Ostali
tekstovi
debate
Eksplozivna mešavina
Američki
časopis
The
Nation
posvetio
je
seriju
članaka
razmišljanjima
intelektualaca
o
spoljnoj
politici
Amerike.
Razgovor
sa
Jirgenom
Habermason
vodio
je
novinar
Deni
Postel
početkom
decembra,
kada
je
Habermas
boravio
u
Americi
kao
gostujući
profesor
na
Nortvestern
univerzitetu.
The
Nation:
Kakav
je
Vaš
stav
prema
mogućem
ratu
u
Iraku?
Jirgen
Habermas:
SAD
ne
bi
trebalo
da
započnu
rat
ukoliko
ne
dobiju
nedvosmislenu
podršku
Ujedinjenih
nacija.
The
Nation:
Koji
uslovi
bi,
po
Vašem
mišljenju,
trebalo
da
budu
zadovoljeni
da
bi
vojni
napad
na
Bagdad
bio
opravdan?
Habermas:
U
poslednjoj
rezoluciji
Saveta
bezbednosti
neposredno
su
nabrojani
relevantni
uslovi.
U
svakom
slučaju,
samom
Savetu
mora
biti
ostavljeno
da
proceni
rezultate
istrage
koju
su
sproveli
inspektori
UN.
Zatim,
do
vojne
akcije
može
da
dođe
samo
ukoliko
postoji,
najpre,
spremnost
na
dugoročni
aranžman,
a
zatim
i
realna
perspektiva
da
će
se
doći
do
nekog
rešenja
za
izuzetno
eksplozivnu
mešavinu
problema
na
Bliskom
istoku.
Ne
bi
bilo
dobro
bombama
samo
naterati
Sadama
Huseina
da
napusti
predsedničku
palatu,
a
onda
drugima
ostaviti
da
raščiste
sve
ostalo.
Osim
toga,
ranije
NATO
intervencije
pokazale
su
da
postoji
zastrašujuća
neosetljivost
u
odnosu
na
"kolateralnu
štetu"
–
već
sama
reč
razotkriva
ono
što
bi
trebalo
da
prikrije.
U
budućnosti
bi
planovi
za
svaki
pojedini
udar
morali
da
zadovolje
uslov
srazmernosti.
The
Nation:
Vi
ste
bili
zagovornik
Zalivskog
rata
1991.
godine…
Habermas:
Iračka
invazija
Kuvajta
je
bila
povreda
međunarodnog
prava,
a
osim
toga,
Sadam
Husein
je
pretio
da
će
Izrael
napasti
bojnim
otrovima.
The
Nation:
…
kao
i
intervencije
na
Kosovu
1999.
godine?
Habermas:
Zbog
pat-pozicije
u
Savetu
bezbednosti
u
tom
slučaju
su
oni
koji
su
se
zalagali
za
intervenciju
bili
pred
težim
zadatkom.
Masakr
u
Srebrenici
je
uticao
na
to
da
ja
promenim
mišljenje.
Ukoliko
su
sve
ostale
opcije
iskorišćene,
međunarodnoj
zajednici
mora
biti
dozvoljeno
da
u
slučaju
kršenja
ljudskih
prava
posegne
i
za
vojnim
sredstvima.
Već
u
vreme
intervencije
na
Kosovu
videlo
se
da
postoje
različite
strategije
opravdavanja.
Zagovornici
intervencije
na
kontinentalnom
delu
Evrope
mnogo
su
se
trudili
da
dokažu
kako
taj
potez
priprema
istorijski
prelaz
sa
"mekanog"
međunarodnog
prava
ka
potpuno
institucionalizovanom
režimu
ljudskih
prava.
Tome
nasuprot,
američki
i
britanski
zagovornici
intervencije
ostali
su
u
tradiciji
svojih
liberalnih
nacionalizama
–
oni
se
nisu
pozivali
na
osnovne
principe
nekog
budućeg
kosmopolitskog
poretka,
već
im
je
bilo
dovoljno
da
univerzalistička
snaga
njihovih
nacionalnih
sistema
vrednosti
zadobije
priznanje
u
čitavom
svetu.
The
Nation:
Kako
vidite
svoj
današnji
stav
prema
iračkom
pitanju
u
odnosu
na
pozicije
koje
ste
ranije
zastupali?
Habermas:
Moguće
da
je
u
američkoj
vladi
i
ranije
bilo
frakcija
koje
su,
iz
razumljivih
razloga,
želele
smenu
režima
u
Iraku.
Ali
javnost
se
okrenula
u
tom
pravcu
tek
kada
je
Buš
na
događaje
od
11.
septembra
odgovorio
objavljujući
"rat
protiv
terorizma".
Države
mogu
da
vode
ratove
samo
protiv
drugih
država,
a
ne
protiv
nevidljivih
protivnika.
Tako
je
ta
zbrzana
definicija
jednog
suštinski
novog
fenomena,
definicija
koja
se
kreće
u
okviru
poznatih
i
stoga
pogrešnih
pojmova
vođenja
rata,
poslužila
kao
mogućnost
da
se
zadovolji
široko
rasprostranjeno
očekivanje
većine
Amerikanaca
da
se
“nešto
mora
uraditi”.
Čini
se
da
od
tada
Bušovu
spoljnu
politiku
vodi
pre
svega
unutrašnjepolitička
kalkulacija.
Intervencija
u
Avganistanu
je
na
jedno
vreme
mogla
da
prikrije
parališuću
nesrazmeru
između
visoko
tehnološki
razvijene
mašinerije
jedne
do
zuba
naoružane
supersile,
s
jedne
strane,
i
difuzne
mreže
neprijatelja
koji
stalno
izmiču.
Konvencionalni
obrazac
rata
koji
se
vodi
protiv
neprijatelja
koji
se
može
napasti
tu
je
uspeo
da
se
nametne.
Ali
Irak
nije
Avganistan.
Uprkos
mnogim
najavama,
do
sada
nije
bilo
nedvosmislenih
dokaza
o
umešanosti
Bagdada
u
terorističke
napade.
The
Nation:
Kako
Vi
vidite
ulogu
SAD
u
današnjim
svetskim
zbivanjima?
Habermas:
Najviše
me
uznemiruje
novi
Strateški
plan
nacionalne
bezbednosti.
Taj
provokativni
dokument
daje
Americi
prava
da
izvodi
preventivne
udare
protiv
svakoga
ko
joj
se
učini
dovoljno
sumnjivim.
Pored
toga,
on
izražava
njenu
odlučnost
da
svakog
konkurenta
spreči
čak
i
u
samom
pokušaju
da
posegne
za
statusom
moći
koji
bi
se
merio
sa
njenim.
Ne
tako
davno
jedna
generacija
mladih
Nemaca,
koju
su
američki
vojnici
oslobodili
nacističkog
režima,
divila
se
političkim
idealima
te
nacije
–
jer
tada
je
Amerika
učestvovala
u
stvaranju
Ujedinjenih
nacija
i
u
organizovanju
suđenja
u
Nirnbergu
i
Tokiju.
To
je
bila
revolucija
u
klasičnom
međunarodnom
pravu.
Smanjena
je
snaga
suverene
nacionalne
države,
a
državne
vlasti
su
izgubile
imunitet
u
odnosu
na
međunarodno
krivično
gonjenje;
napadački
ratovi
i
zločini
protiv
čovečnosti
su
uključeni
u
međunarodno
pravosuđe
kao
kažnjiva
dela.
Hoće
li
ista
ta
Amerika
sada
naprosto
gurnuti
u
stranu
sva
ta
civilizacijska
dostignuća
pravnog
obuzdavanja
"prirodnog
stanja"
u
kojem
se
nalaze
zaraćene
strane?
The
Nation:
Kako
ocenjujete
trenutne
nemačko-američke
odnose?
Habermas:
To
kako
se
danas
ponašaju
Buš,
Ramsfeld
i
drugi,
pokušavajući
da
uplaše
nemačke
vlasti,
pomalo
me
podseća
na
ponašanje
siledžija
u
školskom
dvorištu.
Nemački
kancelar
Šreder
je
u
pravu
što
ne
prihvata
Bušovu
prećutnu
promenu
politike
prema
Iraku
–
počelo
se
od
razoružanja,
a
završilo
sa
promenom
režima.
Doduše,
trebalo
je
da
odmah
kaže
i
kako
je
spreman
da
prihvati
odgovarajuće
odluke
UN.
Slažem
se
i
sa
Joškom
Fišerom
koji
je
uvek
pokušavao
da
"kvartet"
(SAD,
Rusija,
EU
i
UN)
pokrene
na
zajedničko
delovanje
kako
bi
se
nekako
došlo
do
mirnog
rešenja
odnosa
Izraela
i
Palestinaca
i
kako
bi
to
rešenje
bilo
dugoročno.
Taj
konflikt
o
kojem
govorimo,
ima
korene
i
u
nemačkoj
i
u
evropskoj
istoriji.
Od
osnivanja
Savezne
Republike
Nemačke
solidarnost
sa
Izraelom
je
predstavljala
nepisani
zakon
nemačke
spoljne
politike
za
svakog
koji
je
bio
na
vlasti.
Tako
će
ostati
i
u
budućnosti.
Poslednji
izbori
za
Bundestag
su
opet
pokazali
da
trenutno
ne
postoji
opasnost
da
antisemitizam
pusti
korene
u
široj
populaciji.
The
Nation:
A
kako
vidite
odnos
SAD
i
Evrope,
uopšteno
uzev?
Habermas:
Mnogi
Amerikanci
još
ne
shvataju
pravi
karakter
i
razmere
odbojnosti,
pa
čak
i
resantimana
koji
prema
politici
vladajućih
krugova
u
Americi
trenutno
oseća
čitava
Evropa,
uključujući
i
Veliku
Britaniju.
Lako
se
može
dogoditi
da
afektivni
jaz
postane
i
dublji
no
ikada
posle
Drugog
svetskog
rata.
Za
ljude
poput
mene
koji
su
uvek
bili
na
strani
proameričke
levice,
važno
je
da
se
napravi
razlika
između
kritike
upućene
politici
koju
vode
američke
vlasti,
s
jedne
strane,
i
plime
smušenih
antiameričkih
predrasuda,
s
druge.
Ako
se
setimo
rata
u
Vijetnamu
videćemo
koliko
je
u
tom
pogledu
od
pomoći
povezivanje,
čak
i
poistovećivanje
evropske
opozicije
američkoj
politici
sa
sličnim
pokretima
u
SAD.
U
poređenju
sa
1965.
godinom,
ovde
sada
vlada
klima
straha.
Moguće
je
i
to
da
između
Evrope
i
Amerike
vlada
neka
vrsta
sistematski
poremećene
komunikacije.
To
mi
nije
padalo
na
pamet
sve
dok
jedan
američki
prijatelj
nije
pokušao
da
mi
objasni
kako,
po
njegovom
mišljenju,
izgleda
ratoborni
pogled
na
svet,
pogled
koji
imaju
ljudi
poput,
recimo,
Pola
Volfovica.
Ti
ljudi
za
sebe
veruju,
kaže
se
u
tom
objašnjenju,
da
su
jedini
pravi
braonioci
univerzalističkih
ideala.
Istovremeno,
oni
Evropljane,
koji
su
uvek
bili
skloni
da
prihvate
antisemitizam,
vide
kao
ljude
koji
se
danas
ponovo
vraćaju
na
cinični
realizam
svoje
računice
moći
iz
prve
polovine
XX
veka,
dok
jedino
hrabri
Amerikanci
i
Britanci
posežu
za
oružjem
da
bi
se
borili
sa
iste
ciljeve
za
koje
su
se
borili
u
Drugom
svetskom
ratu.
Posmatrano
iz
ove
perspektive,
ispada
da
jedino
Anglosaksonci
brane
univerzalne
vrednosti
demokratije
i
slobode,
i
bore
se
protiv
“zla”
koje
danas
oličavaju
“otpadničke
države”.
Ali,
da
ova
slika
ne
bi
ostala
samo
obična
karikatura,
potrebna
nam
je
transatlanska
diskusija
o
prednostima
i
slabostima
pozicija
koje
se
danas
međusobno
suoprotstavljaju
u
vidu
“liberalnog
nacionalizma”
i
“kosmopolitizma”.
The
Nation,
16.
decembar
2002.
(prevela:
Aleksandra
Kostić)
hronika
vesti (arhiva)