Slavko Zivanov
Korak bliže demokratiji
Rezultati vanrednih parlamentarnih izbora pokazali su, između
ostalog, da je dosadašnja vlast imala podršku tek nešto više od
petine biračkog tela koje izlazi na izbore, ili tek nešto više
od 12 odsto ukupnog biračkog tela (I). Ovaj podatak, izvesno
je, sadrži i dobar deo odgovora na pitanje zašto je SRS dobio najveću
podršku (II). Međutim, ne dovoljno da bi napravio vladu i ne
dovoljno da bi demokratski procesi bili značajno ugroženi (III).
I - Skupštinu Srbije činiće poslanici šest političkih
grupacija, uglavnom stranaka koje su samostalno osvojile mandate,
međutim, kroz iglene uši provukle su se i neke partije koje
su vičnije sklapanjima predizbornih koalicija od samostalnog
osvajanja mandata. No, to je značajan korak napred imajući
u vidu pređašnje stanje u kojem su ministri u Vladi imali podršku
građana koja se primerenije meri promilima. Ministar pravde,
unutrašnjih dela i ministar za rad kao i četiri od šest potpredsednika
Vlade, od 2004. predstavljaju vanparlamentarne stranke, a preostala
dvojica – Žarko Korać i Čedomir Jovanović neće
više biti u vlasti. Neki od ministara odlazeće vlade promenili
su matične stranke u predvečerje izbora ili su od nestranačkih
postali kadrovi većih stranaka spasavajući se sudbine
“lidera” malih stranaka. Građanski savez i Demokratski centar
samo su odložili ono što im se mora desiti. U narednom periodu,
po svemu sudeći ne baš četvorogodišnjem, imaće po
pet poslanika. Taman za poslanički klub. Vrlo teško za ministre,
gradonačelnika, predsednika Republike...
Danas imamo sasvim jasnu i izvesnu činjenicu da je vlast
DOS, bar proteklih godinu dana vladala bez dovoljno velike podrške
birača. Dodatno zabrinjava pretpostavka da je istoj vlasti
sve vreme ta činjenica bila poznata. Dakle, imali smo “demokratsku
vlast” koja je “demokratski vladala”, a koja nije imala podršku
birača. U najboljem slučaju i u najboljoj nameri, mogli
bismo da govorimo o prosvećenom apsolutizmu, a ne o demokratskoj
vladavini. Temeljan dokaz da je ipak reč o nedemokratskoj vlasti
možemo pronaći kako u konkretnim potezima bivše vlasti, tako
i u motivima nekih sukoba unutar nje same. Na jednom nivou krađa
mandata, krivotvorenje glasanja u parlamentu, način osnivanja
Saveta za radiodifuziju, protivustavno vedeovanje Nataše Mićić,
a na drugom, koncepcijski sukob najmanje dve struje u Demokratskoj
stranci, stranci koje je de facto vladala Srbijom pod imenom DOS.
Indikativno je i naprasno pranje ruku dojučerašnjih lojalnih
članica DOS od DOS.
Ukoliko vlast nastavi da vlada uprkos gubljenja podrške birača,
pa i ako je u početku svoje vladavine bila, ona prestaje da
bude demokratska. U našem slučaju, nije dovoljno precizno reći
da je vlast izgubila podršku. Podrška vlastima je gotovo prepolovljena
onog momenta kada se DSS distancirao od DS(DOS). Svakom ko poštuje
načela i principe demokratije bilo je to zvono za uzbunu. Međutim,
vođi u DS su čitav “projekat” DOS iskoristili kao višestepenu
raketu kojoj jesu neophodni svi elementi, ali samo dok ne poleti.
Kasnije, jedan po jedan, delovi se odbacuju, a postizanjem dovoljne
brzine i visine – potrebna joj je samo upravljačka kapsula.
DOS-u je DSS bio potreban samo do decembra 2000. Već od januara
2001, DSS je za DS(DOS) - balast. Gotovo identičnu sudbinu
DSS doživeo je kasnije i G17. Period raspada DOS pratili su i žestoki
verbalni obračuni, afere, nametanje teza o reformatorima i
kočničarima, sposobnim i nesposobnim itd. Bila je to retorika
u funkciji očuvanja vlasti potencirana upravo od onih koji
su danas ili van perlamenta ili opozicija u vlastitoj stranci. Kao
da su DOS, odnosno DS, u prvim godinama tranzicije hteli da pokažu
da je mogućno demokratiju uspostaviti nedemokratskim načinom
vladavine. Najproduktivnija kritika takve politike i neoboriv dokaz
o vođenju pogrešne politike diktirane iz DS upravo je nagoveštaj
njene promene u stranci u kojoj je i stvorena. Doduše, toj promeni
još uvek tepaju, eufemistički nazivajući je “priznavanje
grešaka”.
II - Na izborima u decembru 2000. godine SRS je dobio oko
320.000 glasova. Samo tri godine kasnije podrška radikalima uvećana
je za oko 730.000. Izlaznost je tada bila takoreći ista. SPS
i SSJ tada su dobili oko 356.000 glasova više. Prost zbir osvojenih
glasova svih stranaka koje su u decembru 2000. činile DOS,
kao i onih koji su sada stranke, a pre tri godine DOS su podržavali,
jedva da iznosi dva miliona, što je za oko 400.000 glasova manje
nego što je DOS dobio na parlamentarnim izborima 23. decembra 2000.
Koincidencija ili ne, ove dve brojke (“razočarani” birači
DOS, SPS i SSJ) čine zbir od preko sedamsto hiljada birača,
identičan uvećanju podrške radikalima decembra 2003. Izvesno
je da je za tri godine četiri stotine hiljada ljudi manje glasalo
za “DOS”, a da li je verovatno da su oni onomad glasali za radikale?!
Ovome treba dodati da je SPO/NS na prošlim izborima dobio 150.000
glasova više, nego SPO pre tri godine, što se, imajući u vidu
i rezultat Velimira Ilića na predsedničkim izborima (osvojio
je 230.000, šezdeset hiljada manje od koalicije SPO/NS), može tumačiti
i kao uspeh i kao neuspeh. Elem, desetak procenata birača koji
glasaju ne glasa uvek za istu stranku. Naprotiv, možda se za ovu
grupu birača može reći da svaki naredni put glasaju drukčije.
Očevidno je da ideologija nije presuđujuća. Jasno
je i da se ne mogu pohvaliti zavidnim stepenom političkog obrzovanja,
međutim, reč je o značajnom delu biračkog tela.
Recimo, ukoliko bi se na neki način organizovali, imali bi
i predstavnike u parlamentu (sic!). Mogućno je i da takvi birači
glasaju za pobednike nekih prethodnih izbora, da je reč o tzv.
oportunističkom biraču. (Koštunica je pobedio na izborima
u septembru 2000, a Nikolić osvojio najviše glasova na predsedničkim
izborima u novembru 2003). Mogućno je i da su, pak, to oni
lakoverni birači, podložni populizmu, ali je potpuno izvesno
da nijedna ozbiljna politička stranka na tih nekoliko stotina
hiljada birača, bar još neko vreme, ne može računati kao
na čvrstu podršku. Utoliko je ova pobeda SRS nestabilnija.
Osim toga, radikalima za formiranje vlade nedostaje 44 poslanika.
III - Na drugoj strani, stranke koje nisu podržavale Vladu
Srbije, a nedvosmisleno jesu prodemokratske opcije dobile su 39,3
odsto. Tu grupaciju čine DSS, Grupa 17 plus, Otpor i druge
stranke koje nisu prešle cenzus. A ako tome, samo u ovoj prilici
i u ovom kontekstu, dodamo i glasove prodemokratskih opcija koje
su u prethodnom periodu podržavale rad Vlade dobićemo zbir
od oko 60 odsto birača koji se, uslovno rečeno, opredeljuju
za demokratiju. Za naše društvo i okolnosti u kojima se ono nalazi
veoma je značajan ovaj podatak jer on dokazuje da 24. septembar
ili 5. oktobar 2000. nisu bili “incidenti”. Tezu o tome da je pobeda
DOS pre tri godine možda bila incident plasirao je niko drugi nego
Svilanović, očevidno frustriran što je SRS dobio tri puta
više glasova od DS. Slab rezultat DS i drugih, uslovno rečeno,
levih opcija, posledica je slabih rezultata njihove vladavine, a
ne ideologije. Neprihvatajući ocenu birača i suočavanja
sa potrebom preispitivanja grešaka, ali i krivičnih dela, dojučerašnja
vlast opravdanje pokušava da nađe u tvrdnji da Srbija skreće
udesno. Recimo i da skreće, ali zašto? Zbog biološke sklonosti
srpskog naroda ka desnoj ideologiji, ili zbog činjenice da
su svi relevantni politički protivnici sada već bivše
vlasti, uslovno rečeno, na desnici.
Teza da je Srbija skrenula udesno jeste efektna, ali je malo
neutemeljena. Levica i desnica profilisane su u demokratijama, stabilnim
društvima, u kojima postoje svojevrsni politički etaloni. Ako
je do 2000. vladala levica, a sada su pobedile desne snage, znači
li to da je DOS bio centar? Pozicioniranje stranaka na levicu, desnicu
i centar tek predstoji. Danas možemo samo govoriti o nagoveštajima
te podele. Pomenimo samo neke paradokse: kampanja SRS, koju mnogi
kvalifikuju kao ultradesničarsku stranku, imala je naglašenu
socijalnu dimenziju – jednakost, pravednost, briga o najugroženijim
socijalnim grupama. DS je u Socijalističkoj internacionali,
dakle DS je pozicionirana na levici, mada se članovi te stranke
i njeni funkcioneri tako ne izjašnjavaju. Grupa 17 plus je, kako
kažu, desni centar, a u svojevrsnoj su predizbornoj koaliciji sa
socijaldemokratama. SPS kao levičari najviše govore o nacionalnim
interesima, a SPO kao desna monarhistička stranka o besplatnoj
podeli akcija radnicima... S druge strane, ne treba izgubiti iz
vida i to da smo ušli u period u kojem je vek trajanja partija drastično
smanjen. Zapravo, mi smo u periodu stabilizovanja višepartijskog
sistema u kome će se partije tek pozicionirati i opstajati,
a neke i nestati. Verovatno je da će ovu uslovnu podelu stranke
koje opstanu zadržati i ubuduće, međutim programi će
sasvim sigurno biti korigovani i prilagođeni stabilnijem društvu
i demokratskoj državi. Do tada će se birači uglavnom opredeljivati
imajući u vidu učinke vladavine. Tako je i u stabilnim
demokratskim društvima, iako se i u tim društvima ponekad, doduše
retko, postavlja pitanje za ili protiv demokratije. Radikala se
mnogo više uplašila vlast nego birači. Možda je to očekivano,
ali teško da se od “demokratske vlasti” koja je izgubila izbore
može očekivati da uspeh radikala objašnjava ideologijom, desnim
skretanjem i drugim sekundarnim tumačenjima. Primarno je da
je uspeh radikala i neuspeh DS(DOS) posledica loših rezultata vlasti.
Ili sasvim precizno – birači misle da je vlast nije valjano
radila.
Parlamentarni izbori 28. decembra 2003. godine bili su prepreka
koju mnoge stranke nisu preskočile. Na sledećim izborima
cenzus i ocena birača sačekaće neke druge. Ili ukrupnjavanje
političke scene, ili promena zanimanja, rešenja su za lidere
i stranke kojima je cenzus problem. A kad je reč o oceni rada
vlasti koju birači na izborima daju – o tome vlast treba da
razmišlja dok vlada. Sve vreme.
Beleska o autoru:
Slavko
Živanov rođen
je 1969. Novinar. Osnivač magazina za novu Srbiju "Košava",
radio od 1995-98. u "Našoj borbi". Član DS od 1990-94.
Član Demokratskog centra i sekretar te stranke od 98- do novembra
2000. Sarađivao sa Jugoslovenskim komitetom pravnika za ljudska
prava, i Centralno evropskom revijom.
bgd,
6. januar 2004.
|
|