljudi su očekivali da će im biti mnogo bolje nego što im je sada, iako to nije bilo naše predizborno obećanje.

 

Zoran Šami – Politika 10 Septembar 2001

 

DSS neće da ruši vladu, odnosno postavi pitanje njenog poverenja. Neće ni da izazove krizu u DOS-u. Bila je prinuđena da ovim činom, uslovno rečeno, uslovi raspravu  o tome šta je do sada učinjeno i šta treba preduzeti da bi se bolje radilo.Naime, zbog čega se Vlada Srbije toliko opire raspravi o njenom radu ako se DOS deklarisao za kontrolu rada vlasti.

 

Dragan Veselinov- Ekspres 10 Septembar 2001

 

DOS je veoma čvrst. Postoji jedan iskok od strane jedne partije, ali ona gubi sve više na svojoj popularnosti. Mi u DOS-u verujemo da ćemo se očuvati. Ne vidim ko je izvan nas  garancija dobre budućnosti Srbije i reforme. Ne bojim se ni za budućnost DOS-a niti Srbije. Izdržaćemo i pobedićemo onog ko izgleda da nam je poslednji protivnik. Sa raščišćenim prostorom ići ćemo napred.

 

Vojislav Koštunica- BLIC  15 Septembar 2001

 

Na neki način Vlada se samozadovoljno ukopala, proklamovala je kao najviši cilj promene u društvu izuzevši sebe iz tih promena .

 

Nedeljni Telegraf-26 Septembar 2001

25 Septembar 2001 godine

 

Posle Đelićevog izlaganja, okupljeni svetski ekonomski  eksperti su ustali i punih pet minuta aplaudirali planovima srpske vlade. Rezultat: prikupljeno je 1,3 milijarde dolara za projekte koji će biti realizovani u Srbiji do kraja godine.

 

Vladan Batić – DANAS 5 Oktobar 2001

 

Postoji Zakon o štrajku, prema kome se mora ispoštovati minimum rada kao i odredba da se štrajk mora blagovremeno najaviti. U pravnoj državi niko se ne sme kabadahijski ponašati tako što će uzimati zakon u svoje ruke. Znam da su male plate, ali one su male i  hirurzima, profesorima i novinarima. Ministar u Vladi ima manju platu od radnika na površinskim kopovima.Ministarska plata je oko deset hiljada dinara.Reforme znače i strpljenje.

           

Dragan Milovanović- Novosti 14 Oktobar 2001

 

U Sindikatu Kolubare problem je sa ljudima koji izvlače profit iz sadašnjeg stanja. Uvek su najbučniji oni koji najmanje rade, a u međuvremenu su se dobro obezbedili i odgovara im  da se to stanje produži.Zbog istih odredbi na drugoj strani , imamo pritisak ženskih organizacija    koje kažu da niko neće da ih zaposli zato što je odsustvo toliko dugo . Mislim da smo , kada su žene u pitanju bili široke ruke. Malo zemalja u svetu ima toliko porodiljsko odsustvo. Ono  negde traje samo nekoliko  nedelja. Sada ga razdvajamo od nege deteta, da bi ovo pravo mogli da koriste i očevi. A što se tiče dvogodišnjeg odsustva za treće dete, trebalo bi se zapitati da li je zbog toga  povećan natalitet. Siguran sam da nije. Postoje odmori  i od 45 radnih  dana . To je inače, krajnje smešno pitanje u zemlji u kojoj niko ništa ne radi i gde ima milion i po nezaposlenih, a neko pita za godišnji odmore. Da li bi Japanci bili tamo gde jesu, da su se odmarali 45 dana.

 

Ljubomir Madžar – DANAS  15 Oktobar 2oo1

 

Ne možemo sebi obezbediti luksuz visokih kriterijuma u oblasti radnog zakonodavstva. Ono što je važno da zakonskim rešenjima ne možemo obezbediti da investitori počnu sa investiranjem. Moramo imati Vladu koja stoji na strani tih ljudi jer oni su ekonomska budućnost ove zemlje. Voleo bih da je ovaj Predlog Zakona o Radu još liberalniji.

 

Gordana Čomić – Glas Javnosti  10 Septembar 2oo1

 

Životni standard građana od 5 oktobra prošle godine do danas je porastao. U novembru prošle godine prosečna plata je bila 65 a u julu ove godine 160, a u Vojvodini čak 220 DM. Neko će reći « ali troškovi su jako porasli.» Da , gospodo, ali mi smo  zemlja u tranziciji, ne može se za tako kratko vreme uskočiti u bajku.

 

Petar Živadinović – Blic  8 Oktobar 2oo1

 

Rekao sam da ne treba očekivati da će  Zapad odrešiti kesu i bezuslovno ponuditi pomoć. Nije bilo dobro na obećanjima graditi strategiju razvoja. Realni pad kupovne moći večine stanovništva je jedan od najvećih problema. Predstoji nam katastrofa, ako se ta tendencija ne zaustavi.Problem nije samo što to može da izazove socijalne nemire, nego što može biti eleminisan i najsigurnini zamajac proizvodnje. Srbija se ne deli na one koji su za Koštunicu i one koji su za Đinđića, nego pre svega na bogate i siromašne.Reforme neće samo odložiti svađe političara, nego i dalje osiromašenje velike večine stanovništva. Bojim se da su bogatiji još bogatiji(uz  povećanje broja članova), a da su siromašni u još lošijem položaju.

 

Dragan Maršičanin- Svedok 9. Oktobar 2001.

 

DSS nije opoziciona sttranka, jer učestvuje u svim nivoima vlasti izuzev u Vladi Srbije. I DSS će, zapravo, predstavljati unutar DOS-a kontrolni mehanizam funkcionisanja ove koalicije. Dakle nećemo postavljati pitanje povernja vladi i parlamentu, ali ćemo pokušaati da delovanjem van vlade unapredimo taj rad, koristeći pravo da ukazujemo na greške koje vlada čini i posledice koje se odražavaju direktno na život građana.

 

Goran Vesić-Svedok 26. Septembar 2001.

 

Đinđić je čovek neizmerne energije, ja ga znam niz godina, mnogo sam vremena proveo sa njim, na isti način na koji radi u Vladi Srbije, radi i u stranci.Đinđić ima viziju.Za političara u novoj Srbiji nije više dovoljno da rešava dnevno-političke probleme, mora da ima viziju. G. Đinđić insistira na tehnološkom razvoju Srbije i edukaciji njenih građana.Države Zapadne Evrope svoj napredak duguju tehnološkim inovacijama i obrazovanju građana, a Đinđić je to jako dobro shvatio. Verujem da će , ako ta koncepcija bude uspela, Srbija postati tehnološki lider na Balkanu.Iz tih razloga se dovodi Majkrosoft u Srbiju, insistira  na prerkvalifikaciji radnika....G. Đinđić je garancija naše saradnje sa Zapadom. Ima lične kontakte sa važnim političarima većinom evropskih lidera.

 

Zoran Đinđić

 

Mislim da se ono što prestavlja problem u državi može videti na državnim medijima.Kod  nas ponekad postoji mišljenje da je nezavisan samo onaj ko po svaku cenu kritikuje vlast.Među nezavisnim medijima postoji veloki broj veoma profesionalnioh medija, ali naročito neki manji imaju to kritizerstvo.BLIC 10 Maj 2001.

 

Sve što je urađeno je dobro, ništa nije pogoršalo situaciju. Ništa što je bilo zdravo nije uništeno.Trenutno stanje nije tako tragično ali ne sme dugo da traje.Strani ekonomisti znaju kada neka vlada radi dobro, a naš rad su tako ocenili. Kritike na reformwe upućuju ljudi koji nisu ni jednu knjigu iz ekonomije pročitali.

Obećano nam je da će međunarodna zajednica finansirati i izjednačiti deficite u određenim oblastima. Da nije bilo tog obećanja , ne bismo tek tako liberalizovali cene,povisili cenu struje ili uveli tako stogu disciplinu raspodeli držaavnog buđeta.Za sprovođenje takvih reformi u ostalim zemljama bilo je potrebno tri,četiri, pa čak i pet godina.Mi smo taj zadatak obavili u roku od tri meseca.Da nam svetske finansijske organizacije nisu obećale pomoć, mi bismo reforme sproveli mnogo obazriviji. Takođe ne smemo da zaboravimo i nadu građana koja je datim obećanjima bila probuđena, a koji se sada pitaju gde je taj obećani novac.

Treba svi da podležu tom porezu. Nema veze da li je neko tim novcem kupovao dijamante ili finansirao opoziciju. Ideja je bila da će bogatstvo ponovo postati legalizovano i vrlina ako se napravi neki presek u odnosu na bogatstvo stečeno u uslovima rata , sankcija, izolacije.Bila je ideja da se pomogne ljudima koji su bogati , a  u svakom društvu ima bogatih ljudi, da svoje bogatstvo mirnr savesti pokazuju.POLITIKA 25 jul 2001.  

Madlen Olbrajt nam je pre dve godine obećala milijardu dolara ako oborimo Miloševića, a do sada smo od SAD dobili jedva sto miliona  dolara.Puno gubimo u očima ljudi kada ponavljamo šta smo sve čuli od zapadnih lidera, kojima savetujem da ubuduće obećavaju samo ono mogu da ispune.Politika  6 Oktobar 2001

 

Da su Tito i Milošević obećali besmrtnost i to stavili u Ustav, danas bi naša vlada imala velike probleme da garantuje besmrtnost ljudima kojik bi organizovali štrajkove tražeći da budu besmrtni. Srećom , Milošević se toga još nije setio. Politika  7 Oktobar 2001

hronika vesti (arhiva)

>vrh strane

 

Copyright by NSPM