Djordje
Joncic
S
amo
S
poljnapolitika
S
rbina
S
pašava
1.
UMESTO
UVODA
Za
vreme
održavanja
Beogradskog
sajma
knjiga
2002
godine
upoznao
sam
autora
vrlo
zanimljive
knjige
"Zarobljena
zemlja"
gospodina
Slobodana
Antonica.
"Zarobljena
zemlja"
je
bila
Srbija.
U
toku
razgovora,
a
govorili
smo
upravo
o
toj
zemlji,
gospodin
Antonic
je,
u
jednom
trenutku,
predložio
da
odaberem
jednu
temu
i
o
kojoj
bi
mogao
pisati.
Rado
sam
prihvatio
taj
predlog
i
posle
nekog
vremena
izabrao
sam
i
temu.
Odmah
po
odabiranju
teme
postavilo
se
pitanje
naslova.
Odlucio
sam
se
za
naslov:
"Samo
Spoljnapolitika
Srbina
Spašava",
i
to
ne
samo
zbog
toga
što
smatram
da
naslov
treba
da
odslikava
sam
sadržaj
teme,
vec
i
zbog
toga,
što
smatram
da
treba
da
iskazuje
i
veze
koje
postoje
izmedu
uzroka
i
posledica
dogadaja
koji
se
u
temi
razmatraju,
a
koji
su
vezani
za
godinu
1989.
I
uopšte,
spoljna
politika,
svetska
politika,
kako
je
razumem,
predstavlja,
po
svojoj
suštini,
ono
u
politici
što
povezuje
sve
politicare
i
što
je
od
vitalnog
znacaja
za
sve
ljude.
Možda
je
cak
spoljna
politika
u
bliskoj
prošlosti
države
SFRJ
bila
taj
faktor
koji
je
sve
odlucio.
Ako
je
to
tako,
a
sve
upucuje
na
to,
ima
razloga
da
se
predpostavlja
da
je
spoljna
politika
i
u
ranijoj
prošlosti
bila
taj
faktor
koji
je
igrao
prvorazrednu
ulogu
u
dogadajima.
Zadnjih
godina
cesto
se
govorilo
o
prošlosti
SFRJ
i
isticao
znacaj
i
veza
te
prošlosti
sa
nedavnim
dogadajima
u
njoj.
Ali
nije
se
govorilo
samo
o
istoriji,
nego
i
o
slozi.
Razmišljajuci
o
tome
nastala
je,
sasvim
spontano,
ideja
da
u
naslovu
treba
da
bude
sadržana
i
istorija
i
tradicija.
I
tako
sam,
u
jednom
trenutku,
došao
na
pomisao
da
je
rec
"sloga"
i
iskaz
"Samo
sloga
Srbina
spašava"
to
što
sam
tražio.
Ivan
Stambolic
govoreci
o
slozi
kaže:
"Malo
koji
narod
se
toliko
busao
u
patriotska
prsa
kao
srpski
i
malo
se
koji
narod
toliko
u
sebi
gložio,
delio,
tamanio,
i
to
na
najspirepije
nacine.
(...)
S
druge
strane,
opet,
niko
toliko
nije
i
u
pesmi
i
u
politici
vapio
za
slogom
kao
mi.
Cak
smo
je
i
u
grb
uneli,
na
zastavu,
a
pod
njom
se,
ipak,
najljuce
vojevalo,
protiv
rodene
brace."
(I.
Stambolic:
"Put
u
bespuce".
Beograd.
1995:155).
I
tako
je
došlo
do
toga
da
sam
pomislio,
uvažavajuci
i
dalje
znacaj
reci
sloga,
da
je
prilika
da
se
istakne
znacaj
i
reci
"spoljnapolitika".
Zamenom
te
dve
reci
nastao
je
naslov
ove
rasprave.
Možda
ce,
nadam
se,
neko
od
politicara
u
buducnosti
malo
više
obracati
pažnju
na
spoljnu
politiku,
a
možda
ce
neko
ko
o
politici
bude
pisao
to
isto
da
uradi.
Svaka
analiza
prošlosti
trebalo
bi
da
obuhvati
i
analizu
spoljne
politike
u
prošlosti,
i
na
taj
nacin
omoguci
da
se
greške
izbegnu
i
u
buducnosti.
U
ponavljanju
grešaka,
meni
se
barem
cini,
srpski
politicari
imaju
podosta
nepotrebno
lošeg
iskustva
i
to
baš
u
spoljnoj
politici.
Analiza
prošlosti
u
svetlu
spoljne
politike
trebala
bi
da
omoguci
i
sadržajnije
ocenjivanje
te
prošlosti.
Udeo
spoljne
politike
na
zbivanja
u
Jugoslaviji,
u
SFRJ
i
u
Srbiji
znatno
je
znacajniji
nego
što
se
misli.
Setimo
se
Prvog
svetskog
rata,
27.
marta
i
6.
aprila
1941
godine.
Setimo
se
1989
godine.
Koja
zemlja
može
sebi
da
priušti
luksuz
da
živi
izolovana
van
svetskih
globalnih
zbivanja?
Smatram
da
se
premalo
isticao
znacaj
spoljne
politike
u
1989
godini,
u
godini
u
kojoj
je
stvorena
osnova
za
kasniji
tok
dogadaja
u
Jugoslaviji
i
Srbiji,
u
godini
koja
oznacava
pocetak
zbivanja.
Ovaj
rad
nema
pretenzije
da
predstavlja
hronologiju
dogadaja,
niti
naucnu
raspravu,
vec
zbilja
samo
pokušaj
da
se
iznese
na
videlo
ono
što
je,
po
mom
mišljenju,
suštinsko
i
od
globalnog
znacaja
u
politici.
On
predstavlja
stanovište
jednog
posmatraca,
jedan
nacin
razmišljanja.
Na
kraju
uvoda,
hteo
bih
da
kažem
da
ce
nama
koji
smo
živeli
u
tom
vremenskom
periodu
koji
spominjem,
zauvek
ostati
bol
koji
smo
doživeli.
Da
ce
plac
koji
nas
je
spopadao
zauvek
ostati
u
našoj
duši,
i
da
ce
nas
secanje
na
ta
vremena
uvek
peci.
Mladima
bi
hteo
da
kažem,
da
ne
misle
kao
po
neko
od
nas,
da
su
za
sve
krivi
Srbi,
ili
da
su
za
sve
krivi
Hrvati
ili
Nemci
ili
Amerikanci.
Ako
bismo
želeli
da
govorimo
o
nekakvoj
krivici,
onda
bismo
morali
da
kažemo
da
su
jedini
krivci
politicari.
S
tim
u
vezi
dozvolite
mi
jednu
malu
digresiju
i
možda
naizgled
neobicno
poredenje.
a)
Seljak.
Politicar
Iza
svake
politike,
pa
i
spoljne,
stoje
politicari.
Oni
su
ti
koji
organizuju,
odlucuju
i
rade
ili
ratuju,
a
ne
narod,
kako
neki
govore.
Nisu
Srbi
(narod)
ti
koji
su
radili
ovo
ili
ono,
nisu
Hrvati
ti
koji
su
cinili
to
i
to,
niti
su
to
bili
Nemci
ili
Amerikanci.
Jedini
akteri
su
bili
i
ostali
uvek
isti,
naime,
politicari.
Po
mom
mišljenju,
nikad
nije
dovoljno
naglašavano
koliko
je
to
istina.
1989
godine,
kao
i
ranijih,
vremenske
prilike
su
za
srpskog
seljaka,
kao
uopstalom
i
za
hrvatskog
ili
nekog
drugog
bile
stalna
tema
razgovora.
Jedan
od
važnijih
faktora
poljoprivrede,
ako
hocemo
i
najvažniji
jeste
faktor
klima
tj.
vremenske
prilike.
Kao
što
rekoh,
za
seljake
su
vremenske
prilike
i
1989
godine
bile
stalna
tema
razgovora,
ali
i
stalna
briga
koju
su
oni
uvek
uzimali
u
obzir
kada
bi
odlazili
da
rade
na
svojim
njivama.
Samo
od
sebe
se
namece
jedno
pitanje:
da
li
je
srpski
politicar
1989
godine
razmišljao
o
svetskim
prilikama
kada
je
odlazio
da
radi?
I
da
li
je
taj
politicar
uvažavao
taj
važan,
ako
ne
i
najvažniji
aspekat?
U
kojoj
meri
je
on
u
procesu
donošenja
odluka
ukljucivao
i
svetske
prilike?
Politicari
u
Beogradu,
cini
se,
nisu
mnogo
vremena
trošili
na
razmišljanje
o
svetskim
prilikama.
Iako
ne
bismo
hteli
da
budemo
toliko
iskljucivi
i
kažemo
da
oni
uopšte
nisu
mislili
na
svetske
prilike,
neka
razultati
kažu
kako
je
bilo.
U
najmanju
ruku
smem
da
kažem
i
zakljucim
da
i
ako
su
možda
razmišljali,
nisu
zasigurno
ništa
razumeli.
Seljaci
znaju
od
kolike
važnosti
su
za
njih
vremenske
prilike
i
oni
to
uvažavaju.
Njihova
egzistencija
zavisi
od
vremenskih
prilika.
U
prirodi
u
kojoj
oni
žive
i
rade
to
je
njihov
odredujuci,
univerzalni
faktor.
Postavljam
pitanje,
šta
su
politicari
u
Beogradu
znali
o
univerzalnom
faktoru
u
politici,
naime
o
svetskim
prilikama
odn.
o
spoljnoj
politici?
Odgovor
je,
cini
se,
vrlo
jednostavan,
oni,
narodnim
jezikom
receno,
nisu
imali
pojma.
I
što
je
interesantno,
oni
o
tome
nisu
razmišljali
ne
samo
1989,
vec
i
1990,
1991,
1992
godine,
itd.
I
naravno,
ako
sam
vec
spomenuo
prošlost,
hteo
bih
s
tim
u
vezi
da
navedem
i
27.
mart
1941
godine.
S
obzirom
na
postignute
rezultate
seljak
bi
mogao
da
se
nade
uvredenim
zbog
poredenja
sa
politicarem.
Zar
biti
politicar
nije
zanimanje
kao
i
mnoga
druga
kada
su
u
pitanju
rezultati?
Naš
seljak
je
stradao
zbog
politike
koja
ga
je
obezvredila.
Spominjem
ga
i
zbog
toga
jer
sam
hteo
da
istaknem
koliko
profesionalno
taj
seljak
svoj
posao
obavlja.
I
tako
se,
samo
od
sebe,
namece
zakljucak
da
su
politicari
u
Beogradu,
u
svom
poslu,
bili
cisti
amateri.
2.
POLAZNE
OSNOVE
a)
Neka
razmatranja
U
nedavnoj
prošlosti
imali
smo,
na
jednoj
strani,
takvo
stanje
da
su
nam
politicari
iz
sveta
odbrojavali
poslednje
dane,
a
opet,
na
drugoj
strani,
politicare
u
Beogradu
koji
takoreci
ništa
nisu
izostavili
da
urade
(iako
nenamerno,
što
ih
naravno
ne
oslabada
odgovornosti)
da
ne
bismo
postali
objekat,
stvar
u
koju
može
svako
iz
sveta
da
udara
do
mile
volje,
a
da
zbog
toga
ne
odgovara.
Odnos
koji
je
bio
uspostavljen
izmedu
sveta
i
Beograda
imao
je
baš
taj
ishod.
Taj
odnos
se
stvarao
polako
i
njemu
je
predhodio
jedan
drugi
odnos
unutar
SFRJ,
tj.
odnos
izmedu
politicara
Saveza
komunista
Slovenije
i
Saveza
komunista
Srbije
koji
je
bio
pocetak
svih
pocetaka
i
uzrok
svih
uzroka
rasturanja
i
raspada
Jugoslavije.
Ako
hocemo,
to
i
nije
bio
odnos,
to
je
bila
konfrontacija,
tj.
sukob.
Tvrdoca
tog
sukoba
zacuduje
i
ne
može
se
nicim
drugim
objasniti
do
licnim
osobinama
ucesnika
u
sukobu.
Ima
sigurno
mnogo
primera
koji
se
mogu
navesti
kao
ilustracija
tog
odnosa.
Meni
se,
medutim
cini
da
je
slucaj
vanrednog
Cetrnaestog
kongresa
Saveza
komunista
Jugoslavije
najpogodniji
primer.
Slobodan
Miloševic
je
bio
taj
koji
je
zatražio
održavanje
tog
Kongresa.
Kako
je
do
toga
došlo?
Milan
Kucan
i
komunisti
iz
Saveza
komunista
Slovenije
sukobljavali
su
se
sa
Miloševicem
i
sa
politicarima
iz
njegove
partije,
Saveza
komunista
Srbije.
Branko
Mamula
("Slucaj
Jugoslavija".
Podgorica.
2002)
ocenjuje
da
je
sukob
zapocela
partija
Slovenije.
U
sukobima
su
takode
ucestvovali
i
politicari
iz
štampe.
Stipe
Šuvar,
celni
politicar
Saveza
komunista
Jugoslavije,
smatrao
je
da
sukob
preti
da
razori
saveznu
partiju,
SKJ
i
zbog
toga
je
razmišljao
kako
da
iz
centralnog
organa
partije,
Centralnog
komiteta,
odn.
njegovog
Predsedništva
ukloni
Miloševica
ili
i
njega
i
Kucana
zajedno.
Taj
pokušaj
njegovog
ili
njihovog
uklanjanja
dogodio
se
u
novembru
1988
godine
na
sastanku
Centralnog
komiteta.
Ali
pitanje
poverenja
Miloševicu
a
i
Kucanu
nije
moglo
biti
stavljeno
na
dnevni
red,
jer
je
Statutarna
komisija
izjavila
da
su
oni,
kao
predsednici
centralnih
komiteta
svojih
republika,
automatski
clanovi
Predsedništva
Centralnog
komiteta,
što
znaci
da
nisu
bili
birani
clanovi.
Medutim,
izglašavanje
poverenja
ili
nepoverenja
nije
najvažnije
u
tom
primeru.
Tu
se
radi
o
znacaju
licnih
osobina
Miloševica.
Borisav
Jovic
o
tome
piše:
"Ne
konsultujuci
nikoga,
tu,
na
samoj
sednici
Centralnog
komiteta,
Miloševic
izlazi
sa
zahtevom
Saveza
komunista
Srbije
da
se
sazove
vanredni,
cetrnaesti
Kongres
Saveza
komunista
Jugoslavije,
na
kome
treba
da
se
rasciste
svi
nesporazumi
i
da
se
konacno
ucvrsti
politika
koju
ce
Savez
komunista
Jugoslavije
zastupati.
Statut
SKJ
davao
je
pravo
svakoj
republickoj
organizaciji
da
zahteva
sazivanje
kongresa.
Miloševic
je
to
iskoristio,
naravno
u
ime
republicke
organizacije,
ciji
CK
o
tome
nije
raspravljao,
niti
je
o
tome
doneo
odluku.
No,
niko
nije
ni
na
sednici
CK
Jugoslavije
ni
u
Srbji
takav
zahtev
osporio."
(B.
Jovic:
"Knjiga
o
Miloševicu".
Beograd.
2001:53).
Ovaj
primer
kada
je
Miloševic,
ne
pitajuci
nikoga,
doneo
odluku
na
precac
i
predložio
sazivanje
Kongresa
govori
o
nacinu
rada
samog
Miloševica.
Postavlja
se
pitanje
šta
je
on
tim
predlogom
nameravao.
Na
to
pitanje
daje
odgovor
Jovic:
"Osnovna
ideja
Miloševica
bila
je
da
se
otarasi
tzv.
antisrpske
koalicije
u
CK
SKJ,
ciju
su
vecinu
sacinjavali
predstavnici
republickih
partija,
birani
po
jednakom
kljucu,
nezavisno
od
broja
clanstva.
Odnos
snaga
na
kongresu
formira
se
drugacije,
na
osnovu
broja
delegata,
koji
se
biraju
u
srazmeri
sa
brojem
clanova
Partije.
Po
tom
kriterijumu,
Miloševic
je
racunao
na
punu
nadmoc,
s
obzirom
na
velicinu
Srbije
i
srpskog
naroda
i
na
više
nego
srazmeran
broj
clanova
Saveza
komunista,
a
time
i
delegata"
(isto).
Miloševic
je,
izgleda,
racunao
na
to
da
ce
Kongres
izglasati
politiku
za
koju
se
on
zalagao.
Osim
toga
racunao
je,
možda,
i
na
to
da
bi
na
Kongresu
mogao
da
izdejstvuje
da
u
Centralni
komitet
dodu
drugi
ljudi
koji
ga
ne
bi
kritikovali.
Njegovim
namerama
su
se,
i
pre
pocetka
Kongresa,
suprostavljali
komunisti
na
celu
sa
Milanom
Kucanom.
Oni,
slovenacki
komunisti
i
Milan
Kucan,
bili
su
odlucni
da
to
ne
dozvole.
Njihova
odluka
je
išla
cak
i
dotle,
da
su
bili
spremni,
da
u
slucaju
ako
namere
Miloševica
ne
bi
mogli
da
sprece,
ustanu,
odu
i
napuste
Kongres.
O
svojim
namerama
govorili
su
javno
i
dogovarali
se
sa
Ivicom
Racanom,
vodom
komunista
Hrvatske.
Jovic
ocenjuje
da
je
ishod
Kongresa
"bio
prvi
pravi
pocetak
raspada
Jugoslavije"
(isto)
i
"najgore
rešenje
po
Srbiju."
(isto).
Iz
daljeg
navodenja
Jovica
vidi
se
šta
je
u
osnovi
dovelo
do
prekida
Kongresa
i
zbog
cega
su
ga
slovenacki
delegati
napustili.
A
istovremeno
se
uocava
kakve
su
kome
namere
bile
i
kakvu
je
narav
ko
imao,
a
to
je
ono
što
je,
po
mom
mišljenju,
bilo
i
najvažnije.
Stvorila
su
se
dva
tabora,
Miloševicev
i
Kucanov.
Jovic
o
tome
piše:
"Oni
su
tražili
preuredenje
Jugoslavije,
tako
da
Slovenija
sama,
svojim
Ustavom,
odredi
koliko
i
kako
želi
da
bude
u
Jugoslaviji,
a
ostali
neka
se
dogovaraju
kako
im
odgovara.
Ona
nece
da
pristane
ni
na
šta
drugo,
nego
na
ono
što
sama
svojim
Ustavom
definiše,
JER
ŽELI
DA
BUDE
NE
SAMO
U
JUGOSLAVIJI,
NEGO
I
U
EVROPI
[podvuko
autor].
Po
njenom
mišljenju,
Jugoslavija
se
sporo
približavala
Evropi,
zato
Slovenija
nije
želela
više
da
bude
vezana
jugoslovenskim
ustavnim
rešenjima,
ako
joj
ne
odgovaraju.
(...)
Slovenci
su
to
nazivali
asimetricnom
federacijom."
(isto:55).
Pored
ocene
da
je
ishod
tog
Kongresa
bio
pocetak
raspada
zemlje,
Jovic
ocenjuje
da
je
partija
Saveza
komunista
Jugoslavije
bila
jedina
realna
snaga
koja
je
mogla
da
ocuva
Jugoslaviju.
I
tako
su
slovenacki
delegati
napuštajuci
Kongres
napustili
i
SKJ
i
uticali
na
Ivicu
Racana
i
delegate
iz
Hrvatske
da
ne
pristanu
na
nastavak
Kongresa.
Jovic
to
napuštanje
naziva
"razbijanje"
Jugoslavije
i
nastavlja
dalje:
"(...)
bitka
za
opstanak,
ili
za
rasturanje
Jugoslavije
-
zavisi
kakav
je
ko
sebi
cilj
postavljao
-
prenesena
je
na
državne
organe,
pre
svega
na
Predsedništvo
SFRJ
i
na
predsednike
republika."
(isto).
On
dalje
zakljucuje:
"Ali
se
sigurno
može
tvrditi
da
je
Miloševicev
pokušaj
da
''disciplinuje''
SKJ
sazivanjem
vanrednog
Cetrnaestog
kongresa,
ubrzao
raspad
SKJ,
pa
možda
i
same
Jugoslavije,
mada
takvu
nameru
nije
imao.
Medutim,
gledaju
se
cinjenice.
U
svakom
slucaju
postupio
je
brzopleto,
bez
dovoljnog
sagledavanja
moguceg
ishoda,
što
u
njegovoj
politickoj
praksi
nije
bio
jedini
slucaj."
(isto).
Ne
mogu
da
zaobidem
Branka
Mamulu
kada
pišem
o
Cetrnaestom
Kongresu
SKJ
cije
ocene
smatram
veoma
interesantnim.
On
navodi
da
je
delegacija
Slovenije
došla
na
Cetrnaesti
kongres
da
bi
istupila
iz
SKJ-a,
da
je
srpska
delegacija
došla
sa
ciljem
da
se
nametne
Kongresu,
a
da
se
hrvatska
delegacija
samo
prividno
kolebala.
"Delegati
iz
Srbije
odbacivali
su
sve
prijedloge
drugih
nacionalnih
delegacija.
U
takvoj
partiji
komunista
Jugoslavije,
s
onako
iskazanim
kvalitetom
i
manirom
vecinskog
dela
kakvog
su
ga
prezentirali
najbucnije
delegati
SK
Srbije,
malo
bi
tko
želio
produžiti.
Oni,
koji
su
i
došli
s
namjerom
da
izadu
iz
SKJ
dobili
su
potvrdu
na
Kongresu
i
uvjerili
druge
da
ce
to
isto
morati
uciniti
prije
ili
kasnije."
(B.
Mamula:
"Slucaj
Jugoslavija".
Podgorica.
2002:166).
Takode
je
interesantno
šta
Mamula
navodi
o
partijskoj
delegaciji
JNA.
Predsednik
Saveza
komunista
Jugoslavije
u
Armiji
(JNA)
bio
je
admiral
Šimic
koji
je
predvodio
delegaciju
Armije
na
Cetrnaestom
kongresu.
On
kao
i
general
Veljko
Kadijevic,
sekretar
za
narodnu
odbranu,
zastupali
su,
skoro
u
potpunosti,
mišljenje
Miloševica,
a
to
je
da
se
može
i
bez
onih
koji
hoce
da
idu,
što
znaci
i
bez
slovenackih
delegata.
Vec
je
bilo
govora
o
tome
da
slovenacki
politicari
smatraju
da
se
Jugoslavija
sporo
približava
Evropi
i
da
ce
oni
sami
tražiti
rešenja
kako
da
postanu
deo
Evrope.
Skupština
Slovenije
izabrala
je
14.
aprila
1989
godine
Janeza
Drnovšeka
za
clana
Predsedništva
SFRJ
iz
Slovenije,
koji
je
tada
smatrao
da
slovenacki
narod
nije
za
izdvajanje
iz
Jugoslavije.
Ali
i
to
da
narod
nije
više
bio
ni
za
politiku
Saveza
komunista.
O
slovenackom
rukovodstvu
mislio
je
da
ide
svesno
na
sukob
sa
srpskim
rukovodstvom
i
da
je
to
usmeravano
uz
pomoc
štampe
i
televizije,
što
je
ucvrstilo
njihove
pozicije
u
Sloveniji.
Drnovšek
je
zastupao
politicko
stanovište
koje
se
sastojalo
od
tri
komponente:
višepartijski
sistem,
slobodno
tržište
i
demokratija.
Pitanje
približavanja
Evropi
je
bilo
ono,
do
cega
mu
je
narocito
bilo
stalo.
To
se
videlo
i
prilikom
posete
Beogradu
i
pre
nego
što
je
15.
maja
1989
godine
postao
Predsednik
Predsedništva
Jugoslavije.
Tada
se
kod
Predsednika
Predsedništva
Raifa
Dizdarevica
raspitivao
dokle
se
stiglo
sa
približavanjem
Evropskoj
zajednici.
Medutim
Dizdarevic
nije
bio
zainteresovan
za
tu
temu,
kao
ni
Budimir
Loncar,
ministar
inostranih
poslova,
sa
kojim
je
takode
kontaktirao.
Loncar
se
samo
zanimao
za
predstojeci
samit
Nesvrstanih.
A
što
je
još
važnije
ni
Borisav
Jovic
koji
je
bio
podpredsednik
Predsedništva
nije
ispoljavao
nikakvog
interesa
za
Evropsku
zajednicu
(vidi:
J.
Drnovšek:
"Meine
Wahrheit".
1998).
Janesu
Drnovšeku
je
bilo
primarno
da
se
ude
u
Evropu
što
je
i
za
Sloveniju
postigao.
Ona
2004
godine
ulazi
u
Evropsku
uniju.
A
šta
je
sa
Srbijom,
odn.
sa
ostatkom
bivše
Jugoslavije?
Ide
li
ona
u
Evropu?
Odgovor
je
dala
Predsednica
skupštine
Srbije
Nataša
Micic
nakon
usvajanja
Ustavne
povelje
i
Zakona
za
njeno
usvajanje
kojom
se
iznova
definisao
odnos
izmedu
Srbije
i
Crne
Gore:
"Završili
smo
taj
posao
i
sada
možemo
da
idemo
dalje,
u
Evropu."
("Novosti".
20.
januar
2003).
Tom
Ustavnom
poveljom
završen
je
proces
razgradnje
SFRJ
i
Jugoslavije
koji
je
otpoceo
1989
godine.
Za
Srbiju
to
bi
sada
znacilo
da
je
stvorila
uslove
koji
bi
joj
omogucili
da
pocne
da
se
priprema
za
ulazak
u
Evropsku
uniju.
A
šta
je
sa
Hrvatskom?
U
njoj
politika
i
politicari
još
uvek
nisu
uspeli
i
ne
uspevaju
da
se
organizuju
i
ostvare
preduslove
za
ulazak
u
Evropsku
uniju.
Kao
što
vidimo
ni
za
Sloveniju
nije
bilo
jednostavno.
Hrvatsku
još
uvek
opterecuje
prošlost.
Medutim
Ivica
Racan,
predsednik
Vlade
Hrvatske,
se
bori.
Srbija
je
tek
sada
ispunila
jedan
od
uslova
iako
je
prvi
važan
korak
ucinjen
2000
godine.
Medutim
i
nju
opterecuje
prošlost
i
naslede.
Nakon
svega
ovoga
se
postavlja
pitanje:
da
li
je
bilo
moguce
da
sve
bivše
jugoslovenske
republike
i
ranije,
mnogo
ranije,
udu
u
Evropu?
Moj
odgovor
je:
mislim
da
je
moglo.
Raspad
i
ratovi
su
sigurno
usporili
približavanje
Evropi,
a
Evropa
je
izgubila
i
energiju
i
novca
i
vremena
koje
je
sve
moglo
da
bude
utrošeno
i
uloženo
u
integraciju
Jugoslavije.
Da
se
tako
odvijalo,
Slovenija
bi
vec
bila
u
Evropskoj
uniji
kao
i
Hrvatska
i
Srbija.
Namece
se
još
jedno
pitanje:
šta
sada?
Odgovor
je
opet
dala
predsednica
Skupštine
Srbije:
"Treba
da
se
prilagodimo
svetskim
normama."
(isto).
Miloševic
nije
hteo
1989
godine
da
se
prilagodi
svetskim
prilikama
i
nije
hteo
da
prede
sa
jednog
nacina
razmišljanja
na
drugi.
On
nije
želeo
ni
da
shvati,
ni
da
prizna
da
je
tada
bila
potrebna
nova
politika.
b)
Jedan
dogadaj
U
Srbiji
se
smatralo
da
je
dogadaj
od
28.
marta
1989
godine
bio
najznacajniji
u
Srbiji
od
dolaska
Slobodana
Miloševica
na
vlast.
Toga
je
dana
održana
svecana
sednica
Skupštine
Srbije
na
kojoj
su
usvojeni
ustavni
amandmani.
Tim
amandmanima
potvrdivala
se
jedinstvenost
Srbije
kao
i
njena
državnost
i
ustavnotvornost
na
celoj
teritoriji.
Predsednik
Skupštine
Srbije
i
predsednik
komisije
koja
je
pripremila
amandmane,
Borisav
Jovic,
održao
je
govor.
Evo
njegovog
kasnijeg
opisa
tog
govora:
"Bilo
je
mnogo
dugotrajnih
aplauza,
skoro
posle
svake
recenice,
ali
najjaci
i
naduži
bio
je
kada
sam
izgovorio
recenicu:
-
Više
se
nikad
ne
može
i
nece
vratiti
vreme
da
se
o
Srbiji
odlucuje
izvan
Srbije
-.
Aplauz
se
nije
mogao
zaustaviti.
Cinilo
se
da
je
ova
recenica
(...)
istovremeno
jasno
otkrila
i
mišljenje
prisutnih
da
se
o
njihovoj
sudbini
u
neposrednoj
politickoj
prošlosti
odlucivalo
van
Srbije.
(...).
Tek
onda
kada
o
sebi
budemo
sami
odlucivali,
moci
cemo
razviti
sve
stvaralacke
snage
Srbije
i
srpskog
naroda."
(B.
Jovic:
"Komadanje
Jugoslavije".
Beograd.
1992:).
On
spominje
slavnu
istoriju
i
vekovnu
borbu
za
slobodu
i
junacke
nacionalne
pesme,
neravnopravnost
Srbije
i
govori
o
pocetku
nove
epohe
dostojne
slobodarske
tradicije
Srbije
i
srpskog
naroda.
Sve
to
je
bilo
lepo
i
ne
može
se
ništa
ili
skoro
ništa
prigovoriti
ukoliko
se
samo
odnosi
na
period
komunizma
pod
Titom.
Ono
što
je
davalo
povoda
za
zabrinjavanje
i
što
je
stvorilo
problem
sledilo
je
kasnije,
kada
je
isticao,
da
iako
je
došlo
do
promena
politickog
sistema
u
istocnoevropskim
zemljama
ne
mora
dotle
doci
i
u
SFRJ.
Odabir
politickog
sistema
u
Jugoslaviji
smatrao
je
iskljucivo
unutrašnjim
pitanjem.
Interese
zapadnih
politicara
kvalifikovao
je
kao
mešanje
u
unutrašnju
politiku
što
je
drugim
recima
znacilo
da
se
ocekivanja
zapadnih
politicara
od
samog
pocetka
odbijaju.
Kako
je
on,
kao
i
Miloševic,
bio
ubeden
u
vrednosti
socijalistickog
politickog
sistema
i
kako
je
taj
sistem
1989
godine
nestajao
i
nestao
i
kako
je
Zapad
nestanak
tog
sistema
smatrao
strateškim
pitanjem,
tako
je
polako
postalo
jasno
da
ce
doci
do
sukoba
izmedu
Zapada
i
Srbije
i
istovremeno
do
podrške
Slovenije
i
Hrvatske
od
strane
tog
Zapada.
Politicki
sistem
istocne
Evrope
je
propao
i
komunisti
su
izgubili
vlast,
dok
su
politicke
promene
tj.
promene
sistema
u
Srbiji
izostale.
Komunisti
Srbije
su
još
uvek
te
1989
godine
vladali.
I
kada
su
najzad
slovenacki
i
hrvatski
komunisti
u
prvoj
polovini
1990
godine
izgubili
vlast,
srpski
komunisti
su
je
na
izborima
decembra
te
iste
godine
dobili.
Jevgenij
Primakov
o
tome
piše:
"Reci
cu
nekoliko
reci
o
tome
šta
je
odredilo
odnos
Sjedinjenih
Država
i
niza
evropskih
zemalja
prema
tom
sukobu
[sukob
u
Jugoslaviji].
Godine
1990
u
Jugoslaviji
su
prvi
put
nakon
rata
održani
izbori
na
višepartijskoj
osnovi.
U
Sloveniji,
Hrvatskoj,
Makedoniji,
Bosni
i
Hercegovini
-
Savez
komunista
Jugoslavije
pretrpeo
je
poraz.
Komunisti
su
sacuvali
vlast
samo
na
preostaloj
teritoriji
bivše
Jugoslavije
-
u
Srbiji
i
maloj
Crnoj
Gori.
(...)
Tako
je
rukovodilac
Srbije
Slobodan
Miloševic
za
mnoge
na
Zapadu
stekao
cisto
ideološku
"boju".
"Ideološki
pristup"
prema
njemu
od
strane
americkog
rukovodstva
i
rukovodstva
nekih
zapadnoevropskih
zemalja
postao
je
izraženiji
kada
je
Miloševic
došao
na
celo
Socijalisticke
partije
Srbije
koja
se
smatra
naslednicom
Saveza
komunista
Jugoslavije.
Raspoloženje
protiv
Miloševica
na
Zapadu
još
više
se
pojacalo
kada
je
Srbija
ispoljila
težnju
da,
u
okviru
zajednicke
države,
zadrži
delove
Jugoslavije
koji
su
se
izdvojili.
(...)
Naravno,
za
sve
to
postojali
su
odredeni
razlozi.
Ali
istovremeno
su
zapadni
mediji,
prikazujuci
dogadaje
jednostrano,
stvarali
neraspoloženje
svetske
javnosti
prema
Srbima,
i
na
kraju
krajeva,
prema
"komunisti
Miloševicu."
(Jevgenij
Primakov:
"Godine
u
visokoj
politici".
Beograd.
2002:169).
Ako
ovo
za
nekog
citaoca
nije
dovoljno
jasno,
onda
zaista
ne
znam
šta
bi
moglo
jasnije
da
se
navede.
I
sada
dode
neko
i
prica
o
teorijama
zavere
ili
o
stranim
faktorima
ili
o
htenju
Washington-a
da
u
Jugoslaviji
ima
vojne
baze.
Ako
se
Zapad
udružio
protiv
komunizma
u
Srbiji,
to
ne
znaci
da
je
bila
zavera
u
pitanju.
Zapad
je
bio
udružen
protiv
komunizma
i
za
vreme
postojanja
istog
na
Istoku,
za
vreme
Hladnog
rata
i
još
je
tada
vodio
javnu
borbu
protiv
Sovjetskog
saveza.
Moskva,
centar
komunizma,
se
ipak
odrekla
komunistickog
politickog
sistema,
ali
molim
vas,
jedan
Miloševic
i
jedna
Socijalisticka
partija
to
nije
htela
ni
po
takvoj
strašnoj
ceni
kao
što
je
bilo
stradanje
naroda.
2.
PREOKRET
1989
GODINE
a)
Šta
sa
SFRJ?
U
vremenu
velikih
politickih
promena
u
godini
1989,
koje
su
dovele
do
promena
politickog
sistema
u
Istocnom
bloku,
izostale
su
promene
i
veliki
preokret
u
SFRJ.
Ta
cinjenica
je
stvorila
problem.
Politicari,
kako
u
SFRJ
tako
i
na
Zapadu,
morali
su
da
se
late
rešavanja
tog
problema.
Narocito
je
Washington,
kao
centar
Zapada
i
NATO-a,
bio
zainteresovan
za
njegovo
rešavanje.
Bonn
i
Evropska
zajednica
su
takode
pokazivale
interes
za
Jugoslaviju.
Sve
do
preokreta
1989
godine
SFRJ
je
bila
nesvrstana
i
nije
pripadala
ni
Istoku
ni
Zapadu,
ali
je
važno
da
se
kaže
da
je
njen
politicki
sistem
bio
socijalisticki,
što
znaci
isti,
ili
skoro
isti,
kao
u
Istocnim
zemljama
i
u
Sovjetskom
Savezu.
I
to
je
bio
taj
problem,
što
jedino
politicari
u
Beogradu
izgleda
da
nisu
prepoznavali.
Politiku
Washington-a
u
odnosu
na
Beograd
odredila
je
cinjenica,
da
nije
došlo
do
promena
politickog
sistema
u
Beogradu.
To
je
bila
srž
i
uzrok
kasnijih
sukoba
izmedu
Washington-a
i
Beograda.
U
tom
sukobu,
Washington
je
odigrao
glavnu
ulogu
koja
je
odredila
tok
i
kraj
sukoba
i
sudbinu
SFRJ.
Naime,
on
je
držao
sve
konce
u
svojim
rukama
i
odlucivao
o
daljim
koracima.
Nestanak
Istocnog
bloka
doveo
je
svetske
prilike
u
neravnotežu.
Dve
reci
sovjetskog
vode
M.
Gorbacova:
perestrojka
i
glasnost
su
obeležile
kraj
Hladnog
rata,
odn.
kraj
sukoba
Istok-Zapad.
Po
mom
shvatanju
kraj
sukoba
izmedu
Istocnog
i
Zapadnog
bloka,
izmedu
Washington-a
i
Moskve,
nije
bio
kraj
sukoba
izmedu
socijalizma
i
demokratije.
U
Beogradu
socijalizam
je
još
uvek
postojao.
Upravo
ta
cinjenica
je
znacila
da
ce
se
sukob
nastaviti,
ali
sada
izmedu
Zapada
i
Beograda.
Protivnik
zapadnim
politicarima
nije
više
bio
sovjetski
komunizam
i
Istocni
blok
vec
politicki
sistem
u
Srbiji,
tj.
ostatak
komunizma
u
Evropi.
Pri
tome
su
zemlje
Istocnog
bloka
igrale
marginalnu
ulogu.
Glavnu
ulogu
su
igrali
Washington
i
Bonn.
Medutim,
postoji
jedna
razlika
izmedu
sukoba
Istoka
i
Zapada
i
sukoba
izmedu
Zapada
i
politicara
u
Srbiji:
taj
sukob
nije
ostao
samo
na
recima
kao
u
doba
Hladnog
rata.
Naime,
Hladni
rat
se
u
Srbiji
pretvorio
u
"Vruci".
Naravno,
osnovno
je
bilo
to
da
je
"protivnik"
(Srbija)
sada
bio
neuporedivo
slabiji
nego
protivnik
Istocni
blok
za
vreme
Hladnog
rata.
Od
samog
pocetka,
tj.
od
1989
godine
Zapadu
je
smetalo,
da
je
politicar
u
Beogradu
bio
spreman
da
ide
sopstvenim
politickim
putem.
Istok
je
napustio
ili
napuštao
svoj
politicki
sistem,
a
Miloševic
u
Beogradu
nikako
nije
hteo
da
ga
se
odrekne.
Zapad
se
odlucio
da
nece
trpeti
nikakav
socijalizam
u
Beogradu.
Iz
toga
je
nastala
nervoza,
nestrpljivost
i
neprijateljstvo.
I
kada
politiku
odreduje
kategorija
kao
što
je
"neprijateljstvo"
tada
nastaje,
jasno,
konfrontacija.
To
zasigurno
nije
bila
pametna
politika.
Na
jednoj
strani
politicari
u
Beogradu
sa
svojom
totalnom
slepocom,
a
na
drugoj,
oni
na
Zapadu
sa
spremnošcu
na
konfrontacije.
Zapad
je
svojom
politikom
stvorio
jasne
razlike,
na
jednoj
strani
oni
dobri,
a
na
drugoj
oni
rdavi
u
Srbiji
(štampa
na
Zapadu
je
ponekad
upotrebljavala
i
izraz
"nitkovi").
I
tako,
iako
je
na
pocetku
bilo
samo
govora
o
sukobu
izmedu
demokratije
i
socijalizma,
na
kraju
se
samo
govorilo
o
sukobu
izmedu
dobrog
i
rdavog.
U
toku
ratova
izgubilo
se
ono
što
je
na
pocetku
bilo
osnova
za
sukob
i
samo
se
govorilo
o
agresiji
i
o
etnickim
cišcenjima,
a
na
kraju
i
o
humanitarnim
katastrofama.
Ako
je
na
pocetku
stajalo
pitanje:
demokratija
ili
socijalizam,
na
kraju
je
stajalo
pitanje:
kada
ce
Miloševic
da
ode.
Ratna
zbivanja
su
potisnula
glavni
razlog
sukoba
u
pozadinu
i
prešla
svojim
znacenjem
u
prvi
plan,
a
osim
toga
su
kao
takva
odredivala
dalji
tok
dogadaja.
Ali,
glavni
razlog
sukoba,
demokratija
ili
komunizam,
je
uvek
bio
i
ostao
prisutan
(i
onda
kada
se
raspravljalo
o
Kosovu
i
Metohiji)
i
na
kraju
je
cak
izjednacen
sa
jednom
osobom,
tj.
jednim
politicarem,
Miloševicem.
Kao
što
sam
na
pocetku
ovog
odeljka
vec
rekao,
veliki
dogadaj,
preokret
je
obeležio
kraj
Istocnog
bloka
i
pocetak
demokratizacije
u
tim
zemljama.
Medutim,
dogodilo
se
da
jedna
politicka
partija
u
Beogradu
nije
registrovala
taj
dogadaj
i
nije
bila
saglasna
sa
nestajanjem
socijalizma
u
Jugoslaviji.
I
upravo
je
ta
cinjenica
bila
smrtonosna
za
SFRJ
i
za
kasniju
SRJ.
Ta
partija
nije
bila
sposobna
da
se
transformiše
u
demokratsku,
u
njenim
venama
je
još
uvek
tekla
krv
socijalizma.
Šta
je
bio
njen
cilj?
Da
ocuva
Jugoslaviju
i
Kosovo
i
Metohiju,
što
je
i
bilo
legitimno.
Ali,
na
žalost,
to
nije
bilo
sve.
Ona
je
htela
da
sacuva
i
politicki
sistem,
socijalizam.
1989
godine
bila
je
uverena
da
ako
bi
se
sacuvao
Titov
politcki
sistem,
sacuvala
bi
se
u
tom
slucaju
i
SFRJ.
Ona
je
govorila
da
samo
Titov
sistem
garantuje
opstanak
Jugoslavije.
I
onda
je
nastala
situacija
da
smo
na
jendoj
strani
imali,
u
Beogradu
jednu
partiju
koja
je
i
dalje
htela
da
sacuva
i
zadrži
jedan
politicki
sistem
koji
je
vec
nestajao
i
nestao
u
Evropi
i
na
drugoj
strani,
politicare
na
Zapadu
koji
su
želeli
da
taj
politicki
sistem
nestane
s
lica
zemlje
za
sva
vremena.
Na
taj
nacin
stvorilo
se
stanje
koje
je
predodredilo
sukob
i
odluke:
i
Zapad
i
Beograd
su
se
odlucili
na
konfrontacije.
Razultat
toga
je
bio
da
je
Zapad
bio
spreman
da
u
ime
demokratije
uracuna
i
prihvati
raspad
Jugoslavije,
što
je
kulminiralo
u
stanovištu:
raspad
po
svaku
cenu.
Racunao
je
da
ce
na
kraju
jedne
takve
politike
ipak
doci
demokratija.
I
to
se
i
dogodilo:
godine
2000
došla
je
demokratija
i
u
Beograd.
Problem
je
bio
rešen:
strateški
cilj
Zapada
"demokratizacija
Beograda"
bio
je
postignut.
b)
Pitanje
odgovornosti
Odgovornost
za
rasturanje
SFRJ
i
sve
ono
što
se
na
tom
prostoru
dogodilo
snose
politicari:
politicari
iz
Ljubljane,
Beograda,
Zagreba,
Washington-a
i
Bonn-a.
Raspad,
rasturanje
i
ratovi
bili
su
proces
koji
su
direktno
prouzrokovali
i
organizovali
politicari.
Moglo
bi
se
reci:
sukob
politicara,
sukob
politika
i
licnosti
iza
tih
politika.
Narodi,
ni
religije
nisu
taj
sukob
otpoceli
niti
organizovali,
vec
su
bili
uvuceni
u
njega.
Ne
predstavlja
uzrok
sukoba
to,
što
razliciti
narodi
žive
na
jednoj
teritoriji
kao
što
je
bila
SFRJ.
To
je
nešto
što
je
dato
i
tako
postoji.
I
ta
cinjenica
ne
može
da
bude
dovoljan
razlog
da
bi
došlo
do
rata.
Da
bi
došlo
do
ratova
mora
da
se
pojavi
politicar.
Bez
njega
nema
ništa.
I
zbog
toga
nije
na
odmetu
da
se
što
cešce
ponavlja
da
Srbi
nisu
uradili
ovo
ili
ono,
da
Hrvati
nisu
pocinili
to
i
to
ili
da
su
Nemci
ili
Amerikanci
bili
ti
koji
snose
odgovornost
za
ovo
ili
ono.
Nešto
što
se
takode
ne
sme
izostaviti
kada
je
rec
o
odgovornosti,
jeste
pitanje
odgovornosti
politicara
koji
su
upravljali
novinama
i
televizijom,
jer
kao
što
je
poznato,
mediji
uvek
izražavaju
neciju
politiku.
Samo
da
podsetim
na
neka
imena
kao
što
su
Mitevic,
Minovic,
Milanovic.
I
na
kraju,
kada
se
radi
o
odgovornosti,
ostaje
pitanje,
šta
je
sa
biracima
na
izborima?
Odgovor
na
ovo
se
ne
može
dati.
Ponekad
mi
se
cinilo
da
odgovornost
postoji,
a
opet,
bilo
je
dana,
kada
sam
mislio
da
odgovornosti
nema.
Možda
bi
psiholozi
i
sociolozi
mogli
da
odgovore
na
to
pitanje.
Pri
tome
moram
naglasiti
da
pravim
razliku
izmedu
biraca
i
naroda
i
da
se
te
dve
kategorije
ne
mogu
izjednacavati.
Na
izbore,
kao
prvo,
ne
izlazi
celokupan
narod,
a
kao
drugo,
i
oni
što
izlaze
ne
glasaju
samo
za
jednu
partiju.
4.
INTERPRETACIJE
a)
"Da
li
je
moglo
drugacije?"
"Da
li
je
moglo
drugacije?"
-
pita
se
Borisav
Jovic
i
odmah
odgovara:
"Danas
mogu
da
ocenim,
posle
svega
što
se
dogodilo,
da
smo
i
Miloševic
i
ja
bili
ophrvani
zabludama
da
se
možemo
osloniti
na
domace
i
medunarodno
pravo,
da
ce
to
poštovati
i
velike
sile
i
medunarodna
zajednica,
(...).
Da
je
ta
zabluda
u
našim
glavama
bila
otklonjena
u
periodu
donošenja
odluka
od
kojih
je
zavisio
rasplet
dogadaja
i
sudbina
srpskog
naroda,
možda
je
moglo
biti
mnogo
drugacije,
možda
bi
naša
politika
bila
manje
kategoricna
i
više
prilagodljiva
istorijskoj
realnosti."
(B.
Jovic:
"Knjiga
o
Miloševicu".
Beograd.
2001:75).
Ovi
redovi
Jovica
zaslužuju
pažnju.
Koliko
je
meni
poznato,
to
je
jedini
politicar
iz
vrha
Saveza
komunista
Srbije
(Socijalisticke
partije)
koji
je
barem
priznao
da
je
bio
u
zabludi.
Za
mene
licno,
to
je
velika
stvar.
Odmah
dalje
on
nastavlja
o
greškama
Miloševica:
"Grešilo
se
jedino
u
tome
što
se
verovalo
da
medunarodna
zajednica
drži
do
slova
i
duha
sopstvenih
pravnih
dokumenata
i
što
se
nije
polazilo
od
toga
da
ce
ona
prekršiti
medunarodno
pravo,
kao
i
da
ce
podržati
kršenje
domaceg
prava
cak
u
meri
koja
sigurno
vodi
u
sukobe."
(isto).
Upadljivo
je
da
Jovic
spominje
pravo
ali
ne
i
politiku
i
ne
istice
da
se
verovalo
da
ce
medunarodna
zajednica
držati
do
svoje
politike,
što
je
bilo
verovatnije,
ako
ne
i
ocigledno.
Ali
takode
priznaje
i
da
je
Miloševiceva
politika
bila
iskljuciva
i
neprilagodljiva
i
da
se
njegova
tvrdoca
ogledala
u
politici
po
principu
"ili
-
ili",
tj.
ili
da
se
vratimo
cvrstoj
državnoj
zajednici
ili
da
se
razidemo.
Medutim,
nigde
ne
spominje
cinjenicu
da
se
moralo
voditi
racuna
i
o
politici
(interesima)
medunarodne
zajednice.
Radi
li
se
ovde
možda
o
uskoj
i
politicki
iskrivljenoj
svesti?
Smatram
da
se
ovde
radi
o
stepenu
razumevanja
politickih
problema.
Njihov
stepen
razumevanja
bio
je
na
niskoj
temperaturi
ako
ne
i
zamrznut.
b)
Pravo
naroda
na
samoopredeljenje
Opet
se
namece
Joviceva
knjiga
za
razumevanje
ovog
problema:
"Polazilo
se
od
toga
da,
kako
se
neki
narodi
opredelio
da
živi
u
zajednickoj
državi,
tako
može
da
se
opredeli
da
iz
nje
izade,
naravno
po
odredenoj
proceduri
i
vodeci
racuna
o
interesima
drugih.
(...).
Medutim,
problem
je
nastao
što
u
jugoslovenskoj
krizi
nije
uvažavano
pravo
naroda
na
samoopredeljenje,
nego
pravo
republika
na
otcepljenje.
(...).
Kada
je
u
Hrvatskoj
doneta
odluka
o
izdvajanju
iz
Jugoslavije,
srpski
narod
u
Hrvatskoj
je
na
osnovu
prava
naroda
na
samoopredeljenje
odlucio
da
se
odvoji
od
Hrvatske,
što
medunarodna
zajednica
nije
uvažavala.
Uvažavala
je
pravo
republike,
ali
ne
i
[srpske]
nacije.
Nije
uzeo
u
obzir
ni
to
što
je
Hrvatska
bila
republika
dva
konstitutivna
naroda,
Hrvata
i
Srba,
sve
od
osnivanja
Republike
do
dolaska
na
vlast
HDZ
i
Tudmana,
koji
su
Srbe
transformisali
u
nacionalnu
manjinu,
mimo
njihove
saglasnosti."
(isto:77).
Kurt
Köpruner
("Reisen
in
das
Land
der
Kriege".
Berlin.
2001;
prevod
se
sprema
za
prolece
ove
godine
u
Beogradu)
naznacava
da
je
osnovni
ton
u
Evropi
bio
antisrpski
i
da
su
se
austrijski
politicari
kao
npr.
austrijski
ministar
inostranih
poslova,
Alois
Mock,
smenjivali
u
Sloveniji,
takoreci
ne
ispuštajuci
kvaku
na
vratima
Ljubljane
iz
ruku.
Zatim
se
osvrce
na
samoopredeljenje,
uz
primedbu
da
je
to
postala
rec
godine,
prelazi
na
Evropsku
zajednicu
i
njenu
Trojku,
njena
tri
ministra
koja
su
vodila
Evropsku
zajednicu,
mnogobrojne
konferencije
o
Jugoslaviji
i
na
sastank
u
Bruxelles-u
(Brisel)
1991
godine
na
kome
se
govorilo
o
samoopredeljenju.
Dalje
iznosi
da
se
Miloševic
tada
u
Bruxelles-u
(Brisel)
izjasnio
za
samoopredeljenje
naroda,
što
je
podrazumevalo
da
ako
jedan
narod
može
da
se
opredeli
za
izlazak
iz
SFRJ,
mislilo
se
na
Sloveniju
i
Hrvatsku,
onda
jedan
drugi
narod
ima
isto
takvo
pravo
i
može
da
se
opredeli
da
ostane
u
Jugoslaviji.
Miloševic
je
skupu
skrenuo
pažnju
na
Srbe
koji
žive
u
pojedinim
regionima
Hrvatske
i
koji
u
njima
predstavljaju
vecinsko
stanovništvo.
On
je
još
istakao
da
su
sadašnje
granice
republika
samo
administrativne
i
da
ne
odražavaju
odnose
u
stanovništvu.
Ako
bi
došlo
do
toga
da
se
SFRJ
deli,
ne
može
se
izbeci
da
se
ne
razgovara
o
novim
granicama.
Miloševic
je
svoje
izlaganje
završio
recima
da
se
ne
dozvoli
da
jedna
strana
prevagne,
misli
se
na
Hrvatsku,
i
pre
nego
što
se
o
tome
ne
postigne
dogovor.
U
protivnom
eskalacija
sukoba
ne
bi
mogla
više
da
se
izbegne.
Pitanje
samoopredeljenja
bilo
je
povezano
sa
pitanjem
granica.
Pitanje
granica,
prema
tumacenju
Zapada,
je
znacilo
nepovredivost
granica
republika.
Medutim,
Miloševicevo
tumacenje
zasnivalo
se
na
tome
da
nepovredivost
granica
ne
može
da
se
tumaci
odvojeno
od
pitanja
samoopredeljenja
naroda
i
da
je
zato
potrebna
saglasnost
svih
republika,
znaci
i
Srbije.
Zastupao
je
mišljenje
da
se
poštuje
pravo
naroda
na
samoopredeljenje,
ali
i
srpskog,
i
da
se
nove
granice
utvrde
sporazumno,
a
ne
samo
na
osnovu
interesa
samo
jedne
republike.
Želeo
bih
da
istaknem
da
su
politicari
Zapada
smatrali
da
su
republicke
granice
konacne,
i
da
ce
svako
ko
pokuša
da
ih
menja
biti
proglašen
agresorom
što
su
i
stalno,
javno
i
svuda
ponavljali.
I
pored
toga
je
zacudujuce
da
je
Miloševic
i
dalje
insistirao
na
zahtevu
promena
republickih
granica
i
da
se
nikada
nije
zapitao
da
li
je
taj
zahtev
uopšte
realan
i
da
li
ga
je
mogao
sprovesti
uprkos
protivljenju
Zapada.
Takvim
stavom,
razmišljanje
o
nekim
alternativnim
rešenjima
bilo
je
onemoguceno.
Jedino
što
je
nudio
bilo
je
šturo
ponavljanje:
"Ne
cemo
dati!",
što
se
odnosilo
na
zahteve
Zapada.
c)
Pitanje
licnih
osobina
Miloševica
Kao
što
smo
videli
iz
opisa
toka
dogadaja
i
stavova
glavnih
aktera
koji
su
te
dogadaje
prouzrokovali,
glavnu
ulogu
su
igrale
njihove
licne
osobine.
Smatram
da
se
premalo
isticao
licni
faktor
politicara.
U
slucaju
politicara
Miloševica
taj
faktor
izgleda
da
je
bio
odlucujuci.
Njegove
licne
osobine
su
njega
samog,
a
i
one
oko
njega,
onemogucavale
i
unapred
iskljucivale
svaku
mogucnost
da
se
u
politici
donosu
prave
odluke.
U
ostalom,
to
su
na
kraju
pokazali
njegovi
rezultati.
Ivan
Stambolic
je
sve
do
1987
godine
bio
prvi
covek
srpskih
komunista
i
taj
politicar
koji
je
Miloševica
doveo
na
vlast.
Mora
da
se
pode
od
toga
da
je
on
dobro
poznavao
Miloševica
i
zato
bih
naveo
njegov
opis:
"Uvidao
sam,
naprimer,
da
[Miloševic]
ume
da
prenagli,
da
izabere
preke
puteve,
da
ishitreno
iskoraci,
da
površno
zakljuci,
da
pretvrdo
presudi,
i
niz
slicnih
mana
svojstvenih
coveku
"vruce
glave".
(...)
Medutim,
nevolja
je
u
tome
što
nisam
predpostavio
da
se
sve
te
odlike
mogu
izvrci
u
cudovisne
mane
ukoliko
se
ispolje
u
krajnostima.
Nisam
imao
ni
razloga
ni
povoda
da
u
odlucnosti
naslutim
sklonost
nasilju
kao
njenu
krajnost,
da
u
borbenosti
predosetim
ratobornost,
da
u
energicnosti
predvidim
bezobzirnost,
u
ambicioznosti
-
beskrupolozno
vlastoljublje,
u
dinamicnosti
-
brzopletost
(...)."
(I.
Stambolic:
"Put
u
bespuce".
Beograd.
1995:136).
Nešto
bih
još
dodao
što
Stambolic
ne
spominje,
a
što
je
najbolje
zapazio
drugi
bliski
saradnik
Miloševica,
Borisav
Jovic.
Isticao
je
više
puta
da
je
Miloševic
bio
politicar
koji
je
imao
jednu
izraženu
osobinu
a
to
je,
da
je
uvek
hteo
samo
on
da
odlucuje,
i
to
o
svemu.
Sociolozi
bi
takvu
osobinu
nazvali
despotizmom.
d)
Spoljna
politika
Washington-a
S
pravom
se
ukazivalo
na
to
da
ce
biti
teško
da
se
za
SFRJ
nade
pravicno
rešenje
za
novonastala
pitanja
posle
raspada
Istocnog
bloka
i
to
iz
razloga,
s
jedne
strane,
složenosti
unutrašnjeg
sastava
SFRJ
sa
svojih
šest
republika,
a
s
druge
strane
interesa
Zapada
za
odredena
rešenja,
i
na
kraju,
zbog
nepomirljivih
interesa
i
postavljenih
ciljeva
politicara
u
republikama.
Washington
je
bio
zainteresovan
za
demokratizaciju
SFRJ,
Bonn
za
samostalnost
Slovenije
i
Hrvatske.
Evropska
zajednica
je
smatrala
da
njena
spoljna
politika
po
pitanju
Jugoslavije
treba
da
ima
odlucujucu
ulogu.
Osim
toga
je
povezivala
svoju
spoljnu
politiku
i
sa
pitanjem
sigurnosti
u
Evropi.
Ipak
je
uloga
Washington-a
bila
najveca
u
procesu
rasturanja
SFRJ.
U
periodu
od
1989
do
2000
godine
americka
spoljna
politika
igrala
je
odlucujucu
ulogu,
naravno
u
pojedinim
etapama
manje,
u
drugim
više.
Demokratizacija
je
ležala
u
osnovi
te
politike.
Zbog
toga
neki
analiticara
izjednacavaju
demokratizaciju
SFRJ
sa
njenim
razbijanjem.
Takvo
mišljenje
nije
samo
u
Srbiji
rasprostranjeno.
Buduci
da
SFRJ
nije
bila
u
sastavu
Istocnog
bloka
uživala
je
u
pozitivnoj
spoljnjoj
politici
Washinton-a
sve
do
1989
godine.
U
periodu
sukoba
Istoka
i
Zapada,
Washington
je
poštovao
jedinstvo
SFRJ
i
bio
je
garancija
njene
nezavisnosti.
Medutim,
nestankom
Istocnog
bloka
nastala
je
nova
situacija
za
SFRJ,
i
s
novonastalom
situacijom
i
nova
politika
Washington-a.
Spoljna
politika
Washington-a
je
sada
stavljala
u
prvi
plan
pitanje
demokratizacije,
a
ne
pitanje
jedinstva
Jugoslavije.
I
tako
je
postepeno
došlo
do
toga
da
je
"saveznik"
Washington
postao
"neprijatelj"
i
"protivnik".
Naravno,
protivnik
politickog
sistema
u
Jugoslaviji,
kao
što
je
i
za
vreme
Hladnog
rata
bio
protivnik
politickog
sistema
u
Istocnom
bloku.
Iz
toga
bih
mogao
da
izvucem
zakljucak
da
je
ustvari
Hladni
rat
trajao
sve
do
2000
godine,
godine
u
kojoj
je
nestao
istocni
politicki
sistem
i
u
republici
Srbiji
koja
je
pored
ostalih
pet
sacinjavala
SFRJ.
U
republikama
Slovenija
i
Hrvatska
istocni
politicki
sistem
je
nestao
deset
godina
ranije,
1990
godine.
Sve
do
1989
godine
ljudska
prava
u
SFRJ
smatrana
su
podnošljivim
i
njeni
gradani
su
mogli
da
putuju
i
bez
viza
na
Zapad
(barem
u
neke
zemlje).
Svet
je
smatrao
da
je
SFRJ
bila
mnogo
liberalnija
u
odnosu
na
Istocni
blok.
Spoljna
politika
Washington-a
bila
je
skoncentrisana
na
ekonomske
probleme
Jugoslavije.
Medutim,
kada
je
jednom
bio
završen
Hladni
rat
došlo
je
do
promena
strateškog
znacaja
SFRJ.
Od
1989
godine
Washington
pocinje
da
vrši
pritisak
na
Beograd
da
napravi
odlucujuce
korake
u
pogledu
demokratizacije
politickog
sistema.
U
istocnoj
Evropi
nestaje
dotadašnji
politicki
sistem,
dolazi
do
Preokreta,
do
demokratizacije
Madarske,
Cehoslovacke,
Poljske
i
Istocne
Nemacke
i
istovremeno
do
promena
politike
Washington-a
prema
Beogradu,
što
je
bilo
i
za
ocekivati.
Sa
demokratizacijom
zemalja
Istocnog
bloka
postavljalo
se
pitanje
demokratizacije
SFRJ,
što
postaje
pitanje
broj
jedan,
u
suštini
pitanje
svih
pitanja.
Jedinstvo
SFRJ
nije
više
bilo
od
centralnog
znacaja.
Washinton
je
na
sledeci
nacin
definisao
svoju
politiku
prema
SFRJ:
jedinstvena
SFRJ,
ali
demokratska,
što
opet
znaci
i
jedno
i
drugo,
što
na
kraju
krajeva
znaci
da
oni
koji
hoce
samo
jedno,
iskljucuju
ono
drugo.
Jedinstvo,
ali
i
istovremeno
i
demokratizacija,
višepartijski
sistem,
tržišna
privreda.
Sada
je
SFRJ
mogla
da
dobije
novi
znacaj
ali
samo
u
okviru
Zapada.
Po
tom
odlucujucem
pitanju
zakazala
je
politika
samo
jedne
od
republika,
a
to
je
bila
Srbija,
odn.
njena
partija
Savez
komunista.
Savez
komunista
nije
bio
u
stanju
da
shvati
i
razume
ili
nije
hteo
da
shvati
i
razume,
u
šta
ne
verujem,
da
se
postavilo
jedno
sudbonosno
pitanje
za
koje
je
postojao
i
odgovor:
spoljna
politika
i
demokratizacija.
Ta
partija
je,
istina,
bila
za
jedinstvo
SFRJ
ali
nije
imala
spoljnu
politiku
i
nije
pristajala
da
se
odrekne
istocnog
politickog
sistema.
Ona
je
zastupala
mišljenje
da
Jugoslavija
treba
da
ostane
jedinstvena
ali
kao
socijalisticka
federacija.
Druge
republike,
kao
npr.
Slovenija,
su
bile
za
demokratizaciju
što
znaci
napuštanje
socijalistickog
društvenog
uredenja.
Slovenija
je
htela
da
ide
u
Evropu
i
ude
u
Evropsku
zajednicu,
pa
ako
mora
i
sama.
Prva
politicka
razmimoilaženja
izmedu
politicara
Slovenije
i
Srbije,
kao
što
je
vec
bilo
napomenuto,
nastala
su
oko
izmene
Ustava
SFRJ.
Srpski
politicari
su
tražili
promene
Ustava
u
delu
koji
bi
se
odnosio
na
definisanje
odnosa
federacije.
Tražili
su,
kako
su
to
oni
zvali,
moderniju
federaciju,
sposobnu
da
bolje
odlucuje,
što
bi
moglo
da
znaci
da
centralni
zajednicki
organi
dobijaju
prevlast
nad
republikama.
Slovenija
se
tome
odlucno
protivila
i
odlucila
se
na
promene
u
svom
Ustavu,
promene
koji
bi
Sloveniji
davali
pravo
i
da
istupi
iz
federacije
ako
nade
za
potrebno.
Slovenacki
komunisti,
znaci,
nisu
pristajali
na
izmene
u
Ustavu
SFRJ,
a
s
druge
strane,
srpski
komunisti
nisu
pristajali
na
izmenu
politickog
sistema
što
nije
bilo
bezznacajno
za
odredivanje
americke
spoljne
politike.
Objektivno
se
radilo
o
suprotnim
pozicijama
koje,
medutim,
nije
bilo
nemoguce
približiti
nalaženjem
zajednickog
rešenja.
Nažalost,
suprotne
pozicije
su
u
daljem
toku
prebacene
na
sukobljevanje
licnosti
što
je
dovelo
do
medusobnih
konfrontacija,
a
što
je
bilo
kobno
po
Srbiju.
Sigurno
da
opšti
meduljudski
odnosi
zavise
od
toga
da
li
postoje
slicnosti
u
licnim
osobinama
ljudi.
Tako
npr.
dobrosusedski
odnosi
mogu
uspešno
da
se
održavaju
ako
postoje
slicnosti,
kao
što
se
i
prijatelji
nalaze
po
slicnostima,
i
ako
hocemo,
vec
kod
dece
možemo
uociti
da
se
samo
slicna
deca
rado
medusobno
igraju.
Ocito
je
da
politicari
Saveza
komunista
i
Slovenije
i
Srbije
u
tom
periodu
nisu
pokazivali
dovoljno
slicnosti
ni
u
interesima
niti
u
osobinama
da
bi
na
kraju
mogli
da
se
slože.
Medutim,
politicar
ne
bi
trebalo
da
sebi
dozvoli
luksuz
da
ga
vode
licne
emocije,
za
njega
je
pitanje
politickog
rasudivanja
odlucujuce.
Kao
što
poneki
komšija
ne
zove
drugog
komšiju
na
kafu
radi
održavanja
dobrosusedskih
odnosa,
tako
ni
Slobodan
Miloševic
nije
zvao
Milana
Kucana
na
kafu,
niti
je
Milan
Kucan
zvao
Miloševica.
I
što
je
najgore,
Miloševic
nije
zvao
ni
americkog
ambasadora
u
SFRJ
Warren-a
Zimmermann-a
na
kafu.
Radije
je
pio
kafu
sam.
Šta
želim
time
da
kažem?
Dok
za
susede
to
ne
mora
da
predstavlja
neku
tragicnost,
u
politici
takvom
se
ponašanju
pridaje
posebna
važnost.
I
tako
"banalna"
stvar
kao
zvanje
ili
nezvanje
na
kafu
nije
bila
beznacajna
za
spoljnu
politiku
Washington-a,
i
zbog
toga,
jer
spoljnu
politiku
ne
odreduje
samo
sadržaj,
vec
i
nacin
komuniciranja.
I
na
kraju
krajeva,
zbog
cega
bi
inace
postojala
diplomatija
i
diplomatska
ponašanja?
Iako
u
opštim
meduljudskim
odnosima
licne
osobine
odreduju
te
odnose,
u
politici,
medutim,
te
licne
osobine
ne
bi
trebalo
da
stoje
u
prvi
plan.
U
prvi
plan
bi
morao
da
stoji
sadržaj.
A
da
bi
sadržaj
dobio
na
znacenju
neophodno
je
da
se
licne
osobine
ne
isticu
u
prvi
plan,
a
što
bi
znacilo:
negovanje
dobrih
odnosa
kao
deo
spoljne
politike.
Dok
je
Predsednik
Predsedništva
SFRJ,
Janez
Drnovšek,
1989
godine
igrao
tenis
sa
pomenutim
americkim
ambasadorom,
njegov
zamenik
Borisav
Jovic
je
to
kritikovao,
kao
da
mu
nije
bilo
jasno
da
su
kontakti
sa
svetskim
politicarima
bili
od
vitalnog
znacaja
za
Srbiju.
Može
da
se
spomene
i
jedan
izuzetak.
Tako
je
Ramila
Andelkovic
u
vremenu
kada
je
bila
na
celu
Socijalistickog
Saveza
Srbije
igrala
lambadu
u
Beogradu
sa
svojim
kolegom
iz
Slovenije,
Jožetom
Smoleom.
Nažalost
to
nije
bilo
od
znacaja
jer
je
kasnije
Miloševic
svojom
odlukom
da
bojkutuje
robu
iz
Slovenije
naterao
Radmilu
Andelkovic
da
preko
Socijalistickog
saveza
to
obelodani
i
na
taj
nacin
poremeti
dobrosusedske
odnose
sa
Slovenijom.
e)
Nacionalizam
Najznacajnije
pitanje,
za
one
analiticare
koji
su
dogadaje
u
SFRJ
svodili
samo
na
jedan
odgovor,
bilo
je:
koja
je
pokretacka
snaga
stajala
iza
razarajuce
dinamike
dogadaja.
Najcešci
odgovor
na
to
pitanje
bio
je:
nacionalizam.
Nacionalizam
kao
odgovor
pojavljuje
se
u
mnogim
publikacijama
i
u
štampi
se
tvrdi
da
su
posle
preokreta
u
istocnoj
Evropi
republike
potpale
pod
nacionalizam.
Ja,
medutim,
poricem
znacaj
nacionalizma
u
dogadajima
u
Jugoslaviji
i
smatram
da
se
tu
radilo
iskljucivo
o
razlicitim
odgovorima
politicara
u
tim
republikama
na
pitanja
koja
su
nastala
u
vezi
sa
nestankom
Istocnog
bloka.
Ta
politika
nije
nacionalizam
vec
pitanje
politickog
sistema.
Cinjenica
da
su
u
Jugoslaviji
postojale
republike
ne
daje
pravo
tim
autorima
da
ih
apriori
kvalifikuju
kao
nacionalisticke.
Mnogi
autori,
narocito
na
Zapadu,
misle,
kada
govore
o
nacionalizmu
kao
eksplozivnom
faktoru,
samo
na
Srbiju,
što
takode
osporavam.
Cesto
se
piše
i
govori
da
je
srpski
nacionalizam
instrumentalizovan
u
cilju
ostajanja
na
vlasti.
Cak
se
tvrdi
da
je
Miloševic
sve
što
je
radio,
cinio
samo
iz
razloga
ostajanja
na
vlasti.
Ja
smatram
da
je
Miloševic
mogao
da
ostane
na
vlasti
i
da
nije
sprovodio
takozvanu
politiku
koja
mu
se
pripisuje,
tj.
politika
"samo
ostajanja
na
vlasti".
Nije
u
tome
bio
problem.
Kao
i
svaki
drugi
politicar
i
on
je
mnogo
cinio
da
bi
ostao
na
vlasti,
npr.
u
vezi
sa
izborima,
ali
ne
bi
moglo
da
se
tvrdi
da
nije
imao
i
politicki
program.
Naravno,
da
je
pitanje
održivosti
i
sprovodljivosti
tog
programa
jedno
drugo
pitanje.
Cinjenica
je,
da
ako
neki
politicki
program
s
pocetka
ne
odgovara
rešavanju
nekog
problema,
on
ni
kasnije
u
daljem
toku
nece
odjednom
postati
odgovarajuci.
Kako
je
Miloševicev
program
bio
s
pocetka
loš,
on
je
i
u
toku
procesa
razgradnje
SFRJ
takav
i
ostao.
Osim
toga,
kada
su
jednom
bile
postavljene
šine
(u
komunizmu
su
to
zvali:
smernice),
dinamika
je
cinila
svoje,
odredujuci
sledece
korake.
Godine
1989
pitanja
su
postavljali
svi,
i
republike
u
SFRJ
i
politicari
u
svetu.
Ali
pitanja
su
postavljali
i
politicari
koji
su
nastupali
u
ime
Srba
u
Hrvatskoj
i
u
Bosni
i
Hercegovini,
što
je
bilo
absolutno
legitimno
i
nikako
se
ne
može
kvalifikovati
kao
nacionalizam.
Nije
se
radilo
ni
o
nacionalizmu,
kada
su
politicari
iz
Beograda
1988
organizovali
masovna
okupljanja,
"dogadanja
naroda",
i
smenili
komuniste
na
vlasti
u
Vojvodini.
Drugo
je
pitanje
da
li
je
to
bilo
potrebno.
"Dogadanje
naroda"
je
isto
tako
moglo
da
se
definiše
kao
protest
protiv
Titovog
komunizma.
Politicari
u
Beogradu
su
imali
za
cilj
da
stvore
jednu
ustavnu
Srbiju
i
to
iz
jednog
dela
kao
što
su
uostalom
bile
i
sve
druge.
Gde
je
tu
nacionalizam?
Njima
nije
bio
cilj
rasturanje
SFRJ
i
stvaranje
jedne
Srbije
izvan
Jugoslavije,
što
bi
moglo
da
se
nazove
nacionalizmom.
Kada
je
politicar
Franjo
Tudman
1990
godine
razmišljao
o
izlasku
Hrvatske
iz
SFRJ
i
stvaranju
samostalne
države
Hrvatske,
tada
se
možda
moglo
govoriti
o
nacionalizmu
i
tada
se
postavljalo
i
pitanje
šta
ce
biti
sa
Srbima
u
Hrvatskoj,
što,
da
ponovim,
ne
može
biti
ocenjeno
kao
nacionalizam.
Pitanje
Srba
kao
naroda
u
Hrvatskoj
je
došlo
onog
momenta
na
dnevni
red,
kada
je
postalo
izvesno
da
ce
se
ta
republika
izdvojiti.
Naravno,
drugo
je
pitanje
da
li
je
trebalo
da
se
to
pitanje
uopšte
postavlja
ili
neka
druga
pitanja,
kao
npr.
da
se
konsultuje
i
svet.
"Dogadanje
naroda"
je,
osim
toga,
imalo
za
cilj
rešavanje
ljudskih
prava
Srba
na
Kosovu
i
Metohiji
jer
je
rukovodstvo
Srbije
mislilo
da
ce
to
moci
da
reši
ako
Srbija
postane
jedinstvena.
Ni
to
ne
može
da
se
obeležava
kao
nacionalizam.
Nacionalizam
nije
ni
u
najmanju
ruku
mogao
da
bude
uzrok
raspada
Jugoslavije.
On
je
igrao
neku
ulogu
u
politici
Franje
Tudmana
i
Alije
Izetbegovica,
ali
ne
i
Slobodana
Miloševica.
A
upravo
se
ovde
raspravlja
o
tvrdnjama
mnogih
da
je
nacionalizam
Miloševica
doveo
do
raspada
SFRJ.
Ti,
što
tvrde,
da
je
nacionalizam
bio
srpski
fenomen
i
kada
izgovaraju
rec
nacionalizam
automatski
misle
odmah
na
Srbiju
i
stavljaju
znak
jednakosti
izmedu
te
dve
reci
pokazuju
da
je
njihovo
razmizmišljanje
površno
i
da
nisu
uspeli
da
udu
u
srž
problema.
f)
Prošlost
Pitanju
spoljne
politike,
politickog
sistema
i
licnih
osobina
politicara
dodao
bih
i
pitanje
prošlosti
kao
jednog
od
faktora
koji
su
igrali
ulogu
u
raspadu
i
rasturanju
SFRJ.
Biljana
Plavšic,
jedna
od
politickih
voda
Srba
u
Bosni
i
Hercegovini,
govorila
je
ovih
dana
o
razlozima
svoje
politike
u
ono
vreme,
1992
godine,
kada
je
otpoceo
rat
u
toj
republici.
Ovaj
primer
ilustruje
koliko
je
prošlost
uticala
na
pojedine
politicare
i
koliko
je
bila
od
znacaja
kao
jedan
od
važnih
uzroka
sukobljavanja
i
ratovanja.
Ona
kaže
da
je
bila
zaslepljena,
opsednuta
mislima
da
se
ne
sme
dozvoliti
da
Srbi
opet
kao
u
Drugom
svetskom
ratu
postanu
žrtve
drugih:
"U
to
vreme,
ja
sam
olako
ubedila
samu
sebe
da
je
ovo
pitanje
opstanka
i
samoodbrane.
(...).
Postavljaju
se
ocigledna
pitanja:
ako
je
ova
istina
sada
tako
jasna,
zašto
je
ja
nisam
videla
ranije?
(...).
Odgovor
na
oba
pitanja
je
verujem,
zaslepljujuca
strepnja,
koja
je
dovela
do
opsesije,
narocito
za
one
od
nas
za
koje
je
Drugi
svetski
rat
živa
uspomena,
da
Srbi
više
nikada
ne
dopuste
da
budu
žrtve.
(...)
Bili
smo
opredeljeni
da
ucinimo
sve
što
je
neophodno
da
prevladamo."
(Biljana
Plavšic
u
NIN-u
od
19.
decembra
2002:21).
g)
Spoljna
politika
srpskih
politicara
prema
Zapadu
Jugoslaviju
je
opterecivala
prošlost,
tj.
istorija
i
to
se
videlo
i
na
primeru
odnosa
izmedu
politicara
u
Srpskoj
Krajini
u
Hrvatskoj
i
politicara
u
Zagrebu.
Iz
istorijskih
razloga
rukovodioci
tih
Srba
nisu
pristajali
da
ostanu
u
Hrvatskoj
ako
bi
se
Hrvatska
osamostalila.
Kada
je
na
vlast
došla
HDZ
partija
i
na
njeno
celo
Franjo
Tudman
ti
srpski
politicari
su
odbijali
i
svaku
pomisao
na
ostajanje.
Razvoj
dogadaja
je
bio
takav
da
kada
je
Hrvatska
bila
priznata
kao
samostalna
država
1991
godine,
oni
su
proglasili
nezavisnu
oblast
Srpsku
Krajinu.
Branko
Vlahovic
("Novosti".
6.
i
7.
januara
2003)
iznosi
kako
je
došlo
do
toga
da
su
rukovodioci
Krajine
propustili
poslednju
mogucnost
da
poboljšaju
svoje
šanse
kod
medunarodne
zajednice.
Taj
dogadaj
najbolje
ilustruje
kako
srpski
politicari
ni
u
Krajini
u
Hrvatskoj
nisu
imali
razradenu,
da
ne
kažem
nikakvu,
spoljnu
politiku.
Cetiri
ambasadora
medunarodne
zajednice
napravili
su
plan
zvan
Z-4
koji
je
trebao
da
reši
odnose
izmedu
Zagreba
i
Knina,
izmedu
ostalih
ruski
ambasador
u
Zagrebu,
diplomata
Leonid
Kerestedžijanc,
americki
ambasador
u
Zagrebu,
Galbright,
ali
i
predstavnici
OUN
i
EU.
Taj
plan
je
bio
gotov
u
januaru
1995
godine.
30.
januara
1995
godine
upoznali
su
sa
tim
planom
Franju
Tudmana.
Odmah
je
bilo
jasno
da
on
plan
nece
prihvatiti,
ali
ga
je
i
pored
toga
primio
i
rekao
da
ce
se
o
njemu
razgovarati.
Ambasadori
su
potom
istog
dana
odleteli
za
Knin.
Na
veliko
iznenadenje
ambasadora,
Milan
Martic
je
odbio
da
plan
primi
u
ruke.
Ruski
ambasador
ovako
objašnjava
odbijanje
plana:
"Stalno
su
ponavljali
da
oni
ne
mogu
više
živeti
u
istoj
državi
sa
Hrvatima
posle
istorijskog
iskustva
koje
su
imali.
Otvoreno
su
mi
rekli
da
nikakva
autonomija,
pa
i
najšira
koju
smo
im
mi
nudili,
ne
dolazi
u
obzir.
Hteli
su
jedino
samostalnu
državu."
(isto).
Ambasadori
su
tada
odbili
da
veceraju
i
prespavaju
u
Kninu.
Ruski
ambasador
dalje
ocenjuje
znacajnost
tog
dogadaja:
"Objektivno
govoreci,
u
to
vreme,
1994-1995,
Hrvati
su
bili
u
boljoj
poziciji.
Medunarodna
zajednica
je
bila
na
njihovoj
strani.
Srbi
su
imali
veliku
šansu
da
pokažu
Zapadu
da
su
kooperativni
i
da
su
spremni
na
kompromis.
Da
su
tada
pokazali
spremnost
da
pregovaraju,
to
bi
sigurno
imalo
pozitivan
odjek
u
svetu.
Na
žalost,
tadašnjem
rukovodstvu
u
Kninu
je
nedostajalo
mudrosti,
diplomatskih
znanja
i
dalekovidosti."
(isto).
Mora
da
se
naglasi
da
taj
plan
nije
predstavljao
ultimatum.
Radilo
se
samo
o
tome
da
se
plan
uzme
i
pogleda.
Ali
politicari
Krajine,
na
celu
sa
Milanom
Marticem,
su
cak
i
to
kategoricki
odbili.
Akcijama
Hrvatske
vojske
u
maju
i
avgustu
1995
godine
proterani
su
svi
Srbi
iz
Krajne
iz
Hrvatske.
Politicari
su,
odbivši
plan
širi
medunarodne
zajednice,
odbili
svaku
saradnju
sa
svetom
a
posledice
su
bile
katastrofalne.
h)
Spoljna
politika
Ako
bi
smo
spoljnu
politiku
uzeli
kao
glavnu
meru
svih
razloga
koji
su
bili
od
znacaja
za
dogadaje
u
Jugoslaviji,
onda
bi
smo
mogli
da
kažemo
da
su
tu
meru
odredili
Washington
i
zapadne
demokratije.
Ja
sam,
na
drugom
mestu
po
znacaju,
stavio
i
pitanje
demokratije
jer
je
sadržaj
spoljne
politike
predstavljo
pitanje
demokratizacije
i
istovremeno
nestajanje
socijalistickog
sistema.
Oni
koji
nisu
prihvatali
tu
meru
rizikovali
su
mnogo.
U
SFRJ
jedino
je
nisu
prihvatili
politicari
Srbije
s
dostojnom
pažnjom.
Mera
je
znacila,
da
je
Washington
izražavao
odredena
ocekivanja,
kasnije
zahteve,
kao
npr.
demokratizaciju.
Da
su
politicari
Srbije
1989
godine
pristali
na
demokratizaciju,
Srbija
nije
morala,
po
mom
ubedenju,
da
prede
stravican
put
i
SFRJ
nije
morala
da
se
raspadne.
Srbija
se
na
kraju
2000
godine
demokratizovala
jer
Washington
nije
odustajao
od
demokratizacije,
što
je
moglo
da
se
predvidi.
Dan
demokratizacije
bio
je
5.
oktobar
2000
godine,
i
odmah
u
februaru
2001
godine
Srbija
i
Crna
Gora
su
pristupile
"Varšavskoj
inicijativi",
organizaciji
koja
okuplja
više
od
sto
demokratskih
država.
Što
se
tice
spoljne
politke
Bonn-a/Berlin-a,
može
se
reci
da
su
politicari
tog
centra
od
samog
pocetka
stajali
na
strani
Ljubljane
i
Zagreba
i
da
i
oni
snose
deo
odgovornosti
za
raspad
SFRJ
i
ratove.
Bonn
je
1991
godine
sam
priznao
Sloveniju
i
Hrvatsku
i
ubrzao
ili
izazvao
dogadaje
u
republici
Bosni
i
Hercegovini.
Uzrok
takve
politike
treba
tražiti
u
istoriji
i
u
licnim
osobinama
Bonn-skih
politicara.
Odnosi
medu
republikama
bi
takode
mogli
da
se
na
neki
nacin
svrstaju
pod
termin:
spoljna
politika,
buduci
da
su,
iako
clanice
federacije,
po
Ustavu
imale
mogucnost
i
da
istupe
iz
nje.
Tadašnji
politicari
u
Beogradu
nisu
imali
takva
razmišljanja.
I
u
toj,
nazovimo
je
"maloj"
spoljnoj
politici
radilo
se
o
istom
problemu:
pitanje
demokratizacije.
Iako
politicki
sistem
u
SFRJ
nije
bio
toliko
represivan
kao
u
drugim
istocnoevropskim
zemljama,
iako
je
i
privreda
bolje
stajala,
taj
sistem
je
bio
jedan
od
sistema
sovjetskog
modela.
A
upravo
je
pitanje
sistema
1989
godine
bilo
centralno
pitanje.
Na
pocetku,
znaci
1989
godine,
Srbija,
kao
jedna
od
republika,
bila
je
deo
tog
pitanja
odn.
deo
problema.
Kasnije
je,
medutim,
došlo
do
promene.
Srbija
nije
bila
više
deo
problema
vec
sam
problem.
Slovenacki
politicari
su
priželjkivali
demokratiju
i
brže
odluke.
Medutim,
jedna
od
karakteristika
srpskih
politicara
u
to
vreme
bila
je
sporost
i
nerazumevanje
suštine.
Njima
je,
ocigledno,
trebalo
mnogo
više
vremena
da
bi
se
mogli
prilagoditi
novonastaloj
politickoj
situaciji,
a
koga
nisu
imali.
Nažalost,
nisu
imali
ni
predstave
o
tome
kako
da
se
sve
reši,
bili
su
za
status
quo,
i
reagovali
su
samo
kada
su
morali,
uglavnom
nepromišljeno
i
bez
jasnog
plana
koji
bi
odgovarao
realnosti.
Oni
nisu
shvatili
ono
osnovno,
a
to
je
da
su
se
njihovi
interesi
najbolje
i
jedino
mogli
ostvariti
kroz
dijalog,
kontakt
sa
svetom
-
spoljnom
politikom
kao
i
kontaktom
sa
drugim
republikama
-
"maloj"
spoljnoj
politici
i
približavanjem
a
ne
udaljavanjem.
Hrvatski
politicari
nisu
vodili
takvu
spoljnu
politiku
u
odnosu
na
Zapad,
politiku
udaljavanja,
vec
politiku
približavanja.
Situacija
u
Hrvatskoj
je,
medutim,
bila
složenija
jer
su
u
njoj
živeli
Srbi
kao
narod
sa
svojim
politickim
vodama
i
zbog
dolaska
Franje
Tudmana
i
njegove
partije
HDZ
na
vlast
1990
godine.
HDZ-ova
"mala"
spoljna
politika
isto
tako
nije
bila
u
odnosu
na
Srbiju
i
Srbe
u
Hrvatskoj
na
nivou
nastalih
problema,
ali
to
nije
bilo
znacajno
za
njih.
Oni
su
se
svojom
spoljnom
politikom
pobrinuli
za
to
da
Zapad
svakako
bude
na
njihovoj
strani.
i)
5.
oktobar
2000
-
demokratija
Autor
Ralph
Hartmann
na
pocetku
svoje
knjige
"Die
glorreichen
Sieger"
(Berlin.
2001)
govori
o
reakcijama
politicara
i
štampe
u
Berlin-u
i
drugim
gradovima
na
dogadaj
od
5.
oktobra
2000
godine.
On
taj
dan
naziva
danom
u
kome
je
došlo
do,
na
Zapadu,
toliko
ocekivanog
preokreta
u
Beogradu.
U
Berlin-u
se
naglašavalo
da
su
promene
izostale
1989
i
1990
godine
i
da
su
došle
sa
deset
godina
zakašnjenja.
Ministar
spoljnih
poslova
Nemacke,
Josef
Fischer,
izjavljuje
na
drugom
programu
zvanicne
Nemacke
televizije
(ZDF)
u
jednoj
emisiji
specijalno
posvecenoj
tom
danu,
da
se
tu
radi
o
dogadaju,
deset
godina
posle
pada
berlinskog
zida,
koji
predstavlja
njegov
konacan
nestanak,
i
da
se
tu
radi
o
demokratizaciji.
Na
prvom
programu
(ARD)
Fischer
ponavlja
da
se
u
stvari
u
suštini
dogodilo
to
da
je
sa
tim
5.
oktobrom
pao
i
poslednji
kamen
toga
zida
i
nestao
poslednji
komad
"gvozdene"
zavese.
Opet,
kada
je
održana
sednica
nemackog
parlamenta
(11.
oktobra
2000)
Fischer
kaže
da
je
konacno
pao
i
poslednji
ostatak
jedne
komunisticke
diktature.
Nemacki
nedeljnik
"Der
Spiegel",
piše
Hartmann
dalje,
iznosi
svoje
komentare
i
kaže
da
je
oduvan
i
poslednji
staljinista
u
Evropi,
Miloševic,
srušena
poslednja
tvrdava
komunizma
i
postavljen
poslednji
kamen
koji
pokazuje
završetak
jedne
epohe.
Drugi
pišu
da
su
prvo
bili
skinuti
Cesusesku
i
Honecker
i
eto
sada
Miloševic
i
da
je
posle
deset
godina
nakon
promena
1989
godine
najzad
osloboden
i
Balkan
("Bild",
"Zeit",
"Der
Tagesspiegel").
I
drugi
listovi
kao
varšavske
novine
"Rzeczpospolita"
i
londonski
"International
Guardian"
pišu
slicne
komentare
kao
npr.
da
je
najzad
posle
Varšave,
Praga,
Budimpešte,
iako
sa
velikim
zakašnjenjem,
nešto
pocelo
što
predstavlja
poslednju
demokratsku
revoluciju
u
Evropi,
i
da
je
era
komunizma
najzad
prošla.
Americki
predsednik,
Bill
Klinton,
uporedio
je
dogadaje
u
Beogradu
sa
padom
Berlinskog
zida
i
da
Amerika
i
sada
stoji
na
strani
onih
koji
su
za
demokratiju
u
Srbiji
ili
bilo
gde
na
svetu,
svuda.
Ministarka
spoljnih
poslova
Amerike,
Madeleine
Albright,
je
opet
izjavila
da
se
nada
da
se
i
Srbija
kao
i
uostalom
Istocna
Evropa
oslobodila
komunizma.
Iz
svega
ovoga
možemo
izvesti
zakljucak
šta
je
od
samog
pocetka
bio
cilj
Zapada:
pobeda
demokratije.
5.
ZAKLJUCAK
Ako
bi
smo
pošli
od
toga
da
uzroke
rasturanja
SFRJ
nazovemo
faktorima
onda
bi
smo
mogli
da
pobrojimo
sledece:
svetske
prilike,
spoljna
politika,
demokratija,
slovenacki
faktor,
faktor
Miloševic,
politicki
sistem
Srbije,
americki
faktor,
nemacki
faktor,
Franjo
Tudman
kao
faktor,
faktor
Alija
Izetbegovic,
licne
osobine
politicara,
prošlost
(istorija)
i
mediji.
Iako
ce
se
nekome
možda
ciniti
da
je
ovde
ispušten
još
jedan
razlog
koji
je
po
njima
bio
znacajan
za
raspad
SFRJ,
naime
ekonomske
prilike,
tvrdim
da
one
nisu
bile
od
znacaja.
Nacionalizam
sam
vec
u
posebnom
odeljku
iskljucio.
Rec
"ljudska
prava"
nisam
takode
posebno
spominjao
iako
je
ta
rec
cesto
spominjana
u
politici
Zapada,
narocito
za
vreme
Hladnog
rata,
i
to
zbog
toga
što
tu
rec
smatram
politickim
terminom
koga
su
politicari
(zlo)upotrebljavali
da
bi
opravdali
svoje
politike
i
što
su
to
selektivno
koristili.
Ako
npr.
uzmemo
nemacki
faktor
onda
bi
smo
dodatno
mogli
da
kažemo
da
se
iza
toga
nije
skrivala
samo
istorija,
vec
i
želja
politicara
da
posle
ujedinjenja
Nemacke
izadu
sa
svojom
spoljnom
politikom
u
svet
i
da
postanu,
na
kraju
jednog
perioda,
opet
"normalna
zemlja".
Kao
što
se
vidi,
mnogo
uzroka.
Po
mom
mišljenju
izdvojio
bih
samo
sledece
kao
najvažnije:
-
svetske
prilike,
-
spoljna
politika,
-
politicari
kao
akteri,
-
demokratija
-
komunizam,
-
istorija
(prošlost),
-
licne
osobine
politicara,
-
drugi
razlozi
(npr.
dinamika
dogadaja,
rat,
mediji
itd.).
autor:
dr.
med.
Djordje
Joncic
koautor:
Suzana
Joncic
M.A.
Literatura:
1.
Antonic,
Slobodan:
"Zarobljena
zemlja".
Otkrovenje.
Beograd.
2002
2.
Drnovšek,
Janez:
"Meine
Wahrheit".
Smart
Books.
Kilchberg/Zürich.
1998
3.
Hartmann,
Ralph:
"Die
glorreichen
Sieger".
Dietz.
Berlin.
2001
4.
Jovic,
Borisav:
"Knjiga
o
Miloševicu".
IKP
"Nikola
Pašic".
Beograd.
2001
5.
Jovic,
Borisav:
"Komadanje
Jugoslavije".
Politika.
Beograd.
1992
6.
Köpruner,
Kurt:
"Reisen
in
das
Land
der
Kriege".
Espresso.
Berlin.
2001
7.
Mamula,
Branko:
"Slucaj
Jugoslavija".
CID.
Podgorica.
2000
8.
Paulsen,
Thomas:
"Die
Jugoslawienpolitik
der
USA
1989-1994".
Nomos.
Baden-Baden.
1995
hronika
vesti (arhiva)