Djordje Vukadinović
Kako su sejali, tako će i da žanju
Za
razliku od poslednjih predsedničkih izbora, kao i onih prošlogodišnjih,
rezultati ovih parlamentarnih izbora nisu iznenadili praktično
nikoga. Ono najvažnije pitanje svakih izbora, ko će pobediti,
u kom pravcu se kreće raspoloženje birača i, naročito,
kako će proći vladajuća opcija, bilo je suštinski
odlučeno upravo na tim «neuspešnim» predsedničkim odmeravanjima.
Svakom ko je imao oči da vidi i uši da čuje to je bilo
jasno i ranije, ali najkasnije tada, u septembru, odnosno decembru
2002, postalo je više nego očigledno da grupacija koja vlada
Srbijom ne uživa čak ni elementarno poverenje građana,
te da je na vlasti održava samo splet međunarodnih okolnosti,
ličnih interesa i medijsko-političkih manipulacija.
Vrč na vodu – dok se ne razbije
Obnevideli od vlasti i obesti, srpski upravljači nisu razumeli
poruku – ili su se barem pravili da je ne razumeju. U maniru slavnih
prethodnika, a sve uz podršku podaničke im javnosti, poverovali
su da njihov poraz predstavlja, zapravo, njihovu pobedu, a poraz
onih koji su na izborima pobedili. Birači im, međutim,
nisu zaboravili to izborno mrcvarenje, ali se tu negde, krajem dvehiljadedruge,
izgleda slomilo i poverenje u čoveka za koga je između
septembra 2000-te i decembra 2002. narod glasao čak pet puta,
a da to njemu nije bilo dovoljno da preuzme vlast.
Osokoljeni ovim izbornim (ne)uspehom, dosovi čelnici su nastavili
da se poigravaju ustavom, zakonima i voljom građana, i sve
tako srljajući stigli do martovskih ida i novembarske katastrofe.
A kada je u novembru 2003. obezglavljeni DOS, pritisnut korupcionaškim
aferama i unutrašnjom neslogom, pokušao da ponovi farsu sa predsedničkim
izborima stiglo je i konačno otrežnjenje. Veći deo opozicije
(DSS, SPO, SPS), kao i najveći broj građana, odbio je
da se još jednom spuštava niz dosovsko uže i bojkotovao ove placebo
izbore, a oni koji su se na njima ipak pojavili naneli su ponižavajući
poraz favorizovanom dosovom kandidatu, koji je za ovu priliku proizveden
ni više ni manje nego u «oca srpske demokratije».
Kao što je poznato, nevolja - bar u Srbiji - nikad ne dolazi sama.
U želji da unapred ispuni Mićunovićevo predizborno obećanje
i istovremeno što pre politički kapitalizuje efekte njegove
pretpostavljene pobede, trust mozgova okupljen oko Mićunovićeve
kampanje nekoliko dana pred ovo glasanje za predsednika raspisao
je prevremene parlamentarne izbore i time zabio poslednji ekser
u politički kovčeg DOS-a. Računajući sa sigurnom
Mićunovićevom pobedom, D(O)S-ovi politički stratezi
i istraživači javnog mnjenja su tako odradili lavovski posao
za radikale. I ma koliko da su nakon saopštavanja prvih rezultata
pripadnici političkog, medijskog i analitičkog establišmenta
pokušavali da se ponašaju kao da se nije dogodilo ništa naročito
(«Predsednički izbori još jednom nisu uspeli») taj 16. novembar
je za DOS ipak predstavljao trenutak istine i konačnog suočenja
sa realnošću. Koliko do juče moćni dopredsednici,
kordinatori, ministri i članovi prezidijuma DOS-a raspršili
su se kao jato preplašenih jarebica (da ne kažemo, lešinara). Bio
je to kraj Mićunovićeve, činilo se, neuništive karijere,
kraj DOS-a i kraj jedne trogodišnje političke opsene. A da
li će biti i kraj DS-a i početak državne i nacionalne
obnove, pokazaće ne tako daleka budućnost.
SRS - Ništa ne uspeva kao uspeh
U svakom slučaju, radikali su oberučke zgrabili ukazanu
priliku u trenutku kada je protivnik postigao efektan autogol, a
ostali rivali bili van igre. Naprosto su uskočili u onaj pobednički
kolosek koji je bio predviđen za Mićunovića i DS,
i na tom pobedničkom talasu mirno doplovili do trijumfa na
parlamentarnim izborima 28. decembra. Njihovom pobedom zato niko
ne bi trebalo da bude iznenadjen, tim pre što je bila najavljena
i što su u prilog takvom ishodu, svesno ili nesvesno, radili mnogi.
Gotovo tri godine na radikale niko nije obraćao pažnju. Tri
godine je DOS bio zaokupljen sobom, a srpska politika dosom. Izgledalo
je da izvan DOS-a ne postoji ništa i da je jedino pitanje kako preraspodeliti
vlast i odgovornost unutar njega. Tri godine se Srbijom upravljalo
kao kolonijom, a srpstvo pominjalo samo u kontekstu ratnih zločina,
genocida i denacifikacije. Tri godine je Vladan Batić sa sigurnošću
(«do kraja godine») obećavao optužnice protiv čelnika
OVK, dok su iz Haga za Beograd neprestano stizale optužnice po liniji
«komandne odgovornosti». Tri godine je američka pomoć
Srbiji uslovljavana konkretnim izručenjima Haškom tribunalu,
dok su proporcionalno veća sredstva u Prištinu i Podgoricu
stizala bez bilo kakvih uslovanja ili, na primer, garancija za srpsku
manjinu na Kosovu. Tri godine je vladajući deo DOS-a stvarao
atmosferu kao da je prvi prioritet ove zemlje i najveća želja
ovog naroda da što pre stupe u «evroatlanske integracije» i da je
samo pitanje da li ćemo na vreme uspeti da «ispunimo postavljene
uslove» za ulazak u Partnerstvo za mir i NATO.
Ne treba, naravno, zanemariti ni radikalski doprinos sopstvenom
uspehu. Njihovu slogu, njihovu organizaciju i njihove demagoške
sposobnosti da svoj politički pragmatizam i relativno čestu
promenu pozicija predstave kao vrhunsku principijelnost, a svoje
učešće u vlasti kao žrtvu za opšte dobro. Ovakav ishod
izbora za njih je prosto idealan – da su kojim slučajem dobili
više i došli u priliku da, recimo, sa socijalistima sastave vladu,
mislim da bi bili manje zadovoljni nego sada. Lopta se i dalje nalazi
u dvorištu njihovih protivnika, a oni će još neko vreme moći
sakupljati poene i parazitirati na greškama, neslozi i glupostima
«demokratskih snaga». Koštunici će nuditi kule i gradove, svesni
da on tu ponudu ne može prihvatiti, a kao đavo od krsta će
bežati od koncentracione vlade i bilo kakvog preuzimanja odgovornosti
za socio-ekonomsko stanje u zemlji. Radikali računaju da vreme
radi za njih i u tome, čini se, ne greše mnogo. Ili bar trenutno
u Srbiji nema organizovane političke snage koja bi im mogla
pomrsiti računicu.
SPO i SPS – Stari rivali
U politici, kao i u životu, uvek je najteže vratiti se. Zato su
možda osmesi nakon saopštavanja rezultata u štabu SPO-a bili najširi
i najiskreniji. Postignuti rezultat, peto mesto i dvadesetdva poslanika,
sigurno je manje od onoga što su u koaliciji SPO/NS očekivali,
a pogotovo od onih «osamsto hiljada tradicionalnih glasača
SPO-a» koje Drašković često pominje, ali bi, s obzirom
na ostale rezultate i ukoliko ostanu zajedno, moglo biti solidna
osnova i odskočna daska za dalji uspon. No, za to im neće
biti dovoljno samo jahanje na revitalizovanoj monarhističkoj
priči, već i, recimo, uverljiva razrada koncepta «ekonomskog
nacionalizma», «narodnog kapitalizma» i sl.
Politička matematika je uopšte vrlo čudna, surova i veoma
relativna stvar, u šta su u protekloj deceniji SPO i Vuk Drašković
često imali priliku da se uvere na sopstvenoj koži. Ovoga puta,
međutim, sva je prilika da će im bar nešto od toga biti
nadoknađeno. Naime, s obzirom na opšti raspored političkih
snaga, SPO i NS uprkos relativno skromnom broju poslaničkih
mandata drže ključeve buduće srpske vlade. Drugim rečima,
ili (demokratske) koalicione vlade neće ni biti, ili će
u njoj kao, doduše, mlađi, ali značajan partner, sedeti
i oni.
Koliko je izborna matematika relativna može se videti i na primeru
SPS-a, koji je na kraju osvojio isti broj mandata kao i njihovi
istorijski rival iz 90-tih godina, ali za razliku od SPO-a nema
praktično nikakve šanse da se nađe u vlasti (izuzev, naravno,
u okviru neke ne mnogo verovatne koncentracione vlade). Od svih
stranaka koje su se našle u parlamentu, jedino je SPS zvanično
izrazio nezadovoljstvo postignutim rezultatom. Čini se, međutim,
da glavni razlog tog nezadovoljstva ne leži prevashodno u smanjenju
njihovog poslaničkog kluba iniskom procentu osvojenih glasova,
nego u visokoj političkoj ceni kojom je ovaj rezultat plaćen.
Naime, radi mira u kući i sigurnog prelaska cenzusa, socijalisti
su pristali na bolne ustupke Miloševiću i njegovoj struji,
čime su napravili krupan korak nazad u svom nastojanju da se
postepeno emancipuju od njegovog lika i dela. No, ako ništa drugo,
barem su se svi mogli definitivno uveriti u realni domet Miloševićeve
harizme i limitiranost njegovog političkog uticaja. Kao i u
to da put do političkog opstanka i perspektivne stranke moderne
i evropske levice ipak ne vodi preko haških sudnica.
G17 – Uspelo presvlačenje
Tek za nijansu bolje raspoloženje nego među socijalistima
vladalo je u taboru G17 Plus. Samoproglašeni izborni favoriti teško
su skrivali svoje neraspoloženje, pri čemu ih, izgleda, nije
toliko tištalo samo četvrto mesto koliko onaj jedan procenat
i onih tridesetak hiljada glasova zaostatka za glavnim rivalima
iz Demokratske stranke. Ipak, ni oni, u suštini, nemaju razloga
da budu nezadovoljni. (Uostalom, primer Otpora im je živi dokaz
kako uopšte nije laka metamorfoza od moćne nevladine organizacije
do respektabilne političke stranke.) Moglo bi se čak reći
da su Labus i Dinkić postigli maksimum za jednu vanparlamentarnu
stranku koja postoji manje od godinu dana, a uz to je doslovno do
pre šest meseci (leta 2003.) aktivno učestvovala u funkcionisanju
jedne izrazito nepopularne vlasti.
Doduše, G17 nikada nije bio baš obična vanparlamentarna stranka.
Njihovi materijalni resursi, infrastruktura i politički i medijski
uticaj daleko su nadmašivali većinu srpskih političkih
stranaka, a brzina prilagođavanja i sposobnost da uče
na greškama uveliko odudaraju od nacionalnog proseka. Najzad, moglo
bi se reći da je upravo G17, otkrivanjem afere Bordum i sporazumom
sa Orlićevim SDP-om, izdejstvovao pad vlade i raspisivanje
prevremenih izbora. Priče o korupciji, konfliktu interesa,
ministarskim firmama i opasnim vezama predstavnika vlasti i organizovanog
kriminala dugo su kružile dosovskom Srbijom, ali su tek oni deo
tih priča uspeli konkretizovati (afere Janjušević, Kolesar,
Rašeta, Mihajlović) i za njih zainteresovati širu javnost.
Dok su o tome (doduše, bez papira) govorili opozicija i DSS, ni
mediji ni strani posmatrači nisu pokazivali preveliki interes
i uzbuđenje. Zahtevi za parlamentarnim izborima doživljavani
su kao pokušaj retrogradnih snaga da zaustave tok istorije i reformi,
a čak i najveći mogući skandal sa pokušajem oduzimanja
poslanika najjačoj parlamentarnoj stranci nije izazvao adekvatnu
reakciju predstavnika međunarodne zajednice, medija i civilnog
društva. Sve se, međutim, preko noći promenilo onog časa
kada su analitičari konstatovali da G17 u vanparlamentarnom
statusu ne može izdržati do kraja 2004. i termina za redovne izbore,
te da su što skoriji izbori za njih pitanje života ili smrti.
Izborivši se za izbore, G17 je u njih ušla sa riskantnom strategijom
radikalne promene imidža i otklanjanja grešaka iz Labusove predsedničke
kampanje. Nastojali su iz svesti birača potpuno istisnuti sopstveno
dvoipogodišnje učešće u dosovskoj vlasti (izuzev zasluge
za monetarnu stabilnost), kao i sopstvenu odgovornost za ekonomsko
stanje u zemlji, novo zaduživanje, problematičnu liberalizaciju
tržišta i kolaps domaće privrede. Od jedne «mondijalističke»
stranke, najbliže GSS-u, i ekskluzivnog kluba srpskih japija i tranzicijskih
dobitnika, G17 se u ovoj kampanji predstavio kao «narodna» i patriotska
stranka, čiji su čelnici povremeno zvučali «srpskije»
od Koštunice i Draškovića. Dinkić i Labus su nastupali
sa izrazito nacionalnih i socijalno odgovornih pozicija, duboko
zašavši u retoriku i biračko telo DSS-a, u čemu su im
i oni sami pomogli izjavama kako u G17 vide najverovatnijeg koalicionog
partnera. Bio je to svojevrstan mač sa dve oštrice i igra na
oštrici noža «stranke eksperata», ali im se manevar za sada isplatio.
A da li će i dokle trajati – videćemo na narednim izborima.
DSS - Imao pa nemao
Da su parlamentarni izbori kojim slučajem održani u decembru
2002. ili bilo kada posle decembra dvehiljadite, apsolutni pobednik
bili bi DSS i Vojislav Koštunica. Danas je, međutim, drugo
mesto i status «lidera demokratskog bloka», sa ubedljivim zaostatkom
(skoro trećina) u odnosu na prvoplasirane radikale, njihov
realni domet. Za nekoga ko je, ne bez osnova, pretendovao na status
neprikosnovenog nacionalnog lidera, ko je u prvom krugu tukao Miloševića
i za koga je Srbija nekoliko puta zaredom gotovo plebiscitarno glasala,
to je vrlo mršava uteha. Najzad, podatak da je samo pre godinu dana
broj ispred Koštuničinog imena zaokružilo tri puta više glasača
nego sada dovoljno govori sam za sabe. No, čak i ovako uzdrmani,
Koštunica i DSS još uvek predstavljaju ključni faktor u svakom
scenariju raspleta srpske političke krize, što samo pokazuje
koliko su u jednom trenutku bili moćni i koliko su prilika
u međuvremenu proigrali.
Izvesnu utehu za Koštunicu bi moglo predstavljati to što su sada
u mnogim centrima političkog odlučivanja u zemlji i svetu
konačno shvatili da je upravo on glavni, ako ne i jedini garant
kakve-takve političke stabilnosti u današnjoj Srbiji i najveća
brana pred rastućim talasom političkog ekstremizma. Pokazalo
se da je dilema «Đinđić (Tadić, Svilanović...)
ili Koštunica» bila lažna i da se, kao što reče Rasim Ljajić,
od početka odlučivalo samo između Šešelja (Nikolića)
i Koštunice, te da su oni koji su na svakom koraku saplitali Koštunicu
u suštini jačali radikale, a ne tzv. reformsku Srbiju. Nevolja
je, međutim, što je u međuvremenu, dok je svest o ovome
(pre)sporo sazrevala po zapadnim prestonicama i ambasadama, Koštunica
ubrzano gubio rejting, pa i kapacitet da odigra namenjenu mu ulogu.
Brutalno izbačen iz reformskog čamca, on je previše vremena
utrošio na pokušaje da se na njega nekako, po mogućstvu, trijumfalno
vrati. Pri tom, pod stalnom nacionalističkom stigmom i sa Haškim
tribunalom, Helsinškim odborom i Međunarodnom kriznom grupom
za vratom, nije činio gotovo ništa da za sebe trajnije veže
i prosveti tzv. patriotski birački korpus koji mu je masovno
prišao 2000-te. Na kraju je čak i tamo gde se činilo da
je neprikosnoven, na umereno-desnom, demokratsko-nacionalnom polu
srpskog političkog spektra, dobio ozbiljne rivale u liku vaskrslog
Draškovića i u lagumima dosovske politike prekaljenog Velimira
Ilića.
Ni neka mnogo veštija stranka ne bi se lako mogla boriti na toliko
frontova, a pogotovo se to nije moglo očekivati od DSS-a. Bez
obzira na nekoliko pristojnih postera i par uspelih slogana, njihova
kampanja je bila mlaka, suviše apstraktna i previše «umetnička»
za srpske društvene i političke prilike. Nigde, a kamoli u
ovakvoj Srbiji ne mogu se izbori dobijati samo na priči o legalizmu,
ustavu i vladavini prava. Zato je njihovo amorfno biračko telo
na ovim izborima bilo neka vrsta samoposluge iz koje je stotinak
hiljada glasova otišlo (odnosno, vratilo se) koaliciji SPO/NS, a
otprilike isto toliko je otišlo i u pravcu radikala i G17 plus.
I što je najvažnije, ukoliko u politici DSS-a ne bude neke krupnije
promene i strateškog reza, svi su izgledi da bi se ova rasprodaja
mogla nastaviti. Šahovski rečeno, u sve izjednačenijem
duelu, DSS još uvek ima izvesnu pozicionu prednost u odnosu na svoje
protivnike, ali pored toliko propuštenih šansi da sa nekoliko logičnih
poteza trijumfalno okonča meč, vrlo je nezahvalno prognozirati
konačan ishod ove partije.
DS - Kako su se nadali...
U stranci koja je, kako se ispostavilo, sa jedva nešto preko deset
posto podrške do juče praktično neograničeno vladala
Srbijom, nisu skrivali zadovoljstvo izbornim rezultatom. I dok to
u slučaju nosioca liste Borisa Tadića još i može biti
bar donekle razumljivo – njemu je, uostalom, na ovim izborima najmanje
bilo stalo do toga da Zoran Živković (p)ostane srpski premijer,
već se borio za što bolju startnu poziciju u trci za prvog
čoveka DS – provala neobuzdanog veselja na licu i u izjavama
Gorana Svilanovića predstavlja svojevrsni političko-psihološki
nonsens. Zbilja, kako objasniti toliko zadovoljstvo nad činjenicom
da vladajuća partija, ojačana političkim gabaritom
Žarka Koraća, Dragoljuba Mićunovića i samog Svilanovića,
nije uspela da sakupi ni pola miliona glasova, a da je jedine pobede
zabeležila u sandžačkim opštinama, u kojima su je podržali
simpatizeri SDA i Sulejmana Ugljanina? Biće da, uprkos stalnim
žalopojkama kako srpska javnost nedovoljno ceni to što su oni za
protekle tri godine učinili za Srbiju, oni sami najbolje znaju
šta su radili i u kakvom stanju ostavljaju državu. Zato su valjda
očekivali još i gori rezultat i zato su se, s pravom, toliko
veselili.
Bez obzira što će se prve izjave kako «bez Demokratske stranke
nema demokratske vlade» po svoj prilici pokazati kao preterane,
vrlo je verovatno da, s obzirom na (post)izborni rasplet, ni ovoga
puta neće biti dovoljno ni snage ni političke volje za
neke ozbiljnije istrage o poslovnim i političkim zloupotrebama
bivše vlasti. A to, valja priznati, gledano iz ugla doskorašnjih
vlastodržaca, zaista nije mali razlog za veliku radost. Šta više,
uspeju li da relativno bezbolno ateriraju sa vlasti i prevladaju
krizu liderstva koja ih razdire, neki «reformisani» DS bi se, s
obzirom na tempo eskalacije društvene krize i brzinu narodnog zaborava,
već kroz koju godinu mogao pojaviti kao žestoki kritičar
«štetočinske vlasti» i kandidat za novi pokušaj privođenja
Srbije u bolju budućnost. Međutim, pre toga moraju sprovesti
– i preživeti - proces kadrovskog, ideološkog i moralnog pročišćenja,
nakon kojeg mnogo toga neće biti isto. Za razliku od mnogih
drugih stranaka, DS ima političku bazu i ima svoje, na ovim
izborima iskaljeno glasačko telo. Neizvesno je, međutim,
da li će ta baza uskoro imati stranku i da li će se ona
i dalje zvati DS.
A sad adio
Šta reći o ostalima? Uz izuzetak Nebojše Čovića
i koalicije Čanak-Kasa Ljajić, koji su jedini imali neke
šanse, a i razloga, da se dokopaju parlamanta, većini ostalih
ne bi bilo spasa čak ni da je cenzus bio spušten na jedan odsto
(realno bi bilo da bude 2 ili 3 procenta). I premda sud naroda nije
uvek i sud boga, u ovom slučaju je bio gotovo nepogrešiv .(Možda
bi samo za «vojvođansku stvar», a i šire, bilo bolje da je
u igri umesto Čanka ostao Mile Isakov.) Kroz nekoliko meseci
malo ko će uopšte moći da se priseti imena i lika ljudi
koji su koliko do juče odlučivali o našim sudbinama. Razni
laburisti, demohrišćani, narodni socijalisti i seljaci skupno
će ostati upamćeni samo kao šampioni isprazne retorike
i - ne pomrači li im slavu neka naredna garnitura - apsolutni
rekorderi u zaposedanju TV ekrana i brzini izneveravanja narodnih
nadanja. Ne osvanu li iznenada na nekoj poternici, crnoj hronici
ili zapisima iz sudnice, obogaćeni za jedno iskustvo i poneku
vilu, preseliće se u duboku anonimnost, pokraj nebeskih letača
– gde im je otprilike i mesto. Stoga, čak i ako ovi izbori
ne donesu ništa drugo sem svođenje na realnu meru, tj. uklanjanje
sa političke scene pomenutih giganata, već su opravdali
svoje održavanje.
Najzad, da kažemo na kraju ono što gotovo svi previđaju, a
što bi trebalo reći na početku: sticajem okolnosti (vlada
je bila de fakto oborena, ishod izbora neizvestan, a centri moći
relativno uzdržani) bili su ovo prvi zaista slobodni, demokratski
i fer izbori koje je Srbija videla u poslednjih šest decenija, a
možda i u čitavoj svojoj istoriji. Možemo se nadati da će
ovaj izuzetak u narednim godinama prerasti u podrazumevanu rutinu.
Autor je politicki analiticar i glavni urednik Nove srpske politicke
misli
|
|