Zoran Avramović
O MOGUĆNOJ VLADI SRS-DSS
(uz osvrt na domaće i strane analitičare)
Ta
situacija izgleda ovako. Političari cepaju cipele po Srbiji
ubeđujući pojedince i grupe da je njihov politički
program bolji od drugih, i pri tom se suočavaju sa svakojakim
preprekama. U isto vreme, posmatrači sa akademskim titulama,
sa kafom na stolu gledaju i slušaju njihove govore, a u pauzi čitaju
novine. Kada se završi izborna trka, analitičari i «analitičari»
počinju da zapljuskuju javnost svojim predlozima šta da rade
političari ili sa svojim «pravim» ideološkim pogledima. I sada
se ponavlja ista slika: oni koji samo gledaju, savetuju one što
politički rade, šta zapravo treba da rade, u kakve koaliciji
treba da stupaju. Njima se pridružuju inostrane «krizne grupe»,
novinari i poneki intelektualac. Neki nam drže lekcije, bez pardona!
Samo još da ih poslušamo.
Nije ovde reč o tome kakvu ulogu u političkom životu imaju
analitičari, niti o tome da li treba da se mešaju u partijske
stvari već o tome da li oni to čine na način koji
je karakterističan za analizu ili za ideološki interes. Od
analize se očekuje znanje i argument a ideolozi plasiraju svoje
želje i svoje interese u formi «javnog diskursa». Analitičar
se razlikuje od političara i novinara. Političar može
da obmanjuje, novinar može da napiše kako je neka partija «destruktivna
i ekstremistička» bez obrazloženja, ali analitičar bi
trebao da ponudi neke raloge za svoj stav. Pa da vidimo kako to
izgleda na primeru poslednjih analiza parlamentarnih izbora i posleizbornih
kombinatorika u Srbiji.
Već jezik koji koriste upućuje na pristrasnost. Razlikovanje
političkih stanaka na «demokratski blok» i one druge stvara
prevaru da su one druge nedemokratske. To se ne kaže ali se koristi
sintagma «stranke bivšeg režima». Čak se i neki doktori nauka,
istaknuti funkcioneri komunističkog režima u Srbiji pre 1990,
oglašavaju u prilog «demokratskog bloka». (Inostrani analitičari
su u tom pogledu ideološki čisti. Za njih su radikali «ultranacionalisti»
zato što brane nacionalne interese a oni koji su počistili
Srbe iz Hrvatske i Kosova i Metohije, demokrate i anacionalisti.)
To je jezik kojim oni opisuju političke prilike u Srbiji. I to
je doprinos razumevanju politike u Srbiji, danas.
Sa takvim jezikom, prelazi se na analizu posleizbornih koalicija.
Jedan analitičar iz svoje analize izbacuje radikale i socijaliste,
kao da su leprozni. Drugi, savetuje DSS da će izvršiti političko samoubistvo ako uđe u koaliciju
sa radikalima, treći po ko zna koji put piše kako to neće
prihvatiti «međunarodna zajednica», četvrti već najavljuje
nove izbore, peti izjavljuje za inostrane novine kako će biti
teško demokratama pod radikalima, a šesti tvrdi da pobednička
stranka nema koalicioni kapacitet uprkos svakom znane činjenice
da su upravo stranke iz «demokratskog bloka» unapred odbijale saradnju!!
I tako dalje, i tako dalje. Međunarodna krizna grupa, koja izjednačava Pakistan i Srbiju po političkoj
nestabilnosti, već na 1. januar 2004. zna da neće biti
koalicije radikala i DSS. Kako ona to zna?
Nije sporno pravo na politički stav analitičara već
njihov ideološki interes maskiran analizom. U tom smislu srpski
analitički blok se razlikuje na one: a) koji argumentima i
načelom objektivnosti raspravljaju o političkom kalkulacijama
u Srbiji, b) na one koji sole pamet političkim strankama, c)
na one koji neiskreno ili skriveno navijaju za pojedine političke
stranke a to pokrivaju formom analize.
Da razmotrimo mogućnost koalicije koju analitičari unapred
sahranjuju ili je ignorišu. Kakva bi bila koalcija SRS i DSS?
U demokratskim državama, posleizborne koalicije se sklapaju prema
snazi potvrđenoj na izborima. Legitimno je i legalno da najjače
stranke formiraju vladu ako to nije u stanju da učini jedna
stranka. U Srbiji, 2003. to su SRS i DSS. Proširenje koalicije je
teško ne samo zbog toga što ove dve stranke imaju stabilnu većinu
već i zbog toga što su DS i G 17 potpisivale jedna papir nevladine
organizacije Građanske inicijative (čime se bavi nevladina
organizacija!) o političkom rasizmu prema SRS još pre izbora.
Tako nešto učiniti u demokratiji i imenovati sebe kao demokratom,
to je vrhunac cinizma. Ako je to doprinos demokratskoj kulturi,
teško Srbiji!
Dakle, evo razloga za dobru vladu SRS i DSS. Na prvom mestu, to su
stranke koje su obezbedile mandate za stabilnu većinu. To su
stranke sa najmanje afera i korupcije u svojim redovima. Oštro napadaju
kriminalizovanje društva. Njih odlikuje jak smisao za moralno dobro
Srbije. To su stranke koje se najotvorenije i najdoslednije zalažu
za poštovanje pravnih ustanova i pravnih vrednosti. Nema dokaza
da su kršile zakone ili zloupotrebljavale svoj položaj u javnom
životu. Odlikuje ih borba za zdrave institucije. Odanost demokratskoj
proceduri potvrđena je u njihovom političkom delovanju.
SRS i DSS su patriotske političke stranke u dobrom smislu reči:
one daju prednost nacionalnim a ne inostranim interesima. Zastupaju
iste stavove prema Crnoj Gori i Kosovu i Metohiji. Slične stavove
zastupaju i u odnosu na najteži problem Srbije – haški tribunal.
Taj ogromni istorijski teret Srbije, druge stranke ili zaobilaze
ili se prepuštaju volji «međunarodne zajednice». Samo državotvorne
stranke znaju koliki je to problem za Srbiju.
Naravno, postoje i neke političke razlike ali ne tolike da bi
donele prevagu nad zajedničkim korpusom vrednosti i ponašanja.
Pitanje ustava (promena ili popravka), teritorijalna organizacija,
imidž SRS «stranke bivšeg režima». To nisu ozbiljne prepreke za
tako značajnu koaliciju kao što je formiranje vlade. Ali, njih
je lako rešiti. Međutim, postoji jedna okolnost koja može da
spreči formiranje koalicije SRS i DSS. To je strahovit pritisak,
tajni i javni, «međunardone zajednice» pod čim treba podrazumevati
političare, medije, inostrane analitičare. Oni su se mešali
oružjem, ekonomijom, diplomatijom, politikom u politički život
Srbije tokom poslednje decenije ali i danas. Njima je važno da plasiraju
svoj interes a ne da li će se razvijati proceduralna demokratija
i slobodna volja naroda. Dobar povod da razmišljamo o pojmu slobode.
Srbija je početkom 2004. pred izborom: ili će poštovati
svoju slobodu ili volju «međunarodne zajednice». Ako ovo drugo
pobedi, ubuduće ne treba pitati narod Srbije koga hoće
na vlasti već međunarodne centre moći. Propašće
i ova prilika da Srbija dobije legitimnu i legalnu vladu koja će
da popravi demokratske ustanove, unapredi materijalno stanje i sačuva
nacionalno dostojanstvo. Propašće i prilika da se razobliče
jake inostrane predrasude i stereotipi o Srbima i srpskim nacionalnim
i državnim interesima ali i o srpskom nacionalnom karakteru. Pored
svih problema koji su navalili na Srbiju i ovaj imidž o Srbima je
značajan problem. Najzad, propašće i prilika da dobijemo
vladu koja će se malo baviti sobom a više brojnim problemima
društva i države.
(Autor je sociolog i naucni savetnik u Institutu za pedagoska istrazivanja)
|