AMERIČKI KRSTAŠI
II
Ko kaže da u američkoj spoljnoj politici glavnu ulogu igra borba za interese
i moć on je "otkrio Ameriku". Za to nije potreban
velik intelektualan napor, ali ono što nas zanima a to je pozadina,
svrha i priroda moći, jeste. Volja za moć u zapadnoj
tj. američkoj politici ima svrhu pre svega u samoj sebi,
ali je i sredstvo ostvarenja ideološko-utopijskih ideala. I u
slučaju da je Moć (pored Profita) cilj po sebi ili ako
je sredstvo ideoloških ciljeva, ona predstavlja fundamentalnu
ideološku kategoriju "zapadnog uma". Moć-i-interes,
kako ih shvata liberalna Amerika, su do srži prožeti vladajućom
racionalističkom paradigmom. Moć shvaćena kao racionalna
i dinamična kontrola nad svetom ili kao kvantitet bogatstva
je čist izraz zapadne tradicije i načina mišljenja.
[1]
Stoga je i američki pragmatizam, koji
definiše šta je to interes i kako se ostvaruje, je po i suštini
i stilu potpuno ideološki jer je proizvod puritanskog shvatanja
sveta i konkretnog istorijskog iskustva.
[2]
Mi se slažemo da je američka spoljna politika izuzetno opterećena
"interesom" i jačanjem sopstvenih strateških pozicija.
Ali ono što želimo da utvrdimo nije toliko površno uočavanje
istog, već poreklo i osobine opsesije moći i spremnost
za borbu radi nje. Ona sigurno nije sama sebe rodila, njeno rodno
mesto je svet verovanja i ideja evropskog čoveka. Ako je
američka elita "posvećena" isključivo
materijalnom interesu (a nije) – ona je i tada vernik koji se
klanja tom idolu. I takvo "samo pragmatično" društvo
je ideološko jer apsolutizuje Kapital, Moć ili Progres. I
sam egoistični interes kao svrha života i politike je
suština liberalne ideologije koja stvara svet kao "globalno
tržište". Ako neko ne vidi da je liberalizam idolopoklonstvo
samoživom interesu, onda mislimo da ima "ružičastu"
predstavu o njemu. Liberali vide privredni život kao "oblast
u kojoj pojedinci stupaju u međusobne odnose da bi zadovoljili
svoje sebične potrebe" (Fukujama: 1997, 15). A kako
bi drugačije shvatali i spoljnu politiku, koja je isto tako
proizvod shvatanja sveta kao darvinističke borbe za opstanak
i moć. Oni ni ne prikrivaju realnost liberalizma kao
ideologije sebičnosti – jer veruju da ljudske strasti,
pre svega pohlepa donose dobro "najvećem broju ljudi"
i tako predstavljaju motor progresa.
Ne mislimo da je pogrešno redukovati američku spoljnu politiku na "goli
materijalni interes", a pri tom negirati ideološko-vrednosne
motive, ali verujemo da se time osvatljava samo jedna i to "transparentnija"
strana fenomena U seciranju američke politike postoje dva
ključa: onaj koji sve svodi na interes i onaj koji naglašava
ideološku motivaciju. Uostalom i u proučavanju celokupne
istorijske i društvene stvarnosti se javljaju i nadmeću ta
dva pristupa. Tako se krstaški ratovi tumače čisto interesno
i materijalistički, a sa druge strane religijsko-ideološki.
Jedni kažu da su krstaški ratovi bili izraz osvajačkih, trgovačkih
i socijalnih interesa grupa i struktura (plemstvo, crkva, gradovi,
trgovci, seljaci), a drugi ubedljivo govore da je to pre svega
ideološki rat pokrenut apokaliptičnim strahovima i verskom
netrpeljivošću. Mi ne smatramo ni jedan od ova dva pristupa
celovitim. Samo kroz sintezu ova dve strane janusovskog lica zapadnog
sveta može se doći do koliko-toliko zadovoljavajućeg
razumevanja kompleksnih istorijskih fenomena.
Možemo
shvatiti kao kompliment što naš "problematični"
stav o opasnoj ideologizovanosti američke spoljne politike
zastupa i Henri Kisindžer, koji je istorijski izvor "iz prve
ruke", a i kvalitetan istoričar zapadne - američke
diplomatije. Doduše on to čini sa sasvim drugačijih
pozicija u odnosu na naše, što je "detalj" koji gđa
Radojčić ne primećuje. On se zalaže da američka
politika bude manje opterećena ideološkim pogledom na svet,
a više borba za materijalistički i racionalistički shvaćen
nacionalni interes. On bi želeo da je politika SAD rukovođena
isključivo interesom, dakle kao idealno bi za njega bila
situacija kada bi gđa Radojčić bila potpuno u pravu.
[3]
Ali na njegovu žalost, on je duboko uveren
da nije, i za to iznosi niz argumenata i istorijskih situacija
i pre i za vreme i posle hladnog rata.
[4]
Da je ideološki "obojen novogovor američke administracije"
(ali i intelektualaca i medija) služi za kamuflažu interesnih
motiva niko pametan ne spori, i otkriti to nije znak lucidnosti.
Tradicija farisejske propagande pune vrlina na rečima koji
prikrivaju ne samo interese (što po nama nije sporno), već
agresivne i pljačkaške namere, ima milenijumsku tradiciju
na zapadu (naš narod bi rekao "Latini stare varalice").
Katolička crkva i srednjovekovna elita su imali sličnu
dvostruku "priču": idealnu za javnost i pragmatičnu
za uži krug moćnih i "posvećenih". Američko
kamufliranje strateških i ekonomskih interesa visokoparnom i humanističkom
retorikom na zapadu je pojava "dugog trajanja". "Krstaški"
pohodi Anglosaksonaca od Ričarda Lavljeg Srca do Buša Juniora
su izraz agresivnog i manipulativnog duha zapada. Moto zapadne
politike – "cilj opravdava sredstva" opravdava manipulacije
(pa i zločine) ako pomažu ostvarivanju navodno uzvišenog
cilja. Moralistička retorika globalista koja prikriva strateške
i ekonomske interese ne znači i nepostojanje dubljih ideoloških
i vrednosnih stavova i osećanja.
Interesi shvaćeni i praktikovani kao put moći su istovremeno
i sredstvo i cilj ideološke slike sveta zapadnog čoveka.
Materijalna moć ("tvrda" i "meka") u
svetu jer sredstvo ostvarenja viših interesa i kao uspeh dokaz
njhove univerzalnosti. Onaj koji je najmoćniji je istovremeno
i onaj koji ima "pravu veru" to jest pomoć Neba
(Boga ili Progresa). Tako se moć
[5]
u katoličkoj teologiji shvata kao suština
Boga (Svemogući), a u životu kao potvrda "pravovernosti"
i "nepogrešivosti" čoveka. U protestantizmu, a
naročito u kalvinizmu koji je temelj američkog puritanskog
doživljaja sveta, bogatstvo-i-moć koji se ostvaruju fokusiranjem
na "goli interes" su potvrda "blagodati Božije"
i "ispravnosti" onoga koji je poseduje (Veber). I ne
samo to, moć koja je ostvarena ne birajući sredstva
potvrđuje osećanje superiornosti ne samo u materijalnom,
već i u kulturnom i idejnom smislu. Zbog toga neki tu i takvu
Anglosaksonsku uverenost u sopstvenu "izabranost" nazivaju
sa pravom "english Hebraism"(Veber: 1968, 187). A vera
u superiornost američkog života i u sopstvenu misiju širenja
"američke revolucije" po svetu je jedan od temeljnih
pokretača američke spoljne politike i agresivnog shvatanja
"interesa".
Savremeni liberalizam na sebi nosi "stigme" katoličke ideologije
kao prve ideologije globalne moći modernog stila. On kao
baštnik njenih mitova i arhetipova ima svoje apstraktno božanstvo
moći, svoje ideološke proroke, apostole propagande, racionalne
dogme "pa cak i 'izabrani narod', koji je… ambivalentno određen,
delom u nacionalnom (Amerika kao starozavetni Izrailj), a delom
u konceptualnom smislu (svi koji prihvataju objavljenu Istinu)."
"Katolički" dogmatski pogled na svet samo izgleda
pragmatičan i racionalan, ali je izuzetno rigidan i otporan
na činjenice koje dovode u pitanje "ovu nepokolebljiva
vera u univerzalno važenje neoliberalne teorije, koja danas -
slično marksizmu juče - sa energijom svojstvenom verskim
pokretima maršira pod zastavom Razuma, Progresa, Nauke i Istine."
(Vukadinović: 2002). Iza racionalnih definisanih interesa
i ciljeva se kriju često iracionalne strasti "spasitelja"
i "usrećitelja sveta".
[6]
Svaka analiza koja zanemaruje teološko-ideološko
nasleđe u savremenom svetu klizi neumitno u površnost i "jednostranost"
neke škola mišljenja. Bez tog "teološkog bekgraunda"
se ne može ispravno razumeti ni krstaško – misionarski stil
američke spoljne politike, kao ni "versku pobožnost"(Le
Kare) sa kojom se šalju americke trupe u Irak.
Američki predsednik Kvinsi Džons upozorava svoje sunarodnike pre skoro
dva veka da se odupru iracionalnoj strasti borbe protiv raznih
"nemani po svetu". On je predstavnik pragmatičnog
mišljenja u američkoj spoljnoj politici koji nastoji da kontroliše
"ideološko". Vilsonovska spoljna politika demonstrira
idealizam bez utemeljenja u realnom odnosu snaga u svetu, ni u
konkretnom interesu. Njega nasleđuje "izolacionizam"
koji je izrastao na uverenju da je Novi Svet "obećana
zemlja" i da ne sme da se meša sa grešnim "starim".
Iz samozadovoljne izolacije ih je prenuo Hitlerov izazov i pokrenulo
u "krstaški rat u Evropi" (tako se zove Ajkova knjiga
o WWII). Amerika je imala strateške interese da spreči osvajačku
politiku nacističke Nemačke (što niko ne spori), ali
se ona ne bi preobrazila u ratnu mašineriju bez iskrenog uverenja
(i u masama i u eliti) da se bori protiv zla i nepravde. Nebitno
nam je to što je to istina, već to što je to ideološka mobilizacije
celog društva koje direktno nije bilo ugroženo. Pripadnici američke
elite su smatrali da njihova nacija treba da ide u rat da bi sačuvala
svoje idejne demokratske vrednosti. Sa Hitlerovim trijumfom i
u samoj Americi bi pobedila diktatura i to bi bio kraj "američkog
načina života". Slična argumentacija je važila
i u vreme "hladnog rata". Borba protiv komunizma i SSSR-a
je imala pragmatično-stratešku komponentu, ali je pokrenuta
i vođena od ljudi ideološki nastrojenih i ostrašćenih.
Dovoljno se upoznati sa likovima fanatičnih puritanaca poput
Dalsa koji je bio kreator strategije "obuzdavanja",
pa bi bilo jasno o čemu govorimo. Ideološka priroda spoljne
politike SAD se potvrđuje i posthladnoratovskim delovanjem
npr. prema Kini, gde su radi nametanja standarda ljudskih prava
bili često na ivici da budu ugroženi konkretni ekonomski
interesi SAD. Ili u Somaliji gde je američki prestiž i ideja
"humanitarne intervencije" bio gotovo jedini pokretač
akcije.
Henri Kisindžer, kao dosledni borac za pragmatičnu spoljnu politiku,
navodi u svojoj "Diplomatiji" da je rat u Vjetnamu bio
izrazito ideološke "krstaške" borbe protiv komunizma
koji preti "slobodnom svetu", pri tom zanemarujući
nacionalne interese. Kao veliki protivnik dominacije ideološkog
u diplomatiji SAD se bori za definisanje strateškog interesa.
Ogorčen na to što američke vođe izbegavaju da govore
o nacionalnom interesu, i umesto njega su, kako veruju, vođeni
isključivo nesebičnim motivima "spasavali"
svet. Ma koliko mi sumnjali Amerika je u XX veku ulazila u ratove
“uglavnom u ime svojih shvatanja moralne obaveze da se kao garant
kolektivne bezbednosti, odupre agresiji ili nepravdi” (Kisindžer:
tom II, 555). Guru američke spoljne politike je poznat kao
borac protiv američke "krstaške" politike, u ime
jasno definisanog "golog interesa". Ako je on kao moćna
i uticajna osoba posvetila veliki deo svog života borbi protiv
nečega to sigurno i postoji. Ideološko je u američkoj
spoljnoj politici uvek izuzetno važno, čak i ako i nije primarno
Amerikanci veruju da je to tako. A moramo priznati da je nekada
važno koliko ono što jeste, toliko i ono u šta se veruje.
Zbog (samo)obmana je teško "iščitati" motivaciju američke
spoljne politike. Osim primera da se puritanski spoljna politika
propagira kao viteška i moralistička, a da prikriva njen
"profani" interes, postoje i suprotni primeri. Tako
ubeđeni pragmatici potiskuju svest o tome da su podložni
ideološkim predrasudama. Kisindžer i Bžežinski, kao surovi strateški
pragmatici, opsesivno govore o osvajanju mitskog Hartlanda (Srca
Zemlje) koji većim delom kontroliše Rusija. Oni veruju da
je njihova "opsesija Rusijom" sasvim pragmatična
i zasnovana samo na interesu, iako demonstriraju
prilično ostrašćene stavove koje nas podsećaju
na mračne i fanatične tradicije tevtonskih krstaša i
katoličkih misionara na istoku. Oni predstavljaju izuzetno
ideološki obojenu školu mišljenja, kao i oni koji zagovaraju "humanitarne
intervencije" ili viteške pohode protiv "terorizma".
Ideološko i pragmatično je u svakom od njih isprelpeteno
do neprepoznatljivosti.
Pošto svako društvo ima sopstveni sistem vrednosti, prirodno da je u odnosu
prema drugima sledi ideologizovane merila i stavove. Ako Amerika
ima ideologiju, a ima, (i to priznaje gđa Radojčić),
onda je prirodno da se ona mnogostruko ispoljava i u diplomatiji.
Ideologija ne može ostati samo u retoričkoj i propagandnoj
ravni, i da nema nikakvog značaja u praksi jer je "grubo
interesno funkcionalizovana". To je prividno protivrečno,
jer se američka spoljna politika mobiliše nacionalne snage
kada dođe do slaganja vrednosnog i interesnog elementa.
Same zapadne ideologije, pa i liberalizam su kombinacija idejnih
vrednosti i konkretnih interesa. Ako "cilj opravdava
sredstva" onda ideološki cilj kao Progres opravdava bespoštednu
borbu za grubo shvaćene interese koji vode tome. Ako uočimo
značaj moralnih (samo)opravdanja shvatićemo i svrhovitost
prenaglašavanja darvinističkog nagona u životu i u (spoljnoj)
politici Amerike. A svima koji se bave politikom je jasno da je
nemoguće pokrenuti zajednicu bez zajedničkog ideala
i sistema vrednosti, pa ma kakvi oni bili.
Amerika je ideološka zemlja jer oni veruju u liberalizam kao dijalektičko
jedinstvo borbe za konkretne interese i za apstraktne društvene
ideale. Samo naivni misle da temelj liberalizma nije "goli"
i "funkcionalizovani" interes. Jer "ono što je
dobro za mene je dobro i za društvo, ono što je dobro za bogate
i moćne u američkom društvu dobro je i za celo društvo
i na kraju ono što je dobro (tj. Korisno) za Ameriku – dobro je
i za ceo svet". Ovo može izgledati glupo ili surovo, ali
je to credo američkog liberalnog društva od njegovog nastanka.
U sistemu američkih vrednosti je nemoguće odvojiti "grubo
interesno funkcionalizovane" motive od "čistih"
ideoloških vrednosti (demokratija, ljudska prava, humanistička
načela…). Sviđalo se to nama ili ne, tek "volja
za moć" koja gleda "samo interes" vodi svrsi
- "globalnoj utopiji".
Kada smo citirali
[7]
Kisindžera, koji je kritičan prema globalistima
po kojima nacionalni suvereniteti ostaju "glavna prepreka
univerzalnoj vladavini mira i pravde", nismo mislili da će
to biti shvačeno kao naše pristajanje uz "ideologiju
sebičnog interesa". On oštro kritikuje one koji su za
rušenje nacionalnih suvereniteta sa ideoloških pozicija. Ne verujemo
ni u to da je "čovečanstvo" neka opšta vrednost
kojoj bi se trebali žrtvovati nacionalni suvereniteti (i bez američkih
manipulacije), ali ni to da su nacionalni suvereniteti idoli kojima
se moramo klanjati. Oba stava su "jednostrana" i u praksi
štetna. Nije uopšte sporno da se kroz ideju globalizacije i "jednog
sveta" prikriveno proturaju materijalni i strateški interesi
svetske oligarhije čijoj totalnoj moći su prepreka nacionalni
suvereniteti. Uopšte ne znamo šta je tu sporno. Ali se isto tako
"principi suvereniteta i nemešanja u unutrašnje poslove drugih
zemalja" ne mogu uzeti kao nekakva svetinja. Uzmimo na primer
Hitlera – da li su SAD tada trebale da se mešaju u tuđe poslove.
Po našem mišljenju trebale su da prekrše sve formalne norme da
bi se pobedilo to zlo. Ali je opet sasvim druga priča to
što se Amerika sve više krstaški ponaša kao Hitler
[8]
kojeg su porazili.
Kakav odnos možemo zauzeti prema tome zaista apokaliptičnom fenomenu?
Da li je "kvijetističko pristajanje uz njegovu navodnu
neumitnost i neopozivost" ako se on shvati kao jedna realna
moć koja nema paralelu u istoriji (bleda preteča je
bila Rimska Imperija) i da joj moralisanje neće nauditi.
Kao pojedinci mi možemo izražavati kritički stav i nepristajanje
da se poklonimo "globalnom Levijatanu", ali kao zajednica
i država moramo biti mnogo obazriviji jer smo od te sile bili
izloženi nasilju. Drugo je pitanje da li "Fukujamina famoznu
metaforu 'kraja istorije' transformiše" u realnost novog
sveta. Nažalost, ali tako je. Moralistički protesti zagovorenika
ružičastog liberalizma, kao nekad buntovnih levičara,
mogu samo ojačati sistem jer mu daju nova oruđa i novu
retoriku kao npr. "humanitarna intervencija" koju zagovaraju
bivši šesdesetosamši. Reč je o surovim ideologijama amalgamu
"makijavelizma" i "fundamentalizma" koji donose
zaista "kraj istorije". Problem sa utopijama je ne to
što su neostvarive, već to što se ostvaruju, a Amerika je
sublimat svih hilijastičkih snova evropskog čoveka,
i kao takva istinska "ostvarena utopija" (Bodrijar).
Pravi
problem je kako se osloboditi okova surovih ideologija-utopija
savremenog sveta. "Amerikanologija" Tomasa Molnara,
nam je pomogla da shvatimo da je "Amerika" svuda oko
nas i u nama, na našim ekranima i u našim umovima, u našem jeziku
i u mašti. Ona je opšta moda i mentalitet koji se nezadrživo širi,
duh vremena koji deluje svuda i skoro niko nije imun na njega.
Čak i nije najveći problem ta Megamašina (Mamford),
već njen duh kvantiteta i nihilizma u čije ona ime
vodi krstaške pohode. A kako se iznutra odbraniti od te liberalne
strukture moći i zavodljive sile? To je primarno pitanje,
a ne ono o udelu interesnog i ideološkog u motivaciji njenih elita.
Prava alternativa nije liberalni ili multikulturni antiglobalizam,
kao što to ni marksizam nije bio. Zašto? Zato jer dolaze iz istog
duha kvantiteta i ekonomizma. Izlaz iz paklenih protivrečnosti
zapadnog sveta nikako nije u okviru zapadne paradigme (racionalizam,
progres, humanizam i sl.). Moralistička maštanja o "boljem
svetu" su ćorsokak, a često su iskorišćena
kao zavodljiva strategija Sistema da bi se zatomile pobunjeničke
energije. Izlaz je izvan pojmovnog okvira zapadnih škola mišljenja,
koje su se odavno iscrple i postale jalove. Samo novi put, nešto
što vodi van intelektualizma i rigidnog racionalizma može probuditi
pravu nadu. Tako nas put ponovo vodi ka "katakombnoj"
egzistenciji vere koja vodi van lavirinta amerikanizovanog sveta,
mimo ideološki ostrašćenog antiamerikanzima i antiglobalizma.
Zaista verujemo da su od ideoloških antiglobalista gori samo
ideološki globalisti. Ostajemo iskreno privrženi pravoj Americi,
koju poštujemo kao svoju "drugu otadžbinu", iako smatramo
da je krenula apokaliptičnim putem stvaranja "vrlog
novog sveta".
Navedeni radovi i literatura
Fukujama, Frensis (1997) Sudar kultura. Beograd. Zavod za udžbenike i nastavna
sredstva.
Hazlitt, Henry (1998).Ekonomija u jednoj lekciji, Novi Sad: Global Book.
Le
Kare, Džon (2003). "Sjedinjene Američke Države su poludele".
Beograd: NIN 3. 1. 2003.
Veber, Maks (1968). Protestantska etika i duh kapitalizma. Sarajevo: Veselin Masleša.
Vukadinovic,
Djordje (2002). "Socijaldemokratija
i (neo)liberalizam na pocetku XXI veka. Socijaldarvinisticki
galimatijas" 18-19. maj 2002. Vikend dodatak Danas-a
www. danas.co.yu