Zoran Avramović
KO PROIZVODI POLITIČKU
KRIZU U SRBIJI?
U
Srbiji su 28. decembra 2003. održani parlamentarni izbori. U odnosu
na prethodne to su, uz određene nedostatke, po svim merilima
bili demokratski izbori poslanika za republički parlament.
Pojedinci, socijalne grupe i političke pristalice imali su
veliki izbor stranaka i njihovih programa. Opredelili su se, već
znamo kako.
Neočekivano, posle tako dobro sprovedenih izbora, u Srbiji izbija
parlamentarna i politička kriza. Parlament ne može da se konstituiše
a izbor nove vlade nije izvestan. Čak se nagoveštava trijumf
političke nesposobnosti nacije – ponovni izbori! Ovi samo što
su završeni a mediji pišu o mogućnosti raspisivanja novih izbora.
Šta se to događa? Otkuda potiče ta najava kada se zna
da političke stranke koje su ušle u parlament mogu da formiraju
i parlament i vladu. Oni koji mogu da bez poteškoća formiraju
vladu – neće; oni drugi ucenjuju, pogađaju se, kombinuju.
Zašto nema vlade u Srbiji posle izbora?
Postoje tri razloga za takvo stanje. Očigledno je da jednu vrstu
prepreka postavljaju određeni politički krugovi iz Evrope
i Amerike. Njihove poruke su poslate u rasponu od otvorenog protivljenja
vladi SRS i DSS do finog diplomatskog jezika sugerisanja i ohrabrivanja
«demokratskih snaga» u Srbiji. Obećava se pomoć u parama,
beskamatni krediti, itd.. Svako ko je obavešten trebao je da shvati
da te «demokratske i reformske snage» nisu stranke koje su poštovale
demokratsku proceduru nego one, prave demokratske snage.
Dok je deo političke elite Evrope lepim diplomatskim jezikom
stavljao do znanja koga hoće u vladi a koga ne, većina
evropskih medija je to grubim jezikom saopštavala. Po tim medijima,
koji se inače predstavljaju kao čuvari slobode medija,
u Srbiji postoje «ultranacionalisti» a to je SRS i umereni nacionalisti
a to je DSS (za njih ne postoji politički srpski nacionalni
interes, već nacionalistički). Ostali su reformisti, prozapadno
orijentisani i tome slično. Cilj ovih kolumni bio je da upozori
javnost zapadnih društava da u Srbiji postoji problem: glasači
nisu birali po njihovim planovima i željama!
Kada se pažljivije razmotre politički motivi za takvu, gotovo
neprijateljsku podelu građana Srbije, dolazi se do zaključka
da je odbrana haškog suđenja i njegovih presuda od ključne
važnosti. Oni koji su učestvovali u invaziji na Srbiju i Srbe,
tokom protekle decenije, hoće da svoju politiku opravdaju haškim
procesima. Činjenica da su stranke čiji predsednici sede
u Hagu ušle u parlament sa velikim brojem glasova dokazuje da
ne mali deo Srba ne priznaje taj sud i da neće prihvatiti njegove
presude. Glasači su mogli da odbiju takvu opciju. Ne da je
nisu odbili već su je u velikom broju podržali i tako pokazali
svoj stav o haškoj omči. Odbijajući odnos prema Hagu imaju
i pristalice većine drugih stranaka uprkos neslaganju sa politikom
haških zatočenika. Tu, u Haškom tribunalu je osnovni kamen
spoticanja. Između haškog suda i političkog uspeha SRS
i SPS, deo zapadne elite opredelio se za očuvanje misije suda.
Ali, ta stvar se mora prelomiti, jer većina Srba verovatno
nikada neće priznati haški sud. Ili će zapadni establišment
sarađivati sa svima na političkoj sceni u Srbiji ili će
nastaviti sa otvorenom diskriminacijom.
Drugi generator postizborne krize su DS i G17. To su stranke koje
su otvoreno potpisivale jedan papir nevladine organizacije Građanske
inicijative o odbijanju svake saradnje sa SRS. To je potpisano pre
parlamentarnih izbora. (Jedan prodemokratski analitičar - u
mladosti istaknuti pripadnik saveza komunista Jugoslavije - tumačio
je takvo ponašanje kao problem SRS zato što nema koalicioni kapacitet!)
Ako takav čin nije školski primer diskriminacije u politici,
onda ne postoji pojam diskriminacije. Podseća na ono «nemoj
da se družiš sa Ciganima». Dve političke stranke su unapred
odbile funkcionalnu saradnju sa drugom strankom u državnim organima.
Gde je tu demokratija? I kakav doprinos daju te stranke demokratskom
životu u Srbiji? Zašto one učestvuju u demokratskoj igri kada
unapred odbijaju da igraju sa nekim protivnicima. Reč je o
potkopavanju demokratskih vrednosti sa demokratskom retorikom..
Treći proizvođač krize je deo domaćih medija i
intelektualaca. Njihove stavove karakteriše odbijanje političke
realnosti i priznavanje vlastitih ideoloških potreba. Tu je želja
potisnula činjenice. Oni neskriveno navijaju za «prozapadne»
stranke. To je njihovo pravo ali, kada je reč o medijima, nemaju
pravo da se imenuju kao čuvari slobodnog i demokratskog informisanja.
Televizija B-92 je, primera radi, potpuno zamračila delatnost
SRS i SPS a - to su potvrdili i kvantitativni podaci sa proteklih
izbora. Ko hoće primer selektivnog informisanja, ima ga.
Dodatni problem u ovom najvijačkom krilu javnosti nije samo u
njihovom optiranju za jednu stranku ili ciglu od stranaka, već
u tome što forsiraju podele između političkih stranaka
do granice neprijateljstva. Tako, oni stalno govore o demokratskim
strankama (bloku) i strankama bivšeg režima. Može se razumeti zašto
političke stranke koriste takav jezik podela, ali od medija
i intelektualaca bi se očekivala i doza kritičnosti. Stranka
je demokratska ako poštuje demokratsku proceduru, a ne po tome koje
vrednosti zastupa. Da li je stranka demokratska ako zastupa interese
građana ili «međunarodne zajednice» a nedemokratska ako
drži do nacionalnih interesa? I podela na stranke sadašnjeg i bišeg
režima nema nikakvog smisla. Stranka je u vladajućem režimu
ili opoziciji, odnosno bivšem režimu. U Srbiji su sve stranke bile
bivši režim, različitog trajanja, a u trenutnim okolnostima
nije isto da li stranka koja je bila na vlasti do 2003. hoće
ponovo u vladu i stranka koja je bila do 2000. godine u vladi. Ova
druga je bila tri godine u opoziciji a to je dovoljno da popravi
svoje delovanje i time stekne poverenje birača. Taj politički
stereotip o strankama bivšeg režima sprečava uvid u promene
koje su se dogodile u tim strankama. Ništa na svetu nije nepromenljivo
a pogotovu politička delatnost.
Dakle, očigledno je da Srbija prolazi kroz postparlamentarnu
krizu. Nju stvaraju i oni koji se legitimišu kao privrženici demokratije,
ovde i u Evropi. Njihov lajtmotiv – da u Srbiji postoje demokratske
i nedemokratske snage (stari i novi režim) samo produbljuje već
duboke razlike u političkom životu. Umanjuju se šanse za konsenzus
a rastu izgledi za neprijateljstvo, a ne suparništvo. A osnovna
posledica takve ideologije nije samo u tome što će se izdejstvovati
većinska vlada u parlamentu već u tome što će se
te podele nastaviti i posle izbora te vlade. Ta proizvodnja nestabilnosti
u Srbiji je planirana na duži rok.
|