Djordje Vukadinović
Šta da se radi?
Bilo
kako bilo, dugo očekivani prevremeni (a zapravo uveliko zakasneli)
parlamentarni izbori su ostali iza nas, birači su rekli svoj
sud i sada je ponovo red na političarima. Opcije su prilično
sužene i ima ih ukupno pet.
1. Koncentraciona vlada kao neka
kombinacija vlade nacionalnog spasa i tehničke vlade sa odredjenim
brojem zadataka (ustav, izborni zakoni, eventualni konsezus po pitanju
Kosova i zajedničke države sa Crnom Gorom), nakon čega
bi, u roku od šest meseci do najviše godinu dana, sledili novi izbori.
Iako do ovog trenutka takvu vladu nije predložio zapravo niko (Vojislav
Koštunica ju je samo pomenuo kao jednu od mogućnosti), a mnogi
su se od nje već unapred ogradili, ona bi imala niz prednosti
i po mom mišljenju bila optimalna (najmanje loša) solucija u ovom
trenutku. Teška socijalna i društvena kriza, kao i nerešeno državno
pitanje, najveća su preporuka za pokušaj sabiranja svih konstruktivnih
političkih snaga i potragu za elementima minimalnog nacionalnog
i društvenog konsenzusa. Najzad, ali ne i najmanje važno, ovakva
solucija bi u vlast inkorporirala sve relevantne političke
aktere, pri čemu niko ne bi imao mogućnost apsolutne dominacije,
niti udobnu priliku da sa strane neodgovorno kritikuje rad ostalih.
Dakle, ako ideja koncentracione vlade ikada i igde ima neki smisao
(a ima), onda je to u prilikama u kojima se u ovom trenutku nalazi
Srbija. Moglo bi se desiti da kroz godinu-dve dana, kada ova ideja
masovnije zaživi među srpskim političkim faktorima, i
za nju već bude kasno.
2. «Velika koalicija» dve najjače parlamentarne stranke (SRS,
DSS), iako nije previše čest, nije ni neuobičajen slučaj
u svetskoj političkoj praksi. Veliki društveni problemi, kao
i izborna matematika, u Izraelu, Nemačkoj, Austriji znali su
dovesti upravo do takvog raspleta. Ova solucija, u principu, obezbeđuje
izlazak iz političke pat pozicije i garantuje maksimalnu parlamentarnu
podršku vladi, a njen najveći problem jeste snažan politički
rivalitet članica i svest o privremenosti takvog aranžmana,
koji svaka strana u vladi nastoji da iskoristi za jačanje sopstvenih
pozicija pred sledeću izbornu trku. U srpskom slučaju,
međutim, stvar je još dodatno komplikovana ratobornim i «antisistemskim»
imidžom SRS-a, zbog kojeg ova varijanta u očima dobrog dela
domaćih, a pogotovo stranih posmatrača predstavlja horor-scenario.
Osim toga, s obzirom na postignute rezultate i veliku razliku u
korist Radikala, ulazak u takvu koaliciju bi za DSS, u ovom trenutku,
predstavljao pravi «poljubac smrti», i oni se, čak i nezavisno
od Koštuničinog predizbornog obećanja, na taj korak za
sada sigurno neće odvažiti.
3. Većinska vlada tzv. demokratskih snaga koja bi okupila
okosnicu izvornog DOS-a (DS, DSS, G17 Plus, Nova Srbija), za ovu
priliku ojačanu SPO-m, koji je nakon izbora naglo amnestiran,
prešavši put od «stranke starog režima», kojoj je predviđen
nestanak sa političke pozornice, do ponovo značajnog činioca
«fronta demokratskih snaga». Ova varijanta imala bi najveću
podršku međunarodnih faktora (OEBS, EU, SAD) i njihovih predstavnika
u Srbiji, i u prvim reakcijama nakon izbora pominjana je kao najpoželjnija
opcija. Pitanje je međutim da li bi tanka svetska «šargarepa»
i strah od radikalskog «štapa» bili dovoljni integrativni faktor
ove vlade, s obzirom na činjenicu da prethodne tri godine čak
ni u užem sastavu (bez SPO-a) ovi akteri nisu bili u stanju da nastupaju
jedistveno. Nagomilani problemi, stari animozoteti, kao i nove trzavice
oko raspodele vlasti, predstavljali bi težak balast ove vlade, a
da i ne govorimo o opasnosti koja bi dolazila od strane nabujalih
radikala kao jedine opozicije. Upravo činjenica da u ovoj kombinaciji
radikali ostaju izvan vlade, kao jedini, i to veoma moćan politički
faktor, predstavlja najjači argument protiv ovog aranžmana.
Stoga, uprkos prividnoj logičnosti ove varijante, ona bi, zapravo,
predstavljala najkraći put do samostalne radikalske vlade,
nakon već možda prvih narednih izbora.
4. Neka varijanta manjinske vlade, koja bi u sebe uključivala
četiri stranke (DSS, G17 Plus, SPO, Nova Srbija), ili čak
i neku manje (DSS i još neko), ne bi imala matematičku većinu
u parlamentu, ali bi, s obzirom na ukupan raspored političkih
snaga, bila ne samo moguća, nego u ovom trenutku čak i
najverovatnija opcija. S obzirom na unutrašnje sukobe, kao i političke
ožiljke koje nosi kao dominantna stranka dosadašnje vlasti, DS bi
verovatno, uz izvesne kompenzacije, recimo, na saveznom nivou, morao
u skupštini podržati takvu vladu, i bar u početku, suzdržati
se od prevelike kritike na njen račun. (Iz svojih razloga,
rekao bih da ni SPS u prvo vreme ne bi bio previše oštra opozicija
i ne bi mnogo rizikovao sa novim parlamentarnim izborima.) Dobra
strana te «demokratsko-nacionalne» vlade bila bi njena, ako ne baš
homogenost (poznato je da G 17 ima drugačiji stav po pitanju
zajedničke države, a SPO i NS u pogledu oblika državnog uređenja),
a ono svakako znatno veća ideološka kompaktnost u odnosu na
počivši DOS, kao i to što bi ona izvan izvršne vlasti, kao
više ili manje konstruktivnu opoziciju, pored radikala, imala i
DS. Time bi bila stvorena neka vrsta političkog balansa, ali
bi istovremeno i položaj ove vlade bio ranjiviji, s obzirom na njenu
izloženost dvostrukoj vatri sa leva i desna. Drugim rečima,
za ukupnu političku stabilizaciju u Srbiji bi verovatno bilo
bolje, ali ne i za aktere koji bi u ovoj vlasti neposredno učestvovali.
Pri svemu tome, njen vek teško da bi bio duži od godinu dana.
5. Najzad, uopšte ne treba isključiti mogućnost da ne
dođe ni do kakvog sporazuma o novoj vladi i da se nakon par
meseci natezanja sve završi novim izborima. Zapravo, imajući
u vidu o kojim se akterima radi, takva mogućnost je sasvim
izgledna i samo zahvaljujući činjenici da u ovom trenutku
izbori ne odgovaraju u suštini nikome (uključujući i radikale,
koji su dosegli svoj trenutni maksimum) ta opcija nije navedena
i kao najverovatnija. Ne bi, međutim, bilo prvi put da srpski
lideri i stranke nepogrešivo odaberu upravo onaj put koji svima
najmanje odgovara.
(autor je politički analitičar
i glavni urednik Nove srpske političke misli)
|
|