Debata
Pjer Burdije
Majkl Volcer
Slavoj Žižek
Bernar-Anri
Levi
"Rat
za
prosvećenost"
Spiegl:
Gospodine
Levi,
rat
u
Avganistanu
podelio
je
intelektualce
i
u
Francuskoj
i
u
Nemačkoj.
Vi
ste
jedan
od
malobrojnih
koji
od
samog
početka
gotovo
bezuslovno
podržavaju
intervenciju
SAD.
Zašto
ste
tako
izolovani
u
toj
poziciji?
Bernar-Anri
Levi:
Izgleda
da
većina
evropskih
intelektualaca
ne
brine
o
sudbini
avganistanskog
naroda.
Oni
previđaju
da
se
Amerikanci
ne
bore
samo
protiv
terorizma,
već
intervenišu
i
zato
da
bi
oslobodili
Avganistan.
Nije
li
to
sporedan
cilj
za
SAD?
Zar
Amerikanci
ne
žele
pre
svega
odmazdu?
Levi:
Svakome
ko
vidi
dalje
od
nosa
odmah
mora
biti
jasno
da
udar
na
Bin
Ladena
ima
i
jednu
nadasve
povoljnu
i
ni
u
kom
slučajnu
sporednu
posledicu:
Avganistanci
sada
mogu
da
se
reše
jednog
strašnog
tutorstva,
biće
oslobođeni
jednog
od
najgorih
sistema
na
ovoj
planeti.
Kako
Vi
onda
objašnjavate
antiamerikanizam
kod
vaših
kolega?
Levi:
To
je
veoma
misteriozno.
Ja
nisam
proamerički
raspoložen.
Demonstrirao
sam
protiv
rata
u
Vijetnamu
i
protiv
uklanjanja
Aljendea
u
Čileu,
što
je
inscenirala
CIA.
Gnušam
se
smrtne
kazne.
Vrlo
burno
sam
reagovao
i
na
izbor
Džordža
Buša.
Ali,
da
budem
iskren,
ovaj
se
rat,
za
koji
je
on
odgovoran,
vodi
začuđujuće
dobro.
Utoliko
bi
zaista
mogao
da
bude
svetska
premijera.
Rat
bez
ikakve
imperijalističke
zadnje
misli?
Čini
se
da
to
izaziva
sumnju...
Levi:
Antiamerikanizam
je
više
od
pukog
nepoverenja.
To
je
jedna
od
velikih
konstanti
naše
političke
kulture,
čak
i
strast.
A
strast
čoveka
čini
slepim.
Ova
strast
nije
rođena
tek
sa
američkim
imperijalizmom.
U
čemu
Vi
vidite
korene
te
strasti,
ako
ne
u
bezobzirnosti
jedne
supersile?
Levi:
Amerikanci
predstavljaju
jedan,
istorijski
posmatrano,
novi
tip
nacije
koji
je
Evropa
uvek
odbacivala.
Naše
stare
nacije
navodno
počivaju
na
zajedničkoj
teritoriji,
kolektivnom
pamćenju,
narodnom
identitetu
i
za
njih
je
rusoistička
Amerika
nepodnošljiva,
prezira
vredna,
skandalozna
–
nacija
koja
je
iskovana
ugovorom,
od
gore,
umesto
da
organski
izraste,
od
dole.
Dakle,
kritika
američkog
imperijalizma
je
samo
proizvod
jedne
mnogo
dublje
odbojnosti?
Levi:
U
Evropljanima
još
drema
fantazam
o
navodno
čistoj
naciji,
pravoj
i
zatvorenoj
narodnoj
zajednici.
Njima
je
neprijatna
predstava
"lonca
za
topljenje"
i
mešanja
kultura.
A
u
pogledu
američke
supersile
to
staro
nepoverenje
se
pretvorilo
u
javno
ruganje
američkoj
aroganciji.
Amerika
kao
svet
materijalizma,
uniformnosti
i
kastracije
duha
–
da
li
je
još
živa
ta
iskrivljena
slika
koju
je
nabacio
Hajdeger?
Levi:
To
je
topos
i
nemačke
i
francuke
desnice,
koji
se,
kao
u
ogledalu,
nalazi
i
na
levici.
Hajdeger,
ali
i
francuski
ideolozi
kao
što
su
Žorž
Valoa,
Pjer
Drije
la
Rošel
i
Šarl
Mora,
smatraju
da
je
Amerika
ontološka
katastrofa.
To
strasno
metafizičko
odbacivanje,
koje
buja
u
srcu
evropskih
kultura,
izbija
kada
god
mu
se
ukaže
prilika.
Zašto
je
onda
mržnja
prema
Americi
u
islamskom
svetu
još
snažnija?
Levi:
Za
muslimane
je
Amerika
žrtveno
jagnje.
Njih
opseda
to
što
već
vekovima
lagano
propadaju.
Izgubljena
veličina,
prekinut
put
prosvetiteljstva,
sramota
koju
im
je
naneo
kolonijalizam
–
sve
to
deluje
kao
neprestano
ponižavanja
Orijenta
od
strane
Zapada.
Amerikanci
na
Bliskom
Istoku
nikada
nisu
bili
kolonijalna
sila,
ali
ljudi
koji
tamo
žive
vide
ih
kao
otelotvorenje
"pozapadnjenja".
I
kao
zaštitnike
Izraela,
kojeg
Arapi
posmatraju
kao
kolonijalni
implant.
Levi:
To
je
alibi.
Izrael
i
Amerika
nisu
mnogo
doprineli
arapskom
poniženju.
Oni
služe
kao
zamena
za
to
što
Arapi
nisu
u
stanju
da
objasne
svoju
nesreću
i
da
vide
sopstvenu
odgovornost.
Mnogi
Arapi
žive
u
magičnom
svetu
u
kojem
vlada
dijabolična
kauzalnost
i
u
kojem
su
SAD
i
Izrael
takoreći
jedno
isto:
velika
i
mala
satana.
Da
li
zbog
toga
bujaju
tako
lude
teorije
zavere,
kao
recimo
ona
da
su
Izrael
i
Amerika
sami
isplanirali
napade
na
Svetski
trgovinski
centar
kako
bi
mogli
da
napadnu
islamski
svet?
Levi:
Američko-jevrejska
zavera,
Njujork
kao
prestonica
Jevreja
–
to
su
sve
sumanute
ideje
ekstremne
evropske
desnice
čiji
duh
danas
kruži
po
mnogim
arapskim
prestonicama.
Islam,
u
fundamentalističkoj
formi,
na
određeni
način
je
treći
fašizam
–
on
je
zeleni
fašizam,
posle
braon
i
crvenog.
Da
možda
Vi
ipak
ne
poredite
neuporedive
stvari?
Nacionalsocijalizam
i
komunizam
su
bili
sekularni,
antireligijski
pokreti...
Levi:
...
sa
kvazimističnim
središtem.
Svim
fundamentalizmima
je
zajednička
želja
za
čistotom,
san
o
novom
čoveku
koji
živi
u
apsolutnoj
harmoniji
sa
samim
sobom
i
svojom
zajednicom.
Trzaji
islamističkog
integrizma
su
poslednji
uzleti
totalitarizma
iz
XX
veka.
Dakle,
Vi
mislite
da
se
radi
o
ratu
civilizacija,
o
odbrani
slobode
od
varvarizma?
Levi:
Da,
ali
ne
o
ratu
Zapada
protiv
islama.
Pravi
rat
civilizacija
se
događa
unutar
islamističkog
sveta.
Ulog
je
širenje
prosvećenosti.
Ta
borba
će
dugo
trajati
i
njen
ishod
je
na
stravičan
način
neizvestan.
Ali
verujem
da
će
to
biti
veliki
sukob
XXI
veka.
Da
li
to
podrazumeva
da
je
Zapad
jedini
posednik
zaista
univerzalnih
vrednosti:
demokratije,
slobode,
individualizma,
ljudskih
prava?
Levi:
Na
Zapadu
se
ono
univerzalno,
odnosno
svetski
duh,
kako
je
to
rekao
Hegel,
najviše
i
najodlučnije
razvio.
Ali
postoje
i
drugi
načini
pojavljivanja
univerzalnog,
pojavljuje
se
on
i
u
islamu,
postoji
i
arapsko
prosvetiteljstvo,
u
XII
veku
je
njegov
predstavnik
bio
Averoes.
Zašto
islam
nije
prihvatio
racionalizam?
Levi:
Islamsko
prosvetiteljstvo
je
poraženo,
ali
nije
mrtvo;
ono
je
u
Turskoj
i
kod
nekolicine
mislilaca
u
nekim
arapskim
zemaljama
vrlo
živo,
mada
je
i
poraženo
i
potisnuto.
Samo
muslimani
mogu
da
izvedu
tu
reformaciju,
sada
je
na
imamima
da
rade
na
samima
sabi,
kao
i
na
svojim
svetim
tekstovima,
da
rade
ono
što
su
hrišćani
i
Jevreji
radili
u
neka
druga
doba.
I
šta
bi
to
trebalo
da
promeni?
Levi:
Muslimani
moraju
prestati
da
za
uzrok
svih
zala
proglašavaju
to
što
ih
Zapad
ponižava.
Oni
moraju
da
zatru
svoj
antisemitizam,
tu
lepru
koja
se
brzo
širi.
Moraju
prestati
da
odbacuju
individualizam,
pravo
na
razliku
i
zastranjivanje.
Moraju
priznati
da
i
u
njihovoj
religiji
postoji
nešto
što
je
loše.
Islam
nije
nedodirljiv,
a
božja
reč
se
može
tumačiti.
Na
kraju
te
teološke
promene
nužno
bi
došlo
do
odvajanja
politike
i
religije,
dakle
do
stvaranja
laicističkog
društva.
Ne
bi
li
se
time
islam
odrekao
svoje
suštine,
pošto
on
želi
da
potpuno
oblikuje
čoveka
i
da
bude
način
života,
a
ne
samo
versko
opredeljenje?
Levi:
Upravo
u
toj
integrističkoj
težnji
krije
se
i
totalitaristička
opasnost.
Zašto
laicizam
u
današnjem
islamu
ne
bi
mogao
da
bude
prihvatljiv
kao
što
je
bio
prihvatljiv
za
hrišćanstvo
u
XVI
veku?
Već
postoji
laicistički
islam:
u
Turskoj,
i
još
odlučnije
u
Bosni.
I
zbog
toga
smo
Bosance
morali
da
zaštitimo
od
Srba
koji
su
ih
progonili
–
da
bi
sačuvali
taj
model,
taj
dokaz
o
postojanju
modernog,
zapadnog
islama.
Da
li
još
uvek
postoji
pravedni
rat
–
da
li
Amerikanci
u
Avganistanu
vode
pravedan
rat
i
da
li
je
intervencija
NATO
na
Balkanu
bila
pravedna?
Levi:
Da,
verujem
da
je
tako.
Intelektualci
se
uvek
nalaze
pred
dva
iskušenja
koja
su
jedan
prema
drugome
kao
odraz
u
ogledalu:
to
su
iskušenje
belicizma
i
iskušenje
pacifizma.
Rat
kao
otac
svih
stvari
i
mir
radi
samog
sebe.
Ta
dihotomija
skreće
pogled
sa
treće
opcije,
na
koju
malo
njih
misli,
sa
pravednog
rata.
Za
Vas
mir
nije
vrednost
po
sebi?
Levi:
Rat
nikada
nije
lep.
Estetika
rata,
koja
je
tako
fascinirala
pisce
kao
što
su
Ernst
Jinger,
a
kod
nas
Gijom
Apoliner,
Žan
Kokto
ili
Anri
de
Monterlan,
u
stvari
je
obična
svinjarija.
Skandalozno
je
pisati
hvalospeve
ratu
kao
vrhuncu
muževnosti.
Ali
rat
može
da
bude
neizbežan,
uprkos
svoj
svojoj
ružnoći
–
i
tada
se
mora
voditi,
bez
oduševljenja,
uz
žaljenje,
vodeći
računa
o
odnosu
gubitaka
i
dobitaka
pošto
postoji
nešto
što
je
gore
od
rata:
pakao.
Kant
je,
međutim,
razmišljao
o
svetskom
miru
i
smatrao
je
da
rat
ima
tu
neprijatnu
osobinu
da
više
zla
stvara
nego
što
ga
uklanja.
Levi:
To
nije
tačno.
Znamo
zlo
koje
će
biti
uklonjeno
iz
Avganistana,
ali
još
ne
znamo
zlo
koje
će
se
možda
stvoriti.
Kladim
se
da
će
ovo
drugo
biti
manje
od
prvog.
Čini
se
da
je
jedno
sigurno:
broj
kandidata
za
samoubilačke
atentate
posle
rata
u
Avganistanu
neće
biti
manji
nego
ranije.
Naprotiv.
Levi:
To
je
nešto
drugo.
Nikada
nisam
mislio
da
je
bombardovanje
najbolje
sredstvo
da
se
porazi
terorizam.
Stoga
se
ono
mora
završiti
što
je
pre
moguće.
Borba
protiv
terorizma
mora
da
se
vodi
na
drugoj
ravni:
treba
preseći
finansijske
kanale,
baviti
se
špijunažom,
prikupljati
podatke,
vršiti
politički
i
diplomatski
pritisak,
a
pre
svega
bi
Amerika,
i
uopšte
zapadne
zemlje,
trebalo
da
prestanu
da
pokazuju
obzir
prema
državama
koje
gaje
terorizam
i
pružaju
mu
utočište.
Mislite
na
Saudijsku
Arabiju?
Levi:
Naravno,
saudijska
dvoličnost
je
grozna.
Moj
prijatelj
Masud,
vođa
Severne
alijanse,
koji
je
u
međuvremenu
ubijen,
rekao
mi
je
tokom
moje
pretposlednje
posete
da
je
Bin
Laden
tipičan
produkt
saudijskih
dvorskih
intriga
u
čijoj
je
osnovi
taština
i
ambicija
da
se
bude
princ
umesto
princa.
Nemojte
misliti,
rekao
mi
je
tada,
da
je
Bin
Laden
glas
onih
koji
su
prokleti
na
ovome
svetu,
ili
da
je
čak
glas
Palestinaca.
Bil
Laden
želi
da
se
obračuna
sa
kastom
kojoj
i
sam
pripada,
on
želi
da
dođe
na
vlast.
Kada
onda
čujete
da
je
CIA
do
nedavno
održavala
sa
njim
kontakt,
mora
vam
pripasti
muka.
Verujete
li
da
se
terorizam
može
poraziti
jednom
zauvek?
Levi:
To
je
kao
da
me
pitate
da
li
se
može
ukinuti
smrt,
ili
zlo,
rat
ili
nasilje.
Tome
nema
kraja.
Možemo
samo
da
se
nadamo
da
će
terorizam
biti
obuzdan,
da
ćemo
mu
se
suprotstaviti,
ograničiti
ga,
izolovati.
Da
li
Buš
kod
ljudi
lakomisleno
stvara
iluziju
kada
priča
o
iskorenjivanju
terorizma?
Levi:
Postoji
nešto
što
se
mora
zameriti
Bušu
i
Bleru
–
oni
koriste
retoriku
uništenja.
Možemo
da
se
branimo
od
terorizma,
ali
ne
možemo
da
ga
iskorenimo.
Čovečanstvo
ne
može
da
definitivno
prevlada
ono
što
je
u
njemu
mračno,
prokleto,
zlo;
sve
to
mu
pripada.
Terorizam
je
tamna
senka
zapadnog
društva
i
ona
će
nas
još
dugo
pratiti.
Sociolog
Žan
Bodrijar
zastupa
tezu
da
je
terorizam,
posmatrano
u
svetskim
razmerama,
apsolutna
suprotnost
globalizaciji.
Marks
je
verovao
da
kapitalizam
u
sebi
nosi
klicu
vlastitog
uništenja.
Može
li
to
da
važi
i
za
globalizaciju
i
za
Ameriku,
silu
koja
je
pokreće?
Levi:
Bodrijar
je,
što
je
za
njega
tipično,
na
veoma
komplikovan
način
izrazio
nešto
što
je
evidento.
Naravno
da
se
terorizam
globalizuje.
Njegovi
akteri
po
pravilu
pripadaju
elitama,
a
ne
najsiromašnijima
i
neobrazovanima.
Ali
obratite
pažnju:
Bodrijar
je
izazvao
mnogo
negodovanja
zato
što
je
ostao
utisak
kako
je
rekao
da
je
Amerika,
kao
ona
koja
je
udarna
snaga
globalizacije,
sama
kriva
za
svoju
nesreću,
da
je
ona
sama
stvorila
terorizam.
Takav
stav
je
neprihvatljiv.
Pa
nisu
li
atentatori
u
Njujorku
želeli
da
upravo
to
dokažu?
Ko
svesno
žrtvuje
svoj
život,
mora
da
je
toliko
ugrožen
i
toliko
očajan
da
mu
ne
preostaje
nikakav
drugi
izlaz
–
nije
li
to
poruka
kamikaza?
Levi:
Možda
biste
vi
želeli
da
to
tako
predstavite,
ali
kult
smrti
ne
izvire
iz
očaja.
Njihov
fanatizam
je
jedan
oblik
nade.
Oni
sebe
doživljavaju
kao
modernu
decu
raja.
Puni
su
nade
kako
su
njihova
duša
i
duh
prosvetljeni.
Na
Šri
Lanki
sam
imao
prilike
na
upoznam
i
prostudiram
samoubice.
Oni
nisu
mračnjaci,
već
veruju
da
znaju
šta
je
izlaz.
Uvereni
su
da
idu
u
susret
Sudnjem
danu.
U
tome
i
jeste
njihova
snaga:
oni
su
spremni
da
umru,
a
Zapad
se
plaši
smrti.
Amerika
bi
volela
da
ne
izgubi
nijednog
vojnika.
Levi:
Odluka
za
vlastitu
smrt
je
apsolutno
oružje,
jedino
protiv
kojeg
se
ništa
ne
može
preduzeti.
To
u
Izraelu
vidite
gotovo
svaki
dan.
Mogućnost
da
svaki
prolaznik
postane
bomba
stvara
masovnu
psihozu.
Ti
teroristi
imaju
neku
jezivu,
stravičnu
moralnu
snagu.
Sposobnost
da
idu
do
kraja,
savladaju
instinkt
samoodržanja,
ućutkaju
svaku
sumnju
–
to
ih
čini
šokantno
snažnim.
A
Amerikanci
vole
da
te
atentatore
nazovu
slabićima.
Levi:
Oni
ne
razumeju
šta
se
događa
u
njihovim
glavama.
To
su
čudovišta,
tačno.
Atentatori-samoubice
su
prošli
kroz
naročitu
obuku
–
vojno-tehničku,
naravno,
ali
i
duhovnu.
Neku
vrstu
religioznog
ispiranja
mozga,
kao
u
nekoj
sekti?
Levi:
Čini
mi
se
da
je
to
nešto
više,
jer
oni
se
ne
povinuju
slepoj
veri
i
nisu
roboti
discipline.
Iz
njih
izbija
izuzetno
moralno
i
intelektualno
zračenje.
Taj
terorizam
je
bliži
askezi
nego
ispiranju
mozga.
Da
li
je
kraj
istorije,
koji
su
posle
pada
komunizma
neki
prorekli,
manje
ostvarenje
slobode
i
napretka,
a
više
povećanje
opasnosti
od
apokaliptičnih
oluja?
Levi:
Hegel,
Aleksandar
Kožev
i
Frensis
Fukujama
su
mnogo
pogrešili.
Istorija
nije
završena
u
Jeni,
Moskvi
ili
Njujorku.
Posmatrao
sam
u
Burundiju,
i
još
ponegde
u
Africi,
ratove
koji
besne
van
svake
logike,
u
kojima
borci
više
ne
znaju
za
šta
se
bore.
Tamo
vlada
razobručeni
nihilizam,
mržnja
i
razaranje
u
čistoj
formi.
Ideološki
motivi
postoje
još
samo
kao
ogrtači
za
čistu
brutalnost.
Da
li
um
mora
da
kapitulira
pred
užasom?
Levi:
Um
nije
svemoćan,
filozofija
mora
povremeno
da
spusti
zastavu.
Pre
trideset
godina
sam
verovao
u
revoluciju,
u
to
da
se
svet
može
radikalno
promeniti.
To
je
prošlo,
postao
sam
skroman.
Pesimizam
je
u
centru
mog
dela.
Predstava
novog,
savršenijeg
sveta
i
sama
je
jedna
varvarska
ideja.
Ne
najavljujete
li
time
da
ćete
se
odreći
svakog
humanizma?
Levi:
Ne,
pošto
verujem
u
zlo,
ali
ne
i
u
prokletstvo.
Ne
dižem
ruke
od
tvrdoglavih
napora
da
svet
učinim
makar
malo
manje
lošim.
Strahota
ne
sme
da
bude
poslednja
reč.
Moja
generacija
je
u
međunarodno
pravo
uvela
veličanstveni
princip:
pravo
na
intervenciju.
To
pravo
je
u
poslednje
vreme
omogućilo
tri
oslobodilačka
rata:
u
Bosni,
na
Kosovu
i
sada
u
Avganistanu.
Na
našoj
deci
je
da
nastave,
da
to
pravo
pretvore
u
univerzalnu
obavezu.
Za
to
će
im
biti
potrebno
više
od
humanitarne
pomoći
i
izraza
saučešća.
Prevela:
Aleksandra
Kostić
hronika
vesti (arhiva)