Slobodan
Antonić
SKUPŠTINSKI IZBORI 2003:
JEDNA MOGUĆA PROJEKCIJA
U ovom radu, pošto podsetim kako je došlo do raspisivanja
skupštinskih izbora (I), izneću jednu projekciju mogućeg
izbornog uspeha naših glavnih stranaka (II), da bih na kraju ispitao
koje bi političke grupacije mogle da sastave novu vladu (III).
I
Skupštinske
izbore vlada je pomalo neočekivano raspisala već 13.
novembra, tri dana pre nego što su održani predsednički izbori.
Bila je rukovođena jednom pogrešnom pretpostavkom. Mislila
je da će njen kandidat, Dragoljub Mićunović na
predsedničkim izborima pobediti glavnog opozicionog kandidata,
Tomislava Nikolića. Na krilima predsedničke pobede,
cenilo se u kabinetu, doći će se i do skupštinske većine.
Ovu pogrešku, kako svedoči Rasim Ljajić (emisija "Kažiprst",
Radio B92, 19. novembar, www.b92.net), vlada je načinila
"na osnovu istraživanja javnog mnjenja".
Za dan izbora određen
je 28. decembar, poslednja nedelja u godini. Sa stanovišta vlade
to je bio dobar dan za izbore. Kako nas uči dosadašnje iskustvo,
krajem godine je u džepovima građana najviše para, a i cela
atmosfera je nekako najvećma prožeta optimizmom. Izgledalo
je da je vlada povukla dobar potez.
Međutim,
onda se dogodio 16. novembar. Vladin kandidat pretrpeo je težak
izborni poraz. Premda sami izbori nisu uspeli, ovaj događaj
je bio od velike simboličke važnosti. Ponovila se priča
sa porazom Miloševića na predsedničkim izborima 2000.
Sav onaj svet, od poslovnih ljudi do visokih činovnika, koji
živi od države, smesta je započeo evakuaciju iz gubitničkog
tabora. Ubrzana erozija vlasti završila se raspadom DOS-a, a sama
vlada se od najmoćnijeg političkog delatnika u zemlji
pretvorila u malodušnog stečajnog upravnika. Sa režimom DOS-a
bilo je svršeno.
Od tog 16. novembra Srbija se našla na nultoj
tački. Do sada su, naime, svi skupštinski izbori održavani
pod jakim vlastima i pod zaglušnom propagandom njihovih medija.
I svi su bili, u neku ruku, neregularni. Čak i izbori od
23. decembra 2000. godine bili su takvi. Tačno je da je trojna
republička vlada tada bila slaba. Ali, stvarna vlast koja
je pripadala DOS-u bila je itekako moćna i neupitna, a glavni
mediji gotovo do jednog zahvaćeni revolucionarnim zanosom
"obračuna sa starim režimom". Ovoga puta, međutim,
imamo jednu pokolebanu i slabu vlast, kao i poprilično deizideologizovanu
("raščaranu") javnost. Otuda se i može reći
da nikada do sada takmičarski uslovi skupštinskih izbora
nisu bili bliži demokratskoj regularnosti. Srbija konačno
može da dobije skupštinu sa punim demokratskim legitimitetom.
Kako će na tim izborima da prođu glavne
političke snage? To nije lako reći, a naročito
u okolnostima kada su se mnoga istraživanja javnog mnenja pokazala
nepouzdanima. Ipak, na osnovu dosadašnjih izbornih iskustava,
kao i na osnovu javnomnenjskih sondaža, može se pokušati dati
projekcija verovatnih izbornih rezultata. Poput svakog predviđanja
i ova projekcija počiva na pretpostavci da se u međuvremenu
neće zbiti neki dramatičan događaj koji će
sasvim da poremeti sadašnje stanje stvari. Ipak, uz ovu i sve
druge uobičajene ograde (kao i uz rizik da se nakon 28. decembra
postane meta izrugivanja), ovde se iznosi moguća računica
izbornih šansi naših glavnih stranaka.
II
Izlaznost. Najpre da vidimo koliko bi u
glasovima iznosio cenz koji bi stranke imale da ispune kako bi
dospele u skupštinu. U Miloševićevom razdoblju našeg višestranačja
(1990-2000) uobičajena izlaznost iznosila je iznad četiri
miliona (izuzev na majskim izborima 1992, kada je glasalo 3,8
miliona birača; ali, njih je gotovo sva opozicija bojkotovala).
Već tada je uspostavljen trend sve manje izlaznosti - od
5,0 miliona glasača 1990, do 4,1 miliona glasača 1997.
Izvan trenda bili su samo poslednji izbori pod Miloševićem,
24. septembra 2000. Na njih je, po zvaničnim podacima, izašlo
4,7 miliona glasača. Ali, ovi izbori bili su shvaćeni
kao sudbinski. Pratila ih je snažna propaganda različitih
nevladinih organizacija da se glasa, kao i stvarna želja većine
građana da se završi sa Miloševićem. Ali, nakon tih
izbora raniji trend smanjenja izlaznosti se nastavio. Pod DOS-ovim
režimom glasalo je - decembra 2000: 3,7 miliona birača, septembra
2002: 3,6 miliona, oktobra 2002: 3,0 miliona, decembra 2002: 2,9
miliona i novembra 2003: 2,5 miliona birača.
Zbog toga,
teško je poverovati da bi na predstojeće izbore moglo da
izađe onoliko glasača koliko je izlazilo u doba Miloševića
(tj. preko 4,0 miliona). Nema više velikog rezervoara glasova
zvanog Kosovo, ali nema više ni atmosfere "sudnjega dana"
(kao 1992. ili 2000). Realno bi se moglo pretpostaviti da bi na
decembarske izbore 2003. godine moglo da izađe oko 3,7 miliona
birača - što je najbolji rezultat postignut pod DOS-ovom
upravom. To znači da bi cenz za ulazak u skupštinu iznosio
185.000 glasova.
Demokratska stranka dugo je oličavala
DOS-ov režim. Stoga je najverovatnije da će je zbog toga
na ovim izborima mnogi birači želeti da kazne. Istina, demokrate
su, praveći izbornu listu, uklonili najomraženije kadrove
i tako izvršili vrstu obrednog pročišćenja. Ipak, verovatno
da je isuviše malo vremena ostalo do izbora da se kod biračkog
tela promeni slika o ovoj stranci. Sigurno da bi demokrati postigli
uspeh ukoliko bi dobili dve trećine glasova koje je svojevremeno
osvojio Labus protiv Koštunice, ili sada Mićunović protiv
Nikolića (obojica su uzeli po 0,9 miliona glasova). Naime,
u tim glasovima bilo je bar 150.000 glasova manjinskih stranaka,
i još toliko privrženika ostalih stranaka DOS-a koji sada samostalno
idu na izbore. Otuda je nekih 600.000 glasova za DS verovatno
njihov maksimum. Minimum bi bio 400.000 glasova, i to u slučaju
da se demokratima pred izbore nađe još neka korupcionaška
mrlja. Ono na šta bi DS realno mogao da računa je ne manje
od 500.000 glasova, a to je nekako blizu rezultata DS na izborima
1993. godine, tj. na poslednjim izborima na koje je izašao pod
svojim imenom.
Demokratska stranka Srbije dugo je bila
najjača opozicija DOS-u, a njen lider, Vojislav Koštunica
tri puta je dobijao najviše glasova na predsedničkim izborima
(1,1 milion, 2,0 miliona i 1,7 miliona). Ipak, njen primat glavne
anti-DOS stranke u poslednje vreme prilično je narušen. Najpre
je G17 Plus izbio u prvi plan otkrivanjem mutnih poslova u vladi,
a onda je SRS pobedio DOS na predsedničkim izborima. To znači
da Koštunicu i njegovu stranku lako može da napusti deo čvrstih
antidosovskih glasača, i to tako što će oni koji su
više ekonomski orijentisani da odu u G17, a oni više nacionalno
orijentisani u SRS. Takođe će i Velja Ilić da
odvede svoj deo glasača iz 2002, a i Vuk Drašković može
da povrati nešto od svojih ranijih pristalica. Ipak, DSS ne bi
trebalo da padne mnogo ispod 600.000 glasova, a sa veoma dobrom
i efektnom kampanjom oni bi možda mogli da se približe brojci
od 900.000. Ono što se trenutno čini realnim jeste ipak 700.000-800.000
glasova.
G17 Plus lako može da bude iznenađenje
izbora 2003, bilo u pozitivnom, bilo u negativnom smislu. Ovu
stranku birači često doživljavaju kao čistije lice
reformske i evropske Srbije, ali i kao delotvoran ekonomski tim.
Stoga bi svi kojima je ekonomija glavno političko pitanje
u današnjoj Srbiji, a koji su zgađeni brljotinama D(O)S-a,
mogli svoj glas da daju listi G17 Plus. Pošto G17 i DS praktično
računaju na isti deo biračkog tela, izrazito loš rezultat
DS-a na izborima mogao bi G17 da donese i do 700.000 glasova.
Sa druge strane, ukoliko bi se do izbora aktivirala neka od afera
u kojima ljudi iz G17 imaju glavnu rolu, i tako se pokaže da i
ovo "čistije lice" refomske Srbije nije bez mrlja,
G17 bi se morao zadovoljiti sa nekih 300.000 glasova, ili čak
manje. Ipak, u slučaju da im predizborna kampanja bude i
dalje jednako efektna kao do sada, njihov realni skor mogao bi
biti čak oko 500.000 glasova.
Srpska radikalna stranka postala je, nakon
16. novembra, od sistemskog izgnanika miljenik velikih režimskih
medija (posebno Pinka, BK, pa i RTS-a). Verovatno je neko tamo
došao na ideju da se kao glavno pitanje izbora postavi dilema
- D(O)S ili SRS, i tako zatrpaju sve druge opcije. I dok samouvereni
radikali naokolo vrlo uspešno šire pobedničku atmosferu,
iz istih onih istraživačko-marketinških krugova, koji su
nas doskora uveravali u sigurnu Mićunovićevu pobedu,
sada stižu glasovi o SRS kao najjačoj parlamentarnoj stranci.
I sasvim je moguće da se ovo "samoispunjavajuće
proročanstvo" na kraju i obistini. Radikali, nošeni
medijima i naraslim samopouzdanjem, zbilja mogu da uzmu i preko
800.000 glasova, što bi ih lako učinilo prvom strankom u
skupštini. Pogotovo bi to bilo verovatno u slučaju da Milošević
i SPS ne nađu zajednički jezik, što bi odvuklo deo tradicionalnih
socijalista pobedničkim radikalima. Uz tako očerupani
SPS, dobrom uspehu radikala mogli bi da doprinesu i novi udari
"reformista" na DSS. Naime, "reformistička"
inteligencija odnekuda je izmislila filosofiju koja glasi: "slab
DSS - jaka koaliciona vlada" (vidi komentar u Danasu, 22-23. novembar 2003, str. III vikend dodatka). Ovo lakomisleno
potkopavanje "demokratskog stabilizatora", kakav je
DSS, zarad jakobinski shvaćenog "reformatorstva",
takođe se lako može pretvoriti u samoispunjavajuće proročanstvo
i još jednu potvrdu da su Srbi "nepopravljivi nacionalisti
i reakcionari". Ipak, 1,1-1,2 miliona glasova, koliko su
osvajali Šešelj (2002) i Nikolić (2003) teško da će
ovoga puta biti dostignuto. Za Šešelja su, decembra 2002, glasali
ne samo birači SPS-a, već i mnogi glasači koji
su potpali pod ubojitu vladinu anti-Koštunica propagandu. Isto
tako, za Nikolića su, novembra 2003, glasali mnogi zakleti
anti-dosovci koji će na skupštinskim izborima da se ipak
vrate SPS-u, DSS-u ili SPO-u. Ne treba zaboraviti ni da su radikali,
kada su poslednji put nastupali u punoj konkurenciji svih ostalih
stranaka - tj. na skupštinskim izborima decembra 2000. - dobili
svega 322.333 glasa. Otuda će se njihova realna snaga na
ovim izborima računati sa oko 700.000 glasova, pa možda i
sa svih 800.000.
Socijalistička partija Srbije još
uvek nije razrešila svoj problem sa Miloševićem. Ako on zbilja
i dalje bude pravio pitanje oko izbora ljudi sa poslaničke
liste, a socijalisti sa njim ne nađu zajednički jezik,
SPS rizikuje da se ponovo sunovrati do 119.052 glasa, koliko je
u septembru 2002. uzeo Bata Živojinović. Ukoliko pak Milošević
punim srcem podrži SPS listu, i ukoliko socijalisti naprave dobru
kampanju u narednih mesec dana, oni bi mogli da dobace i do pola
miliona glasova, koliko su imali decembra 2000. Naime, gubitnika
u dosadašnjoj tranziciji je već toliko da bi jedna levo-socijalna
priča lako mogla da ima uspeha.
Ipak, teško je verovati da Milošević neće nastaviti
da se meša u kadrovske stvari SPS-a, a i blokirani žiro račun
partije ne jamči neku naročitu kampanju. Otuda će
se SPS najverovatnije morati zadovoljiti sa najviše 300.000 glasova.
Zajedno sa mogućim glasovima za SRS, to čini onaj milion
glasova, koliki je verovatno birački potencijal "starih
snaga".
Srpski pokret obnove i Nova Srbija takođe gotovo izvesno
ulaze u skupštinu. Ova koalicija može da računa na sigurnih
114.296 birača, koliko je za SPO glasalo na poslednjim skupštinskim
izborima (decembra 2000), odnosno 159.959 glasova koliko je Drašković
dobio na poslednjim predsedničkim izborima na kojima je učestvovao
(septembra 2002). Ovim glasovima trebalo bi pridružiti i bar svaki
treći od 299.299 glasova, koliko je Velimir Ilić osvojio
u novembru 2003. godine. Tako, ova koalicija ne bi trebalo da
ima problema sa cenzom (što je, prema ovoj računici, 185.000
glasova). Maksimum Vuka i Velje, ukoliko njihov monarhistički
diskurs (neočekivano podržan od Crkve) zbilja naiđe
na odjek, mogao bi iznosti i više od 400.000 glasova. To bi za
njih bio odličan rezultat u sadašnjoj konstelaciji snaga
i možda bi ih odvelo pravo u vladu. Ipak, obnova monarhije možda
nije pitanje koje će privući previše sveta. Otuda je
300.000 glasova brojka koja verovatno mnogo realnije odražava
trenutnu snagu ove koalicije.
Zajedno za toleranciju (Čanak-Kasa-Ljajić)
poslednja je od izbornih lista koja ima dobre šanse za ulazak
u parlament. U prvoj polovini 1990-ih godina, najuspešnija stranka
vojvođanskih Mađara bila je DZVM, koja je redom osvajala:
132.726 (1990), 106.831 (maja 1992), 140.825 (decembra
1992) i 112.342 glasa (1993). U drugoj polovini 1990-ih glavna
mađarska stranka u Srbiji postala je SVM i ona je osvajala
81.311 (1996) i 50.960 (1997) glasova. Sa druge strane, najbolji
rezultati muslimanskih stranaka bili su 84.156 glasa za SDA (1990)
i 49.486 glasa za Listu za Sandžak - Sulejman Ugljanin (1997).
Ukratko, zajednička lista Mađara i Muslimana u Srbiji
ne bi trebalo da ima teškoće u dostizanju cenza. Problem,
međutim, može nastati usled njihove podeljenosti. Kasi deo
mađarskih glasova može da odnese Andraš Agošton, koji je
svoj DSVM upisao na listu Mileta Isakova, a deo muslimanskih glasova
Ljajiću može da odnesu Ugljaninovi ljudi sa liste Demokratske
stranke. Ipak, ti gubici ne bi trebalo da budu preveliki, što
bi sa nekih 50.000 glasova, na koje verovatno računa Čanak,
bilo dovoljno da se preskoči cenz. Sve što bi bilo puno više
od nekih 200.000 glasova za ovu listu spadalo bi, ipak, u red
izbornih iznenađenja. Tih 200.000 glasova, zajedno sa onima
koje smo pretpostavili da mogu da dobiju DS, DSS i G17, čini
nekih 2 miliona glasova. To je za bar 400.000 manje od rezultata
izvornog DOS-a na vrhuncu snage, u decembru 2000, i u njima treba
tražiti pristalice ostalih manjih stranaka koje sada izlaze zasebno
na izbore (uključiv Velju Ilića i Otpor), kao i razočarane
i pasivizovane glasače nekadašnjeg velikog DOS-a.
Ostale stranke i njihove liste, kako sada
stvari stoje, imaće poprilično problema sa ulaskom u
parlament. Naime, još jedna od tendencija ovdašnjeg biračkog
tela jeste da sve manje glasova daje malim strankama, tj. onima
koje nemaju previše izgleda da dospeju u skupštinu. Na prvim izborima
1990. sadašnji cenz od 5% prošle bi samo tri stanke - SPS, SPO
i DS (ukupno osvojile 69% glasova), što znači da je mogući
rastur iznosio 31% (bio je realno manji zbog većinskog sistema).
Na drugim republičkim izborima, na kojima je po prvi put
uveden srazmerni način biranja, rastur je iznosio 14%, na
trećim 1993. godine 9%, na četvrtim 1997. godine 8%
i na petim 2000. godine 8%. U tih 8% (308.208 glasova), sa poslednjih
izbora, nalazilo se i 114.296 glasova za nekada moćni SPO,
koji ovoga puta nije uspeo da stigne cenz. Ukratko, srpski birači
glasaju sve veštije, nastojeći da im glas ne propadne. Otuda
je od velike važnosti kako birači percipiraju stvarne izglede
pojedinih stranaka na izborima. Malo je sumnje da danas u Srbiji
u svesti birača postoje samo četiri velike stranke,
još tri-četiri koje imaju šansu da uđu u skupštinu,
a da se za sve ostale misli kako su njihovi izgledi mali. "Otpor",
SSJ, DHSS i Reformistička lista Mileta Isakova predvode tu
kolonu sitnih stranaka koje trče za cenz. Ali, njihov kapacitet
je ograničen na preostalih 300.000-400.000 glasova (od naših
projektovanih 3,7 miliona), kao što je i suspregnut snažnom konkurencijom
mnogo većih i uspešnijih parnjaka. Tako je suparnik Otpora
G17 Plus, rival SSJ je SRS, konkurent DHSS su SPO, DSS, pa i G17
(po pitanju Crne Gore), dok je suparnik Isakovljevoj listi Čankova
lista. Karte su već podeljene, mesta zauzeta, tako da za
pridošlice na političkoj pozornici Srbije nema mnogo mesta.
Stoga će se svakako računati u iznenađenje ako
neka od ovih lista dospe do skupštine.
III
Na kraju,
da vidimo koje bi stranke mogle da dođu do skupštinske većine
i do nove vlade. Prema iznesenoj projekciji, ni jedna stranka,
čak ni sa maksimalnim rezultatom, ne bi mogla da osvoji parlamentarnu
većinu. Kada su u pitanju kombinacije dve stranke, maksimalni
rezultat dve verovatno najjače partije - DSS i SRS - možda
bi mogao dati skupštinsku većinu. Međutim, svaka od
ovih stranaka maksimalni rezultat mogla bi da ostvari jedino nauštrb
one druge stranke. Iz tih, ali i nekih drugih razloga (poput izjave
Vojislava Koštunice da neće praviti vladu sa radikalima),
tu kombinaciju nećemo dalje razmatrati.
Druga dvojna
stranačka kombinacija, po mogućoj brojnosti poslanika,
jeste DSS-G17. Svaka od ovih stranaka praktično računa
na drugi deo biračkog tela, tako da je njihov obostrani maksimum
glasova (ukupno 1,6 miliona) teorijski moguć. Taj maksimum
bi ih verovatno mogao približiti cifri od 126 poslanika. Međutim,
čak i pod tom pretpostavkom - koja u osnovi ipak nije previše
verovatna - DSS i G17 teško da bi mogli prebaciti polovinu mesta
u skupštini. U stvarnosti, njima će svakako biti potreban
još jedan koalicioni partner. Ali, njega neće biti baš tako
lako naći. Prvi na koga svi odmah pomišljaju jesu demokrati.
Ali Koštunica je izrazito odbacio mogućnost da sa DS sedi
u vladi. Realno, to za njega i ne bi bilo lako, pogotovo u okolnostima
kada bi G17 i DS zajedno možda imali više poslanika od DSS-a,
i stoga većinu u kabinetu. Koštunica se već jednom opekao
u jednoj takvoj vladi u kojoj je od većine u biračkom
telu postao manjina u institucijama. Stoga je izvesno da će
jedno vreme svakako izbegavati sličan položaj.
Većinu DSS i
G17 mogla bi, možda, da dadne i neka od manjih poslaničkih
lista. Ali, i tu je izbor poprilično ograničen. Koalicija
Čanak-Kasa-Ljajić svakako bi rado ušla u vladu sa G17.
Ali, Čanak je više puta Koštunicu nazvao fašistom, i njih
dvojica teško da bi se uopšte mogli složiti. Ni Koalicija Vuka
i Velje ne bi bila posebno prihvatljiva, bilo za Koštunicu (zbog
starog sukoba sa Draškovićem), bilo za Labusa (zbog daleko
kraćeg, ali nikada neizglađenog sukoba sa Ilićem).
Pošto DSS i G17 svakako da ne bi išle u vladu sa SRS i SPS, jedino
rešenje za njih moglo bi biti da se iz obe od manjih koalicija
odaberu obostrano plauzibilni partneri. U vladu bi mogli da uđu
Kasa i Ljajić iz prve, i verovatno Velja Ilić, iz druge
koalicije. Međutim, ozbiljno je pitanje hoće li koalicioni
ugovori ovih stranačkih saveza uopšte dopuštati mogućnost
samostalnog delovanja njihovih partija u skupštini?
Druga dvojna
kombinacija, koja bi mogla da posluži kao osovina za buduću
vladu, bila bi DS-G17. Međutim, njima najbliži koalicioni
partner - lista Čanak-Kasa-Ljajić - teško da bi im,
ukoliko se gornja projekcija pokaže kao ispravna, mogla namaknuti
dovoljno mandata do skupštinske većine. Sa druge strane,
u ovom trenutku izgleda neverovatno da bi savezu DS-G17-regionalisti većinu možda mogli
da obezbede Drašković i Ilić (ili samo jedan od njih
dvojice). Ali, tu mogućnost svakako ne bi trebalo unapred
isključiti, ma koliko nam se u ovom trenutku činila
fantastičnom.
Uopšte,
ako za projekciju mogućeg stranačkog sastava nove skupštine
i imamo nekakav osnov, onda je projekcija mogućeg stranačkog
sastava nove vlade otežana brojnim nepoznanicama. Nenadani prodor
u skupštinu samo jedne od manjih lista ("Otpor", DHSS,
SSJ itd) doneo bi grupu od bar 14 poslanika koja bi mogla nekoj
od gornjih kombinacija dati parlamentarnu većinu. Sa druge
strane, mnoge stranačke kombinacije, na čiji pomen ćemo
danas samo odmahnuti rukom, već sutra, kada se bude pravila
vlada, lako bi se mogle ostvariti. Setimo se samo sastavljanja
nove vlade, nakon izbora 1997. godine. Mesecima se kalkulisalo
koliko će ministarstava dobiti SPO za ulazak u vladu, novine
su čak donosile i slike prvaka SPO sa potpisima: "budući
ministri" (opširnije u mojoj knjizi Zarobljena zemlja, str. 232-242). Međutim, onda se dogodio preokret,
i novu vladu su napravili SPS i SRS, a ne SPS i SPO.
U svakom
slučaju, jasno je da će nova vlada biti u znatnoj meri
ideološki i politički heterogena. Ali, ni DOS nije bio ideal
homogenosti, pa je njegov kabinet preživeo tri godine. Vlast i
moć su odličan cement, u stanju da vežu i veoma različite
materijale. Koliko će, pak, ta konstrukcija potrajati drugo
je pitanje. U ovom trenutku novoj vladi niko ne daje preterano
dug život. To je potpuno razumljivo, ima li se u vidu društveni
konsensus da je Srbiji potreban novi ustav. A čim se on donese,
prirodno je da će biti raspisani novi skupštinski (a možda
i predsednički) izbori. U tom smislu, mandat novog kabineta
teško da će biti duži od dve godine. To možda znači
da ćemo već 2005. godine praviti jednu ovakvu projekciju
stranačkog sastava nove skupštine i nove vlade.