Vojislav
Koštunica
EKSPOZE
MANDATARA ZA SASTAV
VLADE
SRBIJE
Šta
Srbija od nas traži? Šta danas, na početku novog veka i dve
stotine godina od obnovljanja srpske državnosti, Srbija od nas
očekuje? Ne samo od jedne vlade, već od svih nosilaca
vlasti, na najrazličitijim poslovima, šta ona traži od nas
kao svojih građana? Pre dvesta godina Srbija je utvrđivala
svoj državni status, korak po korak osvajajući slobodu, odnosno
status međunarodno priznate države. Srbija je tada započela
da se privredno, politički i kulturno preuređuje sledujući
civilizacijskim i demokratskim obrascima i standardima koji su
preovlađivali u razvijenijem delu Evrope. U drugom delu 19.
veka Srbija je, sa Crnom Gorom dabome, kao nezavisna država postala
suštinski deo ondašnje evropske zajednice država.
Danas, na početku novog veka,
Srbija stoji naravno, ne u svemu i ne na isti način pred
nekim zadacima pred kojima je stajala pre dvesta godina. U pravu
su i oni koji podsećaju na naše demografske i materijalne
gubitke, na izgubljeno vreme, na istorijske zablude i promašaje,
ali u pravu su i oni koji tvrde da se uprkos svemu Srbija ipak
kretala napred.
Da bi to kretanje moglo da se nastavi
Srbija, danas mora prvo da reši svoj državni status, koji je doveden
u pitanje time što na delu njene teritorije, na Kosovu i Metohiji,
ne postoji naša vlast, već vlast međunarodne zajednice.
Drugo, Srbija mora da utvrdi svoj
status unutar državne zajednice sa Crnom Gorom, utvrđujući
i jačajući samu državnu zajednicu u skladu sa Ustavnom
poveljom, a ne suprotno njoj, čineći tu zajednicu funkcionalnom,
a ne nefunkcionalnom kakva je danas.
Treće, Srbija mora iznutra da se uredi,
izgrađivanjem jakih demokratskih institucija i uspostavljanjem
pravne države. Pravna država podrazumeva raskid sa ostacima svesti
i prakse partijske države, makar se ona obnavljala i delovala
u okvirima višepartijskog a ne jednopartijskog sistema. Pravna
država podrazumeva odlučno odbacivanje i prevazilaženje pravnog
voluntarizma i samovolje i obračun sa kvazireformskim a zapravo
revolucionarnim shvatanjem da cilj opravdava sredstvo, i da su
pravo i vladavina prava prepreke i smetnje reformama, a ne nužan
okvir i plodan podsticaj u kojem se reforme moraju odvijati. Pravna
država zahteva proterivanje korupcije, pogotovo one velike, kao
i suprotstavljanje svakom pokušaju da na suštinski neprirodan,
a formalno nezakonit način, stečene povlastice i bogatstva
potisnu i obesmisle volju i interese naroda i institucija kroz
koje se ta volja i ti narodni interesi ispoljavaju.
Četvrto, Srbija sa Crnom Gorom, takođe,
mora da rešava pitanje svoga statusa u EU. Uz sva legitimna neslaganja
i sporenja među relevantnim političkim snagama, u javnosti
u Srbiji van svakog spora je uverenje da Srbija suštinski pripada
Evropi i da je potrebna i formalna potvrda te pripadnosti, odnosno
punopravno članstvo u evropskim strukturama. Zapravo, u prethodna
dva veka Srbija se politički, kulturno i privredno ukorenjivala
u Evropu, da bi iz te svoje prirodne sredine, Evrope, bila iščupana
po završetku Drugog svetskog rata. U nju je postepeno počela
da se vraća pre tri godine; nažalost, sa velikim zakašnjenjem
u odnosu na druge postkomunističke zemlje. Sama duboko promenjena
Srbija, sa Crnom Gorom, kreće u jednu novu Evropu, bitno
drugačiju od negdašnje. I još jedan put, iz jednog drugog
ugla, želim da podvučem važnost članstva u EU. To članstvo
je ne samo ono što se hoće, to je i nešto što se mora, nešto
bez čega se ne može. Ono što se hoće po pravilu donosi
korist, ono što se mora ne mora uvek da bude korisno, ali evropski
put za Srbiju i Crnu Goru nema alternative.
Zato je naša najviša dužnost i obaveza ne samo da prekratimo
višedecenijsko propadanje ustanova nego
i da uspostavimo takav
institucionalni, pre svega ustavni okvir koji će konačno omogućiti stabilan napredak Srbije.
Dobro je što danas Srbija ipak ima parlament
čiji poslanički sastav nije sporan u javnosti i što
nije predmet sudskih sporova. I dobro je što u radu toga parlamenta
učestvuju u svim fazama sve parlamentarne stranke. Dobro
je i što su stvorene pravne pretpostavke za održavanje predsedničkih
izbora. To je sve već nekakav napredak u odnosu na prethodno
stanje. Uz sve razlike koje legitimno postoje i treba da budu
održane između političkih stranaka, u
ovom temeljnom poduhvatu, sve one, kao osnovni činioci političkog života, trebalo bi da na osnovu najšireg konsenzusa stave opšti državni interes iznad parcijalnih stranačkih interesa, bar kada je reč o ustavnom preutemeljenju
Srbije.
Naravno, institucije, zakoni, integracija društva nisu cilj samo za sebe
već i sredstvo da u svakom društvu, a pogotovo onom koje
je trpelo pod svekolikim nasiljima, unutrašnjim i spoljnim, građani
počnu da žive mirnije, bezbednije i uopšte bolje.
Ali da pođem redom, kako ova Vlada vidi promene u državi, privredi
i u svim glavnim društvenim delatnostima. Vlada će
se baviti Kosovom i Metohijom kao jednim od svojih
najprečih pitanja. Imajući stalno na umu ovaj temeljni
stav, mi ćemo voditi realnu politiku državnih interesa. Šta
to konkretno znači?
To, najpre, znači da nema rešavanja pitanja
statusa Kosova i Metohije bez Srbije i državne zajednice Srbije
i Crne Gore. Onaj ko to pitanje želi da stavi na dnevni red, treba
da zna da bez Srbije i državne zajednice to nije realno učiniti,
kao i to da za Srbiju reč "status" u vezi Kosova
i Metohije može da ima mnoga značenja, ali nikako značenje
nezavisnosti.
Prvi i najozbiljniji problem na Kosovu
i Metohiji bio je i ostaje
pitanje povratka srpskih prognanika u njihove domove i
zavičaj. Razume se da mi ne možemo bez UNMIK-a ovaj problem
da rešavamo, ali možemo da predložimo ostvarljiv plan u fazama,
koje bi se odvijale po redosledu garantovane sigurnosti za povratnike.
Po istom načelu postupnosti trebalo bi raditi na povraćaju
imovine zakonitim vlasnicima, privatnim licima i državi, kao i
na obezbeđenju i obnovi srpske i evropske kulturne baštine
u Pokrajini.
S obzirom na ove dramatične promene,
zaista se postavlja kao urgentno pitanje uspostavljanja novih
mehanizama zaštite dela stanovništva, imovine i kulturnih dobara
Pokrajine. Vlada će zato, u saradnji sa nadležnim organima
državne zajednice, uključujući i Koordinacioni centar,
insistirati i kod UNMIK-a i kod međunarodnih činilaca na drugačijem i novom postavljanju
institucionalnih okvira zaštite interesa srpske zajednice na Kosovu
i Metohiji. Ako je suštinska autonomija formula kojom Rezolucija
1244 obezbeđuje samoupravu Kosova i Metohije u odnosu na
Srbiju, onda je suštinska autonomija srpske zajednice ta nova
formula koja ovoj zajednici obezbeđuje
osnovne uslove opstanka na današnjem Kosovu i Metohiji, s obzirom
na diskriminaciju prema Srbima koje preovlađuje i u privremenim
institucijama samouprave i među većinskim stanovništvom. Suštinska autonomija srpske zajednice
na Kosovu podrazumeva teritorijalnu autonomiju (podelu na entitete,
odnosno kantonizaciju Kosova i Metohije), kao i kulturnu i personalnu
autonomiju.
Razume se da smo mi spremni za direktne
razgovore i sa
predstavnicima privremenih institucija samouprave. Za to postoje
i teme i organizacione forme. Ali, to izvesno nije pitanje nezavisnosti,
i to izvesno nisu razgovori dve državno-političke strane.
Mi, dakle, možemo da razgovaramo o mnogim pitanjima na Kosovu
i Metohiji, ali ne možemo i nećemo da pregovaramo o Kosovu
i Metohiji kao albanskom pitanju. Za tako nešto mandat nema ni
jedna vlada Srbije, pa ga nema ni ova.
Prošlo je nešto više od godinu dana
otkako je usvojena Ustavna povelja državne zajednice Srbija
i Crna Gora. Za to vreme nije mnogo urađeno niti na planu
njenog unutrašnjeg institucionalno-zakonskog uređivanja niti
u sprovođenju njenih ustavnih nadležnosti.
Kada Vlada Srbije bude konstituisana,
mi ćemo angažovano i sa punom odgovornošću pristupiti
našim obavezama koje proističu kako iz Ustavne povelje tako
i iz naše osnovne demokratske i evropske orijenatacije. Pri tome
ćemo se rukovoditi sa tri osnovna razloga:
prvo, postoje jaki istorijski razlozi
da se održi, unapredi i neguje državna veza Srbije i Crne Gore
polazeći od bliskosti dve stare država i njihovih naroda;
drugo, mi sami, kao odlučujući politički činioci
u regionu, treba da doprinesemo zaustavljanju njegovog državno-političkog
delenja i primerom pokažemo da je budućnost regiona u njegovom
integrisanju po različitim osnovama, a ne u daljem rascepkavanju;
treće, naša evropska budućnost i postepeno približavanje
Evropskoj uniji lakše su ostvarljivi u zajedničkom nastupu,
dakle kao jedna država, nego razdvajanjem u dve.
Polazeći od ovih, zaista temeljnih
razloga, ova Vlada će učiniti sve što je u oblasti njenih
nadležnosti da se praktično osmisli i funkcionalno ojača
državna zajednica Srbija i Crna Gora. To najpre znači da
Vlada mora da poradi na ostvarivanju obaveza Srbije prema njoj.
U sklopu ustavnih promena koje nam predstoje, neophodno je, pored
ostalog, izvršiti potrebna prilagođavanja Ustava Srbije Ustavnoj
povelji. Očekujemo da će to sa istom pažnjom i odgovornošću
učiniti i naši crnogorski saradnici.
Ono što je dosad učinjeno na
usvajanju Akcionog plana harmonizacije ekonomskih sistema
Srbije i Crne Gore treba u narednom periodu da bude praktično
primenjeno i nastavljeno kako bi se uslovi tržišne privrede ubrzano
ostvarivali za celo područje državne zajednice. Građani
Srbije i Crne Gore moraju u najskorije vreme da osete prednosti
zajedničkog tržišta i delatnih privrednih sloboda.
Zadatak vlade je da mnogo više nego
što je činjeno dosad pokreće inicijative, pruža ideje
i praktično usmerene strategije za brže i efikasnije ostvarivanje
pomenutih ciljeva državne zajednice. Vlada će u tu svrhu
nastojati da ostvari češći i više radni kontakt sa Savetom
ministara državne zajednice i vladom Crne Gore, ali i sa odgovarajućim
organima i radnim telima Evropske unije.
Ova Vlada sprovodiće pojačanu
proevropsku politiku. To znači da će u ovom domenu
više raditi, a manje govoriti.
U unutrašnjem razvoju Srbija mora
postati bezbedna zemlja u kojoj se ostvaruju ljudska i manjinska
prava po evropskim merilima, u kojoj se zakoni poštuju a institucije
delaju, u kojoj vladaju tržišni zakoni poslovanja i gde je privredni
kriminal iskorenjen a korupcija svedena na najmanju meru. Šta
bi bilo više evropski od postizanja ovih ciljeva u unutrašnjem
razvoju. I šta više od ovoga Evropa i Evropska unija od nas traži
i očekuje. To je osnovna i trajna dimezija naše proevropske
politike. U Evropu hoćemo sa obnovljenom državom, sposobnom
privredom i samosvesnim društvom. Jednom rečju, kao ponosna
nacija. Ovo moramo postići sopstvenim naporima, okupljeni
pod velikim imenom Srbije.
Politika pridruživanja ovde je u prvom
planu. To je politika za koju je Evropska unija već dala
parametre, kako regionalne u vidu njene strategije "evropskog
partnerstva", tako i neposredne koje se tiču Srbije
i Crne Gore. Mi očekujemo skori završetak studije o izvodljivosti
i neposredno potom započinjanje pregovora oko sklapanja sporazuma
o stabilizaciji i pridruživanju. Ali, nama je već sada jasno
da odmah moramo započeti usklađivanje bezmalo svakog
zakona koji imamo i koji ćemo doneti sa pravilima i zakonskim
normama Evropske unije. Mi, takođe, moramo intenzivno nastaviti
sa usmerenim osposobljavanjem i jačanjem naše državne administracije,
koja u svemu mora biti spremna za svakodnevni posao približavanja
Evropskoj uniji.
Sa ovim poslovima nova Vlada će
započeti takoreći od prvog dana svog mandata. Ali, budući
da je reč o dugoročnoj i osnovnoj orijentaciji Srbije,
Vlada će izraditi nacionalnu strategiju pridruživanja Evropskoj
uniji u kojoj će se izložiti osnovni elementi politike pridruživanja
i obaveze državnih organa, privrednih subjekata i drugih društvenih
činilaca u ovom dugoročnom procesu. Pri tom će
se voditi računa o činjenici da je državna zajednica
Srbija i Crna Gora primarni činilac u ovom procesu zbog čega
se politika i prioriteti Srbije moraju uskladiti na nivou državne
zajednice.
* * *
Uveren sam da naši građani, da
naš običan čovek u sebi, s istinskim pravom, nosi veru
da je vlastita snaga koju Srbija poseduje dovoljan garant ostvarljivosti
i realističnosti ideje o ekonomski jakoj Srbiji.
Nasuprot ovoj veri, vidimo da se u Srbiji već i suviše dugo teško
živi. Veliki broj ljudi ne zna kako da sastavi kraj s krajem.
Kloneći se demagogije i svake vrste neodgovornosti, pomenuću
da uzroci za teško ekonomsko stanje u kojem se nalazimo nisu jednostavni,
a neki sežu i proizlaze iz ukupnih političkih prilika kroz
koje je Srbije prošla u bližoj i daljoj prošlosti.
Usredsređujući pažnju na
sadašnje stanje u ekonomiji istakao bih nekoliko ključnih
problema sa kojima moramo da se suočimo, svesni činjenice
da ukoliko hoćemo siguran napredak da onda prekih puteva
i prostih rešenja nema.
Najpre bih naglasio da nije dobro
što je država sve one koji rade opteretila visokim porezima. Imam
u vidu da je danas oko 950.000 ljudi bez posla,
a brojni pokazatelji govore o viškovima radnika u mnogim preduzećima.
Proizvodnja nastavlja da pada. U budžetu nema sredstava kojima
bi se pokrenule investicije, nema novca za agrar, još uvek nema
dostupnih stambenih kredita.
Istovremeno, Srbija uvozi jabuke i
pšenicu. Uvoz je veći od izvoza za 5 milijardi dolara. Dug
zemlje je dostigao 14 milijardi dolara, a obaveze za njegovu otplatu
će rasti u narednim godinama.
Najosnovniji programski cilj nove
Vladine ekonomske politike je da stvorimo uslove za konkurentnu
domaću proizvodnju, kako bismo pokrenuli privrednu aktivnost,
povećali udeo domaće robe na našem tržištu i pospešili
izvoz. To će omogućiti veću zaposlenost i zadržavanje
više novca u našoj ekonomiji.
Naravno, najvažnije pitanje glasi:
kojim merama će Vlada uspeti da to uradi.
Vlada će smanjiti poreze koji
opterećuju proizvodnju, carinsku politiku i vancarinske mere
učiniće efikasnijim, i radiće na obezbeđivanju
povoljnijih kredita i pokretanju investicija. Vlada će podržavati
politiku stabilnog kursa dinara.
Svesni smo da će u prvom periodu
navedeno smanjenje poreza umanjiti prihode u budžetu, što ćemo kompenzovati većom naplatom poreza na promet i akciza, pogotovo
na luksuzne proizvode i proizvode štetne po zdravlje. Jasna je
namera Vlade da poreske obaveze budu tako raspodeljene da bogatiji
slojevi stanovništva preuzmu veći poreski teret.
Adekvatnom carinskom politikom, efikasnijom
naplatom carina, kao i vancarinskim merama, pomoći ćemo
sektorima koji imaju mogućnost da budu konkurentni da stanu
na noge, i uticati na strane proizvođače čiji su
proizvodi prisutni na našem tržištu da bar deo proizvodnje prebace
u Srbiju. Sprečićemo nekontrolisani uvoz robe po dampinškim
cenama i robe koja ne zadovoljava važeće standarde.
Izvoz će uz aktivno privlačenje
stranog kapitala biti prioritet i u radu Ministarstva za ekonomske
odnose sa inostranstvom. Osnovaćemo potrebne institucije
koje će osiguravati izvozne poslove.
U budžetu će biti planirana sredstva
za javne investicije i podsticanje prioritetnih sektora privrede.
Da zaključim, makroekonomske
mere će biti usmerene na smanjivanje troškova proizvodnje
i stvoranje boljih uslove za poslovanje u Srbiji, kako bi se deo
uvoza zamenio domaćom proizvodnjom i povećao izvoz.
I, naravno, sve to da bi se postigao krajnji cilj veća zaposlenost
i viši standard.
Da bi se nastavilo restruktuiranje
privrede, jedan od prioriteta ove Vlade biće pažljiva
analiza stanja
u svakom industrijskom sektoru pojedinačno i donošenje odgovarajućih
strategijskih planova.
Restruktuiranje velikih sistema ne
mora nužno značiti gubitak radnih mesta, ukoliko se potrudimo da ih preorijentišemo
na profitabilnije poslove u okviru malih i srednjih preduzeća
koja su fleksibilnija i lakša za upravljanje.
Vlada će uklanjanjem administrativnih
prepreka za investiranje i poslovanje pojednostaviti postupke
za registraciju preduzeća, i liberalizovati uslove za dobijanje zemljišta koja se koriste za gradnju
i u investicijske namene.
Imajući u vidu već postojeće garantne fondove i specijalizovane finansijske institucije, namera Vlade je da
posebnu pažnju posveti stvaranju boljih uslova za mala
i srednja preduzeća. U tu svrhu razmotriće se dodatna
kapitalizacija Fonda za razvoj i njegova transformacija u moderan
investicioni fond, koji bi osim davanja kredita mogao da ulaže
u kapital malih i srednjih preduzeća.
Kada je reč o privatizaciji,
neophodno je razmotriti na koji način se postojeći postupak
privatizacije može unaprediti i kako se mogu otkloniti evidentne
manjakavosti. Promena vlasništva mora da bude poštena, brza i
u opštem interesu. Odgovarajućom zakonskom regulativom moraju
se zaštititi interesi države i manjinskih akcionara. Sporne privatizacije,
kod kojih postoji sumnja da je oštećen javni interes, da
nije poštovan zakon ili sklopljeni ugovori, biće preispitane.
Buduće procene vrednosti preduzeća
biće realnije i bliže tržišnim, a pristup utvrđenoj
minimalnoj ceni na aukcijama promenjen.
Interesi države u preduzećima
koja još nisu privatizovana, ili su privatizovana tako da država
u njima ima deo vlasništva, moraju biti adekvatno zaštićeni; država će aktivnije uticati
na njihovo upravljanje i,
gde je to moguće, polagati prava na dividende.
Ima mnogo nepravdi u našem društvu.
Mnogo je toga što država već dugo nije ni pokušala da reši.
Jedna od tih nepravdi jeste nepravda prema seljaku.
Kroz celu našu istoriju, kada god
je bilo teško, država se okretala seljaku. I uvek, seljak se odazivao
i pomagao državi braneći interese celog naroda.
I uvek, kada bi kriza prošla, država je zaboravljala seljaka očekujući od njega da i dalje plaća najveći
ceh - kroz niske cene koje ne pokrivaju ni najosnovnije troškove
proizvodnje.
Cilj nove Vlade biće da u što
kraćem roku obnovi poverenje seljaka u državu i vrati ponos
i ugled ovom zanimanju.
Da bi se stimulisala agrarna proizvodnja,
biće uveden novi a realan sistem novčanih podsticaja, koji će omogućiti dugoročno
planiranje i obezbediti neophodnu sigurnost seljacima.
Planiramo da izvršimo adekvatnu carinsku
i vancarinsku zaštitu domaće poljoprivrede radi sprečavanja
nekontrolisanog uvoza osnovnih poljoprivrednih proizvoda na tržište
Srbije, čime će domaći proizvođači dobiti
veću šansu. Cilj
ovih mera neće biti protekcionizam, već zaštita jednog
od najvrednijih domaćih resursa – poljoprivrede, u skladu
sa standardima zaštite koje koristi i Evropska Unija.
Pristupanje Evropskoj Uniji i Svetskoj
trgovinskoj organizaciji važni su procesi, koje ćemo voditi
sveobuhvatno, uporno i kompetentno, sa ciljem uključenja naše poljoprivrede
na međunarodno tržište, ali vodeći računa o interesima
naših poljoprivrednika i naše poljoprivredne industrije.
Ova Vlada će jasno normativno
urediti i rigorozno sprečiti uvođenje u proizvodnju i stavljanje u promet genetički
modifikovanih useva i prehrambrenih proizvoda.
Ministarstvo trgovine će u domenu
njegovih ovlašćenja rasvetliti sva pitanja vezana za postojeću šećernu aferu. Ovo je ne samo obaveza prema
našim građanima i Evropskoj Uniji, već i ekonomski prioritet, kako bi se obezbedio
normalan izvoz poljoprivrednih
proizvoda.
Ovde bih podsetio da je Srbija svoju
veliku političku pobedu 2000. godine, dobrim delom, izvojevala
zahvaljujući Kolubari. Sve ono što su nam radnici Kolubare
dali tih dana, pre 5. oktobra, vođeni željom za slobodom,
nadom, hrabrošću i voljom, ostalo je, kada je reč o
standardu radnika, najvećim delom neuzvraćeno. Ova Vlada
to mora da ispravi.
Srbija može i mora ne samo da obezbedi
pouzdano snabdevanje električnom energijom već
i da bude izvoznik struje koja je tražena i skupa roba u Evropi.
U najkraćem mogućem roku uradiće se analiza investicija
u nove kapacitete za proizvodnju električne energije.
Srbija se danas snabdeva naftnim derivatima koji se prerađuju
preko domaćih rafinerija. Modernizacija rafinerija, završetak
izgradnja gasnih postrojenja, modernizacija mreže benzinskih pumpi
Naftne industrije Srbije i povećanje sopstvene proizvodnje
nafte i gasa
,
osnovni su prioriteti u naftnoj industriji.
Razvoj i reformu upravljanja saobraćajnim
sistemima treba finansirati iz realnih izvora – koncesija,
partnerstva javnog i privatnog sektora, a u
skladu sa strategijom razvoja, što je osnova za dalji razvoj Srbije.
Neophodno je intenzivirati radove na završetku Koridora 10, čime
će put kroz Srbiju postati najjeftiniji i najsigurniji put
koji povezuje Zapadnu sa Jugoistočnom Evropom.
Osim toga, treba pokrenuti značajne
radove na rekonstrukciji i izgradnji prioritetnih deonica puteva
i železnica, aerodroma, luka i pristaništa.
Naravno, daljnji razvoj fiksne i mobilne
telefonije, kao i široko propusne Internet mreže je strateški
preduslov privrednog razvoja i jedan od prioriteta ove Vlade.
Socijalnu politiku mora da
vodi država, a ne preduzeća. Aktivno ćemo voditi socijalni
dijalog sa svim relevantnim partnerima, a sve sa ciljem da pronađemo
rešenja koja će nam svima doneti bolji život. Jedan od prvih
koraka u tom smeru biće zaključivanje Socijalnog ugovora
između reprezentativnih sindikata, udruženja poslodavaca
i države.
Vlada namerava da planski smanji disproporciju
između plata i penzija i smanji kašnjenje u isplati penzija.
Reforma penzionog sistema treba da uključi i mogućnost
osnivanja privatnih penzionih fondova.
Ovde bih hteo da se osvrnem i na problem
legalizacije građevinskih objekata. Srbije nije dovoljno
bogata zemlja da bi se olako rušili izgrađeni objekti i zato
ćemo pažljivo raditi na legalizaciji objekata gde god je
to moguće.
Zdravstveni sistem je jedan
od najboljih pokazatelja na kom stepenu razvoja se nalazi jedno
društvo. Ulaganje u zdravstvo jedno
je od osnovnih ulaganja kako pojednica tako i države. Naš
zdravstveni sistem već dugo se nalazi u izrazito lošoj materijalnoj
situaciji, a posledice takvog stanja vidljive su u svakodnevnom
životu.
Stvaranje uslova za ostvarivanje prava
na zdravstvenu zaštitu biće jedan od najznačajnijih
ciljeva naše Vlade. Da bi se to ostvarilo, treba podvrgnuti reviziji postojeći Zakon
o zdravstvenoj zaštiti, kao i poslovanje Republičkog zavoda
za zdravstveno osiguranje.
Pacijentima treba omogućiti slobodu
izbora lekara i zdravstvene
ustanove i uvesti jasne kriterijume za obavljanje privatne lekarske
delatnosti. Neophodna je nova zakonska regulativa i donošenje
Zakona o lekovima i medicinskim sredstvima, Zakona o komorama
zdravstvenih radnika, Zakon o zdravstvenom osiguranju.
Svi smo svesni da je važan preduslov
zdravlja našeg naroda zdrava životna sredina u kojoj će
odrastati naša deca.
Uspostavljenje jedinstvenog sistema
zaštite životne sredine i prirodnih resursa jedna je od oblasti
u kojima treba hitno preduzeti zakonske mere uz približavanje
standardima Evropske Unije. Rad naše Vlade biće usmeren ka
tome da se resor zaštite životne sredine aktivno uključi
u proces ekonomskih reformi i privatizacije.
* * *
U zemljama u tranziciji pravosuđe
ima posebno veliki značaj. Pravosuđe u Srbiji je, međutim,
u veoma lošem stanju. Karakteriše ga veliki stepen politizacije,
neefikasnost, a nažalost i korupcija. Osim duge jednopartijske
zloupotrebe i zaborava uloge sudstva u demokratskom društvu, propadanju
našeg pravosuđa doprinelo je i narušavanje nezavisnosti sudstva
prilikom donošenja izmena pravosudnih zakona. Nepovoljan materijalni
položaj najvećeg broja zaposlenih u pravosuđu udaljio
je veliki
broj stručnih ljudi, a mladim i vrednim pravnicima pravosudnu
funkciju učinio nedovoljno privlačnom.
Da bi pravosuđe moglo da obavlja
svoj prvi zadatak – zaštitu prava građana Srbije, potrebno
je, pre svega, donošenjem novih propisa, a potom i drugim merama,
učiniti sve da se obezbedi samostalnost i nezavisnost sudstva.
Jedino doslednim uvažavanjem isključivo stručnih kriterijuma
prilikom izbora svih nosilaca pravosudnih funkcija, kao i postepenim
poboljšavanjem materijalnog položaja zaposlenih u pravosuđu,
približićemo se postavljenom cilju. Zato će Vlada nastojati
da otkloni i sve nepravilnosti koje su nastale u organizaciji
pravosuđa i prilikom izbora nosilaca pravosudnih funkcija.
Da bi se, sa jedne strane, poboljšala
efikasnost pravosuđa i postigao bolji kvalitet suđenja
i, sa druge strane, pojednostavio proces prilagođavanja evropskim
normama i standardima, Vlada će se postarati da obezbedi
valjano obrazovanje i usavršavanje svih zaposlenih u pravosuđu.
Pristupićemo takođe i usklađivanju određenih
zakona sa Evropskom konvencijom o ljudskim pravima, kako bi se,
između ostalog, izbegle negativne posledice zbog kršenja
ljudskih prava, do čega dolazi zbog neusaglašenosti našeg
pravnog sistema sa evropskim pravnim sistemom.
Uprkos određenim potezima organizacione
prirode koje je prethodna vlast preduzela u pokušaju otpočinjanja
sa reformom državne uprave, kao što su bili formiranje
vladinog Saveta za državnu upravu i Agencije za razvoj državne
uprave, kao i priliva značajnih novčanih sredstava u
vidu inostranih donacija, u
reformi
državne uprave gotovo da se uopšte nije
odmaklo.
Da bi moglo da se započne sa
istinskim preuređenjem državne uprave, neophodno je u najkraćem
roku pristupiti izradi dugoročne strategije reforme državne
uprave koja je sastavni deo naših evropskih integracionih procesa.
Osnovni ciljevi budućeg preuređenja državne uprave će
biti racionalizacija, decentralizacija, depolitizacija i profesionalizacija
uprave. Donošenjem niza novih propisa Vlada će obezbediti
efikasniju i za građane znatno jeftiniju državnu upravu,
u kojoj će se pri izboru budućih službenika pažnja poklanjati
isključivo stručnoj kvalifikaciji i znanju, a ne partijskoj
pripadnosti i lojalnosti.
Poseban prioritet za Vladu će
biti donošenje Zakona o sprečavanju sukoba interesa,
kojim će se sprečiti vršenje državnih funkcija na štetu
javnog interesa. Na osnovu ovog Zakona moći će da se
izvrši popis imovine svih funkcionera državnih organa i organa
teritorijalne autonomije (pokrajine) i lokalne samouprave (opština
i gradova). Takođe, bitnu novinu u oblasti državne uprave
predstavljaće i formiranje institucije Ombudsmana, zahvaljujući
čemu će se građanima Srbije obezbediti dopunski
vid zaštite njihovih prava i sloboda od nepravilnog i neefikasnog
postupanja organa državne vlasti, čime će konačno
i naša država u oblasti zaštite ljudskih prava i sloboda uhvatiti
korak sa velikom većinom država iz demokratskog sveta koje
poznaju ovaj institut u svom pravnom sistemu.
Mada ne spada direktno u domen državne
uprave, za funkcionisanje demokratske države izuzetno je važno
donošenje zakona o političkim strankama i
nevladinim organizacijama.
Iako je novi Zakon o lokalnoj samoupravi
donesen još u februaru 2002. godine, izostala je njegova suštinska
primena. Zato će jedan od prioriteta Vlade biti istinsko
preuređenje lokalne samouprave u vidu procesa sveobuhvatne
decentralizacije vlasti, koji će biti praćen i povećavanjem
stepena finansijske autonomije jedinica lokalne samouprave. Za
takav položaj lokalne samouprave Vlada će se zalagati ne
samo u procesu izrade novog Ustava već i kroz izmenu propisa
o lokalnoj samoupravi, čiji će ciljevi biti racionalnije
i efikasnije funkcionisanje lokalne samouprave, kao i demokratizacija
izbornog sistema za lokalne organe vlasti.
U okviru programa rada nove Vlade
Ministarstvo unutrašnjih poslova biće transformisano
u profesionalni organ državne uprave, koji će u svom radu
u potpunosti poštovati ljudska prava i dostojanstvo ljudi, ustav,
zakon i međunarodna pravila. Ministarstvo će odgovorno
izvršavati svoje obaveze, biće otvoreno prema javnosti, politički
neutralno, a pri svemu tome će se voditi računa o suštinskim
nacionalnim interesima.
Vlada će obezbediti i celovit
sistem unutrašnje kontrole koji će biti garant kvalitetnog
i zakonitog rada Ministarstva unutrašnjih poslova i doneti propise
o demokratskoj kontroli koji će sprečiti svaku zloupotrebu
policije u političke svrhe, ali isto tako i zloupotrebu politike
od strane policije.
Prioritetni zadatak Vlade u oblasti
unutrašnjih poslova biće
rasvetljavanje svih ubistava i pokušaja ubistava koja su
se dogodila pre i posle Petog oktobra, kao i velikih privrednih
i novčanih afera koje uznemiravaju građane. Takođe,
prioritet Vlade će biti definisanje strategije borbe protiv organizovanog kriminala
u okviru koga će se odlučno i neselektivno nastaviti
sa krivičnim progonom svih lica koja pripadaju organizovanim
kriminalnim grupama.
Pri svemu tome, Vlada će nastojati da poveća tehničku
opremljenost Ministarstva unutrašnjih poslova, naročito kriminalističke
policije. Posebna pažnja će se posvetiti materijalnom položaju
svih službenika Ministarstva unutrašnjih poslova.
U oblasti državne bezbednosti Vlada
će nastaviti sa započetim reformama u Bezbedonosno-informativnoj
agenciji, koje su do sada najvećim delom bile samo formalnog
karaktera. Oblast državne bezbednosti Vlada će dovesti u
stanje da se sa sigurnošću može reći da je izvršena
njena potpuna depolitizacija, da je ona oslobođena svih tereta
iz prošlosti, kao i da je Bezbedonosno-informativna agencija potpuno
kadrovski, tehnički i tehnološki osposobljena da obavlja
svoju osnovnu funkciju - zaštitu bezbednosti Republike Srbije.
Radi realizacije ovih ciljeva, Bezbedonosno-informativna agencija
će biti organizovana na novim, savremenim i sistemskim rešenjima
koja će obezbediti njenu potpunu integraciju u međunarodnu
bezbednosnu zajednicu, koja će u sebi uključivati obezbeđenje
efikasnog i funkcionalnog mehanizama kontrole, i to ne samo od
strane Narodne skupštine, sudova i izvršne vlasti već i od
strane javnosti u najširem smislu reči.
Srbija mora da reši pitanje
saradnje sa Haškim tribunalom
i Vlada će
učiniti sve da ta saradnja konačno postane dvosmerna.
U tom smislu, između ostalog, nastojaćemo da obezbedimo
sve pravne, materijalne i kadrovske pretpostavke da se ostvari i
ubrza suđenje svim optuženim za ratne zločine pred domaćim
sudovima, da se od Tribunala dobiju na korišćenje određena
dokazna sredstva protiv naših državljana, kao i da se svim našim
državljanima optuženim od Tribunala pruži adekvatna pomoć u
njihovoj odbrani. Takođe, nastojaćemo da sklopimo Ugovor
sa UN kojim bi se omogućilo da se kazne zatvora izrečene
od sudskih veća Tribunala u Hagu, služe u našoj zemlji.
* * *
Kao
jedan od temeljnih stubova države prosveta mora da zauzme
svoje mesto pokretačke snage koja omogućuje napredak
celog društva. Da bi ostvarili ovaj osnovni cilj, u postojeći
obrazovni sistem neophodno je ugraditi najbolje principe nacionalne prosvetne
tradicije i opšte
principe i standarde zemalja članica Evropske Unije. U ovom
poslu mi moramo voditi računa o našoj nacionalnoj i kulturnoj
osobenosti, i jednim delom i o specifičnosti postojećih
institucija.
Predložićemo izmenu Zakona o
osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, koja će predvideti formiranje Nacionalno-prosvetnog saveta kao nezavisnog stručnog tela sastavljenog od predstavnika svih relavantnih
nacionalnih institucija i pedagoških i obrazovnih ustanova.
Osim tog Zakona, smatramo da je neophodno
doneti i nove zakone: o predškolskom obrazovanju, osnovnoj školi,
srednjim stručnim i umetničkim školama, gimnaziji i
visokom obrazovanju. Usvajanju svakog od tih zakona, koji će
biti u skladu sa evropskim standardima, prethodiće razgovori
sa stručnom javnošću.
Donošenje svih zakona i projekata koje ćemo pokrenuti u obrazovnom
sistemu imaće za cilj podsticanje naše duhovne i kulturne
tradicije, kao i lakše uključivanje naše dece u moderne obrazovno
prosvetne tokove koji su prihvaćeni u razvijenim zemljama.
Kako bi se obezbedila stabilnost promena,
neophodno je postići širi društveni konsenzus, kao i podršku
zaposlenih u obrazovnim institucijama, koji treba da na sebe preuzmu
najveći teret realizacije predviđenih promena.
Može se s pravom reći da se neki
od najvećih dometa Srbije u prošlosti, vezuju za nauku
i naučna dostignuća. Naša je želja da stvorimo takve uslove da Srbija i ubuduće
bude poznata i prepoznata po tome i da što većem broju ljudi
posvećenih nauci omogućimo takve uslove za život i rad,
da svoju budućnost vide ovde, među nama.
Formiraćemo Nacionalni savet
za nauku, u koji ćemo pozvati predstavnike Srpske akademije
nauka i umetnosti i sve istaknute naučnike iz Srbije i dijaspore.
Povećaćemo ulaganja u nauku i doneti Zakon o naučno-istraživačkom
radu.
Zahvaljujući tome stvoriće
se osnove za ulaganja u naučno-istraživačke programe,
tehnološki razvoj i brže uključivanje Srbije u tokove moderne
nauke. Intenziviranjem međunarodne saradnje, uključivanjem
naših naučnika i stručnjaka u međunarodne projekte
i drugim merama, pokušaćemo da poboljšamo uslove rada onih čija nam pamet i rad trebaju ovde. To je jedan od primarnih zadataka
ove Vlade. Pamet treba da ostane u Srbiji i mi ćemo sve učiniti
da se njihov odlazak zaustavi. Želimo da do kraja mandata ostvarimo
taj cilj i da stvorimo uslove za postepeni povratak mladih stručnjaka
u Srbiju.
Kultura nije vlasništvo države već
celog naroda. Svaki narod u kulturi pronalazi koren iz koga crpe
svoju snagu i bez koga ne bi bio ono što jeste. Kultura jeste
i biće za Srbiju jedan od njenih oslonaca i pokazatelj da
put do modernog ali i samosvesnog društva nije nepremostiv. Država
zato ima obavezu da se oduži svima koji su svojim radom u kulturi
doprineli da budemo ponosni na našu zemlju.
Ova
Vlada će jasno definisati šta je nacionalna strategija srpske
kulture. Na tom projektu radiće Nacionalni savet za kulturu
Srbije u koji ćemo pozvati najkompetentnije predstavnike
iz svih oblasti kulture. Cilj nam je da se donošenjem nacionalne
strategije pristupi obnovi kulture, a mi ćemo kao Vlada ceo
proces podržati predlaganjem zakonske regulative i povećanjem
budžeta za kulturu. Podsticaćemo privatno preduzetništvo
i inicijativu u kulturi, a podržaćemo i negovanje kulturne
baštine svih etničkih zajednica u Srbiji.
Moram da napomenem da ćemo posebnu
brigu, kao Vlada Srbije, voditi o razvoju kulture i zaštiti srpskog
kulturnog nasleđa na Kosovu i Metohiji.
Vlada će posvetiti odgavarajuću pažnju
povratku tradicije zadužbinarstva. Ona će stvoriti uslove
da se ovaj lep običaj, koji je nacionalnoj kulturi, prosveti
i nauci omogućio značajne materijalne mogućnosti,
obnovi i prilagodi savremenim okolnostima.
Srbija je u svojoj skorijoj prošlosti, nažalost,
imala teške periode tokom kojih je jedno od osnovnih prava – pravo
na veroispovest, bilo zabranjivano, a verske zajednice
proganjane, ponižavane i potiskivane na margine društvenog života.
Takav odnos države pogubno je uticao na moral, razvoj i napredak
kako pojedinca, tako i društva u celini.
Verujemo da mogućnost slobodnog
ispoljavanja svoje vere može sa svoje strane da utiče na
obnovu moralnih vrednosti našeg društva, a novoosvojene slobode
nesumnjivo doprinose suzbijanju netolerancije i diskriminacije.
Nova Vlada će dodatno regulisati
odnose između države i verskih zajednica, pošto su prethodni
zakoni iz te oblasti ukinuti. Učinićemo sve da se isprave
nepravde, poput nacionalizacije imovine verskih zajednica. Osim
toga, zakonom ćemo regulisati pravni položaj verskih zajednica
i omogućiti uvođenje duhovne pomoći u bolnice,
domove za stare i kaznene ustanove, kao i određivanje poreskih
i drugih olakšica za verske zajednice.
Vodeći računa
o činjenici da veliki deo našeg naroda živi van teritorije
Srbije i Crne Gore, Vlada Republike Srbije smatra svojom obavezom
da stvori uslove koji će dijaspori
omogućiti uključivanje u politički, ekonomski i kulturni
život u matici. Prvi neophodan uslov za to je u velikoj meri već
ispunjen. Državljanima Republike Srbije koji žive u inostranstvu
omogućeno je ostvarivanje osnovnog političkog prava –
prava glasa. Sledeći korak će biti izmene Zakona o državljanstvu
kojima će se liberalizovati režim prijema u državljanstvo lica
srpskog porekla i time otvoriti vrata sveobuhvatnijem ostvarivanju
prava srpske dijaspore.
U težnji da se spreči asimilacija iseljeništva
i uspostavi kulturno i duhovno jedinstvo matice i dijaspore, uložiće
se posebni napori u kulturni i prosvetni rad u dijaspori, a preko
novoosnovanog Ministarstva za dijasporu uspostaviće se čvrste
institucionalne veze između iseljenika, njihovih organizacija
i Republike Srbije.
Vlada će raditi i na ispravljanju dve
velike nepravde koje su učinjene velikom broju ljudi, od
kojih su danas mnogi u dijaspori, a to je vraćanje oduzete
imovine i rehabilitacija nepravedno osuđenih.
Nema sumnje da je naš strateški interes
da se oporavkom privrede, stvaranjem stabilnih institucija i obnovom
vladavine prava stvori povoljan ambijent za što veći povratak
naših ljudi u Srbiju.
Moglo bi se reći da su nacionalne
manjine živi svedoci istorije Jugoistočne Evrope. Često
žrtve u prošlosti, danas postaju most između naroda i jedan
od najvažnijih učesnika procesa čiji je cilj pomirenje,
razumevanje i izgradnja trajnog poverenja u regionu. Svi narodi
su negde većina a negde manjina i upravo ta mreža raznolikosti
doprinosi bogatstvu i specifičnosti kulture balkanskih naroda.
Da bi nacionalne manjine mogle u punoj meri da učestvuju
u političkom životu Srbije, novim izmenama i dopunama izbornog
zakona je i omogućeno da, kao i u nekim susednim zemljama,
manjine na osnovu prirodnog cenzusa dobiju svoje predstavnike
u Skupštini Srbije, kao što će se Vlada postarati da predstavnici
nacionalnih manjina budu na odgovarajući način predstavljeni
i u samoj izvršnoj vlasti i upravi.
Kao posledicu dugih i teških ratnih
godina i nesreća u vreme raspada bivše Jugoslavije, veliki
broj ljudi je morao da napusti svoje kuće i potraži utočište,
nov dom i novu budućnost u Srbiji. Odluke koje izbeglice
donose su najteže odluke jer iz korena menjaju živote celih porodica.
Na teritoriji Srbije živi oko 370 000 izbeglica od kojih je preko
250 000 uzelo državljanstvo Srbije. Neophodno
je učiniti sve da se izbeglicama olakša život u novoj sredini
ili omogući povratak domovima koje su bili prinuđeni
da napuste. Zato će Vlada pružiti punu pomoć pre svega
u rešavanju imovinskih pitanja u Srbiji i rešavanju istih pitanja
u zemljama iz kojih su izbeglice došle. Mora se pronaći način
da se olakša legalizacija novoizgrađenih objekata, započne
dodela građevinskog zemljišta i pruži puna pomoć u rešavanju
nezaposlenosti. Izbegličko pitanje nije više samo humanitarno
pitanje, već je sastavni deo razvojne i socijalne politike
Srbije. Posebno je važno podsticati regionalnu saradnju jer bez
saradnje Hrvatske, BiH i državne zajednice Srbije i Crne Gore
nije moguće rešavati ovaj problem.
Lepu, ponosnu, uspešnu stranu naše
zemlje na najbolji način predstavljaju naši sportisti.
S obzirom da smo u Olimpijskoj godini, naša Vlada će učiniti
sve da stvori uslove za pripreme i nastupe sportista na najvećem
ovogodišnjem takmičenju. Vodeći računa o značaju
koji sport ima u našem društvu i međunarodni
ugled koji zahvaljujući uspesima sportista postiže naša zemlja,
hitno ćemo pristupiti donošenju Nacionalne strategije iz
oblasti sporta i izradi Zakona o sportu, koji će za cilj
imati dugoročno definisanje sporta u našem društvu. Polazeći
od toga da sport u ovoj fazi treba da se finansira iz budžeta
i donacija, pokrenućemo i javnu raspravu o donošenju Zakona
o privatizaciji u sportu.
*
* *
U različitim vremenima otkrivaju se reči koje imaju natprirodna
svojstva i značenje, reči u koje se ne sme sumnjati,
“reči kojima se uteruje strah u kosti”. Jedna od takvih je
i reč “reforma”. Da li će ova Vlada biti reformska?
Svaka nova Vlada teži da nešto promeni i u tome uspeva manje ili više.
Ako pogledamo izbornu i posleizbornu retoriku u stabilnim demokratijama,
i tu ćete videti da je reč “reforma” na ceni, bar kada
je reč o pojedinim oblastima: reformama u obrazovanju, zdravstvu,
penzijskom osiguranju.
Nazovite to kako hoćete, ali ova Vlada će nastojati da stvari
menja u pojedinim oblastima u pravcu koji sam naznačio. Zvali
je reformskom ili ne. Ona neće novcem izvučenim iz džepova
građana za plaćanje marketinški blistavih i skupih kampanja
dokazivati da radi dobro. Ona neće dokazivati da teret tranzicije
i reformi treba da se ponajviše, ako ne i isključivo, svali
na narod, već, suprotno, da taj teret treba da podnesu svi:
oni koji imaju više, više, oni koji imaju manje, manje. Jedini
pravi sud o tome kako radi jedna vlada mogu da daju narodni predstavnici
u parlamentu i sam narod neposredno. Ova Vlada će zato nastojati
da bude odgovorna, što znači da će drugi, Skupština
i građani, a ne ona sama, procenjivati koliko je u svemu
bila uspešna.