Marinko M. Vučinić
Demokratska stranka - između ogoljenih
makijavelista i načelnih pragmatista.
Sve do raspisivanja parlamentarnih izbora istaknuti funkcioneri
Demokratske stranke su gromoglasno i unisono izjavljivali da je upravo
ova stranka istinsko oličenje jednoglasnosti, političkog
jedinstva i monolitnosti. Već po utvrđivanju nosioca liste
Demokratske stranke za parlamentarne izbore postalo je jasno i najtvrdokornijim
partijskim predstavnicima da je priča o skladnosti i idili unutar
Demokratske staranke završena. Taj veštački balon jednoglasnosti
se raspršio i na svetlo dana su izašle velike razlike o kojima se
već uveliko u našoj političkoj javnosti govorilo. Sada se
Demokratska stranka nalazi pred izbornom skupštinom koja će svakako
odrediti dalju sudbinu ove partije. Neprestano se govori o postojanju
dve suprotstavljene struje unutar stranke koje vode sada već
otvorenu borbu za osvajanje većine na predstojećoj izbornoj
skupštini.. Međutim, teško je i za najupućenije političke
analitičare da daju jasnu ocenu u čemu se zaista razlikuju
ta tzv. dva krila u Demokrataskoj stranci koje se nadmeću za
prevlast. Verovatno i način kako se odvija izborna kampanja unutar
Demokratske stranke određuje i gotovo paradoksalna situacija
da se niko od suprotstavljenih strana ne usuđuje da otvoreno
izađe u javnost sa svojim jasno profilisanim stavovima. Očigledno
je da sada niko neće da naruši institucionalnu ravnotežu koja
je uspostavljena u partijskim redovima. Osnovni problem Demokratske
stranke je sadržan u pitanju da li je ona sposobna i spremna da se
do kraja suoči sa teškim posledicama i načinom vođenja
državne politike po dolasku na vlast posle rušenja starog režima.
Glavno ideološko uporište Demokratske stranke danas je ocena koju
neprestano ponavlja zamenik predsednika Demokratske stranke Zoran
Živković o najboljoj vladi u istoriji Srbije i najbolje sprovedenim
reformama u trancizionim zemljama. On pri tome demonstrira elementarno
nepoznavanje političke istorije Srbije ali i svojevrsnu bahatost
i arogantnost kojom su se inače obilato koristili vodeći
funkcioneri Demokratske stranke u protekle tri godine. Jasno je da
Demokratska stranka mora da obavi radikalno i temeljno suočavanje
sa svim onim antidemokratskim potezima koji su sprovođeni u ime
reformi i političke efikasnosti. Da li Demokratska stranka ima
snage da obavi distanciranje i od političke prakse rušenja elementarnih
demokratskih načela, poništavanja i drastičnog urušavanja
demokratskih institucija. To je osnovna vododelnica pred kojom se
danas nalazi Demokratska stranka. Distanciranje od izbornih manipulacija
i otvorene krađe u Parlamentu, korupcije u vladi, oduzimanja
poslaničkih mandata, nespremnosti da se stvara demokratski sistem
podeljene, smenljive i kontrolisane vlasti, preizimanja poluga vlasti
iz vremena miloševićeve autokratske vladavine, kontrole medija
i licemerstva i arogancije sa kojom je branjen svaki vladin potez,
predstavlja osnovni preduslov za stvarno rašćišćavanje stanja
u Demokratskoj stranci.
Dešavanja u Demokratskoj stranci pokazuju da ne postoji
još uvek jasno izražena svest o potrebi i spremnost za radikalno
suočavanje sa svim negativnim i razornim posledicama i uzrocima
vođenja stranačke i državne politike koja je na proteklim
parlamentarnim izborima doživela težak poraz. Oligarhijsko ustrojstvo
i koterijski duh koji sada dominira u vodećoj nomenklaturi
Demokratske stranke snažno se opire bilo kakvoj temeljnoj analizi
te tzv. najbolje reformističke politike u istoriji Srbije.
Isti oni partijski funkcioneri koji su učestvovali u svim proteklim
aferama koje su i dovele do rušenje političkog kredibiliteta
Demokratske stranke sada sa istim žarom učestvuju u bespoštednoj
unutar-partijskoj borbi za stranačke pozicije kao da se ništa
nije desilo i kao da je Demokratska stranka istinsko oličenje
demokratije i političke načelnosti. Izbori u Demokratskoj
stranci se tako svode na sukobe unutar postojeće partijske
oligarhije koja jednostavno nije u stanju i koja objektivno ne može,
a i ne namerava, da izvrši tako neophodnu revitalizaciju osnovnih
demokratskih principa, već se njihova izborna delatnost jednostavno
svodi na puko očuvanje svojih unosnih stranačkih pozicija
i uspostavljenog stanja, koje im omogućava opstanak u redovima
neprikosnovene stranačke nomenklature. Pri tome je uloga članstva
svedena na opredeljivanje opštinskih odbora koje će krilo podržati
u stranačkoj kampanji, a da pri tome članstvo i nije u
prilici da kaže svoje mišljenje i stav o aktuelnim sukobima unutar
Demokratske stranke. U tome se jasno vidi još jedan izraz duboke
oligarhizacije Demokratske stranke. Ako sadašnji stranački
funkcioneri koji inače aktivno učestvuju u izbornoj kampanji
mirno izjavljuju da nije bilo izborne krađe u Parlamentu i
da ih nije stid što su se desile manipulacije sa poslaničkim
glasovima onda zbilja teško možemo očekivati da će predstojeća
izborna skupština doneti toliko potrebno suočavanje sa politikom
koju je partijska oligarhija vodila do parlamentarnih izbora. Obe
tzv. struje u Demokratskoj stranci kao da poštuju prećutni
dogovor da se odustane ili odloži otvaranje najznačajnijih
koncepcijskih i programskih pitanja od kojih i zavisi opstanak ove
stranke u našem političkom životu. Zato i nije čudo što
se sukob ove dve struje smatra za pre svega personalni sukob između
partijskih funcionera koji poštuju prećutno stranačko
primirje. Međutim, ipak ćemo pokušati da sučelimo
izjave i stavove nekih od stranačkih funkcionera kao osnovu
za utvrđivanje suštinskih razlikovanja između postojećih
struja unutar Demokratske stranke. Ono što je u poslednoj dekadi
Demokratske stranke bio preovlađujući i neupitni ideološki
aksiom bilo je zalaganje za pragmatizam u političkom delovanju
koji može biti doveden do otvorenog cinizma i neke vrste balkanskog
političkog makijavelizma. S druge strane se javlja pak politički
pragmatizam koji će biti oplemenjen demokratskim načelima
na kojim bi morala da počiva i sama demokratska stranka.
Ovu otvoreno makijavelističku pragmatičnu
struju svakako oličavaju Čedomir Jovanović, koji
ima i otvorene pretenzije da bude partijski ideolog i Zoran Živković
koji se ipak zadovoljio da bude poslušni vojnik partije koji je
spreman da bude pre svega efikasan tehnolog vlasti. U svojim nastupima
Čedomir Jovanović se i ne trudi da svoj otvoreni i cinični
makijavelizam, ili preciznije rečeno politički jezuitizam,
zaogrne u neku prihvatljivu političku formu. Nošen svojevrsnim
mesijanizmom, on nastupa kao pravi epigon Zorana Đinđića,
a pri tome se predstavlja kao patentirani, odani i neprikosnoveni
tumač i čuvar pragmatične političke filozofije
i političke prakse koju je sprovodio i oličava upravo
Zoran Đinđić. Ali kao svaki epigon i Čedomir
Jovanović je veoma brzo prerastao u običnu karikaturu
svog uzora. Epigonstvo na koje se pozivaju pripadnici staranačke
nomenklature je inače velika prepreka u stvaranju novog i na
demokratskim načelima zasnovanog političkog koncepta Demokrtaske
stranke. Uporna odbrana Đinđićevog lika i dela je
osnovno uporište ovih pretstavnika ogoljenog političkog pragmatizma
koji je i doveo Demokratsku stranku na ivicu izbornog debakla. Ovom
prilikom navodim samo nekoliko najupečatljivijih stavova Čedomira
Jovanovića i to samo kao ilustraciju njegovog shvatanja politike
i političke tehnologije. "Bio sam jasan na GO DS. Moramo
nastaviti da u Srbiji razvijamo način mišljenja koji ističe
kao najvažnije pitanje, pitanje efikasnosti i cilja. DS postoji
da bi menjala Srbiju, bilo unutar sistema, dakle kao vlast, bilo
tako što će iz opozicije razbijati anemičnost, pesimizam
i crnilo svojom energijom, optimizmom i vizijom. Mi smo lokomotiva
a ne vagon. Ne možemo biti epizodisti, jer postojimo zato što smo
lideri. Zato postoji moja stranka i zato ne prihvatam da se prepustim
epidemiji navodne čestitosti i poštenja. Godinama smo kao stranka
beskompromisno realizovali određenu politiku u Srbiji u kojoj
ta politika nije bila opšte prihvaćena i u kojoj društvo nije
imalo snage čak ni da shvati šta je sve to što se mora uraditi.
Bio sam vrlo jasan. Snaga naše stranke je u viziji, ali i u ljudima
koji su spremni da misle, govore i rade kao da je Zoran pored nas.
Ako me pitate da li sam problem zato zato što su mi simbolično
ruke prljave - naravno da su mi prljave, jer sam svaku prljavu stvar
u Srbiji dotakao, pokušavajući da je očistim i naravno
da sam problem, ali ne za za DS već za one kojima ne odgovara
čisto društvo. Za mene je mnogo važnije da li smo dobili dobrog
guvernera od načina na koji smo dobili guvernera, jer mi nismo
uvrdili pravila igre. Pravila igre su utvrdili naši protivnici i
mi smo se branili i borili".
Šta je stvarno političko značenje ovih
stavova. Pre svega da su sva sredstva u politici dozvoljena i da
je politika delatnost u kojoj je pozivanje na debatu i moralne principe
samo uzaludno gubljenje vremena i beskorisno zamlaćivanje koje
samo sprečava političku efikasnost. Pri tome ne mari mnogo
ako se pri tome poslužimo i nekim korisnim prečicama kao što
je oduzimanje mandata ili krađa glasova u Skupštini. Ne možemo
se prepustiti epidemiji navodne čestiosti i poštenja, moramo
ne samo simbolički isprljati ruke, a sve to zbog viših državnih
interesa koji se ne mogu dovoditi u pitanje i koji su univerzalni
alibi za pragmatičnu politiku efikasnosti. A upravo se i radi
o elementarnoj čestitosti koja je izgubljena u delovanju Demokratske
stranke čija je partijska nomenklatura slepo sledila politiku
pragmatizma i efikasnosti. Kako se može doći do čistog
društva sa prljavim rukama. To su za predstavnike ove političke
struje unutar Demokratske stranke nevažne činjenice u poređenju
sa efikasnim i beskompromisnim ostvarivanjem viših ciljeva menjanja
Srbije, koja nije čak ni razumela zašto je Čeomir Jovanović
ulazio u prljave poslove. Zaista narod ume da u svom neznanju bude
veoma nezahvalan.. U ovoj političkoj koncepciji nema nikako
mesta za suvišne načelne rasprave i dosadne moralističke
debate i zanovetanja. Sve je podređeno političkoj efikasnosti,
pa ako se i dogodi da budu prekršeni i pojedini demokratski principi
i pravila, uvek se sve može iznova racionalizovati i opravdati pozivanjem
na nužnost brzog i efikasnog rešavanja problema. I šta je konačno
Demokratska stranka dobila kao rezultat beskompromisnog sprovođenja
tako koncipirane pragmatične i hiperefikasne politike. Rezultati
se ogledaju u rapidnom gubljenju podrške naroda na proteklim parlamentarnim
izborima, razaranju društvenih i državnih institucija, širenju apatije
i neverice u mogućnost demokratskog preobražaja društva, stvaranju
ploitičkih okolnosti u kojima novobogataši iz miloševićevog
vremena postaju glavni privredni oslonac i nezaobilazni politički
činilac, licemerstvo, aroganciju kao stvarni izraz političke
retorike reformatora. Demokratska stranka ne može dalje ostati zatočenik
sitnih vlastoljubivih epigona koji će stalnim pozivanjem na
političko nasleđe ubijenog Zorana Đinđića
u stvari beskompromisno braniti jedino svoje oligarhijske pozicije.
"To je vrlo neukusno, tvrditi i otimati se za testament Zorana
Đinđića. Svako ko tvrdi da će biti novi Đinđić
pravi od sebe karikaturu - nema drugog Đinđića"
izjavio je nedavno Dušan Petrović, kandidat za potpredsednika
Demokratske stranke. Demokratska Stranka se dalje mora razvijati
kao stranka koja baštini temeljna demokratska, liberalna i socijalna
načela, što su i inače bila njena temeljna ishodišta kada
je bila osnivana. Tradicija Demokratske stranke su i Delo Ljube
Davidovića, Milana Grola, Borislava Pekića i Ljubomira
Tadića. Za naš stranački život je od presudne važnosti
da se prevaziđe sadašnja situacija u kojoj se sudbina stranke
vezuje za njenog vođu. Duh poslušništva i epigonstva ne može
biti zaloga za opstanak jedne ozbiljno utemeljene Demokratske stranke.
Istorijsko iskustvo pokazuje da izazovima vremena mogu odoleti samo
one političke stranke i tvorevine koje spajaju u sebi vrednosti
tradicije ali su i sposobne da otvaraju nove političke vidike
i omoguće stvaranje nove političke vizije. Ovi politički
epigoni javljaju se sada kao farsa posle velike tragedije koja je
zadesila Demokratsku stranku pogibijom Zorana Đinđića.
O njegovoj političkoj filozofiji i političkom delovanju
najvažniji sud će doneti istorija.
Razmatrajući političku koncepciju drugog
krila unutar Demokratske stranke možemo reći da ova struja
načelnih pragmatista upravo teži tome da objedini nužnost političkog
pragmatizma i delotvornosti ali da pri tome to političko delovanje
uklopi i saobrazi sa osnovnim demokratskim načelima koji moraju
biti osnovna ideološka potka u delovanju Demokratske stranke. Entoni
Gidens je u knjizi Treći put na veoma jasan način obrazložio
nužnost objedinjavanja dva temeljna principa, pragmatizma i političke
načelnosti."Čini se da su političke ideje danas
izgubile sposobnost da nadahnjuju, a političke vođe sposobnost
da vode. Želi li političko mišljenje povratiti svoja nadahnjujuća
svojstva, ne sme biti jednostavno reaktivno, niti ograničeno
na ono svakidašnje i uskogrudo. Politički život je bez ideala
ništa. No ideali su prazni ako nisu u odnosu sa stvarnim mogućnostima.
Moramo znati i kakvo bismo društvo želeli stvoriti i konkretna sredstva
dolaska do njega. Ova knjiga nastoji pokazati kako se ti ciljevi
mogu postići i kako se može oživeti politički idealizam".
Dinamika političkog života jednostavno ne dozvoljava da stranka
deluje kao elitni debatni krug koji je zatvoren u svoj ideološki
svet. Dešavanja na našoj političkoj sceni zahtevaju stranačku
organizaciju koja će biti efikasna i delotvorna ali koja će
pre svega poštovati i čuvati osnovne demokratske principa na
kojima ona i počiva. Zato predstavnici ove struje neće
uraditi ništa ako odmah ne pokrenu proces suočavanja i raščišćavanja
sa nosiocima i glavnim agitatorima političkog jezuitizma u
Demokratskoj stranci. Ako ne pokrenu taj neophodni i veoma važan
proces onda su i oni samo deo oligarhijskih struktura koje i nemaju
stvarnu nameru i volju da, ma koliko bilo paradoksalno, demokratizuju
i samu Demokratsku stranku. Onda se čitav spor odvija u ravni
unutar oligarhijskih sporenja u održavanju političkih pozicija
i uticaja.
Pre nekoliko godina na parlamentarnim izborima Demokratska
stranka je nastupala sa poznatim izbornim sloganom Pošteno
i to je bio izraz političke koncepcije koja je počivala
na čvrstim i nepokolebljivim moralnim principima koje je stranka
suprotstavljala režimu koji je i označavao brutalnu negaciju
elementarnih demokratskih i građanskih vrednosti. Koliko je
sada Demokratska stranka daleko od tog slogana, upravo zato što
je efikasnost i pragmatičnost bila vodeća ideja u njenom
političkom delovanju. Slobodan Gavrilović je veoma jasno
u svojim stavovima ocrtao poziciju načelnih pragmatista. U
jednom razgovoru on je zastupao sledeće stanovište."Moji
prvi nesporazumi unutar stranke nastali su kada sam svojevremeno
izneo primedbu da smo stranka načela i da smo vrlo jednostrani.
Imali smo fine načelne priče o demokratiji koje je narod
dobro primao, ali smo bili stranka bez imalo pragmatizma, kako ta
načela realizovati u praksi. Otišli smo u drugu krajnost, opet
bez ravnoteže između načela i pragmatizma. Ta ravnoteža
ne znači da u sve mora da se unese pola načela i pola
pragmatizma, to zavisi od teme. Ako je reč o državnim institucijama
koje još nismo izgradili onda su načela važnija, moraju da
prevagnu. Ako je reč o ekonomiji, privredi, reformama, onda
je dozvoljen višak pragmatizma, ali u okvirima pravnog sistema i
vladavine prava. Ne bih to nazvao pragmatizmom. To je ogoljeni makijavelizam.
Ne birati sredstva da se dođe do nekog cilja. To je shvatanje
da je u politici sve dozvoljeno. Moj utisak da je takvo viđenje
politike u Demokratskoj stranci manjinsko, jer da nije tako, onda
bi neke važne odluke u stranci uoči ovih izbora bile sasvim
drugačije". Zanimljivo je i mišljenje Dragana Kopčalića:
"Stranka je tokom prethodne tri godine vršenja vlasti izgubila
sopstveni identitet. Teme koje su bile najznačajnije za Demokratsku
stranku sada su prepuštene drugim strankama. Danas stranka nema
nijednog reprezentativnog ekonomistu. Tu temu je prepustila G 17
Plus. Poštenje i principijelnost u politici je prepustila DSS-u.
U poslednje vreme u stranci se sve svodi na politikanstvo".
Iz ovih stavova jasno proističe zašto je došlo do sukoba unutar
Demokratske stranke, jer se jednostavno radi o dva potpuno različita
i suprotstavljena shvatanja politike i političkog delovanja.
Bez obzira što se zalaganje za vraćanje izvornim demokratskim
i liberalnim načelima relativizuje i smatra se izrazom nepraktičnog
shvatanja politike, upravo je povratak Demokratske stranke izvornim
demokratskim načelima jedina preostala mogućnost da ta
stranka obnovi pre svega moralni legitimitet koji je izgubila u
proteklih tri godine vršenja vlasti. Izbori u Demokratskoj stranci
izazivaju veliku pažnju javnosti jer se radi o stranci od čijeg
unutrašnjeg demokratskog potencijala i ustrojstva zavisi i ukupan
razvoj demokratskih odnosa u našem društvu. Zato je neprihvatljivo
reagovanje funkcionera Demokratske stranke koji neprestano tvrde
da su stranački izbori njihova unutrašnja stvar. Međutim,
stranka koja ima pretenzije da je jedina u stanju da reformiše društvo
mora biti spremna da prihvati interes javnosti kao deo demokratskog
funkcionisanja političkog života.
Ernesto Sabato u svojoj knjizi Otpor je između
ostalog govorio i o stidu. " Još jedna izgubljena vrednost
jeste stid. Da li ste primetili da ljudi više nemaju stida, te se
tako događa da, u društvu časnih ljudi, čovek može
da sretne tipa optuženog za najgoru korupciju, koji pri tom ne skida
osmeh sa lica, kao da je to najnormalnija stvar na svetu. U neka
ranija vremena, njegova porodica bi se od stida zatvorila u kuću,
ali sada je sve jedno te isto i takvog tipa zovu da gostuje u nekim
televizijskim programima, gde se prema njemu ophode kao prema gospodinu".
Tek kada se u naš društveni život bude vratilo elementarno osećanje
stida možemo slobodno reći i da će politika i u našim
prilikama postati delatnost koja je pre svega izraz demokratskih
i moralnih načela. Tek tada će načelnost odneti prevagu
nad filozofijom ogoljenog političkog pragmatizma koji je suštinska
negacija politike kao delatnosti u kojoj se ostvaruje vrlina i pre
svega brani i zastupa javni interes i dobro.
Autor je jedan
od osnivaca i clan Upravnog odbora Beogradske otvorene škole
|
|