Verzija
bez
fusnota
(ako
ne
vidite
dobro
ovu
stranicu)
Miloš
Knežević
LEGALISTI
PROTIV
PRAGMATISTA
Moralna
akustika
u
ponorima
dnevne
politike
Kada
kažem
demokratija
-
mislim
država!
Vojislav
Koštunica
Kome
je
do
morala
neka
ide
u
crkvu!
Zoran
Đinđić
Legalisti
Legalizam
je
raznolik,
zastupljen
je
u
čitavom
političkom
spektru.
Legalisti
se
razlikuju,
ima
ih
takođe
svuda,
gde
god
se
politički
misli
i
radi,
u
svim
strankama,
na
svim
područjima
države.
Ipak,
legalizam
i
legalisti
se,
danas,
kako
je
rečeno,
najčešće
identifikuju
sa
DSS-om
i
njenim
liderom
Vojislavom
Koštunicom,
koji
je
istovremno
jedan
od
dva
najistaknutija
lidera
DOS-a
i
predsednik
SRJ.
U
ravni
političke
psihologije
Koštuničin
lik
i
retorika,
postali
su
sinonim
upornog
zalaganja
za
legalizam.
Legalistička
struja,
dakle,
prepoznaje
se,
najpre
među
Koštuničinim
partijskim
kolegama,
sledbenicima,
simpatizerima
i
glasačima.
Isticanje
legalista
kao
zastupnika
legalizma,
kao
i
uvek,
čini
se
na
dva
načina:
a)
pozitivan,
kroz
političku
afirmaciju
ideologije
legalizma
i
b)
negativan,
kroz
političku
kritiku
i
demistifikaciju
legalističkog
nastojanja.
U
oba
slučaja,
u
skladu
sa
psihološko-političkom
predispozicijom
shvatanja
politike,
u
centru
pažnje
je
ličnost
Vojsilava
Koštunice.
Legalizam
legaliste
Koštunice
doživljava
se
trojako:
a)
upravo
po
legalizmu
se
Koštunica
razlikuje
od
nelegalnosti
sklonog
Miloševića;
b)
Koštuničin
legalizam
obezbeđuje,
makar
i
minimalni,
kontinutet
sa
pozitivnom
nacionalnom
i
državnom
idejom;
c)
Koštuničinim
usporavajućim
i
osporavajućim
legalizmom
se
uspostavlja
protivteža
širenju
i
preuzimaju
vlasti
Zorana
Đinđića.
U
Koštuničinom
liku,
čini
se
nije
mogao
bolje
da
se
iskaže
poriv
umnogostručavanja
i
deobe
vlasti
posle
miloševićeve
autoritarne
jednine.
Koštuničina
flegmatičnost
u
kratofiličnim
omamama
izaziva
simpatije
spram
Điniđićeve
nervoze
u
upražnjavanju
vlasti.
Otuda
legalistička
ponavljanja
legaliste
Koštunice,
iako
na
momente
čak
i
dosadna,
ipak
imaju
terapeutsko
dejstvo
među
onima
koje
je
smorila
Miloševićeva
opsesivna
omnipotencija.
Šta
bi,
između
ostalog,
mogao
još
da
znači
legalizam
u
Srbiji
i
Jugoslaviji
danas?
Moć
legalizma
temelji
se
na
istovremenoj
težnji
očuvanja
tradicije
i
uspostavljanja
moderne
situacije
obaveznog
uvažavanja
i
primene
normi.
"Predsednik
Koštunica
samo
traži
legalizam.
On
od
svih
zahteva
poštovanje
postojećih
zakona
i
sprovođenje
procedure,
to
je
za
njega
Sveto
pismo",
kaže
jedan
od
Koštuničinih
bliskih
saradnika.
Središni
pojam
legalističkog
stila
politike
je
legalizam.
Legalisti,
ne
bez
patosa,
za
sebe
misle
da
su
istinski
reformatori.
Mnogima
legalisti
liče
na
advokatski
klub
vičan
dugim
i
zamornim
parlamentarnim
debatama.
Legalizam
se
trudi
da
očuva
stare
običaje,
tradicionalne
vrednosti
i
kontinuitet
nacionalnog
i
državnog
razvoja
u
njegovim
normativnim,
institucionalnim
i
proceduralnim
vidovima.
U
stvari,
legalizam
teži
da
spasi
i
očuva
institucije
države,
insistirajući
na
vrednim
normama
i
korisnim
procedurama,
zasnovanim
na
razumevanju
državnog
razloga
i
nacionalnih
ciljeva.
Sloboda
se
za
legaliste
može
ostvariti
samo
u
dobro
organizovanoj,
bogatoj,
jakoj
i
pravednoj
državi.
Legalisti
podrazumevaju
da
je
očuvanje
države
ujedno
i
nacionalni
i
građanski
interes.
Legalisti
se
oslanjaju
na
tradicionalne
državne
ustanove,
kakva
je
recimo
vojska.
"Vojska
je
po
svojoj
prirodi
integrativni
faktor
i
potpuno
je
logično
da
uživa
tako
veliki
ugled
u
narodu.
Zato
je
i
prirodno
što
je
naš
narod
jasno
umeo
da
u
Vojsci
i
nekolikim
drugim
institucijama
prepozna
temelj
očuvanja
države",
podvukao
je
Koštunica.
Stoga
je
drugo
lice
legalizma
kontinualnost,
institucionalizam
i
proceduralizam.
Volja
legalizma
nastoji
da
se
prikaže
kao
nepromenjena
državna
volja
promenjenog
poretka.
Za
legaliste
država
je
u
naciji
-
nacija
je
u
državi!
Legalisti
smatraju
da
je
moguća
i
potrebna
nacionalna
demokratija
u
kojoj
su
usaglašeni
principi
etnosa,
nacije,
vere
i
građanstva.
Za
moderniste,
pragmatičare
takvi
nazori
su
isuviše
tradicionalni,
čak
anahroni.
U
takvom
nazorima
vojvođanski
političar
Boško
Kovačević
ne
vidi
ništa
dobro:
"Priče
o
nacionalnoj
demokratiji,
o
neutralnosti
države
i
dobrim
zakonima,
o
ekonomiji
kojom
se
mogu
transcendirati
nacionalne
kontroverze
u
Srbiji,
samo
su
odlaganje
našeg
suočavanja
sa
nacionalnom
patologijom,
od
koje
boluje
nemali
broj
stanovnika
Srbije."
Osim
domaće
krtike
legalisti
su
izloženi
i
nerazumevanju
sa
strane.
Uočeno
je
da
se
legalisti
nešto
usporenije
i
smotrenije
uklapaju
u
neprestalne
zahteve
i
ultimatume
međunarodne
zajednice.
Ali,
ni
legalisti
ne
ostaju
dužni,
kritikama
iz
sveta.
Odatle
Vojislav
Koštunica
primećuje:
"Na
međunarodnoj
zajednici
je
da
dokaže
da
se
odrekla
jeftinog
trijumfalizma
iz
vremena
bombardovanja,
uprošćene
slike
o
Balkanu
i
netačne
slike
o
Srbima."
Otuda
ima
mišljenja
da
i
Koštunica
zajedno
sa
legalistima,
poput
Miloševića,
nastavlja
izolacionističku
i
autističnu
spoljnu
politiku.
Tako,
na
primer,
Milan
Protić
kaže:
"Kako
drugčije
tumačiti
Koštuničine
reči
da
neki
hoće
da
zamene
komunizam
amerikanizmom.
(...)
Ključno
je
pitanje
šta
je
nacionalni
interes
ove
zemlje.
Dobrobit
našeg
naroda
može
da
se
postigne
samo
u
saglasju
sa
velikom
silom
a
ne
ako
smo
sa
njom
u
sukobu.
Mislim
da
je
to
sasvim
jasno
i
logično.
Ali,
ima
onih,
s
predsednikom
Koštunicom
na
čelu,
koji
to
ili
ne
mogu
ili
neće
da
razumeju
i
koji
bi
i
dalje
da
se
natežu
sa
velikim
silama
na
štetu
našeg
naroda."
Legalisti
su
uvereni
da
je
demokratija
nedostižna
ukoliko
se
i
dalje
praktikuje
bahata
revolucionarna
volja
koja
ne
uvažava
pravna,
institucionalna
i
proceduralna
ograničenja.
Legalisti
su
dosledni
kritičari
dekretizma
-
stila
vladanja
putem
uredaba
izvršne
vlasti
mimo
volje
i
znanja
skupštine.
Sam
Koštunica
o
tome
veli:
"Dve
stvari
su
za
mene
važnije
od
svega
-
uspostavljanje
pravne
države
i
očuvanje
savezne
države.
I
u
jednom
i
u
drugom
slučaju
kao
da
su
pojedine
ličnosti
u
DOS-u
radile
da
te
meni
toliko
vredne
stvari,
dovedu
u
pitanje
-
pravnu
državu
i
poštovanje
prava.
Odjednom
se
sve
izvrnulo
u
svoju
suprotnost.
Pronalaženi
su
razlozi
da
se
u
nekim
stvarima
ponaša
kao
što
se
i
Milošević
ponašao.
Nije
neuobičajno
da
vlada
donosi
uredbe,
ali
ih
mora
donositi
samo
u
jednom
jedinom
slučaju
-
da
bi
bio
sproveden
zakon
a
ne
da
bi
zakon
bio
izigran.
Toga
je
bilo
mnogo."
Otuda,
izgleda
kao
da
inertni,
katkad
i
bezvoljni
legalizam
sitničavo
pravnički
sputava
živahne
reformske
zamahe.
Čini
se
kao
da
komotni
i
čangrizavi
legalisti,
postrance
od
događaja,
bolje
znaju
šta
neće
nego
šta
hoće.
Nenad
Čanak
taj
utisak
ovako
formuliše:
"Sada
imamo
situaciju
da
Koštunica
i
njegov
tim
direktno
ne
rade
ništa
i
direktno
nizašta
ne
odgovaraju,
pa
je
Đinđić,
lativši
se
mesta
premijera
Srbije,
postao
centralna
ličnost
za
sve
što
ne
valja.
Onda
je
za
bilo
koje
dobro
mutni
legalista
Koštunica
zaslužan,
za
bilo
šta
što
ne
valja
odgovoran
je
Đinđić."
Po
Čankovom
mišljenju,
pasivni
položaj
političkih
voajera
omogućuje
legalistima,
u
najmanju
ruku,
nezasluženi
politički
kapital.
Čanak
ističe
da
su,
pored
Koštunice,
i
"Mićunović
i
Stambolić
bili
takođe
u
planu
za
predsedničke
kandidate".
Doduše,
Nenad
Čanak
je
donekle
svestan
Koštuničinih
vrednosti
i
zasluga:
"Vojislav
Koštunica
u
ovom
trenutuku
jeste
izuzetno
cenjen
ali,
ali
ne
smemo
zaboraviti
da
je
on
to
postao
time
što
smo
ga
mi
kandidovali
kao
DOS
i
stali
iza
njega
svojim
ugledom
i
uticajem
i
u
njega
projektovali
antimiloševićevsko,
a
ne
prokoštuničino
raspoloženje.
U
njega
se
projektovala
želja
da
se
prekine
sa
starim
načinom,
a
ne
da
se
prihvai
program
DSS
koja
je
oduvek
bila
jedna
strančica
salonskih
fašista."
Mnogi
legaliste
doživljavaju
kao
spasioce
nacije,
države
i
socijalnog
mira.
To
se
posebno
odnosi
na
složenu
ličnost
Vojislava
Koštunice.
U
Koštunicu
su
položene
velike
nade.
Jedni
u
Koštunici
vide
čoveka
koji
će
Srbiju
na
podnošljivo
moralan
način
izbaviti
od
Miloševićevih
greha
i
pripisivanja
kolektivne
krivice;
drugi
u
njemu
vide
mimikrični
produžetak
nacionalne
politike
na
minimalnom
nivou,
dok;
treći
Koštunicu
otvoreno
ne
podnose
i
"raskrinkavaju"
ga
različitom
tipovima
argumentacije,
pomoću
onoga
za
šta
veruju
da
su
neoborivi
dokazi.
Ovo
poslednje
se
svodi
na
tezu
da
je
Koštunica,
u
suštini,
isti
ili
gori
od
Miloševića.
Jedni
se
nadaju
i
očekuju
da
Koštunica
bude
potpuno
različit,
da
niučemu
ne
podseća
na
Miloševića,
dok
bi
drugi,
verovatno,
želeli
da
Koštunica
što
više
liči
na
Miloševića,
ali
su
razočarani
što
ne
liči.
Mišljenja
se
u
skladu
sa
političkim
iskustvom,
stavovima
i
očekivanjima,
dabome,
veoma
razlikuju.
Tako
je
književnik
i
politički
aktivista
Matija
Bećković,
sa
karakterističnim
agitatorskim
nadahnućem,
preporučivao
Koštunicu
rečima:
"On
je
oličenje
nove,
mlade,
obrazovane,
moderne,
lepe,
nekompromitovane
Srbije.
Njegovo
ime
bi
moglo
biti
pravi
odgovor
na
pitanje:
"Ko
je
vaš
kandidat?"
Koštunica
je
ispod
Rudnika,
odakle,
odavno
nije
bilo
čoveka
koga
čeka
srpski
narod.
A
kad
god
je
taj
narod
postojao,
tu
su
se
rađale
njegove
vođe.
On
je
čovek
budućnosti,
formula
u
koju
može
mnogo
da
stane,
a
da
opet
ostane
svoj.
Ne
znam
šta
o
tome
milsi
on
sam,
ali
da
je
on
taj,
čini
mi
se
da
znam
bolje
od
njega."
Bivši
predsednk
SRJ,
književnik
Dobrica
]osić
sličnim
rečima
podseća
da
je:
"podržavajući
DOS
i
Koštunicu
izrazio
uverenje
da
će
Srbijom
upravljati
novi
ljudi
koji
će
voditi
novu
nacionalnu
i
državnu
politiku.
A
da
ti
novi
ljudi
treba
da
budu
sposobni,
mladi,
pošteni
i
vredni.
Takođe
i
da
DOS
i
predsednik
Vojislav
Koštunica
takve
ljude
ne
treba
da
vide
samo
u
svojim
strankama
nego
i
u
čitavom
sprskom
društvu.
To
je
za
mene
bitan
uslov
da
se
Demokratska
revolucija
preobrazi
u
opšti
preporod
Srbije."
Na
istorodnom
epskom
temelju
politike
ne
izostaje
ni
političar-književnik
Vuk
Drašković:
"Najiskrenije,
verovao
sam
da
samo
dva
Vojislava,
Mihaijlović
i
Koštunica,
sigurno
teraju
Miloševića
u
drugi
izborni
krug,
a
to
znači
u
poraz."
Suprotno
trojici
književnika/političara
Nenad
Čanak
konstatuje:
"I
posle
propasti
velikosrpskog
ekspanzionizma
Slobodana
MIloševića,
došli
smo
u
situaciju
da
Vojislav
Koštunica
praktično
igra
nastavak
iste
uloge."
I
odmah
potom:
"Suštinska
promena
je
u
tome
što
se
Srbija
prvi
put
suočila
s
jasnom
činjenicom
da
nije
bio
problem
u
Miloševiću,
nego
u
ideologiji.
I
da
oni
koji
će
nastaviti
da
je
promovišu
-
a
Vojislav
Koštunica
je
njen
simbol
-
vode
Srbiju
u
novi
krug
pakla."
Ali,
negativno
poistovećivanje
Koštunice
sa
Miloševićem,
za
Čanka
nije
dovoljno
ubedljivo
zato,
nešto
kasnije,
drugim
povodom
i
na
drugom
mestu,
on
daje
detaljnije
objašnjenje:
"Govorim
o
memorandumskom
klanu
čiji
su
eksponenti
pojedine
stranke
i
lideri.
Ovde
nije
u
pitanju
stranačka
stvar,
već
duboko
ideološka
platforma
koja
samo
menja
svoje
favorite
koji
igraju
na
otvorenoj
sceni.
Režija
uvek
ide
iz
istog
mentalnog
kruga
načertanijsko-memorandumskog
koji
se
do
danas
bavi
istim
idejama.
Kada
je
propala
ideja
Velike
Srbije
u
teritorijalnom
smislu
dobili
smo
hegemonističku
unutar-srpsku
priču
potiranja
razlika."
Da
je
u
oštroj
kritici
"srpskog
nacionalizma"
od
ranije
dosledan
Čanak
potvrđuje
sledećim
rečima:
"..stvoriti
državu
sa
srpskom
većinom
u
ideološkom
smislu,
gde
se
pripadnost
srpskom
etnosu
vezuje
za
jednu
ideološku
platformu.
I
radikali,
i
SPS,
i
JUL,
i
SSJ,
i
bilo
koja
od
tih
"patriotskih"
snaga
se
bori
za
istu
stvar.
Oni
među
sobom
nemaju
nikakve
političke
razlike,
čak
ni
monarhiste
ne
trpe,
nego
je
u
pitanju
pravolinijska
ideja
boljševičko-nacionalističkog
socijalizma,
dakle
nacionalsocijalizma.
U
to
spada
i
DSS
i
njeni
sateliti
koji
sada
pokušavaju
da
stvore
"patriotski
blok"
gde
ih
Koštunica
i
ljudi
oko
njega
čuvaju
od
izvođenja
na
sud
i
pred
lice
pravde
u
smislu
odgovaranja
za
ono
što
se
desilo."
Ili
sledeće:
"Dokle
će
nas
dovesti
to
ne
davanje
da
se
zemlja
rasparča?
Setite
se
dokle
smo
stigli
sa
nastojanjem
da
sačuvamo
celinu.
Vojvodina
neće
više
da
propada
da
bi
se
poistovetila
sa
jedinstvenom
Srbijom.
Ima
života
i
van
Beograda.
Kada
se
oni
iz
Beograda
toga
sete
možda
se
i
dogovorimo."
Čankova
obuzetost
likom
i
delom
Vojsiava
Koštunice
zaslužuje
još
nekoliko
navoda.
Čanak,
naravno
ne
prihvata
nacionalizam,
štaviše,
pokazano
je
da
ga
se
gnuša,
tako
da
za
njega
nema
dilema,
da
ne
može
biti
"umerenog
nacionalizma:
"To
je
kao
krokodil
vegetarijanac.
Ne
može
on
da
bude
umeren:
ili
postoji
ili
ne
postoji.
"Nasmešeni
nacionalista",
to
znači
da
pokazuje
zube
celom
svetu,
a
to
je
upravo
nastavak
onoga
što
smo
imali
do
sad."
Na
isto
mestu
u
razgovoru
Čanak
ponavlja
svoju
frapantnu
mantru:
"Kombinacijom
socijalne
napetosti
i
"umerenog
nacionalizma"
dobiće
se
vrlo
neumeren,
ekstreman,
pravi
izvorni,
socijalno
zasnovan
fašizam.”
Koštuničinu
navodnu
fašistoidnost,
slično
Čanku,
ali
na
drugi
način,
zapazio
je
i
Bogdan
Bogdanović:
"Naš
šef
države
vrlo
pažljivo
sakuplja
sve
najgore
što
je
ostalo
od
Vukovih
četnika
i
ostalih
barapskih
desnih
partija
i
mislim
da
on
njima
ide
uz
dlaku
i
od
njih
pravi
svoje
biračko
telo.
A
to
je
uvod
u
fašizam."
Popularni
vojvođanski
lider
i
arhitekta
neuspeli
političar,
dakle,
u
Koštuničinom
nastupu
prepoznaju
pomaljanje
fašističkog
svetonazora.
Oni
Koštunicu
doživljavaju
po
obrascima
nekadašnje
levičarske
kritike
pravoslavnog
klero-nacionalizma,
nikolajevstva
i
ljotićevstva
kao
političku
sablast,
srpskog
nacional-socijalistu
i
fašistu?
Nasuprot
Čankovih
"jakih
reči"
upićenih
Koštunici,
drugi
vojvođanski
politčar
Mile
Isakov
ima
daleko
više
poverenja
u
aktuelnog
predsednika
SRJ:
"Mi
sa
Koštunicom
imamo
razlika
po
pitanju
Vojvodine
-
on
je
vidi
kao
jednu
od
regija,
ali
ne
smeta,
pošto
je
legalista,
držaće
se
Ustava
i
zakona.
Na
nama
je
da
se
za
svoju
autonomiju
izborimo
i
uspećemo
kada
se
budu
vrednovali
argumenti.
Sigurni
smo
da
će
to
Koštunica
poštovati."
Istovremeno,
radikal
Aleksandar
Vučić,
Koštuničin
politički
negativitet
prepoznaje
na
savim
drugom,
kriptopolitičkom
planu:
"Smatram
da
je
Koštunica
daleko
najodgovorniji
za
sve
što
se
dešava
i
da
je
on
ključ
cele
megaprevare.
Niko
živi
Đinđića
ne
voli
i
svi
to
znamo.
Međutim,
neki
ljudi
se
i
dalje
zavaravaju
Koštunicom,
misleći
da
je
on
nešto
spasavao
i
da
će
on
nešto
da
spasava.
On
je,
u
stvari,
sve
ove
doveo
na
vlast
i
sada
se
čudi
što
oni
vladaju.
On
ih
i
drži
na
vlasti."
Vučić,
dakle,
Koštunicu
kao
"najobaveštenijeg
čoveka
u
zemlji"
(kako
je
jednom
primetio
lider
SRS
Šešelj)
ne
doživljava
kao
moralizatorskog
marginalca,
nego
kao
presudni
agens
"megaprevare".
Sa
druge
strane
političke
ulice,
sa
vrha
DOS-a,
već
citirani
demohrišćanin
Protić,
poput
Čanka
takođe
opsednut
Koštunicom,
izvodi
niz
slobodnih
poređenja:
"Koštunica
je,
kao
i
Tuđman
nekada,
formalno
stilizovan
kao
pobednik
nad
komunistima.
Drugo,
kod
obojice
je
nacionalno-demokratska
opcija
mnogo
više
nacionalna
nego
demokratska.
Treće,
i
Koštunica
je,
kao
i
Tuđman
svojevremeno,
opsednut
državom
i
vlašću.
Četvrto,
Koštunica
se
slično
Tuđmanu
oslanja
kao
na
poluge
na
ljude
iz
komunizma,
tj.
prethodnog
režima.
I,
poslednje,
najvažnije,
obojica
su
težila
da
zaštite
optužene
za
ratne
zločine
iz
svojih
država."
Za
čudo,
merna
veličina
Protićeve
analogije
je
pokojni
hrvatski
predsednik
Franjo
Tuđman.
I
zagrebački
sociolog
Žarko
Puhovski,
takođe
se
odvažio
da
uporedi
svog
"starog
prijatelja
Voju",
ali
ne
sa
Tuđmanom,
nego
sa
liderom
Hrvatske
liberalne
stranke
Draženom
Budišom.
Ocena
Puhovskog
ide
u
prilog
Koštuničine
intelektualne
i
moralne
nadmoći:
"Budiša
sigurno
nema
te
intelektualne
sposobnosti
koje
ima
Vojo
Koštunica,
mada
među
njima
postoji
sličnost
u
tome
što
obojica
imaju
želju
za
pomalo
pompeznim
moraliziranjem
u
politici.
No,
Budišini
ukloni
ka
radikalnoj
desnici...
doveli
su
u
sumnju
njegovu
moralističku
poziciju
i
valja
se
nadati
da
se
to
neće
dogoditi
Koštunici."
Politikolog
Slobodan
Inić
je,
takođe,
bio
uveren
da
je
pronikao
u
unikatnu
tajnu
Koštunične
političke
pojave.
"Ne
postoji
valjda
niko
na
političkoj
pozornici
Srbije
u
ovih
poslednjih
pet
godina
"pluralizma",
ko
je
našem
žalosnom
nacionalnom
i
političkom
stanju
iz
redova
opozicije
toliko
doprineo,
a
da
se
ne
zove
onaj
drugi
Vojislav...
kao
-
Vojislav
Koštunica.
Teško
je,
takođe,
pronaći
nekoga
od
stranačkih
vođa
ko
je
spreman
da
se
na
riječima,
opet,
toliko
poziva
na
načela
u
politici
i
političkim
borbama
(...)
a
ko
je,
ne
manje,
spreman
da
ih
izda
u
prvoj
pogodnoj
prilici
kao
predvodnik
najnovije
generacije
"demokratskih"
Srbijanaca."
Očigledno
je
da
smireni
lik
predsednika
SRJ
Vojislava
Koštunice
izaziva
neumesne
i
ostrašćene
reakcije,
koja
vode
u
šokantna
poređenja.
Koštunica
je,
između
ostalog,
otpužen
da
"želi
jednoumlje
marksističko-lenjinističkog
tipa
zamjeniti
ortodoksnim
fundamentalizmom."
Koštuničina
flegmatična
postojanost
iritira
sangvinične,
u
balkanističkom
diskursu
ogrezle
političare.
Zanimljiv
psihološki
fenomen:
politička
mirnoća
u
koju
se
podozreva,
koja
provocira
i
iritira!?
Izloženo
je
na
koje
se
sve
nečuvene
načine
Vojislav
Koštunica
poredi
sa
Slobodanom
Miloševićem
("novi
Sloba"),
Vojislavom
Šešeljom
("drugi
Vojislav"),
Franjom
Tuđmanom,
Draženom
Budišom
i
nacističkim
firerom
Adolfom
Hitlerom?
U
skladu
sa
ovdašnjim
shvatanjem
politike
"poštenjačina"
Koštunica
zasut
je
najgorim
diskvalifikacijma
i
etiketama.
Kad
je
reč
o
svakako
najgorem
poređenju
sa
nacistima
nije
na
odmet
navesti
pronicljive
reči
kulturologa
Žike
Bogdanovića:
"Krivicu
više
-
zanimljivo
i
indikativno
-
za
praroditeljski
nacionalni
greh
ne
nosi
samo
"srpska
buržuazija",
već
i
ukupno
nacionalno
biće
-
razume
se,
osim
onih
koji
su
u
međuvremenu
sami
sebi
oprostili.
Tako,
jedva
da
smo
nešto
različiti
od
nacista,
i
to
samo
u
kvantitativnom
smislu,
budući
da
su
nam
zločini,
ipak
brojčano
nižeg
reda
vrednosti;
i
stoga
je,
kao
genocidičnim,
neophodno
nad
svima
nama
izvršiti
denacifikaciju."
Bogdanovićeve
upozoravajuće
reči
nalaze
u
potvrdu
u
sve
učestalijim
sugestijama
za
denacifikaciju
delova
ovdašnje
"zabludele
nacionalne
elite".
Filozof
Miša
Đurković
je
lucidno
produbio
tu
temu:
"Fenomen
popularnosti
predsednika
SRJ
je
mehanički
ubačen
u
matricu
koja
je
u
proteklih
deset
godina
iskonstruisana
i
nereflektivno
nametnuta,
ne
samo
kao
dominantna
već
kao
gotovo
jedina
postojeća
na
opozicionoj
intelektualnoj
sceni.
Ova
matrica
kaže
da
su
Srbi
po
tradiciji
podanički
narod
koji
karakteriše
izrazito
kolektivistički
i
cezaropapistički,
traženju
Vođe
sklon
mentalitet,
i
kao
takve
ih
sa
Rusima,
smešta
u
azijatske,
orijentalne,
nedemokratske
narode."
U
sistematičnom
naturanju
ovakvih
krivotvorina
Đurković
uočava
opasnost
od
"unutrašnje
"orijentalizacije"
i
kolonizacije
srbijanskog
društva"
i
pojave
"totalitarnih,
"prosvećenih"
apsolutizama
umišljenih
unutrašnjih
denacifikatora,
civilizatora
i
usrećitelja."
Suprotno
na
početku
citaranom
Žarku
Koraću,
Miša
Đurković
smatra
da
je
ovaj
ideološko-propagandni
vid
tumačenja
Koštuničine
popularnosti
sveden
na
podaničku
autoritarnost
birača,
temeljno
pogrešan.
Ima,
međutim,
i
umerenijih,
u
svakom
slučaju
razložnijih
uvida,
od
prikazanih
hiperboličnih
učitavanja
nacifašističke
prirode
Koštuničinog
lika.
Žarko
Korać,
koji
svakako
nije
Koštuničin
ideološki
istomišljenik,
zapaža
dvosmislenu
situaciju:
"Došli
smo
u
disproporciju
unutar
DOS-a
da
je
čovek
koji
je
nesumnjivo
lično
doprineo
pobedi
opozicije
nad
Miloševićem,
takođe
bio
i
neko
u
koga
smo
svi
investirali
svoje
ambicije,
svoje
nade,
svoje
želje
i
svoj
rad.
Dakle,
Koštunica
je
i
realan
čovek
političar,
koji
je
pobedio,
ali
i
simbol
svih
nas,
živ
čovek
i
simbol
jedne
borbe."
Koštuničin
rival
pragmatičar
Đinđić
svestan
je
lične,
partijske
i
koalicione
povezanosti
sa
Koštunicom.
Evo
šta
je
o
toj
vezi
govorio
sam
Đinđić
neposredno
pred
osvajanjje
vlasti
DOS-a:
"Svoju
odgovornost
sam
u
potpunosti
vezao
za
uspeh
Koštunice
i
njegov
neuspeh
je
više
moj
neuspeh
nego
njegov,
jer
on
je
samopožrtvovano
prihvatio
nešto
što
mu
je
nametnuto.
Nije
se
on
takmičio,
pa
rekao:
hoću,
hoću,
nego
smo
ga
mi
stavili
pred
svršen
čin.
I
praktično,
činjenica
da
je
on
naš
izbor,
pre
svega
DS-a,
vezuje
njegov
neuspeh
direktno
s
nama
i
u
to
nema
nikakve
sumnje.
Ako
on
uspe,
to
je
njegov
uspeh.
Ako
on
ne
uspe,
to
je
neuspeh
nas
koji
smo
napravili
tu
koncepciju.
(...)
Koštunica
može
da
vodi
ofanzivnu
kampanju,
a
mi
hvaleći
ga
i
ističući
njegov
vrline,
možemo
da
istaknemo
njegove
skrivene
potencijale
i
ostvarimo,
što
ni
u
jednom
drugom
slučaju
nije
bilo
moguće."
Đinđićeve
reči
o
načinu
Koštuničinog
izbora
za
lidera
DOS-a
autobiografski
je
potvrdio
i
sam
Koštunica:
"Ja
nisam
ni
nameravao
da
se
kandidujem,
nisam
se
nudio,
misam
se
preporučivao,
i
tu
odluku
sam
vrlo
teško
doneo.
Jedan
od
razloga
za
moje
kolebanje
bio
je
vezan
i
za
te
složene
odnose
između
Srbije
i
Crne
Gore.
Onoga
trenutka
kada
sam
ušao
u
tu
bitku,
rešen
sam
da
u
njoj
ostanem
do
kraja."
Toliko
o
pragmatičnom
korišćenju
osvedočenih
političkih
vrlina
izabranog
"najboljeg
kandidata"
i
"simbola",
od
strane
nesimboličnog
skupa
"nemogućih
kandidata".
Đinđićev
realističan
stav
-
da
se
bez
Koštunice
nije
mogao
pobediti
Milošević
-
utoliko
zanimljiviji
što
je
posle
godinu
dana,
zarad
očuvanja
nade
u
promene
(kako
kaže
citirani
Čanak),
sve
rašireniji
stav
da
se
“sa
Koštunicom
ovako
dalje
više
ne
može”.
Atribut
političkog
poštenja,
koje
je
pragmatično
uočio
Đinđić,
kao
dobitnički
izborni
adut,
potvrđen
je
i
u
anketi
NIN-a,
sprovedenoj
pred
izbore
septembra
2000.
Poučni
rezultati
te
ankete
pokazali
su
da
je
Koštunica
"tukao"
Miloševića
u
svim
ispitanim
pokazateljima:
mogućnosti
da
izvede
zemlju
iz
izolacije;
popravi
odnose
sa
Crnom
Gorom;
uvede
red,
poštuje
Ustav
i
zakone,
tj.
uspostavi
pravnu
državu.
Anketa
je,
međutim,
ukazala
da
anketirani
građani
presudnu
prednost
daju
nepotkupljivo
moralnim
svojstvima
tadašnjeg
kandidata
opozicije:
sposobnosti,
doslednosti
i
poštenju.
Moralna
simbolika
rušenja
Miloševića
mnogima
je
pružala
nadu
u
očajnom
osećaju
poraza
i
etičke
degradacije
na
nacionalnom
i
državnom
planu.
Toga
su
svesni
i
neki
drugi
analitičari.
Razmišljajući
o
promenjenoj
konstelaciji
snaga
na
političkoj
sceni
Srbije,
sociolog
Mladen
Lazić
o
Koštuničinom
epicentralnom
moralnom
imidžu
misli
sledeće:
"Koštunica
je
specifičan
i
po
tome
što
je
njegova
situacija
sasvim
paradoksalna.
On
sada
služi
kao
tačka
okupljanja
i
takozvane
levice
i
takozvane
desnice
u
Srbiji.
Po
svom
političkom
programu
Koštunica
je
na
desnici
ili
na
desnom
centru,
kako
on
to
voli
da
kaže,
a
po
svom
nacionalnom
programu
on
privlači
ono
što
se
lažno
predstavljalo
kao
levica,
dakle
bivše
socijaliste.
S
druge
strane,
pošto
je
on
čovek
koji
nastupa
s
moralističkih
pozicija,
može
da
služi
i
kao
neki
kišobran
za,
po
mom
mišljenju,
uglavnom
lažne
moraliste
hrišćanskog
tipa.
Koštunica,
dakle,
okuplja
ljude
krajnje
raznorodnih
opredeljenja."
Slično
Laziću,
uz
određenu
skepsu,
misli
i
istoričar
Aleksa
Đilas,
kada
kaže:
"Koštunica
je
složenija
pojava.
On,
verujem,
gaji
unutar
sebe
stvarno
osećanje
pravednosti.
To
nije
čovek
koji
je
vlastoljubiv.
Veruje
u
demokratiju
i
pravnu
državu.
Ali,
pokazalo
se
da
nije
lider."
Filozof
Miša
Đurković
racionalne
razloge
Koštuničine
popularnosti
sagledao
je
ovako:
"Najpre,
on
je
kao
figura
simbol
promena
i
obaranja
Miloševićevog
režima
i
njegova
harizma
je
slična
onoj
koju
je,
recimo,
Havel
imao
u
Čehoslovačkoj
ili
Valensa
u
Poljskoj
u
sličnim
situacijama.
Zatim,
svi
ostali
politički
lideri
su
zbog
različitih
subjektivnih
i
objektivnih
razloga
(polu)kompromitovani
ili
(polu)potrošeni;
to
su
indirektno
priznali
i
lideri
DOS-a
vodeći
kampanju
tako
što
su
predstavljali
Koštunicu
kao
jedinog
koji
može
da
pogleda
narodu
u
oči."
Iz
predočenih
negativnih
i
pozitivnih
poređenja,
po
svemu
sudeći,
Vojislav
Koštunica
snagom
sopstvene
ličnosti
ponajviše
potseća
na
samog
sebe.
Pragmatičari
Pragmatičari
oličeni
u
premijeru
Srbije
Zoranu
Đinđiću
i
dosovskoj
koalicionoj
većini,
smatraju
da
je
demokratija
nemoguća
bez
"velikog
skoka",
nelinearnosti
i
diskontinuiteta,
koji
zahtevaju
uporni
politički
dinamizam
i
praktično
rešavanje
problema.
Đinđić
o
potrebi
promene
sistema
kaže:
"Jedna
od
razlika
je
i
što
je
on
uvek
legalista,
a
ja
nisam.
I
zaista
mislim
da
jedan
loš
sistem
ne
možemo
menjati
kockicu
po
kockicu
u
skladu
sa
pravilima
istog
sistema,
jer
na
nekim
mestima
on
je
tako
napravljen
da
ne
može
da
se
promeni.
Kao
što
se
Ustav
Srbije
ne
može
uopšte
promeniti.
Poštujući
pravila
tog
sistema,
jedino
do
čega
možemo
doći,
jeste
isti
taj,
samo
nešto
malo
bolji
sistem."
Đinđić
je,
doduše,
poodavno
uočio
razliku
u
političkom
pristupu
u
odnosu
na
tadašnjeg
opozicionog
kolegu
Koštunicu:
"Osnovna
razlika
između
nas
je
u
tome
što
se
DSS
zalaže
za
velike
državne
i
ustavne
promene,
a
ekonomski
problemi
bi
se
rešavali
usput
ili
kasnije.
Mi
se
zalažemo
za
radikalne
promene
u
domenu
privrede,
a
ustavne
i
državne
promene
bi
usledile
kasnije."
Pragmatisti
ne
odustaju
od
političkog
menadžmenta
i
dektretizma.
Oni
se
ne
plaše
decizionizma,
bez
obzira
na
legalističko
ukazivanje
na
iskušenja
zapadanja
u
postmiloševićevski
autoritarizam.
To
je
uočio,
i
sa
tim
se
ne
slaže
Aleksa
Đilas:
"Vladanje
uredbama
je
opravdano
jedino
u
slučaju
vanrednog
stanja.
Ono
je
početak
marginalizacije
parlamentarizma,
što
može
da
vodi
diktaturi."
Odatle
se
čini
da
hiperaktivni,
katkad
i
nervozni
pragmatisti
povremeno
zastranjuju
u
reformske
privide
koji
obezbeđuje
alibi
vlasti.
Mnogi
među
pragmatistima
prepoznaju
užurbanu
novu
elitu
koja
nema
dovoljno
sluha
za
potrebe
saniranja
i
održanja
socijalnog
mira
posle
traumatičnog
miloševićevog
razdoblja.
Među
legalistima,
i
ne
samo
među
njima,
postoji
mišljenje
da
ekstremni
pragmatizam
još
više
destabilizuje
društvo
posle
ratnih
razaranja,
uvodeći
ga
u
novi
ciklus
neizvesne
tranzicione
destrukcije.
Strpljivim
i
obazrivim
legalistima
pragmatisti
često
liče
na
usiljene
modernizatore
koji
se
u
svom
poletnom
voluntarizmu
i
novotarijama
previše
oslanjaju
na
uticaje,
uslove,
nagovore
i
naređenja
spoljašnjih
činilaca,
a
premalo
na
volju
naroda.
Za
pragmatiste
legalisti
misle
da
su
isuviše
kooperativni,
čak
do
nivoa
snishodljivosti;
dok
pragmatisti
optužuju
legaliste
ne
samo
za
neažurnu
saradnju
sa
svetom
nego
i
za
već
viđenu
sklonost
ka
osamljivanju,
izolacionizmu.
Na
unutrašnjem
planu
pragmatisti,
poput
legalista,
zastupaju
načelo
podele
vlasti,
ali
po
njihovom
shvatanju
izvršna
vlast
oličena
u
premijeru
(kancelaru)
trebalo
bi
da
ostvaruje
naglašeniju
ulogu
u
odnosu
na
predsednika.
Skoro
svi
pragmatičari
su
republikanci,
i
monarhiju
respektuju
samo
kao
neizbežan
faktor
tradicionalističkih
političkih
zamajavanja.
Ali,
ukoliko
bi
povratak
monarhije,
kojim
čudom,
iz
bilo
kog
unutrašnjeg
ili
spoljašnjeg
razloga,
postao
neizbežan,
nema
sumnje
da
bi
većina
pragmatista
sa
istim
republikanskim
žarom
bila
lojalna
novom
kraljevskom
obliku
uređenja.
Pragmatisti
se
diče
avangardnom
ulogom
"pesnice"
u
razbijanju
Miloševićeve
monokratije
i
odlučnim
sprečavanjem
konsolidacije
ostataka
prethodnog
režima.
Pragmatisti,
takođe,
smatraju
da
legaliste
predstavlja
mala
stranka
precenjenog
uticaja
i
prevelikih
ambicija,
bez
dovoljno
sluha
za
koalicione
potrebe,
koja
nije
shvatila
da
ne
može
biti
opozicija
vlasti
u
kojoj
je!
Opravdanje
za
prolongiranje
izbora
pragmatisti
nalaze
u
inicijalnom
dogovoru
i
ciljevima
koalicije
DOS.
Pragmatisti
su
svesni
vlastite
nepopularnosti
i
verovatnog
poraza
u
slučaju
trenutnog
raspisivanja
izbora.
Zato
pragmatisti
žele
održanje
jedinstva
koalacije
nekoliko
stvarnih
i
mnoštva
virtuelnih
stranaka
koje
bi
posle
izbora,
skoro
sigurno
prešle
u
politički
zaborav.
Otuda
se
umereni
i
zabrinuti
pragmatisti
zalažu
za
"moratorijum"
na
podele
u
DOS-u
i
reorganizovanje
u
DOS
plus.
Pragmatizam
se
doživljava
kao
razboriti
realizam,
potpuno
svestan
političkih
uslovljenosti
i
spoljašnjih
ograničenja
u
realizaciji
državnih,
nacionalnih
i
građanskih
interesa.
"Mladi"
Đinđić
je
1991.
godine
to
izložio
kroz
sledeće
reči:
"Jedini
put
iz
ovog
ćorsokaka
jeste
put
destrukcije
Miloševićevog
pojma
nacionalnog
interesa.
Neophodno
je,
najpre,
pokazati
da
ovaj
interes,
ni
u
jednoj
svojoj
dimenziji,
nije
u
nekoj
vezi
sa
represivnim,
nasilnim
ili
čak
ratnim
sredstvima.
Srpski
nacionalni
interes,
kao
interes
naroda
koji
nije
etnički
i
teritorijalno
homogen,
po
svojoj
suštini
traži
demokratska
sredstva
svog
ostvarenja."
Pragmatičari
uvažavaju
beskorisnost
potpunog
nacionalnog
i
državnog
nihilizma
separatista
iz
savezničkih
mini-stranaka
u
DOS-u.
Obavešteni
pragmatisti,
a
oni
to
hoće
da
budu
u
svakom
trenutku,
ipak
znaju
dalekosežnu
vrednost
legalističkih
principa
vladavine
prava
i
pravne
države,
te
finalnu
kontraproduktivnosti
njihovog
omalovažavanja.
Viđeni
očima
sa
strane,
pragmatisti
su,
ako
ne
bolja
ono
svakako
kooperativnija
strana
DOS-a,
pogodnija
za
buduće
odnose
sa
Srbijom
i
SRJ
sa
međunarodnom
zajednicom.
Budući
da
je
simbol
i
sinonim
pragmatizma
premijer
Zoran
Đinđić,
on
kao
"jedini
evrokompatibilni
političar"
(kako
kaže
Pal
Šandor),
zaslužuje
koju
reč
više
o
prirodi
pragmatičnog
političkog
nastupa.
I
već
na
početku,
zapaža
se
upadljivo
odsustvo
pohvala,
pa
čak
i
umerenih
ocena,
u
pravom
moru
kritika
osim,
naravno,
reči
koje
Zoran
Đinđić
izgovara
o
samom
sebi.
Iako
je
većina
upućenih
uverena
da
su
Đinđić
I
Koštunica
politički
rivali,
Đinđić,
doduše
samo
donekle,
misli
suprotno.
"Ja
jesam
deo
tima.
Moja
ambicija
je
bila
da
učestvujem
na
merodavan
način
u
završetku
diktature
u
Srbiji
i
da
krene
jedan
normalan
politički
sistem.
Sada
više
nemam
neku
oročenu
ambiciju,
da
li
ću
ceo
mandat
ostati,
šta
će
se
posle
dešavati.
(...)
Moja
ambicija
j
zadovoljena
činjenicom
da
sam
5.
oktobra
video
leđa
Miloševiću.
Ja
sam
sve
svoje
političke
ciljeve
ostvario.
Možda
je
prethodnih
deset
godina
dovelo
do
toga
da
su
oni
postali
skromniji
nego
što
su
bili
1990.
godine,
kada
sam
želeo
da
budem
čovek
koji
će
uvesti
Srbiju
u
Evropsku
zajednicu.
Da
li
to
sada
mogu
da
sanjam,
nisam
siguran.
Borba
sa
Miloševićem
je
bila
gerila.
Sada
počinje
ozbiljna
politika
i
ne
bih
voleo
da
budem
viđen
kao
neko
ko
je
bio
dobar
za
politiku
pod
neregularnim
uslovima,
a
kada
je
došla
politika
pod
evropskim
uslovima,
onda
nije
sposoban."
U
javnom
mnjenju,
kako
je
predočeno,
vlada
uverenje
da
je
reč
o
dubokom,
možda
i
nesavladavimom,
sukobu
različitih
opcija.
Đinđić,
međutim,
sugeriše
suprotno:
"Osim
vizije
treba
imati
tim
koji
to
nosi
i
mi
i
jesmo,
pre
svega
Koštunica
i
ja,
mi
jesmo
taj
tim,
i
tu
nema
nikakvog
spora
među
nama."
Njegovo
mišljenje
ne
deli
Đorđe
Vukadinović:
"Oni
uopšte
nisu
srećan
tandem,
odnosno,
mislim
da
bi
za
Srbiju,
a
i
za
njih
lično,
bilo
kud
i
kamo
bolje
da
ih
neko
vreme
gledamo
kako
se
naizmenično
smenjuju
na
vlasti.
(...)
Čini
se,
naime,
da
umesto
željene
harmonizacije
i
uzajamnog
dopunjavanja
njihovih
političkih
manira
i
temperamenata
ovako
nedefinsan
odnos
kod
obojcie
samo
potencira
i
produbljuje
njihove
latentne
političko-psihološke
nedostatke
i
sklonosti.
Đinđić
postaje
još
brži,
nestrpljiviji
i
nemarniji
prema
dugoročnim
temama
i
proceduralno-moralnim
pitanjima,
a
Koštunica
se
još
više
ukopava
u
svoj
moralističko
legalistički
bunker,
i
postaje
još
sporiji,
neodlučniji
i
nepreduzimljiviji.
I
obojica,
prema
potrebi,
za
takvo
svoje
držanje
u
ponašanju
onog
drugog
uvek
mogu
pronaći
više
nego
dobro
opravdanje."
Zreli
Đinđič
je
očigledno
evoluirao
jer
je
pre
deset
godina
izjavio:
"Načelo
liderstva
nije
nespojivo
sa
demokratijom".
Da
bi
posle
deset
godina
to
sumirao
u
rečima:
"Kada
se
završavala
diktatura,
dolazila
je
dezintegracija,
a
zatim
se
javljala
snažna
ličnost
i
uveravala
nas
da
je
najbolja
diktatura."
Ipak,
pored
Đinđićevog
pokadšto
rezignantnog
odricanja
vlastoljubivosti,
nije
na
odmet
navesti
kakvu
je
dijagnozu
poodavno
dao
Đinđićev
politički
otac
i
kratkotrajni
zaštitnik,
Dragoljub
Mićunović.
O
"omiljenom
genijalcu
praksisovaca"
i
svom
nevernom
pulenu
(koji
nije
Brut!)
Mićunović
je
kazao:
"Pretendent
ambiciozan,
ne
samo
na
mesto
pretsednika
DS,
nego
mnogo
ambiciozniji
za
viša
mesta
u
ovom
našem
društvu
i
državi.
To
je
postalo
vidljivo,
ali
ambicioznost
je
vrlina,
to
ne
mora
biti
mana.
Pored
toga,
postojali
su
ljudi
koji
su
smatrali
da
novac
i
politika
moraju
ići
zajedno
i
da
svoju
finansijsku
moć
moraju
pretočiti
u
političku
moć.
Oni
su
se
kladili
na
"odličnog
trkača"
i
smatrali
su
da
u
to
treba
uložiti
novac.
Zato
su
tu
i
uložili,
računajući
da
će
im
se
jednog
dana
profitabilno
vratiti."
Trezveni
Mićunović
je
prema
Đinđiću
bio
i
ostao
blagonaklon.
Podorobno
isptujući
njihov
politički
odnos
to
je
uočio
i
publicista
Nenad
Stefanović.
On
navodi
da
je
Đinđić
s
početka
smatran
za
Mićunovićevog
"klinca
skakavca",
"niskog
rejtinga
u
osnivačkoj
grupi
DS
sastavljenoj
od
"13
apostola
srpske
demokratije".
O
tom
višesmislenom
odnosu
Stefanović
dalje
kaže:
"Od
osnivanja
stranke
Đinđić
je
bio
Mićunovićev
Trocki.
(...)
Bio
mu
je
veran
i
odan
prijatelj
i
desna
ruka,
Mićunović
se
ponosio
pragmatičnoću
svoga
Trockog,
koji
je
uspevao
da
bez
kukumavčenja
nabavlja
novac
za
stranku,
da
organizuje
i
plaća
stranački
aparat…"
Razmišljajući
o
današnjem
Đinđiću
sociolog
Žarko
Puhovski,
povodom
odluke
o
izručenju
Miloševića,
kaže:
"Đinđić
je
to
učinio
sa
ekstremnom
pragmatičnošću
koja,
principijelno
govoreći,
po
mnogo
čemu
nije
sasvim
korektna,
ali
mislim
da
je,
s
obzirom
na
dugogodišnje
stanje
duha
u
Srbiji,
imala
gotovo
lječidbeni
karakter
pozitivnog
šoka."
Slično
Puhovskom
o
Đinđićevom
pragmatizmu
misli
i
sociolog
Mladen
Lazić:
"Đinđić
je
prozapadno
orijentisan,
ima
tipično
ciničan
zapadni
način
razmišljanja.
Njega
zanima
efekat
i
on
ne
analizira
moralne
konsekvence
svojih
činova.
Možemo
to
da
ocenjujemo
kako
hoćemo,
ali
to
je
ono
što
se
smatra
modernim
ponašanjem.
Međutim,
Đinđić
deluje
u
društvu
koje
ima
dosta
izražene
predmoderne
karakteristike,
tako
da
takvo
njegovo
ponašanje
često
ima
kontraefekat.
(...)
Ne
samo
da
se
udvara
pogrešnom
krugu
ljudi
koji
njega
nikada
ne
mogu
da
podrže,
nego
istovremeno
odbija
od
sebe
upravo
one
ljude
koji
su
ga
do
sada
podržavali,
bez
obzira
da
li
su
stajali
iza
njega
ili
ne.
Dakle,
ta
njegova
pragmatičnost
je
krajnje
uslovna."
Već
citirani
publicista
i
kasniji
funkcioenr
DS-a
Nenad
Stefanović
nadahnuto
zapaža
osobine
"navesnika
makluanizacije
srpske
politike"
i
njegov
"mehanizam
opošljavanja
politike":
"Gde
se
završava
politika,
a
gde
počinje
biznis,
to
staro
pitanje
svih
parlamentarnih
sistema,
u
DS-u
je
konačno
izbrisano
kao
lažna
dilema.
To
su
jednojajčani
sijamci,
u
stvari,
to
je
preslikana
mentalna
situacija
samog
Đinđića.
U
njemu
paralelno
egzistira
duša
biznismena
i
duša
političara.
Za
razliku
od
Fausta,
kod
njega
se
te
dve
duše
nisu
pobile.
On
je
srpski
kontra
Fuast."
Naposletku,
evo
Stefanovićevog
biografskog
krešenda
Đinđićeve
suštine:
"Njegovo
poimanje
sveta
je
tipično
za
kompjutersku
generaciju.
Đinđićeva
svest
je
kao
neko
silikonsko
vlakno,
koje
ogromnom
brzinom
propušta
informacije,
osete,
mirise,
ukuse,
i
ništa
ne
zadržava
kao
svoje
trajno
svojstvo.
Otuda
proističe
i
njegov
pragmatizam
kao
moralom
neopterećeni
pogled
na
svet."
Stefanović,
dakle,
smatra
da
je
pragmatizam
imoralizam,
te
da
Zoran
Đinđić,
poput
Muzilovog
"čoveka
bez
svojstva",
nema
trajne
osobine
i
da
je,
verovatno,
upravo
zbog
toga
pragmatičan.
Ali,
da
se
ne
bude
nepravedan
u
potrazi
za
sličnostima,
ne
liči
samo
Vojislav
Koštunica
na
Slobodana
Miloševića
nego
mu
je
sličan
i
Zoran
Đinđić.
Tako,
recimo,
pisac
Vidosav
Stevanović
smatra:
"Toj
mešavini
nerazumljivog,
iracionalnog,
bahatog,
sitnokalkulantskog
i
pogrešnog
-
što
je
nepogrešivo
odlikovalo
Miloševićevu
spoljnu,
unutrašnju
i
ekonomsku
politiku
-
Đinđić
je
uspeo
dodati
nešto
sopstvene
zbunjenosti."
Šta
je
o
premijerovom
shvatanju
politike
mislio
politikolog
Slobodan
Inić,
rečito
govori
naslov
poglavlja
u
njegovoj
posthumno
objavljenoj
knjizi
"Potreti":
"Zoran
Đinđić
-
politika
kao
šverc".
No,
Stefanovića
i
Inića
u
oceni
"đinđizma"
daleko
prevazilazi
Vuk
Drašković.
Prema
zaključcima
SPO
u
današnjoj
Srbiji
vlada
bezakonje,
kriminal
i
pljačka
građana.
Mafija
dobija
unosne
poslove,
koji
se
finansiraju
iz
međunarodnih
kredita
i
donacija.
Ono
što
je
do
nedavno
radio
diktator
Milošević,
prema
lideru
SPO,
sada
radi
premijer
Đinđić.
Nekadašnji
neosporni
vođa
opozicije
Vuk
Drašković,
o
jednom
do
svojih
naslednika
misli
sldeće:
"Mafija
je
centralizovana
i
pod
kapom
je
srpskog
premijera.
Stavio
je
pod
svoje
sada
i
parlament,
izveo
"parlamentarni
puč"
o
čemu
Milošević
nije
nikada
ni
pomislio.
(...)
Iako
smo
mislili
da
je
Miloševićevo
vreme
najgore
i
najteže
vreme,
sada
je
daleko
gore.
(...)
Imamo
posla
sa
ljudima
koji
će
rasparčati
državu
da
bi
obezbedili
feud
za
sebe.
Izlaz
je
u
izborima
što
pre
i
neka
nas
ne
zamajavaju
referendumom
u
Crnoj
Gori.
Moramo
zaustaviti
Đinđića
on
je
spreman
na
veliko
zlo."
Da
Zoran
Đinđić
nalikuje
Slobodanu
Miloševiću
smatra
i
Kosta
Čavoški:
"Ja
ne
bih
hteo
da
budem
zao
prorok,
ali
sudeći
po
onome
što
je
do
sada
već
učinio,
on
dobrim
delom
nagoveštava,
ukoliko
dugo
ostane
na
vlasti,
a
to
je
malo
verovatno,
onog
pravog,
zrelog
Milošvića,
koji
nam
je
ostao
u
najgorem
sećanju.
Već
na
samom
početku
svoje
vlasti
Zoran
Đinđić
je
pokazao
da
ne
drži
ni
do
ustava
ni
do
zakona.
I
da
se
prosto,
snalazi
i
dovija,
kao
što
je
to
svojevremeno
činio
Josip
Broz.
Broz
je
ostao
zapamćen
po
čuvenoj
izreci
-
da
se
ne
treba
držati
paragrafa
kao
pijan
plota!
I
u
tom
pogledu
je,
ne
samo
Sloodan
Milošević,
nego
i
Zoran
Đinđić,
Brozov
učenik."
Neumerenim
i
pristrasnim
ocenama,
red
je
dodati
nešto
umerenije
tonove.
Istoričar
Aleksa
Đilas
proniče
u
iskrivljenu
sliku
i
mane
obojice.
"Koštunica
je
lažni
svetac,
a
Đinđić
neskriveni
grešnik.
Đinđić
ni
ne
krije
da
politiku
smatra
manje-više
makijavelističkom
delatnošću."
Đilas,
zapravo,
uviđa
nastavak
manihejske
logike
političkog,
potrebe
za
zlom
i
dobrom,
bolje
rečeno
liderskog
i
partijskog
priklanjanja
u
savremenoj
Srbiji.
Pragmatičari
se,
po
svemu
sudeći,
ne
razlikuju
od
pragmatizma.
Šta,
u
stvari,
radi
Đinđić:
Koštunicu
jedva
trpi
zbog
potreba
očuvanja
i
učvršćenja
vlasti;
Miloševića
je
izručio
i
ne
trpi
ga
čak
i
kada
je
u
Hagu;
kooperativan
je
i
poslušan,
ali
neomiljen.
Da
li
je
to
gubitnička
cena
pragmatizma
u
tradicionalno
nepragmatičnoj
Srbiji
u
kojoj
čak
i
“Brozov
učenik”
može
da
postane
“novi
Pašić”!
Prema
agenciji
"Beta",
5.
jun
2001.
F
Zoran
Đinđić
i
Ivica
Račan
naspram
Vojislava
Koštunice
i
Dražena
Budiše,
Most
radija
Slobodna
Evropa,
paralelni
intervju,
sagovornici
Žarko
Puhovski
i
Mladen
Lazić,
dnevnik
"Danas",
28-29.
jul
2001,
str.11,
intervjuer
Omer
Karabeg.
hronika
vesti (arhiva)