NOVA
SRPSKA
POLITIČKA
MISAO
Slobodan Divjak
Tiranija većine i odgovornost postojeće srpske vlasti
Kao
oblik vladavine, tiranija se određuje na različite
načine. Ipak, čini se da je najprikladniji onaj kojim
se ona definiše kao vršenje vlasti izvan prava: tamo gde prestaje
zakon, nastaje tiranija. Izraženo tradicionalnom terminologijom,
moglo bi se reći da u tiranskim režimima ne čini zakon
vladara, već, obrnuto, vladar čini svoju volju zakonom.
Drugim rečima, za razliku od liberalno-demokratskog poretka,
u kojem je javna vlast ograničena opštim normama (temeljnim
ili ustavnim zakonima) i vrši se u okviru zakona koji je regulišu,
dok građani imaju zajamčena prava da se obrate nezavisnom
sudstvu radi utvrđivanja i sprečavanja svake zloupotrebe
i prekoračenja ovlašćenja, u tiranskom režimu pravo
je podređeno vladavini ljudi (pošto su oni koji vladaju
nadlegalni arbitri, tu vlada geslo princeps legibus solutus
– vladar je iznad zakona).
Usled ovoga,
tiranija se najšeće dovodi u vezu isključivo sa onim političkim sistemima u
kojima vlast ne crpe svoju legitimaciju iz volje većine i u kojima, sledstveno
tome, ne postoji vladavina univerzalizovanog prava. Reč je, naravno, o
apsolutističkim, autoritarrnim i totalitarnim formama vladavine. Međutim,
iluzija je misliti da tiranija ne može biti svojstvena i parlamentarnim
demokratijama, i pored toga što u njima vlast proverava svoj legitimitet na
slobdodnim demokratskim izborima. Da je to tako, pokazuju mnogi teoretičari
modernog doba koji su se bavili problemom "tiranije većine" (među njima su
najpoznatiji Aleksis de Tokvil i Džon Stjuart Mil). Ovaj fenomen koji je bio
karakterističan naročito za rani period razvoja kapitalizma, može imati
različite uzroke i modalitete.
Na primer, za Tokvila, kao i za njegovog prijatelja Mila, demokratija u svom
krilu nosi opasnost od tiranije većine: demokratija kao postepeno ostvaranje
egalitarističkog ideala bremenita je opasnošću od nivelisanja i od toga da
završi u despotizmu. To su dva alternativna oblika tiranije koja predstavljaju
negaciju slobode. Ali ipak, osnovni uzrok tiranije većine leži u odsustvu podele
vlasti zbog čega postojeća izvršna vlast, koju je izabrala skupštinska većina,
podređuje zakonodavnu i pravosudnu vlast što joj omogućuje da u velikoj meri
vlada bez pravnih ograničenja.
Na neki način je na toj liniji
razmišljao i Tokvil kada je u sedmoj glavi prvog dela Demokratije u Americi
razmatrao problem o kojem je reč. Kada je većina svemoćna, to izaziva brojne
rđave učinke, među njima nestabilnost zakonodavnog tela, samovoljno vladanje
zvaničnika, konformizam u mišljenju, nestašicu ljudi vrednih poštovanja u
političkoj oblasti. Po njemu, svemoć je uvek rđava – bez obzira na to da li je
posredi moć monarha ili moć naroda. Pravi politički problem nije toliko u tome
ko drži vlast koliko u načinu kontrolisanja i ograničavanja vlasti. U vezi sa
pitanjem da li je vlast dobra ili loša, ne treba suditi po tome da li je ona u
rukama mnogih ili nekolicine, već po tome koliko mnogo odnosno koliko malo je
njoj dopušteno da čini. "Svemoć mi se čini sama po sebi lošom i opasnom, piše
Tokvil. Ne postoji, dakle, ovozemaljska vlast toliko dostojna poštovanja ili sa
toliko priznatim svetim pravom kojoj bih dopustio da dejstvuje bez kontrole i da
gospodari bez prepreka. Kad, dakle, vidim da se pravo i mogućnost da se sve čini
priznaje bilo kojoj sili, zvala se ona narod ili kralj, demokratija ili
aristokratija, vršila se ona u monarhiji ili republici, kažem: tu je klica
tiranije i idem da živim pod drugim zakonima."
Lek za tiranju ovakvog tipa Tokvil
vidi u podeli vlasti: "Pretpostavite, naprotiv, jedno zakonodavno telo sazdano
tako da predstavlja većinu, ali da nije nužno rob njenih strasti; izvršnu vlast
koja bi imala svojstvenu joj moć i sudsku vlast nezavisnu od tih dveju vlasti;
još uvek ćete imati demokratsku vlast, ali neće više biti gotovo nikakvih
izgleda za tiraniju"
Teško bi bilo poreći činjenicu da
je Srbija, i posle pada Miloševića, bila izložena tiraniji većine koja se sa
protokom vremena pretvara, sve više i više, u tiraniju lažne, nelegitimne većine,
tj. u tiraniju manjine.
Koreni te tendencije nalazili su
se u interpretaciji 5. oktobra koju je plasirao deo pobedničke vlasti. Osnovna
karakteristika te interpretacije je ta da ona nije bila usmerena na to izađe iz
okvira mitologizacije kao takvog: što je više demitologizovala bivšeg tiranina,
to je više mitologizovala sebe i svoju misiju, ostajući tako zatočena u začarani
krug ciljeva čisto vizionarskog karaktera koje, kao takve, ne može ostvariti
normalna politika, već politika koja zahteva "prečice", upravljanje na osnovu
improvizovanih dekreta kako bi se "ubrzala istorija". Prikazujući borbu između
reformista i antireformista kao borbu između dobra i zla, u kojoj je
reprezentima dobra sve dopušteno, dominanatni deo nove vlasti prevideo je da se
radikalni raskid sa prethodnom tiranijom većine (koja vremenom sve više gubila
svoj legitimitet) ne može postići ponovnim uspostavljanjem tiranije većine samo
drugačijeg ideološkog predznaka, već jedino vođenjem normalne politike, tj.
podvrgavanjem politike pravnim ograničenjima koja su imanentna svakoj pravnoj
državi. Stav da se do pravne države može stići ignorisanjem autoriteta
procedure, tj. nepravnim sredstvima samo je ponavljanje zabluda revolucionarne
logike.
Sada je jasno da osnovni sukob
unutar pobedničkog izvornog DOS-a nije bio sukob između reformista i
antireformista, modernista i tradicionalista, proevropskih i antievropskih snaga,
već onaj između legitimista i legalista iz kojeg su oni prvi
izašli kao pobednici.
Polazeći od tačne ocene da
postojeći pravni okvir ne omogućuje sprovođenje dubokih reformi, legitimisti se
nisu zalagali za što bržu promenu tog okvira izvođenjem pravno-političkih
reformi (novi ustav, novi bazični zakoni itd.), već su insistirali na tome da u
datoj situaciji uverljiva pobeda na izborima daje za pravo pobedničkoj većini da
vlada oslanjajući se iskljčivo na načelo legitimiteta. Time su reforme uzdignute
iznad načela legaliteta: ako su komunisti upregli pravo u službu revolucije, ako
je Milošević nacionalne ciljeve izdigao iznad prava, legitimisti su pravo
podredili reformama. Ovakvom svojom orijentacijom, oni su zapravo na duži rok
dali preimućstvo principu svrsishodnosti u odnosu na načelo legaliteta, čime su
otvorli vrata tiraniji pravom neograničene većine, tj. bezdržavlju i bezakonju.
Situaciji koja omogućuje tiraniju većine nije lako odoleti: jer ona pruža bar
prividan legitimitet zadovoljavanju dubokih ljudskih poriva – samoljublja,
egoizma, vlastoljublja i tome slično.
Dubinske motive legitimista
otkriva i činjenica da su oni bili krajnje tolerantni prema situaciji u kojoj
nije postojao ni minimum uslova za podelu vlasti. Naime, u strogom smislu tog
pojma, sadržanom u liberalnom učenju, pravna država stiče svoj konačni karakter
pomoću ustavnih mehanizama koji onemogućavaju samovoljno, tj. nelegitimno
vršenje vlasti i sprečavaju njene zloupotrebe, odnosno njeno nelegalno vršenje –
otuda je pravna država jedinstvo legitimiteta i legaliteta. Najvažniji od tih
mehanizama su: 1. podređivanje izvršne vlasti zakonodavnoj ili, tačnije, vlade,
iz koje izvšna vlast proističe, parlamentu, iz kojeg se, u krajnoj liniji,
zakonodavna i vlast političkiog usmerenja izvode; 2. odgovornost parlamenta u
vršenju redovne zakonodavne vlasti pred nadležnim sudom, kojem je poverena
kontrola ustavnosti zakona; 3. relativna autonomija lokalne vlasti u odnosu na
centralnu vlast; 4. sudstvo nezavisno od političke vlasti. Lako je pokazati da
već samim tim što u postpetooktobarskoj Srbiji nije dugo vremena funkcionisao
Ustavni sud, podela vlasti, a time ni funadament pravne države, nije postojala,
što nimalo nije uznemiravalo legitimste. Ako se uzme u obzir činjenica da su
legitimisti, nakon izbacivanja DSS iz Skupštine, izglasali, zahvaljujući
parlamentarnoj većini koju su tada imali, amandane na set zakona o pravosuđu
kojima su zapravo ukinuta institucionalno-formalna jemstva nezavisnom pravosuđu,
onda se nameće zaključak da je legitimistima do podele vlasti bez koje nema
vladavine prava i do nezavisnog sudstva stalo kao do "lanjskog snega". Naravno
da pri ovome ne isključujem mogućnost da su neki predstavnici takve orijentacije
iskreno verovali da se reforme mogu sprovesti jedino u tom autoritarnom okviru.
Ali, to ne dovodi u pitanje objektivnu logiku same stvari: da kretanje ka
normalizaciji političkog i društvenog života nije moguće bez prethodno izvršenih
pravnih reformi – naprosto nijedan primer iz procesa tranzicije ne govori protiv
te teze. Jer pravna reforma nije reforma ove ili one sfere društvenog i
političkog života, već reforma unutrašnjih pravila artikulacije svih tih sfera i
njihovih međusobnih odnosa. Upravo zato što ono nije samo princip jedne od sfera
modernog sveta, već princip kojem su podvrgnute sve sfere modernog života i
princip kojim se reguliše njihov međusobni odnos, moderno pravo može biti
pojmljeno samo u kontekstu racionalizacije društva kao celine, jer su
racionalnost modernog prava i racionalnost modernog društva tesno povezani.
Racionalnost modernih društava ne zasniva se na nekoj posebnoj, supstancijalno
određenoj viziji dobrog života, već na formalnoj racionalnosti, onoj koja
proističe iz sleđenja univerzalizovanih "pravila igre", tj. proceduralne logike.
Kada se pominje Evropa i potreba
naše integracije u EU, ne treba zaboraviti da je moderno pravo fundament
evropskog identiteta: nema nijedne druge evropske vrednosti koja bi nadvisivala
vrednost prava. Otuda je naš povratak sistemu modernog prava uslov bez kojeg ne
može biti naše evropeizaicje i našeg ulaska u EU. Drugim rečima, derogacija
sistema prava od strane naše vladajuće političke elite pouzdan je znak da ona
nije nastavljač onih proevropskih tendencija koje su bile na delu u istoriji
Srbije, već njenih antimodernih, populističkih, probalkanskih tendencija.
Sistematskim podrivanjem
autoriteta procedure, legitimisti su sistematski podrivali autoritet institucija
jer je suština modernih institucija definisana njima odgovarajućim procedurama.
Kada je, primera radi, protivzakonito izbačen veliki broj poslanika, pre svega
iz DSS, izvršen je nepopravljivi udar na samu instituciju skupštine i na samu
logiku parlamentarnog sistema: od tog udara ta institucija nije se ni do
današnjeg dana oporavila, o čemu rečito svedoči i činjenica da se ni dan danas
ne može utvrditi tačan broj poslanika. Tiranski karakter te velike postizborne
krađe prizlazio je iz sledećeg rezonovanja. Ako imamo skuptštinski većinu i ako
nema Ustavnog suda (tada ovaj sud nije bio još konstituisan), onda možemo da
izglasamo i to da je "crno" u stvari "belo" i niko nam ništa neće moći. Već
samom činjenicom što se Nataša Micić nalazi toliko dugo na funkciji v.d.
predsednika Srbije, mada na nju nije izabrana ni na legalan ni na legitiman
način, devalvirana je ta itekako važna institucija. Već samim tim što su
guverner i Savet Narodne banke izabrani bez postojanja kvoruma, tj. na nelegalan
način urušene su te institucije. Itd.
Osnovni problem u logici
legitimista kojom se rukovodio vladajući deo DOS-a sastoji se u tome što je ona,
budući da je uvek iznova odlagala pravne reforme, bila glavna i permanentna
prepreka uspostavi pravne države, tj. onoga što jedino može elimisati tiraniju
iz političkog života. Utoliko je logici legitimizma imanentna logika tiranije,
tj. vršenja vlasti izvan prava.
Ovde bih se mogao složiti sa
ocenom mog kolege koji je u časopisu Prizma napisao "Poredak i procedura
deklarativno su sve i svja, a praktično su nužna zla, ukoliko ih nije moguće
izbeći. Preovlađuje by pass procedura ili preskakanje legalnih kanala
vlasti. To je način na koji predsedništvo DOS-a, kao Politbiro, donosi i
realizuje sve značajnije odluke. Zadugo nije nije bilo vidljivo da je DOS
neplanirano, od samog starta funkcionisao kao osnovna prepreka uspostavi pravne
države, utoliko što je načelno bilo nemoguće da donese odluku kojom bi bio
narušen njegov vaninstitucionalni status."
Da je to tako, pokazuje i završni
bilans DOS-ove vladavine koji je obeležen mnoštvom afera. Te afere nisu slučajni
već zakoniti proizvod u velikoj meri tiranskog načina vladanja koji se ne
obazire ni na kakva ograničenja (pravna, moralna, običajna). Te afere nemaju
samo moralnu dimenziju (ona čak tu nije ni najvažnija); one su opipljiva
manifestacija takvog načina vladanja pri kojem nužno - upravo stoga što ne
postoji podela vlasti, nezavisno sudstvo niti autonomno delovanje policije -
dolazi do mešanja politike i biznisa, kriminala i vlasti čiji je zajednički
imenilac konflikt interesa i dominacija korupcije, tj neracionalnost upravljanja.
Zadah afera koji se širi Srbijom rezultat je istorijske neodgovornosti vladajuće
srpske elite. Tužno je bilo posmatrati naše visoke funkcionere, nekada
moralistički nastrojene intelektualce, (izuzimam časne izuzetke) kako pokušavaju
da bez trunke unutrašnjih dilema opravdavaju najgrublja kršenja zakona i
procedure, krađe glasova i mandata, štimovanja kvoruma, šurovanja sa serijskom
ubicama, vređajući tako "zdrav razum" svojih građana. Pokazalo se da ljudi
ispoljavaju svoju pravu prirodu tek u iskušenjima. Lako je odbijati funkcije
kada vam ih niko ne nudi, lako je biti moralan kada vam ništa drugo ne preostaje.
Izlaz iz sumraka prava u koji je
Srbija zašla moguć je jedino raspisivanjem vanrednih izbora za ustavotvornu
skupštinu. Jer sadašnja vladajuća garnitura ne može doneti ustav dostojan
poštovanja. Ne samo zato što bi ustav u tom slučaju bio donetet prostom
skupštinskom većinom što je nedopustivo uzme li se u obzir istorijska težina i
važnost tog dokumenta, kao i potreba da on bude dugovečan. Reč je i tome što bi
i ta prosta većina bila pod znakom pitanja, tj. o tome što bi se, s obzirom na
nelegalan status jednog broja poslanika u postojećoj skupštini, uvek postavljalo
pitanje da li je ustav donet na legalan način ili nije. Kao najviši pravni akt
kojim se izražava suština demokratske države, ustav naprosto mora biti pošteđen
svih sumnji koje unižavaju njegovo dostojanstvo i autoritet. Jedino ustav koji
je donet na osnovu širokog političkog i društvenog konsenzusa i na osnovu
odgovarajuće procedure koja se ne može osporavati pravnim i racionalnim
argumentima, i zakoni izvedeni iz takvog ustava, mogu postaviti nužne
formalno-institucionalne garancije za podelu vlasti i vladavinu prava. Dakle,
ili vanredni izbori za ustavotvornu skupštinu ili sve dublje tonjenje u tminu
bezakonja i bezdržavlja.
(Autor je urednik Trećeg
programa Radio Beograda i pisac nekoliko knjiga iz političke filozofije)
hronika
vesti (arhiva)
|